Нов или стар автомобил? Въпрос за 400,000лв.

Не мога да се съглася и с тезата, че качеството в Шкода Октавия и Ауди А3 е на едно ниво.

Конкретно за този пример май ще останеш много изненадан колко от нещата в Шкода и Ауди са еднакви или близки като качество и колко от частите дори имат едни и същи каталожни номера. Казвам го понеже съм се занимавал с авточасти и го знам от първа ръка. :)

Споделят софтуер, двигатели, скоростни кутии, електроника и др. Само корубата е различна. Един вид плащаш премиум за името, визията и малко повече глезотия.

Особено откакто и двете компании са собственост на VW.

Нещата стават още по-интересни с електрическите автомобили, защото там освен в софтуера нямаш кой знае в какво да правиш иновации. Имаш шаси, батерия и един или няколко електромотора. Общо взето е ел. скейтборд в по-голям мащаб. Не е случайно, че много софтуерни гиганти планират електроавтомобили, а преди нямаха планове за ДВГ.

Разбира се винаги има как да правиш иновации ако си склонен да правиш големи промени. Отново не е случайно, че много компании планират да изкопират метода на Тесла за мега/гига кастингите, който прави автомобила по-евтин и безопасен.
 
Конкретно за този пример май ще останеш много изненадан колко от нещата в Шкода и Ауди са еднакви или близки като качество и колко от частите дори имат едни и същи каталожни номера. Казвам го понеже съм се занимавал с авточасти и го знам от първа ръка. :)

Споделят софтуер, двигатели, скоростни кутии, електроника и др. Само корубата е различна. Един вид плащаш премиум за името, визията и малко повече глезотия.

Особено откакто и двете компании са собственост на VW.

Нещата стават още по-интересни с електрическите автомобили, защото там освен в софтуера нямаш кой знае в какво да правиш иновации. Имаш шаси, батерия и един или няколко електромотора. Общо взето е ел. скейтборд в по-голям мащаб. Не е случайно, че много софтуерни гиганти планират електроавтомобили, а преди нямаха планове за ДВГ.

Разбира се винаги има как да правиш иновации ако си склонен да правиш големи промени. Отново не е случайно, че много компании планират да изкопират метода на Тесла за мега/гига кастингите, който прави автомобила по-евтин и безопасен.
Само че пластмаси и други неща са различни. Двигатели и частите са еднакви.
 
Представи си ако заплатата е 40-50 хиляди лева на месец :))) Дай да използваме средни числа, щото Иван и Тодор може и да не взимат по 4-5 хиляди на месец. Ето една статия от днес, в която се казва, че средната заплата в БГ е 1730 лв, а за София е 2373 лв. Така че тези 4-5 хиляди лв са по-скоро пожелателни :)

При твоя пример човек си купува кола на цена 10 пъти по-голяма от заплатата. Понякога е по-добре на парите да се гледа в проценти/пъти :) Всеки си преценява до колко е правилно да си купи кола на такава цена, но моя съвет е такива неща да се купуват само със събрани средства, а не на кредит. Т.е. ако човек получава повече, отколкото може да похарчи. Тогава е просто опция дали да си дадеш "излишните" пари за Тесла или за акции на Тесла :)

И все пак шанса е, ако някой има неудържимо желание да си купи нова кола, то той още да Не е готов да мисли инвеститорски. Затова аз не мога да свържа двете неща в едно, не ми се връзват и не виждам как могат да се случат едновременно. Колата и инвестицията са противоположни неща.

Каквато и кола да купиш - винаги си на загуба. Още щом излезе от магазина вече си с поне 10-20 % под пазарната цена. По-хубаво от служебната кола няма хахах. Иначе нещата, които казваш са разумни и до някаква степен ще се съглася, но не обръщаш достатъчно внимание на "мерака" и това, че времето си минава и дали ще е същото да си купиш "мечтаната кола" на 30 или 50 години, тъй като, за да събереш този кеш ще ти отнеме поне 5 години, а може би и повече, защото живота е непредвидим и отделно инфлацията си е всекидневна.

Също така кой ти дава гаранции, че ще направиш успешна инвестиция и накрая вместо там Тодор или Иван не помня кой беше "предприемача", ще бъде на печалба или ще се примири с "гадната кола" и ще пие една студена вода...

Накратко - парите трябва да ги управляваш ти, а не те теб. В противен случай ставаш роб. Без значение дали ще ги харчиш като обезумял за глупости или ще ги трупаш/къташ като Скруджи...
 
Напротив, чрез кредити качеството на живот се вдига и не мога да повярвам че има човек в форум с името "Предприемач" който мисли иначе. Това дали нещо е глупост или не е много субективно. За мен е глупост да дам 4000 лева за климатик на куп като мога да го разсроча с 0% лихва за 1 година и да внасям всеки месец по 330 лева. Ми ако нямам 4 бона на куп какво, на студено ли да седя тази зима? Кредитите са хубаво нещо стига да знаеш колко можеш да си позволиш да харчиш.
Кредитите съвсем не са толкова лошо нещо, стига да са разумни и да не се надцениш. Повечето, да не кажа всички големи бизнеси използват кредити, за да се развиват. Би било страшно глупаво да ти върви бизнеса и да седиш и да чакаш да събереш някой лев, за да го развиеш, вместо да вземеш кредит, който хем ще го погасиш, макар и с лихвите. хем ще си вдигне в пъти печалбите. На това му се казва страх...

Да кажем си дребен/среден производител, който до този момент, е имал по 100-200 поръчки месечно. Малък бизнес, но с времето се утвърждава с качествени стоки и т.н. Идва "големия прекупвач" и ти пуска страхотна оферта за поне 1000 поръчки гарантиран с опция за повече. Ще го върнеш ли или ще тичаш до банката за кредит, за да разшириш бизнес - да купиш техника/да назначиш хора/материали и т.н.?
 
Индексите на са средство за инвестиция, а средство за запазване на капитала през годините.

При 10.72% 200лв. на месец след 31г. са 509,000лв. 500лв. са 1,272,000лв.

Толкова ти дава средно индекса на SPY коригирано за инфлацията в САЩ. Обърни се към Робърт Шилер, който е икономист и нобелов лауреат на тази тема ако не си съгласен.

Или викаш ама няма гаранция? Нищо в живота няма гаранция, но при дълги периоди така стоят нещата и имаш по-голям риск да НЕ инвестираш спрямо АКО инвестираш.

Ако според теб средна доходност от 10-11% за 30г. назад е просто запазване за капитал ме губиш в тази дискусия. Толкова ти дава средно индекса на SPY.

Апартамент в София след всички разходи средно дава 3%. Инвестиция в мол 7%.

Капитал, който нямаш и никога няма да изградиш чрез покупка на индекси.

Аха. Добре. ;)
 
Да взема да се включа и аз по темата и защо не купувам употребявани автомобили.
През пролетта на 2016г си купувам нов внос от Франция кола на 2 години и няколко месеца, по километри - реална, гледан VIN всичко бомба, гледахме я и на място и в сервиз.
Колата струваше на 70% някъде спрямо нова. Докато се прибирах към Варна с нея усетих, че тонколоната на задна дясна врата не свири. После се видя че на предна дясна "хартията" е скъсана. След седмица забелязах, че предното стъкло се омазнява отвътре - оказа се пукнато дъното на казанчето за антифриза. От там - хайде на една щателна инспекция в оторизирания сервиз, където поне познавах приемчика - колата се оказа блъскана и въртяна. Сходимостта на едното колело дори бягаше.
Продадох я с 1/3 загуба, като на клиента в същия сервиз отидохме да му обяснят какво-що. Мразя и не толерирам тарикатщини.

Отидох и си взех едно ново Опелче от магазина - складово, готово, не го чаках, а и отстъпка ми направиха хората.
Карах това Опелче 5 години и половина и това лято го продадох. Обезценката за това време бе в размер на 5750лв. Годишното му обслужване в оторизирания сервиз струваше между 250 и 300лв според зависи дали е година за смяна на спирачна течност.
Сега пак си взех Опел, пак от тях (доволен съм от сервиза, обслужването), отново складово, блъскано с екстри, пак с отстъпка (4000лв надолу от нормалната цена, като същото в Германия, моите познати там провериха струва 66 000лв).
Взех го бензиново, с осем степенен японски автомат.
Тъй като става на въпрос за лизинг - и двете коли съм ги взимал на лизинг при положение, че имам възможност и да ги взема без кредит. Защо на лизинг? За да не си затварям парите ей така. Лихвата по лизинга за една кола, струваща от 50 до 70 000лв е от 50 до 80лв на месец. Също ако има щета по каско, от застрахователната фирма са много по-отзивчиви, когато каското се води на лизингов автомобил. ;)

Зачудих се преди да взема сегашната нова, дали да не купя пък ползвана 3 годишна за едни 30-тина хиляди лева. На до 170 000км уж да е читава. Да ама няма такива!
На колкото продавача звънях - само лъжи насреща. На един му умрял шурея, наследила я жена му, че накрая я карал той от три месеца ама й навъртял около 160 000км. На друг - представя се за часно лице, а се оказва автокъща. Трети - вкарал колата от чужбина, превъртял километража и отишъл да й смени маслото и ремъците в Опел Бургас, за да се впише и излиза по VIN, че колата е точно на 90 000км. Дори снимал гордо какво е сменял.
Да купуваш втора ръка автомобил в България е като да си затвориш очите и избираш посочвайки с ръка - каквото и да избереш 99% те очакват проблеми или има прикрити такива, които ще излязат след време.
Върнатите от лизинг автомобили се разграбват веднага (до 2-3 дни след пускане на обява) и са предимно без екстри. Да уцелите кола от човек, купил я и карал в България, с екстри...офертите за цялата страна се броят на пръсти.

Затова започнах с нови автомобили - там поне отговорността по поддръжката е изцяло моя, знам си колата и до колко мога да й се доверя.

Преди да започна с новите автомобили карах все употребявани. Предния, преди този блъскания за който писах в деня на сватбата ми реши да счупи датчик за задна скорост и трябваше да карам и паркирам само напред. :D Няколко седмици след това започна да се самофорсира колата, после взеха едно след друго да й се късат ремъците на ел стъклата. А колата бе на реални малко над 240 000км, на 11 години, уж среден към висок клас.
Колкото пъти съм карал втора употреба кола, винаги е ставало нещо по пътя, въпреки, че съм се старал да ги поддържам перфектно. Случвало ми се е да угасне вечерта докато се спускам по АМ Черно море към Варна (голямото надолнище) - ни спирачка, ни светлини - угасна и край. Успях да спра в аварийната както се движих със 120+ км/ч. Друга пък реши да гасне на всеки 100 метра а пътувах към Обзор. Накрая й хванах цаката и с форсиране на 2ра стигнах, при това лятото...на супер натоварен път...налагаше се да отбивам и карам по банкета през 2-3 минути за да пускам трафика. Все приключения с ползвани и поддържани автомобили.

А да, нещо важно, което щях да пропусна: винаги съм гледал автомобилите ми да са от "обикновените" марки, за да е по-лесна и на нормални цени поддръжката. Премиум марките не ме интересуват - все пак карам кола в България, където по всяко време може да ти налети някой и от колата да не остане нищо.
 
Последно редактирано:
Да взема да се включа и аз по темата и защо не купувам употребявани автомобили.
През пролетта на 2016г си купувам нов внос от Франция кола на 2 години и няколко месеца, по километри - реална, гледан VIN всичко бомба, гледахме я и на място и в сервиз.
Колата струваше на 70% някъде спрямо нова. Докато се прибирах към Варна с нея усетих, че тонколоната на задна дясна врата не свири. После се видя че на предна дясна "хартията" е скъсана. След седмица забелязах, че предното стъкло се омазнява отвътре - оказа се пукнато дъното на казанчето за антифриза. От там - хайде на една щателна инспекция в оторизирания сервиз, където поне познавах приемчика - колата се оказа блъскана и въртяна. Сходимостта на едното колело дори бягаше.
Продадох я с 1/3 загуба, като на клиента в същия сервиз отидохме да му обяснят какво-що. Мразя и не толерирам тарикатщини.

Отидох и си взех едно ново Опелче от магазина - складово, готово, не го чаках, а и отстъпка ми направиха хората.
Карах това Опелче 5 години и половина и това лято го продадох. Обезценката за това време бе в размер на 5750лв. Годишното му обслужване в оторизирания сервиз струваше между 250 и 300лв според зависи дали е година за смяна на спирачна течност.
Сега пак си взех Опел, пак от тях (доволен съм от сервиза, обслужването), отново складово, блъскано с екстри, пак с отстъпка (4000лв надолу от нормалната цена, като същото в Германия, моите познати там провериха струва 66 000лв).
Взех го бензиново, с осем степенен японски автомат.
Тъй като става на въпрос за лизинг - и двете коли съм ги взимал на лизинг при положение, че имам възможност и да ги взема без кредит. Защо на лизинг? За да не си затварям парите ей така. Лихвата по лизинга за една кола, струваща от 50 до 70 000лв е от 50 до 80лв на месец. Също ако има щета по каско, от застрахователната фирма са много по-отзивчиви, когато каското се води на лизингов автомобил. ;)

Зачудих се преди да взема сегашната нова, дали да не купя пък ползвана 3 годишна за едни 30-тина хиляди лева. На до 170 000км уж да е читава. Да ама няма такива!
На колкото продавача звънях - само лъжи насреща. На един му умрял шурея, наследила я жена му, че накрая я карал той от три месеца ама й навъртял около 160 000км. На друг - представя се за часно лице, а се оказва автокъща. Трети - вкарал колата от чужбина, превъртял километража и отишъл да й смени маслото и ремъците в Опел Бургас, за да се впише и излиза по VIN, че колата е точно на 90 000км. Дори снимал гордо какво е сменял.
Да купуваш втора ръка автомобил в България е като да си затвориш очите и избираш посочвайки с ръка - каквото и да избереш 99% те очакват проблеми или има прикрити такива, които ще излязат след време.
Върнатите от лизинг автомобили се разграбват веднага (до 2-3 дни след пускане на обява) и са предимно без екстри. Да уцелите кола от човек, купил я и карал в България, с екстри...офертите за цялата страна се броят на пръсти.

Затова започнах с нови автомобили - там поне отговорността по поддръжката е изцяло моя, знам си колата и до колко мога да й се доверя.

Преди да започна с новите автомобили карах все употребявани. Предния, преди този блъскания за който писах в деня на сватбата ми реши да счупи датчик за задна скорост и трябваше да карам и паркирам само напред. :D Няколко седмици след това започна да се самофорсира колата, после взеха едно след друго да й се късат ремъците на ел стъклата. А колата бе на реални малко над 240 000км, на 11 години, уж среден към висок клас.
Колкото пъти съм карал втора употреба кола, винаги е ставало нещо по пътя, въпреки, че съм се старал да ги поддържам перфектно. Случвало ми се е да угасне вечерта докато се спускам по АМ Черно море към Варна (голямото надолнище) - ни спирачка, ни светлини - угасна и край. Успях да спра в аварийната както се движих със 120+ км/ч. Друга пък реши да гасне на всеки 100 метра а пътувах към Обзор. Накрая й хванах цаката и с форсиране на 2ра стигнах, при това лятото...на супер натоварен път...налагаше се да отбивам и карам по банкета през 2-3 минути за да пускам трафика. Все приключения с ползвани и поддържани автомобили.

А да, нещо важно, което щях да пропусна: винаги съм гледал автомобилите ми да са от "обикновените" марки, за да е по-лесна и на нормални цени поддръжката. Премиум марките не ме интересуват - все пак карам кола в България, където по всяко време може да ти налети някой и от колата да не остане нищо.

Хубав пример с по-евтина марка.

Аз лично не съм успявал да намеря лизинг, който да излиза с по-евтино оскъпяване от разходите ми по поддръжка.

Ще опитам да се разровя за някакви по-конкретни нови оферти да видим. И без това се оглеждам за елетрическа.
 
Изчетох цялата тема и препознах себе си във всеки от Вас, доста от са прави и не точно. Аз лично си купих скоро колело и сега мисля, една тротинетка, аз също следя инфлация, скалите, политиката, не тегля кредити защото банките да не ме държат за врата и сбирам всяка стотинка да си купя мечтаната тротинетка. Това е по-голямата част от Българите и аз попадам при тях и не ме е срам, но ще вметна, че познавам доста хора които никога не са гледали скали, нито спестявали, нито мислят за инвестиране в акции, крипто и други подобни, доста от тях печелят по 10 хиляди до 50 хиляди на ден, всеки от тях купува само ново и имат страшно големи кредити от 200к до 5 милиона, не е като мен и Вас да си вземат втора ръка дърта баба яга на 10 - 15 години. Моят съвет към Вас е да си правите сметка как да изкарвате повече, това с икономията ще ви докара само до още икономия. Няма да споменавам, че доста милионери нямат лев в крипто или акция, дори не знаят какво е това. Все пак да не забравяме, че живеем в България и нормалният Българин се опитва да прокопса чрез акции, инвестиция или малък бизнес, измами, а може и втора или трета работа. Аз лично съм работил преди доста години на 3-ри работи да направя първият си старт, а това беше преди много години, сега гледам пак е така за доста хора или избират чужбина. За колата, аз лично бих закупил нова, но като няма за нова, втората ръка е супер, илюзията и реалността имат тънка граница и не трябва да се смесват и да живеем в илюзията, успех на всички.
 
Тези индекси дето ги предлагаш до края на следващата година ще клекнат с -30%, дръжте си кеша, живейте по-скромно от преди две години, това е най-добрият съвет за преживяване на висока инфлация, целта на правителствата е да ви вземат кеша за да оцелеят гойчовците дърпащи конците им.
 
Какво друго можем да правим с кредита?
Или иначе казано с парите на другите хора?
Идеи? Знания?
Да уточня, че досега в темата само за потребителски кредити съм говорил - за нова количка, ново телефонче, телевизор, хладилник, почивка, такива глупости. Идеята ми е, че е най-добре човек да си купува играчките с лични средства, което съвсем не е такъв проблем, какъвто склонните да теглят кредити си мислят. Нещо повече, още по-добре е човек да си има и няколко хилядарки буфер (пари за всеки случай), които в най-добрия случай никога няма да бъдат похарчени.

Ако говорим за бизнеса, там явно има от така нарчените "Добри кредити", но те ще са за хора с опит в дейността си, които знаят какво правят. За масата бизнесмени мнението ми е същото - най-добре да се разчита на собствен капитал. Като шансовете са дори така бизнеса да се провали и инвестицията в него да отиде по дяволите. Понеже никой не се е родил бизнесмен, тук по-добре е да се кара стъпка по стъпка, да се започне от най-ниското и постепенно да се гради. Фантазиите как на някой му идва перфектната идея, тегли кредит за стотици хиляди и ги превръща в милиони... това са просто фантазии.
 
Иначе нещата, които казваш са разумни и до някаква степен ще се съглася, но не обръщаш достатъчно внимание на "мерака" и това, че времето си минава и дали ще е същото да си купиш "мечтаната кола" на 30 или 50 години, тъй като, за да събереш този кеш ще ти отнеме поне 5 години, а може би и повече, защото живота е непредвидим и отделно инфлацията си е всекидневна.
Преди всичко, това че въобще си мечтаеш за някаква кола означава, че финансите са ти доста под нейното ниво. А може би и финансовата ти култура е на начално ниво. Ако си млад и зелен е напълно разбираемо - искаш да си мега якия пич, всички да ти се кефят и т.н. - само дето още се чудиш как да си платиш семестъра, примерно. Хормони, карат те да искаш милион неща в секунда. Въпроса е на кое даваш приоритет - на мечтаната кола или на това финансите ти да са в добра форма. Ти избираш мечтаната кола. Ок, няма проблем. И без това като погледна навън и видя всички тия коли под път и над път, бих казал че хората нямат много проблеми да се сдобиват с тях. Колко от тях се чувстват мега яки пичове с финансите си е отделен въпрос.

5 години казваш. Само че това да си купиш нещо със собствени средства не означава, че всеки път започваш от нулата. Да, ако си току-що завършил и точно си започнал да изкарваш пари, няма как да е иначе. Но когато изкарваш и заделяш някаква част от приходите всеки месец, те си се събират. Става така, че един ден виждаш парите си в буркана (образно казано) и си казваш "Я, аз мога да си купя вече 100 неща, кое ли да е първото?". Ако ти скимне например, че искаш климатик за 4 бона, просто вадиш 4 бона от буркана и си го купуваш. В известен смисъл става като да теглиш кредит/лизинг всеки път, само дето кредита сам си го даваш и дори няма лихви.
 
Както и да го въртиш - парите никога не стигат и колкото повече имаш, толкова повече харчиш. Прекалената икономия не води до нищо хубаво, както и прекаленото харчене. Всичко друго е разтягане на локуми, хипотези и сметки без кръчмар. Но, ако не рискуваш, то никога няма да разбереш какво е можело да бъде.
 
Кредитите съвсем не са толкова лошо нещо, стига да са разумни и да не се надцениш. Повечето, да не кажа всички големи бизнеси използват кредити, за да се развиват. Би било страшно глупаво да ти върви бизнеса и да седиш и да чакаш да събереш някой лев, за да го развиеш, вместо да вземеш кредит, който хем ще го погасиш, макар и с лихвите. хем ще си вдигне в пъти печалбите. На това му се казва страх...
Хубаво пожелание е това да си разумен и да не се надцениш. Но колко е възможно на практика? Бих казал, че зависи от възрастта. Колкото си по-млад, толкова шанса да се надцениш е по-голям. Отново заради хормоните и липсата на опит. Мечти за чудо и приказ, резултати срам.

Виж обаче нещо интересно. Когато @metaverse говори за инвестиране, ти пускаш консуматора в теб да говори и си "Спокойно, не бързаме да правим пари, нека се насладим на живота докато сме млади и да си купим мечтаната кола на изплащане". Когато обаче ти заговориш за бизнеса, изведнъж инвеститора в теб се събужди и става много спешно да изтеглиш кредит за да максимизираш приходите.

Убеден ли си, че начина по който гледаш на парите те водят към светло финансово бъдеще? След 10-15 години много по-богат ли ще си от сега, как мислиш?
 
Както и да го въртиш - парите никога не стигат и колкото повече имаш, толкова повече харчиш.
Май имаш предвид следното: Както и да го въртя - парите никога не ми стигат и колкото повече имам, толкова повече харча.

Въртележката на бедността. Иначе имаш мнение кое било майката на мизерията :) Но мизерията какво е, ако не състоянието на ума когато си мислиш, че нямаш достатъчно пари. Но как да имаш, когато харчиш всичко на момента? И още повече - абонираш се за това години наред да даваш парите си на банката. И какво получаваш в замяна - обезценяващи се вещи, които имат силата да ти задвижат емоциите в положителна посока само за ден-два след като си ги купил. Разкош. Завидях ти :)
 
@angelovarna не си бях пил веган смутитата рано сутрин :D, та ще си позволя да направя малко груби сметки. Не се заяждам, просто ми е интересно да си играя с цифри за да преценя кога някаква покупка според мен си струва.

Приемам, че:
- колата е Корсичката със спортната GS версия и с повечето коне на цена от 46,370лв. [130 изобщо не е лошо за малка количка]. Избирам нея пoнеже спомена 8 степенна кутия. https://www.opel.bg/content/dam/opel/bulgaria/brochures/downloads/Pricelist/BG_Corsa_2022.pdf , та с отстъпки да свалим на 42,000лв.
- не добавяме нищо допълнително като екстри, цвят и др.
- Астрите гледам са малко по-скъпи, но все тая:
- караш средно 12,000км. на година. 12к, защото я обслужваш само един път годишно.

Та за 5г. само обезценяването! като разход ти струва:
- цена 42,000лв.
- 60,000км. пробег.
- ще сложа по-ниска обезценка заради сегашната ситуация по света, та 5,000лв.
- но ще добавя лизинга, който ако е 50лв. месечно оскъпяване ти добавя 3,000лв. за този период.
- това е 11.9% обезценяване ако не броим лизинга и (wait for it) 19.04% ако смятаме лизинга.

Без оскъпването:
- 5,000лв. на 60,000км. за 5г. по 8.33 стотинки на километър.
- 1,000лв. на година или около 83.33лв. на месец.

С оскъпяването е по-интересно:
- 13.33 стотинки/км.
- 1,600лв./г. или около 133.33лв./м.
- или близо 60% отгоре за този период, което изобщо не е малко.

Това са разходи без да смятаме каквото и да е било по поддръжка извън гаранцията.

За сравнение моят автомобил ми идва на 2 стотинки на км. за периода, в който го притежавам. Става въпрос единствено за ремонти извън консумативи (примерно сменял съм верига, сензор за газ и няколко други неща, които е напълно нормално да се сменят на около 200к пробег) и само в официален сервиз на Хонда. Около 600лв. на година.

Имай предвид, че обезценяването от 11.9%, което изкарах е доста по-ниско от средното за автомобилния сектор.

Дори когато накланям везните в полза на новата покупка няма как някой да ме убеди, че нов автомобил излиза по-евтино от читав стар. Просто абсурд...
 
Да допуснем, че реално не ме интересува колко излиза "читав" стар, тъй като читав и стар в България са две взаимоотблъскващи се понятия.
За колата, която съм си взел не позна като модел, цена и оборудване, но нищо.
Нека вземем предната, която купих преди близо 6 години - Astra J за 25700лв. Дадоха ми я с отстъпка, тъй като реалната цена на модела тогава бе 30 000лв.
Колата я взех на лизинг тогава и я изплатих изцяло след като измина една година от лизинга. Защо я правя тази схема? Заради по-добрите условия по каското. Също така и да имам свободата когато реша да си изплатя колата, след като лихвата на лизинга месечно ми е колкото един обяд за 1 човек за ден реално не я броя.
Не помня тогава колко бе лихвата, но тъй като колата е повече от два пъти по-евтина, а самоучастието го правя винаги на 25 до 30% от стойността...да е била в порядъка на 20-30лв/месец.

Колата един път не е влязла в сервиз в следствие на повреда. Минала е 5 обслужвания за средно ще ги кажем 300лв. В тази цена е включена годишната техническа инспекция (да не се бърка с ГТП, тъй като такъв се прави на 3та и 5та година само). На всяка кола се сменя масло и филтри. Реално обслужването без инспекцията идва средно 230лв. Спестявам си 3 ГТП-та по 50лв ако са (май вече струват повече), това са още 30лв. И реално ми стъпва годишното обслужване на 200лв...колкото горе-долу е за един автомобил на старо.

Продадох автомобила за 20 000лв или с 5700лв надолу. Което означава, че се е обезценявал с 1037лв годишно.
Пробега беше 34 000км.
Лошото е че като дойде клиент за колата и започва всякак да се върти и чуди дали го лъжеш, защото е свикнал с мисълта, че навсякъде са мошенници. Повечето пък пари нямат и идват само да губят време.

Да кажем, че вместо да взема кола за примерно 60 000лв, реша да взема за 40 000лв 3 годишна, втора ръка, запазена. Същата след 5 години би струвала 15 000лв, а новата 30 000лв (тъй като ще е 5, а не 8 годишна). Разликата между двете при продаване ще е едни може би 5000лв по-голяма обезценка на бившата-нова...Като сложим ходенето по сервизи с другата и нещата леко може да се поизравнят. Остават само главоболията и изгубеното време, защото сме решили да си правим сметки на дребно.

Някой ще каже - "ама ти не караш, за какво ти е нова кола". Ами заради комфорта, да знам, че като е стояла 1 месец без да е пипана, ще се кача, запаля и тръгна без да трябва да се ослушвам кое дали и защо скърца и дали няма да ме остави на пътя. Телефона ми ще се зарежда безжично докато пътувам, отзад лапето ще гледа таблет, който също ще се зарежда и ще ползва споделен интернет от колата. Климатика ще работи, имаш всякакви асистенти, които правят пътуването далеч по-леко и приятно...ей такива неща.

Не живеем само за да пестим и мислим за пари. Работата ни е да си осигурим такъв доход, който да покрива максимално добре нуждите ни + някакъв разумен излишък.
Добре е човек да се фокусира над личното си удобство, развитие, комфорт и преживявания. Иначе да, трябва да си правим сметката и взимаме разумни решения, най-вече при покупки на автомобили, имоти и прочее.
 
Май имаш предвид следното: Както и да го въртя - парите никога не ми стигат и колкото повече имам, толкова повече харча.

Въртележката на бедността. Иначе имаш мнение кое било майката на мизерията :) Но мизерията какво е, ако не състоянието на ума когато си мислиш, че нямаш достатъчно пари. Но как да имаш, когато харчиш всичко на момента? И още повече - абонираш се за това години наред да даваш парите си на банката. И какво получаваш в замяна - обезценяващи се вещи, които имат силата да ти задвижат емоциите в положителна посока само за ден-два след като си ги купил. Разкош. Завидях ти :)

МАЙ се опитваш се да влезеш в ролята на човек с много финансов опит, ама нещо не съм много сигурен, че го имаш, като гледам начина, по който разсъждаваш. Смяташ, че е по-добре да отделиш от парите за нещо си, за да ги инвестираш в нещо си с идеята, че ще си избиеш нещото, което си купил. Това си е типична черта на "стиснат човек", което не казвам, че е недостатък, ама не е и предприемаческо. Хубаво е да имаш финансова сигурност, но да не залиташ в крайности. И това, което е описал автора на темата е всичко друго, ама НЕ И ПАРИ ЗА ИНВЕСТИЦИИ. Ако искаш да започнеш бизнес - отделяш едни пари и стартираш. Усетиш ли, че се развиваш след месеци/година-две - търсиш финансиране - пари на заем от приятел/роднина/банка и това е. Риск печели, риск губи. И като погледна назад, откакто съм член в този форум (кога минаха над 10 години хахах) и съм работил с много хора от тук - определено съм доста по-богат от тогава :)

Ама да се върнем малко на темата. Всеки трябва да се разполага според възможностите си. Дори малко дете ще ти каже, че нямаш пари за кола от 50 бона, ако изкарваш 1200. Не е нужно да се пишат романи за това. Познавам много хора, които се забатачват така, но никой не им е виновен. Познавам и хора, които имат успешен бизнес, прилични доходи, но също взимат лизинги, кредити и т.н. Дай ми основателна причина да чакам 3 години, ако изкарвам прилични доходи, за да си купя нещо си? Вярно, че ще ми излезе малко по-скъпо, но какво от това? Като оня виц - ще спра цигарите и ще си купя ферари..е не познавам още някой да си е купил ферари от цигари...Много обичате да изкарвате нещата от контекст. Лош кредит няма. Има лоши длъжници! Ако не можеш да си направиш сметката, то никой не ти е виновен...
 
Да допуснем, че реално не ме интересува колко излиза "читав" стар, тъй като читав и стар в България са две взаимоотблъскващи се понятия.
За колата, която съм си взел не позна като модел, цена и оборудване, но нищо.
Нека вземем предната, която купих преди близо 6 години - Astra J за 25700лв. Дадоха ми я с отстъпка, тъй като реалната цена на модела тогава бе 30 000лв.
Колата я взех на лизинг тогава и я изплатих изцяло след като измина една година от лизинга. Защо я правя тази схема? Заради по-добрите условия по каското. Също така и да имам свободата когато реша да си изплатя колата, след като лихвата на лизинга месечно ми е колкото един обяд за 1 човек за ден реално не я броя.
Не помня тогава колко бе лихвата, но тъй като колата е повече от два пъти по-евтина, а самоучастието го правя винаги на 25 до 30% от стойността...да е била в порядъка на 20-30лв/месец.

Колата един път не е влязла в сервиз в следствие на повреда. Минала е 5 обслужвания за средно ще ги кажем 300лв. В тази цена е включена годишната техническа инспекция (да не се бърка с ГТП, тъй като такъв се прави на 3та и 5та година само). На всяка кола се сменя масло и филтри. Реално обслужването без инспекцията идва средно 230лв. Спестявам си 3 ГТП-та по 50лв ако са (май вече струват повече), това са още 30лв. И реално ми стъпва годишното обслужване на 200лв...колкото горе-долу е за един автомобил на старо.

Продадох автомобила за 20 000лв или с 5700лв надолу. Което означава, че се е обезценявал с 1037лв годишно.
Пробега беше 34 000км.
Лошото е че като дойде клиент за колата и започва всякак да се върти и чуди дали го лъжеш, защото е свикнал с мисълта, че навсякъде са мошенници. Повечето пък пари нямат и идват само да губят време.

Да кажем, че вместо да взема кола за примерно 60 000лв, реша да взема за 40 000лв 3 годишна, втора ръка, запазена. Същата след 5 години би струвала 15 000лв, а новата 30 000лв (тъй като ще е 5, а не 8 годишна). Разликата между двете при продаване ще е едни може би 5000лв по-голяма обезценка на бившата-нова...Като сложим ходенето по сервизи с другата и нещата леко може да се поизравнят. Остават само главоболията и изгубеното време, защото сме решили да си правим сметки на дребно.

Някой ще каже - "ама ти не караш, за какво ти е нова кола". Ами заради комфорта, да знам, че като е стояла 1 месец без да е пипана, ще се кача, запаля и тръгна без да трябва да се ослушвам кое дали и защо скърца и дали няма да ме остави на пътя. Телефона ми ще се зарежда безжично докато пътувам, отзад лапето ще гледа таблет, който също ще се зарежда и ще ползва споделен интернет от колата. Климатика ще работи, имаш всякакви асистенти, които правят пътуването далеч по-леко и приятно...ей такива неща.

Не живеем само за да пестим и мислим за пари. Работата ни е да си осигурим такъв доход, който да покрива максимално добре нуждите ни + някакъв разумен излишък.
Добре е човек да се фокусира над личното си удобство, развитие, комфорт и преживявания. Иначе да, трябва да си правим сметката и взимаме разумни решения, най-вече при покупки на автомобили, имоти и прочее.

Понеже ме мързи да смятам с новите данни, които пусна - говори ми в пари за километър за Х период що се отнася разходи извън гаранция и обезценяване. 5700 обезценяване за 34,000км са 16 стотинки на километър.

Другите неща като ГТП-та, прегледи, консумативи, обслужване не ме интересуват. Аз карам сравнително висок клас автомобил разходите ми там са по-високи, но както каза ти - трябва и комфорт.

Когато тегля чертата нова кола (от същия или близък клас) чисто от финансова гледна точка (засега) немога да оправдая. Няма общо със стискането, а с това да използваш ресурсите, които имаш днес възможно най-ефективно.

В крайна сметка всеки сам преценява. Лично за мен описаното в тази тема е един хак базиран на това да забавиш удоволствието от карането на по-нов автомобил.

Продължавате да тръбите, че инвестиция в малки суми в SPY нямат ефект (основното в тази тема, не толкова колата). Историята показва съвсем друго. Моето портфолио също показва съвсем друг резултат спрямо страховете, които изпитвате.

Нормално е. Нашите мозъци еволюционно не са направени да мислят за периоди от 30-40г. напред. Съвсем доскоро едвам сме оцелявали ден за ден, а най-голямата грижа е била какво ще ядем утре. :)
 

Горе