Пускам още една тема с един пример защо според мен разликата между хората с пари и тези без пари не идва от заплатата.
Изборът на автомобил за 30,000лв срещу автомобил за 60,000лв е въпрос за 400,000лв. Нека обясня по-подробно.
Представям ви Иван и Тодор. И двамата си докарват що-годе прилични доходи и са събрали по 12,000лв. за автомобил.
- Иван се оглежда за чисто нова кола.
- Тодор също търси нещо хубаво, но на старо.
Колата на Иван:
- чисто новичка Шкода Октавия на метан (Избирам съвсем произволен икономичен автомобил, за който се сещам в момента. Не е като да няма избор за 60к ). https://www.skoda-auto.bg/_doc/ea27764e-1b81-4cac-834a-8ac38308ca44
- първоначална вноска 12,000лв.
- кредит за 48,000лв.
- срок от 60 месеца. (5г.)
- лихва от 4% с месечни вноски 880лв.
Колата на Тодор:
- втора ръка Хонда Акорд (пак произволно, не е задължително да е тази). https://www.mobile.bg/pcgi/mobile.cgi?act=4&adv=11656235217513954&slink=ped1hp Аз карам малко по-стара версия 2 поколения назад. А и от колеги знам, че количката си е супер.
- цена 30,000лв.
- първоначална вноска 12,000лв.
- кредит за 18,000лв.
- срок 36 месеца (3г.)
- лихва 4% с месечни вноски 530лв.
И тук идва интересното.
Първите 3 години:
- Иван внася всеки месец 880лв.
- Тодор внася 530лв. и инвестира 350лв. всеки месец. Дали в акции или нещо друго със сходна доходност - все тая.
Следващите 2 години:
- Иван продължава да плаща вноската си от 880лв./м.
- Тодор вече е изплатил Акорд-а и е започнал да инвестира 880лв. вместо 350лв.
След 5 години приемам, че годишно инвестицията на Тодор му връща средно 8% за това време. SPY би трябвало да има много близка доходност, дори по-висока. В друга тема съм обяснил защо спадовете са голям плюс за хората, които инвестират всеки месец и какво означава бета: https://www.predpriemach.com/thread...т-да-започна-да-инвестирам.88571/post-1045650
- Иван: 0лв.
- Тодор: 39,490лв.
Но има нещо бих казал още по-интересно и забавно:
- През следващите 30 години тези 39,920лв. които Тодор инвестира ще се превърнат в около 397,000лв. Без да влага нищо допълнително.
- Новата кола, която Иван толкова желаеше му струва над четвърт милион лева и може би години от неговото по-ранно пенсиониране.
П.П. - Това са изцяло хипотетични личности. Всяка прилика с действителни лица и събития е напълно случайна.
П.П. 2 - Лихвата за кредита също е примерна. Мисля, че все още може да се намери 4% лихва ако човек покрива изискванията. Гледам, че Fibank предлагат сходни условия с малко по-висока лихва, но това е генерално без някакви индивидуални условия. Разрових се и не е като да няма възможности за 4-4.5%.
П.П. 3 - Разходите по нов и стар автомобил са много сходни имайки предвид, че чисто нов губи стойност още от момента, в който е извън шоурума, а в края на първата година средно губи 40%. Моля да не влизаме в дискусия относно разходи освен ако не сервизирате колите си в официален дилър и можем да направим извадки за разходите ви. Аз си записвам всичко в табличка, но съвсем спокойно мога да се обадя в Хонда.
Успех!
Изборът на автомобил за 30,000лв срещу автомобил за 60,000лв е въпрос за 400,000лв. Нека обясня по-подробно.
Представям ви Иван и Тодор. И двамата си докарват що-годе прилични доходи и са събрали по 12,000лв. за автомобил.
- Иван се оглежда за чисто нова кола.
- Тодор също търси нещо хубаво, но на старо.
Колата на Иван:
- чисто новичка Шкода Октавия на метан (Избирам съвсем произволен икономичен автомобил, за който се сещам в момента. Не е като да няма избор за 60к ). https://www.skoda-auto.bg/_doc/ea27764e-1b81-4cac-834a-8ac38308ca44
- първоначална вноска 12,000лв.
- кредит за 48,000лв.
- срок от 60 месеца. (5г.)
- лихва от 4% с месечни вноски 880лв.
Колата на Тодор:
- втора ръка Хонда Акорд (пак произволно, не е задължително да е тази). https://www.mobile.bg/pcgi/mobile.cgi?act=4&adv=11656235217513954&slink=ped1hp Аз карам малко по-стара версия 2 поколения назад. А и от колеги знам, че количката си е супер.
- цена 30,000лв.
- първоначална вноска 12,000лв.
- кредит за 18,000лв.
- срок 36 месеца (3г.)
- лихва 4% с месечни вноски 530лв.
И тук идва интересното.
Първите 3 години:
- Иван внася всеки месец 880лв.
- Тодор внася 530лв. и инвестира 350лв. всеки месец. Дали в акции или нещо друго със сходна доходност - все тая.
Следващите 2 години:
- Иван продължава да плаща вноската си от 880лв./м.
- Тодор вече е изплатил Акорд-а и е започнал да инвестира 880лв. вместо 350лв.
След 5 години приемам, че годишно инвестицията на Тодор му връща средно 8% за това време. SPY би трябвало да има много близка доходност, дори по-висока. В друга тема съм обяснил защо спадовете са голям плюс за хората, които инвестират всеки месец и какво означава бета: https://www.predpriemach.com/thread...т-да-започна-да-инвестирам.88571/post-1045650
- Иван: 0лв.
- Тодор: 39,490лв.
Но има нещо бих казал още по-интересно и забавно:
- През следващите 30 години тези 39,920лв. които Тодор инвестира ще се превърнат в около 397,000лв. Без да влага нищо допълнително.
- Новата кола, която Иван толкова желаеше му струва над четвърт милион лева и може би години от неговото по-ранно пенсиониране.
П.П. - Това са изцяло хипотетични личности. Всяка прилика с действителни лица и събития е напълно случайна.
П.П. 2 - Лихвата за кредита също е примерна. Мисля, че все още може да се намери 4% лихва ако човек покрива изискванията. Гледам, че Fibank предлагат сходни условия с малко по-висока лихва, но това е генерално без някакви индивидуални условия. Разрових се и не е като да няма възможности за 4-4.5%.
П.П. 3 - Разходите по нов и стар автомобил са много сходни имайки предвид, че чисто нов губи стойност още от момента, в който е извън шоурума, а в края на първата година средно губи 40%. Моля да не влизаме в дискусия относно разходи освен ако не сервизирате колите си в официален дилър и можем да направим извадки за разходите ви. Аз си записвам всичко в табличка, но съвсем спокойно мога да се обадя в Хонда.
Успех!