Поддържане на MMORPG сървър в БГ - разходи и възможности за монетизация

yanson

Active Member
По Уикипедия: MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Game) е жанр онлайн компютърна ролева игра с голям брой играчи, които контактуват във виртуален свят. В тази игра играчите поемат ролята на измислени герои (често във фентъзи среда) и контролират повечето от техните действия. Типично за всички MMORPG-та е огромният брой играчи, които могат едновременно играят заедно в единствен свят. Този свят е най-често поддържан от самата компания-издател и той продължава да се променя и развива дори в отсъствието на играча.

Има ли запознати с тази материя? Колко ще са разходите за поддръжка и какви са възможностите за монетизация на един евентуален български сървър на популярна MMORPG игра? Въобще има ли почва за подобно начинание по нашите виртуални ширини в днешно време? Имам доста бегли наблюдения отпреди десетина година и в общи линии не се сещам за нито една MMORPG игра на нито един български сървър, в която да се е задържала някаква сравнително стабилна бройка играчи за повече от една, максимум две години. Следваният модел беше: първоначален ентусиазъм -> постепенно омръзване -> мигриране към следващата излязла игра от жанра. Което е малко странно на фона на наличието на една внушителната бройка чуждестранни сървъри със стабилна аудитория и над 10-годишна история, както и с оглед на спецификата на MMORPG-тата - да са адски увличащи и да могат да се играят безкрайно.
 
От: Поддържане на MMORPG сървър в БГ - разходи и възможности за монетизация

Идеята на MMORPG е да се играе със всички заедно, така че ограничението само за България или която и да е държава е абсурдно.
 
Основният проблем с гейм сътвърите е, че са честа цел на DDoS атаки. Което означава, че трябва да се сложи зад DDoS защитена мрежа, което пък в България е рядкост.

Има разни, които твърдят, че предлагат услуги по защита от DDoS в България. Общо взето има два вариянта за предлагане на такава защита тук - първият е чрез прекарване през международен доставчик на услуги за DDoS защита, т.е. време закъснението ще е голямо и се губи ползата от това, сървърът да е в България. Вторият вариант е да се мъчат да правят собствено филтриране и да ползват собствения си интернет капацитет в България. Но тогава поради по-малките ни мащаби и съответно по-малкият (и по-скъп) наличен интернет капацитет в България, с един по-сериозен booter може да се препълни този капацитет и сървърът пак да падне (а покрай него и много други неща).

Само забележете покрай изборите колко държавни сайтове не работеха поради DDoS атаки - а не е, като да нямат пари. Т.е. защитата от DDoS атаки не е лесна работа.
 
От: Поддържане на MMORPG сървър в БГ - разходи и възможности за монетизация

Има се предвид неофициален/нелегален сървър, така ли?

Като изключим, че си е газене в ла*ната, доколкото знам основното предизвикателство е да се поддържат възможно най-много от функциите на официалния софтуер и да не е пълна бъгня, каквито са повечето неофициални сървъри.
 
От: Поддържане на MMORPG сървър в БГ - разходи и възможности за монетизация

Идеята на MMORPG е да се играе със всички заедно, така че ограничението само за България или която и да е държава е абсурдно.

Идеята е за сървър, който е ориентиран основно към българските играчи, иначе е естествено да може да се играе отвсякъде и от всеки.
 
От: Поддържане на MMORPG сървър в БГ - разходи и възможности за монетизация

Има се предвид неофициален/нелегален сървър, така ли?

Като изключим, че си е газене в ла*ната, доколкото знам основното предизвикателство е да се поддържат възможно най-много от функциите на официалния софтуер и да не е пълна бъгня, каквито са повечето неофициални сървъри.

Идеята е за нещо силно "къстъмизирано" на основата на оригиналния продукт, по възможност всичко да си е легално.
 
От: Поддържане на MMORPG сървър в БГ - разходи и възможности за монетизация

Всички тези игри си имат официални сървъри и ти няма как да направиш легален. Разходите за една пиратка са пропорционални на броя хора, който играят вътре, но като цяло не са кой знае какви. Проблема е, че тези игри са огромни по съдържание и е почти невъзможно да накараш всичко да работи като в оригиналните сървъри. Освен това ще си поне година назад от всяко ново обновление на играта. Трябват ти 3-4 човека, който да са много наясно с материята и са готови да работят до скъсване и без пари поне година. трябват ти няколко много добри играчи, който да се грижат за прекия съпорт в играта. Много реклама, шум във форумите и добро управление. Въпреки всякаква логика играчите, който играят в безплатни сървъри са много по-капризни от тези, който си плащат а БГ геймърите са направо нещо страшно. Абе... Съвета ми е да не се захващаш с подобно начинание
 
От: Поддържане на MMORPG сървър в БГ - разходи и възможности за монетизация

Имам познат, който направи много успешен пиратски Lineage сървър и за известно време нещата му вървяха много добре. Но, главния проблем се появи когато популацията на сървъра стана толкова голяма че нямаше как сам да го обслужва. Трябваше да наеме хора отделно и се почна голямо ходене по мъките. Наистина, направи много добри пари от donate системи, но съвета ми е не се захващай, ако не си подготвен това да ти стане начин на живот (забрави за приятели и роднини в общи линии). Идеята не е лоша просто изисква много, много усилия, реклами, поддръжка, техника, хора и т.н.
 
От: Поддържане на MMORPG сървър в БГ - разходи и възможности за монетизация

А такова животно като легален неофициален сървър няма ли, не съм много запознат? Всички тези стотици безплатни сървъри до един ли са нелегални и как са просъществували толкова дълго време при това положение?

Колко биха били разходите за около, да речем, 150-250 постоянно играещи плюс цялото му там техническо обезпечаване на сървъра, защити, минимални възнаграждения на екипа и други текущи плащания?
 
От: Поддържане на MMORPG сървър в БГ - разходи и възможности за монетизация

Става преди време в WoW имаше един български сървър DragonFire
Доста хора си имаше даже,ако напишете в youtube ще ви излезнат доста клипове..

Точно това ми е голямото притеснение - "имаше там един бг сървър с много хора, много беше як, ама вече го няма". Защо го няма? На хората ли им писна да играят (малко странно обяснение на фона на съществуващи и разцъфтяващи чуждестранни сървъри с 10+ години история), или на администраторите им писна да се занимават, защото е огромно разхищение на труд, време и нерви с малка или почти никаква възвращаемост (ама ето, горните два примера свидетелстват, че се печели стабилно).

Но, главния проблем се появи когато популацията на сървъра стана толкова голяма че нямаше как сам да го обслужва. Трябваше да наеме хора отделно и се почна голямо ходене по мъките.

В какво се изразява това ходене по мъките??
 
От: Поддържане на MMORPG сървър в БГ - разходи и възможности за монетизация

Според мен казват "имаше едно време сървър", защото играчите, които играха в тея сървъри това поколение вече не са деца и пораснаха, а младото поколение вече играе само на таблети и смартфони. Тоест с няколко думи това вече е много стара идея според мен да се пуска PC сървър на няква игра. Поради причина, че запалените по игрите играят в Steam или на конзола, а другите по-малки играят на Android. Това е лично мое мнение просто вкарвам малко логика и не задължавам никой да мисли като мен :) .
 
От: Поддържане на MMORPG сървър в БГ - разходи и възможности за монетизация

Здрасти, с точно такива сървари не сме за намивали но с подобни да. Мога да споделя следното, от към ресурси (хардуерни не иска почни нищо). Подобен читав сървър може да хостваш и на машина с и5 .... Преди да ме оплюят полувината, държа да отбележа, че това може да стане стига се избере правилната система за машината, която изисква минимален режим и т.н. отностно ресурс време и хора обаче е супер трудоемко. Отностно това "имаше един сървър" колегата добре каза, че повечето пораснаха, но на тяхно място се появиха други. Имаше най-често е повлияно от това че този който го е пуснал е пораснал и не му се занимава вече, та дори и да изкарва пари от това, примери мога да ви дам с много подобни хора, които познавам. Или варянт 2 поради успеха на сървара им те бяха приблечени от фирми, да правят сървари за тях. Отностно самия сървър той е легално нелеганел, ти трябва да ползваш легалната платформа, зада може някой да се върже към него, но просто няма да имаш достъп до част от нещата. Също го има проблема с ъпдейтите а и с много други неща. Отностно ДДОС-и и т.н. ти тръгнеш ли да се занимаваш с подобно нещо, трябва да си намериш подобни хора по сървари, форуми и т.н. и вече те ще ти кажат как да намалиш подобни проблеми, от опит. Отностно възвръщаемост, от БГ не очаквай донейшъни, тук се бръмчи само на СМС-и и други подобни видове плащания, които обаче те освобождават от нуждата да имаш фирма с което и ти понамаляват разходите.
За разходи за хора обаче скай ис дъ лимит ... там които толкото. Ако намериш достатъчно хора да се кефят на идеята и да помагат и ти самия влагаш супер много време и завъртиш светът си около тоя сървър ще имаш успех. Ако обаче не можеш сам да почнеш, дано имаш достатъчно нерви и пари :)
Надявам се съм бил полезен.
 

Горе