Онлайн магазините могат и без касов апарат да работят

От: От: Онлайн магазините могат и без касов апарат да работят

Извинявайте за тъпият въпрос, но препрочетох 2 пъти темата и така и не успях да си отговоря точно на въпроса.
Имам ООД, възнамерявам да стартирам бизнес с онлайн магазин(всъщност почти всичко е готово).Тъй като това няма да е основното ми занимание и доход не мисля първоначално да си взимам касов апарат, а чак като потръгнат нещата. Говорих с еконт относно техният пощенски запис (със статут на касовия бон) и мисля да го използвам. До тук добре, а после как продължата отчитането и най-вече осчетоводяването. На база на какво си плащам данъци и как въобще разбира държатата колко пари съм изкарал от онлайн търговията. Мерси предварително.

Неналичието на касов апарат е супер грешка за онлайн магазин, честно казано. За двете си години работа, в моя магазин имаше едно-единствено плащане с различен от наложен платеж метод. Българинът е свикнал да плаща при доставка и това е. Единици са хората, които плащат с карти или по банков път, макар поне половината държава да има или карта или подпис. В мотивите изобщо няма да се впускам, просто такъв е пазара, такова е поведението на клиента. Еконт може да са го измислили алтернативно, но цената на куриерската им услуга на мен лично не ми допадна. Преди да започна проучих всички куриерски фирми и накрая избрах да работя с Рапидо (защото съм в Сф), за да осигуря на клиентите си най-ниската цена на доставката. Нещо повече, дадох им избор от експресна и икономична доставка. И повечето хора избираха икономичната. А иначе масово се нехае за това, а е супер важно. И мега ми е противно, когато аз самият пазарувам онлайн, да виждам, че никой не си дава зор да помисли за няколкото допълнителни лева, които цената на доставката ми спестява или добавя. Боли ги шпека. Половината магазини закръглят доставката на 10 лв (за 48 часа и в Сф, да ви го тура, нещастници!), другата просто бухат Спири или Еконт, щото за друго не са чували и не им дреме има ли по-евтин вариант, няма ли. Мисълта ми е, че касов апарат с едногодишен абонаментен план и карта, и каквото трябва, е към 300 лв вече. Ако човек е решил да развива бизнес като хората, пестенето точно от това е как да кажа...

Държавата разбира какви пари си изкарал, защото всеки месец подаваш делкарация за оборота на касовия апарат. Ако си добросъвестен търговец, нали. Също така ще ти се наложи да се регистрираш и като оператор на лични данни в КЗЛД. И на счетоводител да плащаш. И изобщо онлайн търговията вече не е като да опнеш сергия на пазара. И слава богу.
 
И с какво касовият апарат ти помага, при изпращането на стока с наложен платеж? Да не би Рапидо да се връщат, след като са доставили стоката и да ти носят парите на ръка? Би трябвало по банков път да ти ги превеждат...
 
От: Онлайн магазините могат и без касов апарат да работят

Ти като търговец по закон си ДЛЪЖЕН да издаваш касов бон и/ли фактура за всяка направена продажба (което само по себе си е достатъчно основание да няма изобщо място за дискусия трябва ли ти апарат или не ти трябва; не ти трябва ЕДИНСТВЕНО ако ще работиш САМО по банков път, което е обречено начинание в БГ), с което регламентираш отношенията между теб и клиента; което също помага на държавата да разбере колко данък да ти шибне в края на фискалната година, както и осигурява правата на клиента по силата на ЗЗП (примерно поиска да ти върне продукта в законоустановения срок от 7 дни, защото онова на снимката няма нищо общо с реалния артикул, или просто защото днес се е събудил с гъза накриво и е решил, че изобщо не е трябвало да го купува това).

Куриерът извършва услугата "куриерска услуга", която струва Х лева (за която получаваш фактура в края на месеца, ако разходите ги поемаш ти, например предлагаш безплатна доставка при поръчка над Y лева; ако доставката е за сметка на клиента, той получава касов бон от куриера и ти нямаш никакво касателство). Куриерът НЯМА АБСОЛЮТНО НИКАКЪВ АНГАЖИМЕНТ документално към твоя наложен платеж, освен да го вземе от клиента и да ти го донесе. И да, това става на ръка, поне при Рапидо - в запечатан плик с разписка. Вярвам че и при другите е така. Няма как да е по банков път, защото това би вкарало него и теб в отношения, при които ти трябва да издадеш на него фактура за постъпилото плащане за несъществуващ продукт или услуга, и да платиш данъка върху него още веднъж в края на годината, а той пък преди това трябва да е вкарал тия пари в сметката си съответно с някакво отново несъществуващо основание, което задължава него да издаде насрещния документ към твоя краен клиент за продукт или услуга, към които няма никакво отношение и... да плати данък в края на годината върху него :)

Така че схемата на онлайн търговията е проста: получаваш поръчка -> издаваш финансов документ за нея -> изпращаш я на клиента с наложен платеж -> куриерът я доставя, прибира платежа и ти го носи няколко дни по-късно на ръка -> ако куриерската услуга е за твоя сметка, в края на месеца получаваш фактура от куриера за извършените услуги през месеца.
 
@muhomor не можеш да изадаваш касови бележки, за суми, които не си получил все още. Ако ти дойдат на проверка, ще те глобят за това, че си издал касови бележки, а парите ги няма в касата.
 
От: Онлайн магазините могат и без касов апарат да работят

Какви данни са нужни за сключване на споразумение с Еконт ? Като физическо лице, може ли да се използва тази тяхна услуга.
 
От: Онлайн магазините могат и без касов апарат да работят

Както не можеш и да искаш от клиента да ти плати нещо, ако насреща не му издадеш фискален документ. Този документ му ДАВА права съгласно ЗЗП и е неразделна част от всяка покупко-продажба. Не познавам бизнес човек, на който "касата" някога да му е излизала по милион делнични причини, една от които, че ежедневно имаш кешови разходи по бизнеса.

Що се отнася до Еконт, ето го ключовия момент:

търгувате лесно и удобно с безналични стоки, при доставки тръгващи от различни адреси (триъгълна логистика)

Демек тая опция е валидна ако си "търговец", който не притежава стоката. Продаваш чужди продукти, нямаш фирма, нямаш нищо, ама искаш да захлебиш. Изкушавам се да кажа Ганьо, но ще се въздържа, в БГ бизнесмени секви. Със същия успех можеш да ги пускаш в Продавалник, там поне никой не очаква бон с покупката.
 
Добре де, какво да спорим - аз не съм счетоводител. Консултирай се с някой счетоводител.
 
От: Онлайн магазините могат и без касов апарат да работят

Че какво има да спорим? Аз СПОДЕЛЯМ опит :)
 
От: Онлайн магазините могат и без касов апарат да работят

"Да не би Рапидо да се връщат, след като са доставили стоката и да ти носят парите на ръка? Би трябвало по банков път да ти ги превеждат..."

Това не го разбрах и какво като ти ги превеждат по банков път?
 
Когато получиш пари по банков път, за тях не издаваш касов бон. Касов бон издаваш само за пари, получени в брой, кеш или на ръка.
 
От: Онлайн магазините могат и без касов апарат да работят

"Когато получиш пари по банков път, за тях не издаваш касов бон."

Тцъ, в случая е важно дали куриера е дружество, лицензирано да извършва паричен превод по смисъла на Закона за платежните услуги и платежните системи или е лицензиран пощенски оператор за извършване на пощенски парични преводи по смисъла на Закона за пощенските услуги. Ако куриера не е лицензиран не зависимо, че превежда парите по банка се издава фискална касова бележка.
 
От: Онлайн магазините могат и без касов апарат да работят

"наложени платежи ще бъдат преведени от Еконт Експрес по банков път, като таксата за допълнителна услуга наложен-платеж, която ще заплатите ще бъде в размер 1,2% (при изплащане в брой е 2,4%)" така е по договор с Еконт
 
От: Онлайн магазините могат и без касов апарат да работят

Рапидо ли предлага най-добрите условия и задължително ли ако работиш с тях трябва да имаш касов апарат
 
От: Онлайн магазините могат и без касов апарат да работят

Току що разговарях със счетоводител (дългогодишен и стабилен) и ми каза, че не трябва да имам КА, ако ще ми се изплащат сумите по банков път. Само ако ти се плаща в брой трябва.
И сега като чета такива противоречиви мнения съвсем се оплетох и не знам на кого да вярвам ???
 
От: Онлайн магазините могат и без касов апарат да работят

Току що разговарях със счетоводител (дългогодишен и стабилен) и ми каза, че не трябва да имам КА, ако ще ми се изплащат сумите по банков път. Само ако ти се плаща в брой трябва.
И сега като чета такива противоречиви мнения съвсем се оплетох и не знам на кого да вярвам ???

Да, така е ако куриера ти превежда сумите по банков път не ти трябва касов апарат.
 
От: Онлайн магазините могат и без касов апарат да работят

Може, само че в крайна сметка клиента дава парите кеш, не ги превежда по банков път на теб. Единствения вариант без касоп апарат е наложените платежи да са като пощенски парични преводи. Еконт имат такъв лиценз, за другите незнам, предполагам и Български пощи, но не бих се занимавал с тях. Ако не се лъжа имаха минимум комисионна за наложен платеж 1 или 2 лв., което е безумно и сигурно някой си е платил да е така, за да не иска никой търговец да работи с тях. Може и да се бъркам с това последното.

Та, след като сключиш подобно споразумение с Еконт вече дали те ще ти дават парите на ръка или ще ти ги превеждат по банков път си зависи от теб.

В закона ясно и точно е описано при какви условия не се издава касова бележка. То и плащането с банкови карти на пос терминал не е кешово, но издаването на касова бележка е задължително по закон.
 
От: Онлайн магазините могат и без касов апарат да работят

Тъй като ме мързи да пиша, копирам две становища на НАП, надявам се да Ви стане малко по-ясно.

2_1352/21.09.2011
Наредба №Н-18, чл.3

Отправили сте писмено запитване до Дирекция ОУИ-………., входирано под №……...2011 г., във връзка с приложението на Наредба №Н-18/2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства/ посл.изм. ДВ, бр.46 от 24.06.2011г./ и Закона за корпоративното подоходно облагане/ЗКПО/.
В запитването посочвате, че дружеството закупува актив ”бойлер” от доставчик ”…..”ЕООД, чрез поръчка по телефон, след избор на артикула от техен уебсайт. Доставчикът е определил начинът на изпращане и плащане чрез наложен платеж по куриер. Платили сте в брой на куриера ……. и Ви е предоставена товарителница № ………., в която вашите данни не присъстват. Сумата заплатена от Вас куриерът ги е превел по банков път на фирмата доставчик. „…..”ЕООД Ви е издало фактура на стойност …. лева с ДДС, към която няма фискален касов бон, а е отбелязано плащане по банков път. Куриерът отказва да Ви издаде друг документ за платената сума или да предостави вносната бележка, с която са платени парите на доставчика, а доставчика фискална касова бележка с аргумента, че парите са преведени по банков път.
Във връзка с изложената фактическа обстановка, поставяте въпроса: Фактурата и товарителницата достатъчни ли са за доказване на покупката на актива и плащането от „………” ЕООД пред НАП?
Съгласно чл. 118, ал. 1 от ЗДДС, всяко лице е длъжно да регистрира и отчита извършените от него доставки в търговски обект чрез издаване на касова бележка от фискално устройство, независимо дали е поискан друг данъчен документ, а получателят с длъжен да получи фискалната касова бележка и да я съхранява до напускане на обекта.


С оглед разпоредбата на чл. 3, ал.1 (Доп. - ДВ, бр. 49 от 2010 г., в сила от 29.06.2010 г., изм. - ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 24.06.2011 г.) на Наредба Н-18/2006 г. всяко лице е длъжно да регистрира и отчита извършваните от него продажби на стоки или услуги във или от търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от фискално устройство (ФУ), освен когато плащането се извършва чрез кредитен превод, директен дебит или наличен паричен превод, извършен чрез доставчик на платежна услуга по смисъла на Закона за платежните услуги и платежните системи и, или чрез пощенски паричен превод, извършен чрез лицензиран пощенски оператор за извършване на пощенски парични преводи по смисъла на Закона за пощенските услуги/ЗПУ/.
Предвиденото освобождаване е за получателите по смисъла на т.15 от §1-ри от ДР на ЗПУ на пощенските парични преводи, чрез които се заплаща стойността на продадените от тях стоки или услуги. „Пощенски парични преводи на хартиен носител” съгласно т.9 от §1-ри от ДР на ЗПУ са пощенски услуги за изпращане чрез пощенските служби на пощенски оператор, лицензиран за извършване на услуги по чл.39, т.3 от закона на суми от подателя до получателя.
Съгласно т.11 от §1- ви от ДР на Закона за платежните услуги и платежните системи „наличен паричен превод” е платежна услуга, при която средствата се предоставят от платеца, без да са открити платежни сметки на името на платеца или на получателя, с единствена цел прехвърляне на съответната сума на получателя или на друг доставчик на платежни услуги, действащ от името на получателя, и/или когато тези средства се получават от името на получателя и са на негово разположение.
Видно от запитването Ви и от приложеното копие на товарителница, плащането на стоката е чрез наложен платеж, а не чрез пощенски паричен превод или наличен паричен превод. По смисъла на §1-ви, т.12 от Закона за пощенските услуги/ЗПУ/ "наложен платеж" е пощенска услуга, при която пощенската пратка се доставя на получателя срещу заплащане на определена от подателя сума.
Според изложената фактическа обстановка извършваната от „…………”ЕООД дейност е съотносима с дадената в § 1, т. 1 от ДР на Наредба № Н-18 на МФ от 13.12.2006г. дефиниция за "разносна търговия", състояща се в продажба на стоки или услуги извън търговския обект по предварителна заявка, при която доставката се извършва от нает от доставчика персонал.
По реда на чл. 25, ал. 2 от Наредба № Н-18 /2006 г. при разносна търговия, фискалната бележка се издава от фирмата при окомплектовката на заявката и се предава на купувача при заплащането на цената на стоките. Издаваните фактури следва да са придружени с фискален касов бон.
Предвид гореизложеното като доставчик на стоките „……”ЕООД е задължен да издаде фискална касова бележка и да я предаде на разносвача, който от своя страна следва да я предаде на купувача при получаване на плащането.



Изх. № 24-34-558
Дата: 19. 02. 2008 г.
.
.
Според изложеното в запитването дружеството извършва продажби на стоки чрез интернет магазин, като доставките се извършват на територията на страната чрез куриер. Плащането се извършва по банков път, чрез „Е-рау", пощенски запис или наложен платеж. При доставка с наложен платеж стоката се предава на куриер, който в определен срок превежда по банков път заплатената от клиента сума.

Поставяте въпросите при доставка с наложен платеж кога трябва да бъде издадена касова бележка и кога настъпва данъчното събитие.
При така изложената фактическа обстановка и съобразявайки относимата нормативна уредба на основание чл. 10, ал. 1, т. 10 от Закона за националната агенция за приходите по зададените от Вас въпроси изразявам следното становище:

Съгласно чл. 118, ал. 1 от ЗДДС, всяко лице е длъжно да регистрира и отчита извършените от него доставки в търговски обект чрез издаване на касова бележка от фискално устройство, независимо дали е поискан друг данъчен документ, а получателят с длъжен да получи фискалната касова бележка и да я съхранява до напускане на обекта.
В чл. 1 18. ал. 2 от ЗДДС е дадена легална дефиниция на фискалната касова бележка (фискалният бон), съгласно която „Фискалната касова бележка е хартиен документ, регистриращ продажба/доставка на стока или услуга в търговски обект, по която се плаща в брой, с чек, с ваучер, с банкова кредитна или дебитна карта или с други заместващи парите платежни средства, издаден от въведено в експлоатация фискално устройство от одобрен тип, за което е заверено свидетелство за регистрация.
Съгласно изложената фактическа обстановка извършваната от Вас дейност е съотносима с дадената в § 1, г. 1 от ДР на Наредба № Н-18 на МФ от 13.12.2006г. (обн. ДВ. бр. 106 от 27.12.2006 г., изм.бр.7/2007 г., бр. 79/2007 г.) дефиниция за "разносна търговия", състояща се в продажба на стоки или услуги извън търговския обект по предварителна заявка, при която доставката се извършва от нает от доставчика персонал.
По реда на чл. 25, ал. 2 от Наредба № Н-18 /2006 г. при разносна търговия, фискалната бележка се издава от фирмата при окомплектовката на заявката и се предава на купувача при заплащането на цената на стоките. Издаваните фактури следва да са придружени с фискален касов бон.
Предвид гореизложеното като доставчик на стоките сте задължен да издадете фискална касова бележка и да я предадете на разносвача, който от своя страна следва да я предаде на купувача при получаване на плащането.
Обръщам внимание, че съгласно разпоредба та на чл. 25. ал.1 от Наредба № Н-18 /2006 г независимо от документирането с първичен счетоводен документ за всяка продажба

задължително се надава фискална касова бележка за всяко плащане с изключение на случаите, когато плащането е по банков път.
Приложимата разпоредба относно възникване на данъчното събитие в описания от Вас случай е тази на чл. 25, ал. 3. т. 4 от ЗДДС, съгласно която датата на възникване на данъчното събитие при продажба на стоки чрез поръчка по пощата или по електронен път е датата, на която доставчикът получи плащането. По силата на чл. 113. ал. 4 от ЗДДС фактурата се издава задължително не по-късно от 5 дни от датата на възникване на данъчното събитие за доставката, а в случаите на авансово плащане - не по-късно от 5 дни от датата на получаване на плащането.





Ако не желаете да издавате фискална касова бележка когато ползвате наложен платеж по куриер, куриерът трябва да е лицензиран пощенски оператор, какъвто примерно е Еконт. Ако ползвате куриер който не е лицензиран пощенски оператор, ще трябва да издавате фискална касова бележка.
 
От: Онлайн магазините могат и без касов апарат да работят

Krumov , благодаря.

pdevelopments , когато плащаш в магазин с дебитна/кредитна карта, този касов бон, който ти издават служи и за евентуална рекламация на продукта/услугата, които заплащаш. Куриера нали също издава документ, който удостоверява покупката (пише си какво получаваш, от кого и на каква стойност), т.е. доколкото знам тези бележки са почти като касовите бонове. (Разбира се, възможно е и да греша, не претендирам да съм много веща в тези неща, просто търся отговор на въпрос и всеки един отговаря различно нещо).

Scaramouche , благодаря за информацията, но съвсем се обърках... Хем пишат, че трябва да се издаде касов бон и той да се даде на клиента заедно със стоката, когато се достави, хем пък ако ползваме Еконт и ни се превеждат парите по банков път, нямало нужда от касови бележки...
 
От: Онлайн магазините могат и без касов апарат да работят

Krumov , благодаря.

pdevelopments , когато плащаш в магазин с дебитна/кредитна карта, този касов бон, който ти издават служи и за евентуална рекламация на продукта/услугата, които заплащаш. Куриера нали също издава документ, който удостоверява покупката (пише си какво получаваш, от кого и на каква стойност), т.е. доколкото знам тези бележки са почти като касовите бонове. (Разбира се, възможно е и да греша, не претендирам да съм много веща в тези неща, просто търся отговор на въпрос и всеки един отговаря различно нещо).

Scaramouche , благодаря за информацията, но съвсем се обърках... Хем пишат, че трябва да се издаде касов бон и той да се даде на клиента заедно със стоката, когато се достави, хем пък ако ползваме Еконт и ни се превеждат парите по банков път, нямало нужда от касови бележки...

Не издаваш само ако куриера е лицензиран пощ. оператор тоест както са Еконт. Ако ползваш някой друг и той не е трябва да издаваш. Но ако ползваш само Еконт не те интересува друго, то и няма нито един друг свестен куриер
 

Горе