Нов или стар автомобил? Въпрос за 400,000лв.

Holy fuck! Това ми идва супер абстрактно и филосовско... :oops: Не мога да повярвам, че донякъде ще се съглася с Асен - да кажем, че бих бил склонен да го погледна от този ъгъл...

Бонуси от сорта на наследство, внезапна печалба, увеличение на заплата и т.н. са нещо като чийт или множител за точките. :p

Няколко въпроса?

Колко от вас, когато са получили увеличение на заплата са започнали да инвестират разликата от това увеличение? Все тая в какво точно, може курсове за ново умение? А след като е минал курса?
А наследство?
А колко от вас учат на тези неща децата си докато са още малки?

Питам, защото след примера с Тодор и Иван ако говорите с деца на HNWI (high-net-worth individual) много от тях вече ще знаят тези неща от много ранна възраст.

Мога и сам да си отговоря - на база коментарите тук и разговори с хора из България според мен почти никой, защото ще намерите извинение да не го правите.

Dubner от Freakonomics има много хубави книги и подкасти на тези и други теми. https://freakonomics.com/books/#freakonomics Силно препоръчвам да се чуят/прочетат.
Дискусиите им (хората са нобелови лауреати все пак) са златна мина. Това също е инвестиция при това почти безплатна... Или нямате 20лв. пък джиткате във форум за предприемачи? https://www.amazon.com/Think-Like-Freak-Authors-Freakonomics/dp/0062218344 ? ;)
 
  • Sad
Реакции: Sky
Изкарахте ми думите от контекста хахах... Имах предвид, че ако можеш да си позволиш едни 50 к да кажем за кола, които са ти излишни, то защо трябва да ги разделям, за да инвестирам част от тях? Не казвам, че няма да си избиеш парите, ама защо примерно да се лиша от мечтаната кола, за да се задоволя с нещо друго, тъй като да изкарам някакви пари....И то е ясно, че идеята за кола е просто "пример". Някои ще пътуват; други ще си купят техника; трети ще ги изпият и изядат...

Разбира се, че е супер глупаво да си купуваш неща, които не можеш да си позволиш и когато ти секнат парите да се чудиш как да оцелееш.. Трябва да има баланс - пари за черни дни/пари за инвестиции/пари за глупости. Иначе просто не се мъчи да бачкаш и да правиш пари, защото някой друг ще им се радва
 
Понеже става въпрос за автомобили, нека имаме предвид и стандартната заблуда, че автомобила (говоря за втора употреба) струва толкова, за колкото е купен. Не, това е само първата "вноска". Моята формула е, че един автомобил за 5 години се оскъпява 2 пъти от цената за която е купен.
От личен опит говоря, това не е вярно. Точно по повод едни подобни коментари наскоро изкарах цялата история на едната ми кола, която купих преди 9 години, когато вече беше 8 годишна.
Все още не съм достигнал и половината от покупната й цена под формата на ремонти, минал съм някъде към 120 000км, а пък в момента цените са толкова нагоре при втора ръка коли, че виждам някакви ентусиасти които успяват да продават същата марка, модел и година на около 80% от цената, на която я взех тогава. Което е абсолютен абсурд ако си от страната на купувача.

@metaverse визирах, че не му броиш разходите по колата на човека с Хондата. Може да са като примера ми за моята кола. Може и да заминат я скорости, я дюзи, я не знам си какво и човека да приключи с 0лв инвестиция, събирайки пари за гаден ремонт в евтин сервиз.

@Blinky в момента ще платиш много повече за употребяван автомобил, от колкото трябва. А за нов, който да не е шоурум бройка или да не е съвсем базов ще чакаш доста.
 
Имах предвид, че ако можеш да си позволиш едни 50 к да кажем за кола, които са ти излишни, то защо трябва да ги разделям, за да инвестирам част от тях?
Според теб Иван и Тодор от примера могат ли да си позволят 50k? По твоите критерии, при какви финансови обстоятелства човек може да си позволи 50k за да си купи мечтаната кола?

От личен опит говоря, това не е вярно. Точно по повод едни подобни коментари наскоро изкарах цялата история на едната ми кола, която купих преди 9 години, когато вече беше 8 годишна.
Все още не съм достигнал и половината от покупната й цена под формата на ремонти, минал съм някъде към 120 000км, а пък в момента цените са толкова нагоре при втора ръка коли, че виждам някакви ентусиасти които успяват да продават същата марка, модел и година на около 80% от цената, на която я взех тогава. Което е абсолютен абсурд ако си от страната на купувача.
Дай да добавим и разходите за гориво. При разход 8/100 биха били 19,200 лв за 8 години, 2,400 лв на година или 200 лв на месец. Ако говорим за 5 години, значи 12,000 лв. Не знам твоята колко е струвала, но за тия пари може да се купи цяла кола.

Зависи от ситуацията, можем да махнем някаква част от тези разходи. Ако алтернативата е да пътуваш с градския, там месечна карта за всички линии е 60 лв. Тогава разходите за кеф (които бих добавил към цената на автомобила) ще са тези от 60 до 200 на месец.
 
Holy fuck! Това ми идва супер абстрактно и филосовско... :oops: Не мога да повярвам, че донякъде ще се съглася с Асен - да кажем, че бих бил склонен да го погледна от този ъгъл...

Бонуси от сорта на наследство, внезапна печалба, увеличение на заплата и т.н. са нещо като чийт или множител за точките. :p

Няколко въпроса?

Колко от вас, когато са получили увеличение на заплата са започнали да инвестират разликата от това увеличение? Все тая в какво точно, може курсове за ново умение? А след като е минал курса?
А наследство?
А колко от вас учат на тези неща децата си докато са още малки?

Питам, защото след примера с Тодор и Иван ако говорите с деца на HNWI (high-net-worth individual) много от тях вече ще знаят тези неща от много ранна възраст.

Мога и сам да си отговоря - на база коментарите тук и разговори с хора из България според мен почти никой, защото ще намерите извинение да не го правите.

Dubner от Freakonomics има много хубави книги и подкасти на тези и други теми. https://freakonomics.com/books/#freakonomics Силно препоръчвам да се чуят/прочетат.
Дискусиите им (хората са нобелови лауреати все пак) са златна мина. Това също е инвестиция при това почти безплатна... Или нямате 20лв. пък джиткате във форум за предприемачи? https://www.amazon.com/Think-Like-Freak-Authors-Freakonomics/dp/0062218344 ? ;)
Мисля че ти убягва името на форума.
И отново, не разбираш какво представлява инфлация. Тези тънки сметки, които си ги правиш са мечти.

Задай си въпроса, къде са тези милионери, които са инвестирали всеки месец в продължение на 30-40 години?
 
  • Like
Реакции: ROA
Според теб Иван и Тодор от примера могат ли да си позволят 50k? По твоите критерии, при какви финансови обстоятелства човек може да си позволи 50k за да си купи мечтаната кола?

50 бона не са нещо невероятно на фона на парите в момента. Да кажем, че с едни стабилни доходи от 4-5 хиляди лева на месец не би трябвало да имаш проблем да си купиш подобна кола. Разбира се, ако не си се забатачил вече с 10 кредита и т.н.
 
От личен опит говоря, това не е вярно. Точно по повод едни подобни коментари наскоро изкарах цялата история на едната ми кола, която купих преди 9 години, когато вече беше 8 годишна.
Все още не съм достигнал и половината от покупната й цена под формата на ремонти, минал съм някъде към 120 000км,

Не става въпрос ремонтите да стигнат покупната цена. Това как го виждаш да стане?

tangible vs intangible... Както и да е :).

а пък в момента цените са толкова нагоре при втора ръка коли, че виждам някакви ентусиасти които успяват да продават същата марка, модел и година на около 80% от цената, на която я взех тогава. Което е абсолютен абсурд ако си от страната на купувача.

В момента точно е абсурдно, да. Не само при автомобилите, а всичко що има електроника в него. Това е black swan евент. До няколко години нещата ще се нормализират. 2008г. също беше "ехееее край"...

Мисля че ти убягва името на форума.
И отново, не разбираш какво представлява инфлация. Тези тънки сметки, които си ги правиш са мечти.

Задай си въпроса, къде са тези милионери, които са инвестирали всеки месец в продължение на 30-40 години?

За 40г. 1,000,000лв. са абсолютно нищо като сума... Бих те препратил към малко книги ама няма смисъл май.
 
Икономията е майка на мизерията.

Ако Тодоровците станат повече от Ивановците, компаниите в които Тодоровците са инвестирали ще спрат да изплащат дивиденти, стойността на акциите им ще падне и света ще стане едно по-лошо място.

Парите са за да се харчат и трябва да се харчат за да движат икономиката иначе кел файда от тях? Зимата да седим на 16 градуса за да може остатъка от парите за сметките да го инвестираме. Нови дрехи, никога! Износваме до последно и ако трябва да се купи нещо - задължително поне 2-ра ръка. Почивки? Да бе да.

Абе, защо ни е кола изобщо? Дай с колело или още по-добре - пеша. Защо ти е да купуваш апартамент, като има страхотни палатки?
 
50 бона не са нещо невероятно на фона на парите в момента. Да кажем, че с едни стабилни доходи от 4-5 хиляди лева на месец не би трябвало да имаш проблем да си купиш подобна кола. Разбира се, ако не си се забатачил вече с 10 кредита и т.н.
Представи си ако заплатата е 40-50 хиляди лева на месец :))) Дай да използваме средни числа, щото Иван и Тодор може и да не взимат по 4-5 хиляди на месец. Ето една статия от днес, в която се казва, че средната заплата в БГ е 1730 лв, а за София е 2373 лв. Така че тези 4-5 хиляди лв са по-скоро пожелателни :)

При твоя пример човек си купува кола на цена 10 пъти по-голяма от заплатата. Понякога е по-добре на парите да се гледа в проценти/пъти :) Всеки си преценява до колко е правилно да си купи кола на такава цена, но моя съвет е такива неща да се купуват само със събрани средства, а не на кредит. Т.е. ако човек получава повече, отколкото може да похарчи. Тогава е просто опция дали да си дадеш "излишните" пари за Тесла или за акции на Тесла :)

И все пак шанса е, ако някой има неудържимо желание да си купи нова кола, то той още да Не е готов да мисли инвеститорски. Затова аз не мога да свържа двете неща в едно, не ми се връзват и не виждам как могат да се случат едновременно. Колата и инвестицията са противоположни неща.
 
Икономията е майка на мизерията.

Ако Тодоровците станат повече от Ивановците, компаниите в които Тодоровците са инвестирали ще спрат да изплащат дивиденти, стойността на акциите им ще падне и света ще стане едно по-лошо място.

Парите са за да се харчат и трябва да се харчат за да движат икономиката иначе кел файда от тях? Зимата да седим на 16 градуса за да може остатъка от парите за сметките да го инвестираме. Нови дрехи, никога! Износваме до последно и ако трябва да се купи нещо - задължително поне 2-ра ръка. Почивки? Да бе да.

Извинявай, но покупката на по-евтин или по-стар автомобил по никакъв начин не ощетява икономиката. Понеже темата е за коли, но важи за почти всичко. :)

В някои ситуации дори напротив, защото например за известна марка като БМВ ти плащаш премиум отгоре. От една страна заради името, а не защото е по-качествен.

Както плащаме премиум за Apple продукти.
 
  • Haha
Реакции: Sky
Икономията е майка на мизерията.
Мотото на редовия консуматор. Както и другото "Веднъж се живее". Имаше и още едно - да си носим новите дрехи.

Симпатична идеология, само че доста елементарна и ограничена. Подходяща за новобранците в играта на парите, които нямат идея какво правят и все още нямат визия за по-нататък. Учиш за да работиш, работиш за да изкарваш пари, изкарваш пари за да ги изхарчиш, и това е. Няма смисъл да спестяваш, защото така се лишаваш от благините на живота, да не говорим че спестяванията могат да се изпарят по всевъзможни начини - я банката ще фалира, я крадец ще ги открадне, я нещо друго ще стане. Всеки неизхарчен лев е една пропусната полза.

Обаче прекомерната вяра в тази идеология кара хората да теглят кредити за глупости, вярвайки че банката е на тяхна страна и им помага да си изживеят живота по един хубав и богат начин. Илюзии. Чрез потребителските кредити качеството на живот не само не се вдига, а се появява възможност от пропадане в кредитната спирала.

Също така парадоксално, но дори доходите ти да са ниски, ти няма да си мислиш че живееш мизерно. Зимата на 16 градуса - трябва да се каляваме. Нови ще ти се виждат всички дрехи без дупки, та и някои от тези с дупките. Втора ръка = маркови дрехи на нормална цена. Почивки - айде нема нужда, това хотелиерите са обирджии и не заслужават никой да ги посещава.

Парите са за да се харчат и трябва да се харчат за да движат икономиката иначе кел файда от тях? Зимата да седим на 16 градуса за да може остатъка от парите за сметките да го инвестираме. Нови дрехи, никога! Износваме до последно и ако трябва да се купи нещо - задължително поне 2-ра ръка. Почивки? Да бе да.

Абе, защо ни е кола изобщо? Дай с колело или още по-добре - пеша. Защо ти е да купуваш апартамент, като има страхотни палатки?
Ако доходите ти са прекалено ниски, ще седиш на 16 градуса, ще носиш старите си дрехи, ще купуваш 2 ръка и няма да знаеш какво са почивки. Обаче и няма да ти пука за световната икономика.

Ако доходите ти стигат колкото за тези неща, тогава е разбираемо да виждаш инвестициите като ненужен разход, защото за да ги правиш, трябва да се лишиш от нещо с което си свикнал. А гореспоменатата идеология не ти позволява това. На това ниво трябва някъде отвън да си получил тоя хъс за инвестиране, иначе отвътре няма да ти дойде.

Ако доходите ти станат малко по-големи, тогава можеш:
- Да започнеш да консумираш повече, пак да харчиш всичко, но за по-скъпи неща. Идеологията така казва.
- Да спестяваш "излишните" пари и евентуално да започнеш да се чудиш как да не ги изгубиш.
- Да си кажеш "Абе тия пари може да са ми излишни, ма не могат ли да се използват за да станат повече?".
 
Извинявай, но покупката на по-евтин или по-стар автомобил по никакъв начин не ощетява икономиката. Понеже темата е за коли, но важи за почти всичко. :)

В някои ситуации дори напротив, защото например за известна марка като БМВ ти плащаш премиум отгоре. От една страна заради името, а не защото е по-качествен.

Както плащаме премиум за Apple продукти.
Напротив. За да има коли втора употреба, трябва някой да купува нови. Икономиката се движи от покупката на нови стоки, все тая дали е кола, хладилник или яке.

Освен това, говорихме за Шкода, а не за BMW. И все пак, за да има Октавия, разработката на шасито, двигателя, скоростната кутия всичките системи за сигурност и тн са платени с продажбите на премиум марките - Audi A3 и VW Golf в конкретният случаи. Самото производство на автомобила не е толкова скъпо, колкото разработването на новите технологии във всяко следващо поколение. А новите технологии движат света.

Не мога да се съглася и с тезата, че качеството в Шкода Октавия и Ауди А3 е на едно ниво.
 
@Blinky в момента ще платиш много повече за употребяван автомобил, от колкото трябва. А за нов, който да не е шоурум бройка или да не е съвсем базов ще чакаш доста.
Да, и двете ги наблюдавам, и то от първо лице. :) Коли, които преди две години гледах за по 27К, сега са към 35К, отделно се разходих до един шоурум, в който се чудя защо има търговци, които по цял ден връщат клиенти...а на много зарибените им предлагат да си почакат година, година и половина. И това го видях. В момента да си купиш кола е дървения пълна, да не говорим, че това "успокояване" на пазара също ми се вижда далеч в бъдещето. А може и да не дойде.

Не мога да се съглася и с тезата, че качеството в Шкода Октавия и Ауди А3 е на едно ниво.
Така е. Но има една зависимост. Шкода Супърб като изпълнение и качество стъпва на Пасата, но не топ изпълнението. Не че вече има и пасат де, и него го пенсинираха, както и Тойота Авенсис. :)

Не разбирам и идеологията да караш т.нар. газарска кола. В смисъл марка, която се води доста престижна. Да, може би го поглеждам през призната на семеен човек, не на такъв дето трябва да излиза с колата на лов по нощните заведения. Ако ме питате мен, взимат си един Хамър на старо и не му мисля въобще. Или стара Тойота Секвоя. Ама много неудобства имат, както и предимства. :)
 
Мотото на редовия консуматор. Както и другото "Веднъж се живее". Имаше и още едно - да си носим новите дрехи.

Симпатична идеология, само че доста елементарна и ограничена. Подходяща за новобранците в играта на парите, които нямат идея какво правят и все още нямат визия за по-нататък. Учиш за да работиш, работиш за да изкарваш пари, изкарваш пари за да ги изхарчиш, и това е. Няма смисъл да спестяваш, защото така се лишаваш от благините на живота, да не говорим че спестяванията могат да се изпарят по всевъзможни начини - я банката ще фалира, я крадец ще ги открадне, я нещо друго ще стане. Всеки неизхарчен лев е една пропусната полза.

Обаче прекомерната вяра в тази идеология кара хората да теглят кредити за глупости, вярвайки че банката е на тяхна страна и им помага да си изживеят живота по един хубав и богат начин. Илюзии. Чрез потребителските кредити качеството на живот не само не се вдига, а се появява възможност от пропадане в кредитната спирала.

Също така парадоксално, но дори доходите ти да са ниски, ти няма да си мислиш че живееш мизерно. Зимата на 16 градуса - трябва да се каляваме. Нови ще ти се виждат всички дрехи без дупки, та и някои от тези с дупките. Втора ръка = маркови дрехи на нормална цена. Почивки - айде нема нужда, това хотелиерите са обирджии и не заслужават никой да ги посещава.
Дрън дрън ярина... Много ясно, че икономията е майка на мизерията. Ама за да го разбереш трябва да погледнеш по-глобално на нещата. Човека е консуматор и ако престане да бъде - горко ни. Парите са за да се харчат, а не да мизерстваш за да инвестираш в нещо което има стойност само ако има хора които консумират. без консуматори няма да има къде да се инвестира изобщо. И говорим за инвестиране не за спестяване, щото са 2 съвсем различни неща.

Напротив, чрез кредити качеството на живот се вдига и не мога да повярвам че има човек в форум с името "Предприемач" който мисли иначе. Това дали нещо е глупост или не е много субективно. За мен е глупост да дам 4000 лева за климатик на куп като мога да го разсроча с 0% лихва за 1 година и да внасям всеки месец по 330 лева. Ми ако нямам 4 бона на куп какво, на студено ли да седя тази зима? Кредитите са хубаво нещо стига да знаеш колко можеш да си позволиш да харчиш.

Последния абзац не го разбирам много много. Да изкарваш достатъчно пари за да можеш да седиш на толко, но да стоиш на студено за да ти остават за инвестиция - безумие. Да не мръднеш по-далеч от родният ти град за да пестиш пеари за инвестиции - безумие.

Ако доходите ти са прекалено ниски, ще седиш на 16 градуса, ще носиш старите си дрехи, ще купуваш 2 ръка и няма да знаеш какво са почивки. Обаче и няма да ти пука за световната икономика.

Ако доходите ти стигат колкото за тези неща, тогава е разбираемо да виждаш инвестициите като ненужен разход, защото за да ги правиш, трябва да се лишиш от нещо с което си свикнал. А гореспоменатата идеология не ти позволява това. На това ниво трябва някъде отвън да си получил тоя хъс за инвестиране, иначе отвътре няма да ти дойде.

Ако доходите ти станат малко по-големи, тогава можеш:
- Да започнеш да консумираш повече, пак да харчиш всичко, но за по-скъпи неща. Идеологията така казва.
- Да спестяваш "излишните" пари и евентуално да започнеш да се чудиш как да не ги изгубиш.
- Да си кажеш "Абе тия пари може да са ми излишни, ма не могат ли да се използват за да станат повече?".

Ако доходите ти са прекалено ниски не само че няма да ти пука за световната икономика, но няма да ти пука и за никакви инвестиции.
 
Напротив. За да има коли втора употреба, трябва някой да купува нови. Икономиката се движи от покупката на нови стоки, все тая дали е кола, хладилник или яке.
Икономиката е просто инструмент, с който човечеството си служи. Автомобилите са част от икономиката, не са икономиката. Икономика е имало откакто човека се е сетил да разменя едно нещо за друго, това е било преди хиляди години. Тогава не е имало автомобили, не е имало хладилници, а якетата си били кожи на животни. Икономиката е търсене, предлагане и сделки. Когато има търсене, намира се и предлагане. Ако нямаше търсене за нови автомобили, нямаше да има нови автомобили. Ако търсенето на нови автомобили хипотетично спре, това няма да е проблем, ще означава че просто на хората не им трябват нови автомобили.

А новите технологии движат света.
Технологиите променят света, но не го движат. Пак казвам - човечеството съществува от хиляди години. Оцелели сме през мнооооооооого дълги времена на технологически застой, дори регресия. Били са създавани и използвани технологии, които в последствие са били изоставяни и дори забравяни. Хората не са създадени с цел да се возят на автомобили. Ние сме си създали автомобилите за да се возим на тях, но биологически те не са ни необходими. Все още има региони на тая планета където хората си живеят без автомобили и модерни технологии. Да, на теб би ти било много неудобно ако отидеш на тези места, но местните жители там не са по-нещастни от нас, защото нямат нашите технологии. Причините хората да са щастливи или не дори не се крият в технологиите, а в отношенията между хората.
 
  • Sad
Реакции: Sky
Дрън дрън ярина... Много ясно, че икономията е майка на мизерията. Ама за да го разбереш трябва да погледнеш по-глобално на нещата. Човека е консуматор и ако престане да бъде - горко ни. Парите са за да се харчат, а не да мизерстваш за да инвестираш в нещо което има стойност само ако има хора които консумират. без консуматори няма да има къде да се инвестира изобщо. И говорим за инвестиране не за спестяване, щото са 2 съвсем различни неща.
Ти май наистина приемаш икономиката като живо същество, да не кажа като част от себе си. Но пак ще те разочаровам - икономиката е просто нежив инструмент, и парите като част от нея също са просто неживи инструменти. Парите нямат мнение, те нямат предпочитание за това дали да бъдат харчени или не. Те буквално са просто едни хартийки или полимери със снимки на мъртви хора на тях, просто едни красиви некролози. И това е ако говорим за изчезващия от света кеш. Защото повечето пари на планетата са просто битове в нечия база данни. Също както тези буквички които четеш са битове в базата данни на predpriemach.com.

Така че харчиш ако искаш. Ако не искаш не харчиш. Същото и ако имаш кола - ако искаш се возиш на нея, ако не искаш не се возиш. Просто хартийки. Дават ти възможност да правиш разни неща, и то повече неща отколкото можеш да си представиш. Но на тях не пише, че трябва да ги харчиш за определени неща, или че трябва да ги харчиш въобще. Поне засега, защото имам една теория че нещо такова се задава, но това е друг въпрос.
 
  • Wow
Реакции: Sky
Напротив, чрез кредити качеството на живот се вдига и не мога да повярвам че има човек в форум с името "Предприемач" който мисли иначе. Това дали нещо е глупост или не е много субективно. За мен е глупост да дам 4000 лева за климатик на куп като мога да го разсроча с 0% лихва за 1 година и да внасям всеки месец по 330 лева. Ми ако нямам 4 бона на куп какво, на студено ли да седя тази зима? Кредитите са хубаво нещо стига да знаеш колко можеш да си позволиш да харчиш.
Ахааа, хванах те аз :)

Кредита какво е - това е възможността да си купиш нещо Сега вместо После. Но ти докато се впечатляваш от този факт, можеш много лесно да пропуснеш другия факт, че кредита НЕ Е дарение от банката. Не само че лично ти ще си платиш каквото си купил на кредит, а ще си го платиш с лихви, ще ти излезе по-скъпо. Като използваш кредит ти не отменяш процеса на събиране на пари, само го прехвърляш в бъдещето. И за съжаление това че можеш да се сдобиеш с нещо Сега вместо После, противно на очакванията ти, не те прави по-щастлив човек от някой, който си купува нещата с предварително събрани пари. Прави те зависим от банки.

Между другото, я поразсъждавай малко над това какво означава Предприемач, защото май не разбираш думата.

Ми ако нямам 4 бона на куп какво, на студено ли да седя тази зима?
Ъъъъ, ти как си оцелял толкова години без климатик за 4 бона?!?

Колкото до това защо сега нямаш 4 бона, много е лесно - защото не си събрал 4 бона през изминалите месеци. Нямаш 4 бона защото не си искал да имаш 4 бона. Може би си предпочел си да ги похарчиш за други по-дребни неща. Ако искаш да имаш 4 бона, ще започнеш да събираш малко всеки месец и много скоро ще имаш 4 бона. Толкова е просто.
 
За 40г. 1,000,000лв. са абсолютно нищо като сума... Бих те препратил към малко книги ама няма смисъл май.
Няма смисъл, ако книгите казват каквото говориш.

Тези стотин лева на месец, които си мислиш че след 30-40 или колкото там години ще са някакви си голяма сума никога няма да бъдат.
Ако долара направи това, ако барела направи онова, ако индекса се качи еди как си, ако инфлацията се запази еди каква си и т.н. списъка с безкрайни неконтрулеруеми обстоятелства, които ще определят резултата от "инвестицията".

Тъжното е че дори звездите да се подредят в твоя полза, тези имагинeрни пари ще имаш достъп до тях като си стар и немощен.
Което прави цялото нещо упражнение в безполезност.

Казах ти го в другата тема. ще ти го кажа и тук, плана ти е "Надежди и молитви".
Индексите на са средство за инвестиция, а средство за запазване на капитала през годините.
Капитал, който нямаш и никога няма да изградиш чрез покупка на индекси.
 
Кредита какво е - това е възможността да си купиш нещо Сега вместо После. Но ти докато се впечатляваш от този факт, можеш много лесно да пропуснеш другия факт, че кредита НЕ Е дарение от банката. Не само че лично ти ще си платиш каквото си купил на кредит, а ще си го платиш с лихви, ще ти излезе по-скъпо. Като използваш кредит ти не отменяш процеса на събиране на пари, само го прехвърляш в бъдещето. И за съжаление това че можеш да се сдобиеш с нещо Сега вместо После, противно на очакванията ти, не те прави по-щастлив човек от някой, който си купува нещата с предварително събрани пари. Прави те зависим от банки.
Какво друго можем да правим с кредита?
Или иначе казано с парите на другите хора?
Идеи? Знания?
 
Така, аз приготвям пуканките, защото шоуто почва.
Чакаме само @nandibandi и @deffnews

За да не е пълен офтопика - към тези тънки сметки, че ще инвестирате по 100лв/месец за 20 години и накрая ще се пенсионирате на Малдивите… мога да кажа, че стратегията ви е грешна. Трябва ПЪРВО да имате много сериозен и стабилен източник на средства, да обезпечите нормалния си живот (и на семейството си), включително и бъдещето си под формата на капитал да си образовате поколението, жилище и тн, после да ви останат парички и ако ви останат да почнете да мислите в кой индекс, компания или крипто да ги метнете. Аз тука виждам хора, които си броят парите за кола, а тръгнали да се правят на инвеститори. Утре като ви гепат колата и сте финансово “чао” и банкрутирали.

Ниво на финансова култура - копае дъното.
 

Горе