От: Няколко запитвания за онлайн магазин
Спрял съм се ЕооД, това най-подгодящия вариант ли е?
В общия случай (Е)ООД е най-добрият избор за онлайн търговия.
Не ми е ясно трябва ли да имам касов апарат и да издавам касова бележка за всяка една продадена стока.
Ако приемаш плащания в брой или с наложен платеж, си длъжен да имаш касов апарат и съответно да издаваш касови бележки. Ако нямаш плащания в брой, а само такива по наложен платеж, то можеш да избегнеш нуждата от касов апарат, ако сключиш споразумение с куриерска фирма, имаща лиценз за извършването на
пощенски паричен превод.
На сайта трябва да има обявени данни за контакт и седалище на фирмата, нали?
Да, длъжен си, съгласно разпоредбите на ЗЗП.
След като ще работя с данни на клиентите, трябва ли да съм регистеиран като оператор на лични данни?
Не си длъжен, но задължително трябва да предприемеш действия по освобождаване от регистрация. И тъй като процедурите по регистрация и по освобождаване от регистрация не са много различни откъм бумащина, аз лично правя регистрация на клиентите ми.
Интеруват ме също така и какви са месечните разходи на фирмата, знам, че се плаща по 120лв. за осигуровки и по 50лв.за счетоводител, пропискам ли нещо?
Минимумът осигуровки, които в качеството си на собственик и управител трябва да плащаш месечно, е 108.36лв. Изключение може да има само, ако получаваш брутно трудово възнаграждение над 2400лв или пък си пенсионер, инвалид или самоосигуряващо се лице на друго основание. За този тип дейност счетоводни услуги за 50лв ще ти е трудно да откриеш. Ако пък откриеш - не очаквай добро качество. Други фиксирани разходи - по фирмената банкова сметка - 10 - 20лв месечно; за поддръжка на касовия апарат: около 100лв годишно (договор за поддръжка - задължителен и абонамент на data картата); вписване на ГФО по ел. път: 20лв; хостинг, домейн, реклама - тях, предполагам, си ги знаеш.
Не е нужно да издаваш касова бележка, все пак ти не приемаш пари на ръка, нали? Ще си чрез карта, paypal, epay и най-вече - с наложен платеж, което реално ще прави куриерската фирма.
Ако е с наложен платеж - задължително гореспоменатото споразумение! Иначе сте извън закона.
Да, хубаво е и такава регистрация да имаш, но това не е толкова приоритетно. Запознат ли продажбите, намини да се регистрираш. Дали знаеш,, че всяка година трябва да се прави.
Не, не се прави всяка година. Прави се промяна само, когато има промяна в декларираните данни при самата регистрация. Допускам, че може да бъркаш с една декларация по чл. 15 от ЗЗБУТ, за която се подават уведомления всяка година.
Тази година реших да я закривам , не съм сигурен как седи въпроса с смяната на собственика на фирмата. Ако имаш интерес пиши да проучвам и мога да ти я прехвърля.
Колега, нищо лично, но няма предимства да си "купи" фирма, вместо да си регистрира нова.
Бих искал, ако е възможно @Blinky да разясни как точно става осчетоводяването чрез "карта, paypal, epay и най-вече - с наложен платеж, което реално ще прави куриерската фирма". Става дума за работа без касов апарат.
Счетоводителите, с които говорих всички вдигат рамене и никой не може да ми обясни как точно става осчетоводяването на тези суми
Паричните потоци по ePay, PayPal, Skrill и т. н. се осчетоводяват аналогично на тези по банковите сметки. Силно препоръчително е акаунтите в разплащателните системи да са business и асоциираните дебитни карти да са само фирмени. За нуждите на счетоводството се генерират месечни извлечения, в които да са видими самите потоци, началните и крайните салда, както и основанието на преводите. Оттам нататък счетоводителят, ако е кадърен и не го мързи, си знае работата.
Относно наложените платежи - правилно си се ориентирал за лиценза от КРС за пощенски паричен превод. При наличие на такова споразумение (при Еконт, например, услугата е напълно безплатна - просто при подписването на договора, трябва да подпишете и това споразумение) куриерът издава разписка за полученият пощенски паричен превод, която служи на клиента като касов бон, защитаващ правата му на потребител. След това куриерът изплаща събраните наложени платежи в брой или по банка. Практиката е тези отношения с куриера да се осчетоводяват по сметка "Разчети с доверители", съгласно индивидуалния сметкоплан на предприятието. Като документ за извършената продажба издавате фактура (в случай, че клиентите са фирми или физически лица, изрично пожелали фактура) или т. нар. отчет за извършените продажби (може да бъде дневен или месечен) - за останалите физически лица.
Ако продавам стока с наложен платеж и във всяка пратка прилагам касова бележка, то как стои въпроса с осчетоводяването?
Самото осчетоводяване става аналогично на това, което описах по-горе, при наличието на споразумение. Издава се отчет за извършените продажби и събраните и изплатени суми се отчитат чрез сметката "Разчети с доверители".[/QUOTE]
И един въпрос към счетоводителите: ако имам фирма, която не е регистрирана по ДДС (ЕТ), тогава какви цени трябва да обявя ба сайта - с ДДС или без ДДС. Реално фактура мога да издам, но обикновена, не данъчна.
Цените са без начислен ДДС. Трябва да имаш предвид, обаче, че някои клиенти могат да разберат подобен надпис в сайта погрешно и да си мислят, че, за да получат крайната цена, трябва да начислят ДДС. Законът на практика не те задължава да упоменеш дали цените са с включен ДДС или не. Това, което те задължава, е те да са крайни - толкова, колкото реално клиентът ще трябва да заплати. Затова съветът ми е не го упоменавай под всяка цена - просто си напиши крайната цена, за да не изпадаш в излишни полемики с клиенти - има ли ДДС, няма ли. А, ако държиш да е упоменато някъде, просто го напиши в някоя от страниците "За нас", "Общи условия" и т. н.