От: Някой с опит в продажбите в Румъния?
Виж искам да ти дам един съвет - надявам се да го разбереш, защото на мен като ми го дадоха аз не го разбрах и пострадах сериозно с едни пари. Румъния не е България, пазара е 3-пъти по-голям И Е СТРУКТУРИРАН ПО-РАЗЛИЧЕН НАЧИН. Там си имат търговци на едро, дистрибутори и търговци на дребно и всеки се движи в неговата сфера, а не както е в при нас всеки да прави всичко. И понеже е така търговците на едро купуват в обеми който не са математическо умножение х 3 /румънския пазар е 3 пъти по-голям следователно ако в България нормалната ми сделка е 1 там ще е 3 и ако добрата ми сделка е 5 там ще е 15/. Едроваците там купуват 20-30 пъти повече и ти трябва да си готова да отговориш - дори и отговора да е "Не мога да предложа такава услуга или стока в такъв обем". Ако стоките ти са ориентирани единствено към крайни потребители пак трябва да си готова за такива случки понеже рекламата "от уста на уста" е валидна и там трябва да си готова с количества иначе нищо не правиш и въпросната реклама започва да работи срещу теб "Абе остави го тоя сайт само рекламират /показват/ стоки, а след това не ги изпращат".
На мен тези неща ми ги обясниха няколко пъти под различни форми, но аз не ги разбрах и съответно не бях готов когато стартирах.
Ще ти дам пример с един от случаите който ми споделиха, а аз си мислех че на мен не може да ми се случи.
Български студент в Букурещ започва работа като търговски представител на българска фирма произвеждаща халва. Обикаля цяла Румъния като няколко пъти ходи до Тимишоара /около 700 км от Букурещ/. На 4-тия път търговеца от Тимишоара му казва - много те харесвам като търговец и за Сирни Заговезни ще заредя от теб - искам до тогава /срок 3 седмици/ да ми докараш 40 тона халва - нашия студент излиза окрилен от срещата звъни в България на производителя и му казва, че има поръчка за 40 тона, а производителя му казва "Ама ние не можем да произведем толкова, ама ще измислим нещо" Съответно нищо не измислят в продължение на две седмици, нашия човек се обажда на търговеца който му казва повече да не му се обажда. Въпросния студент в момента работи в същата сфера в Румъния, но в Тимишоара не може да продаде нищичко, не че там има само един търговец, но клиентите си говорят помежду си.
С две изречения:
1. Това, че в България не ти звъни телефона не означава, че и в Румъния ще е така.
2. Това, че нашите клиенти не искат фактура не означава, че в Румъния също ще е така, а и трябва да им пратиш поне касов бон и понеже той ще е на български клиентите ти трябва да са предварително известени за това.
П.П. Относно Еконт - ако искаш ще ти дам търговския с когото аз контактувам, свестен е и мисля, че ще ти отговори на всичките въпроси.