Поръчка от китай ще имам проблеми с митниците

От: Поръчка от китай ще имам проблеми с митниците

Общо взето основните неща са казани в темата, но от различни потребители и се е получила малка каша.
Мен лично ме интересува нещо, което sparc зачекна: какви са плюсовете и минусите при получаването на стока по куриер и по поща.
Нещата, които на този етап са ми известни:
по куриер:
плюсове - 1) пристига бързо; 2) по-голяма сигурност (ако може да има такава в бизнеса с китайците)
минуси - 1) задържат на митница; 2) нуждаеш се от EORI номер; 3) нуждаеш се от фактура за транспорта (ако няма такава, куриера изкарва цена от тарифната си листа за същия курс - град в Китай - град в София и за същите кг); 4) Заплаща се ДДС върху пътните разходи (пътя се прибавя към стоката, след което се начислява 20% ДДС) 5) Попълва се митническа декларация (15-25лв), може да се подпише някакво споразумение с куриера, при което митническата декларация се изготвя от тях безплатно (при DHL) 6) цената

по пощата:
плюсове - 1) може да се разминеш с митницата 2) цената
минусе - 1) пътува много бавно

Моля по-запознатите да добавят, каквото сметнат за важно или да ме поправят! Благодаря предварително!
 
От: Поръчка от китай ще имам проблеми с митниците

Само не разбрах защо само при куриерите да се плаща ДДС върху транспорта?!? И защо да не можеш да вземеш фактура от китаеца?
Аз съм вземал фактура за 1бр тестер от $60. Писах на китаеца, че искам да поръчам, но ми е нужна за да съм легален, той ми прати подобие на ф-ра, аз го редактирах и му го върнах. Той си го принтна, приложи към пратката и всичко мина ок.
Относно ДДС върху транспорта - освен ако на фактурата при цена на стока не е посочено DAP (delivered at point/place), което ще рече, че транспорта е в цената, то схемата би следвало да е същата: ((цена на стока + транспорт) х мито) х ДДС). Нещо аз ли изпуснах за пощите? Митническите сборове са си еднакви.
Другото, което ме озадачи е освобождаване в София - защо? Пак казвам - в Пловдив съм и до сега не съм отишъл и 1 път до София да освобождавам. Сега чакаме 2 доставки от Китай, за които ще пуснем пълномощно на TNT и DHL да ги освободят те в София и ние само да си ги получим в Пловдив. Просто да тестваме как сработва и този начин, а не че не можем и тук да го направим.
 
От: Поръчка от китай ще имам проблеми с митниците

За митницата да се изкаже някой, който е напълно наясно, има толкова хора с магазини във форума. Аз лично съм взимал от поща-митница 2 в 1 в моя роден град, без да съм ходил в София. Но не знам, кога какво се случва, нямам толкова опит :D

Ти първо разясни като какъв ще поръчваш стоката. Като физическо или юридическо лице? Защото хората с магазините вероятно поръчват от името на фирмата. Тогава процедурите са различни (не напълно, а по-скоро имат известни разлики).

Моето обобщение:

Ако поръчваш като физическо лице и пратката е до 30 лева, не дължиш нищо и пратката ти пристига в местния клон на пощата. От там или ти я доставят до дома, или ти пращат писмо, че имаш пратка и трябва да отидеш да си я вземеш на място.

Ако пратката е между 30 лв и 150 евро дължиш само ДДС. Тук вече могат да ти спрат пратката на пощата и да трябва да отидеш и да си платиш ДДС-то там преди да си вземеш пратката. Може и да не ти я спрат, а да ти я доставят до дома или пощата, без да искат да им плащаш ДДС. Тук вече никой не може да каже защо се получава така и на какъв принцип някои пратки не изискват ДДС. Дори и в митниците да питаш едва ли ще ти дадат отговор.

Някой твърдят, че пратки, на които дължат само ДДС без мито, са им ги спирали на митницата. Тук не мога да кажа понеже аз не съм имал такива пратки.

Ако пратката е над 150 евро дължиш ДДС и мито. Мисля, че имаше стоки, които са освободени от мито, като компютрите и компютърните компоненти, но не съм много сигурен.

Когато дължиш и мито пратката я спират на митницата и трябва да я освобождаваш. (Не знам дали има случаи, при които подобни пратки са минавали между капките и не са ги спирали на митницата, но няма да се учудя ако има и такива.) Ако си физическо лице не ти трябва фактура, за да си освободиш пратката, а просто разпечатка от платежното в PayPal (или друг процесор, с който си платил). Разпечатката я правиш с браузъра ти, защото PayPal нямат тази опция на страницата с детайлите на самото плащане. Трябва ти и EORI номер, който е различен за физически и юридически лица. Него можеш да си го извадиш от местния клон на митниците (ако вече си изваждал такъв номер ползваш него). За физическо лице просто попълваш една бланка и им я даваш като те ти казват кога ще ти е готов. Не се плаща нищо. За юридически лица може да е по-различна процедурата, не съм запознат.

Самата пратка според моя опит се освобождава на митницата в София. Не знам дали от местен клон можеш да я освободиш. Не знам и дали подобна опция (ако съществува) е възможна само за юридически лица или е за всички. Тук най-добре се обади и питай направо в митницата. За това би трябвало да са наясно и да ти дадат отговор (за разлика от принципа на задържане на пратките, където най-вероятно си играят на онче бонче).

п.п. Написаното по-горе не важи за стоки, които се облагат с акцизи (като цигари, алкохол, лекарства и т.н.) Там мисля, че процедурата е по-различна.
 
От: Поръчка от китай ще имам проблеми с митниците

За EORI номер се попълва декларация, няма разлика при физически и юридически лица (за фирми в декларацията се попълва код по КИД).
Интересува ме, дали някой е използвал free shipping за фирмена пратка?
 
От: Поръчка от китай ще имам проблеми с митниците

За EORI номер се попълва декларация, няма разлика при физически и юридически лица (за фирми в декларацията се попълва код по КИД).
Интересува ме, дали някой е използвал free shipping за фирмена пратка?

Аз съм ползвал. И при двата възможни варианта - директно до мен с пощите, тъй като бе за $15 и с минаване през митница. Първият си бе нормален и лесен, а на втория си скъсах нервите защото скучаеха явно и се зачекнаха, че не е възможна тази цена, която пише на ф-рата. Не помня колко беше точно, но разликата беше около 30-40лв. Просто вместо 60лв писахме 100, доплатихме си няколко лева за ДДС и си я взехме.
Просто когато има безплатна доставка и знам, че митницата не ми мърда изрично изисквам от китаеца да посочи вmeсто графа Unit price -> Unit price DAP Plovdiv, което на господата митничари да им подскаже, че транспорта е в цената.
 
От: Поръчка от китай ще имам проблеми с митниците

По принцип, за транспорта не се дължи ДДС, защото услугата се извършва от Китайска фирма а там няма ДДС. Най-добре е във фактурата да не се включва стойността на транспорта, защото господата, които попълват декларацията ще сложат ДДС и на него. Ще пиша по късно за точката в закона в която е записано, че за транспорта не се начислява ДДС.
 
От: Поръчка от китай ще имам проблеми с митниците

По принцип, за транспорта не се дължи ДДС, защото услугата се извършва от Китайска фирма а там няма ДДС. Най-добре е във фактурата да не се включва стойността на транспорта, защото господата, които попълват декларацията ще сложат ДДС и на него. Ще пиша по късно за точката в закона в която е записано, че за транспорта не се начислява ДДС.

Това ще ми е интересно да го видя като конкретен текст. До сега не ми се е разминавало, а съм освобождавал сам, с агент, а в понеделник ще видя DHL, а към средата на седмицата и TNT.
Как няма да е посочена цена на транспорта? Ти като плащаш, превеждаш пари и за него. Или ми казваш, че плащаш 1 път стоката и правиш втори превод за транспорта, защото само това е варианта ф-рата като стойност да ти съвпадне с изходящия превод от сметката...
 
От: Поръчка от китай ще имам проблеми с митниците

ДДС се дължи на всичко! Общата данъчна ставка е сбор от цената на стоката,транспорта, мита и върху всичко това се начислява ДДС.
От личен опит с DHL и за това че дори във фактурата е упоменато че е с free shipping изискаха по служебен път стойността на доставката, добавиха я към фактурата и се получи точно това разминаване, между платтеното по банка и стойността върху която бе начислено ДДС .
Код:
Съгласно чл. 54 от ЗДДС задължението за заплащане на данъка във връзка с вноса възниква и той става изискуем на датата, на която възниква задължението за заплащане на вносните митни сборове. Данъчна основа (ДО) за определяне размера на дължимия данък при внос на стоки по чл. 16 от ЗДДС, които не са освободени от облагане, е митническата стойност на съответната доставка, която според чл. 55 от закона [B]следва да бъде увеличена с:

    Митните сборове, акциза и другите такси, дължими във връзка с вноса на стоките на територията на Общността, както и дължимите при внос на територията на страната; и
    Присъщите на вноса разходи, като комисионна, разходи за опаковка, транспорт и застраховка, реализирани до първото местоназначение на стоките на територията на страната.
[/B]
Следователно размерът на дължимия ДДС за вноса на стоки е пряко свързан с размера на митническата стойност на съответната доставка и със сумите на направените за нея допълнителни разходи до първото й местоназначение на територията на страната. При доставки по общ ред (без тези за инвестиционни проекти по чл. 166 от ЗДДС) данъкът за вноса се начислява от митническите органи и е очевидно, че за да бъдат включени в ДО на дадена доставка, сумите на евентуалните следващи разходи, свързани с вноса на дадена доставка, които са направени за нея до първото й местоназначение на територията на страната, следва да бъдат обявени пред митническите органи. В противен случай не би могло да се приеме, че те са свързани с международен стоков трафик и за тях да е приложима нулева данъчна ставка.
 
От: Поръчка от китай ще имам проблеми с митниците

И аз това се опитвам да ви кажа - само ако е посочено, че (примерна сума) фактура стойност $1000, и unit price (DAP city/location) значи, че транспорта е в цената на продукта. Тогава се начислява мито, а върху полученото- ДДС. Ако приемем, че цената на транспорта е действително в цената на продукта (free shipping) нещата са ок, но ако сте направили 1 превод за стока и 1 за транспорт, то как оправдавате изходящия превод за транспорт счетоводно? Никак. Едни пари са излезли на някъде и нямате документ.
 
От: Поръчка от китай ще имам проблеми с митниците

И както по-рано казах ще споделя опит за освобождаване с куриери.
DHL-пристига стоката, получаваш обаждане. В нашият случай се бяхме подготвили с пълномощно на тяхно име, актуално от ТР и копие на ф-рата. Пратихме им ги, след 24ч имахме митническите документи, по които преведохме на DHL платеното от тях мито и ДДС и на следващият ден пратката тръгна София - Пловдив. Рекапитулация за време:
Китай - София - 4 дни
София - Пловдив - 5 дни, които включват комуникацията описана по-горе, време за актуализация на банковите преводи и тн.

Сега да ви кажа и за TNT...За 2 дни стоката стигна Европа. Тъкмо се зарадвах и се почна едно местене Германия - Белгия - Виена -Германия...(описвам ви го както е по система). И така 6 дни. Вчера към 14ч се изнервих и се обадих да ги питам до кога ще е това безумие и се наложи да споря с няква операторка, твърдяща "че то това си е нормално щото е сухопътен транспорт". Така и не можа да обясни защо подмятат пратки в продължение на 3 дни между 2 държави. И тук става интересно. 3ч по-късно се обаждат, че пратката ще е утре, тоест днес в София и да поготвим документи и пълномощни. Настава смут като им казваме, че сме дали всичко без ф-рите още преди седмица. 1ч по-късно им се обаждам, попадам на друга операторка, която ми казва, че "тая пратка днес няма да е в София, но виж за 26 ще стане."
Междувременно получаваме някакъв мейл, който е копи пейст, в който ни обясняват общи неща. Нито следа от разговора от преди 20 мин, в който след упорито настояване сме успели да преборим съпротивата и стигаме до съгласието : Да, нека TNT освободи на митница София.
Днес, 25ти, пратката е в София, но никой не ни е уведомил - добре, че си следя тракинга. Отново обаждане, отново друг оператор. Оказва се, че колежката, която движи нашата кореспонденция още не е на работа (в 9:10ч).
Та сега денят ми е планиран на всеки 1ч аз или съдружника ми да звъним, за да открием колежката, ако изобщо дойде на работа, за да минем пак през обяснението за пълномощните, които са оставени в техен офис още на 19-ти. Като им знам тертипите на TNT при повече късмет ще се хванат в работа към 17ч днес, само и само да не можем да реагираме с преводи на пари. В общи линии борбата е до утре да сме се разплатили и да тръгне стоката, защото миналата година ни въртяха пак така с безхаберие и чакахме пак някакви 5-7 почивни дни да минат за да си получим стоките.
Това е. На вас оставам изводите.
 
Плащане на ДДС при покупка извън ЕС

Здрасти, темата наистина е много интересна и от вашия опит научих доста неща, за което благодаря. Подготвих обзорна статия кога е дължимо ддс и мито и кога и как се плаща ДДС когато купувач е физическо лице и покупката е под 150 евро. Мисля, че това е и най-масовия случай. Надявам се, че ще е от полза :)

http://www.pazaruvane.com/plashtane-na-dds-za-poratchka-ot-magazin-izvan-es.html

Ако има неточности или пък може да се допълни, съм отворена за коментари както към самата статия, така и да обсъдим тук.
 
От: Поръчка от китай ще имам проблеми с митниците

Свържи се с мен по ЛС да ти обясня една вратичка точно за това.
 
От: Поръчка от китай ще имам проблеми с митниците

Здравейте,

днес аз също си скъсах нервите с тия безплатни доставки, понеже наистина, когато договарях продуктите съм ги договарял с безплатна доставка, обаче пакистанеца незнае как да го опише във фактурата и вече няколко дни си блъскам главата.

Сега до колкото разбирам трябва на мястото на Unit Price да пише Unit Price DAP (city/location)?

В случая обаче аз съм им дал на DHL пълномощно и пратката е в София на митницата в този случай DAP Sofia ли трябва да пише?

Тъй като вече съм им казал да насрочат транзит до Казанлък то предполагам че трябва да е DAP Kazanlak?

Но изключително ме вълнува по-горния случай когато имам издадено пълномощно на DHL и не се налага транзит DAP Sofia ли трябва да е?

Благодаря ви предварително!
 
От: Поръчка от китай ще имам проблеми с митниците

Здарвейте!Чудя се ако направя поръчка от КИТАЙ за около 1000 лв.Трябва ли да имам фирма,за да ги внеса.Смисъл митниците ще ми направят ли проблем амо съм частно лице?
 
От: Поръчка от китай ще имам проблеми с митниците

Здарвейте!Чудя се ако направя поръчка от КИТАЙ за около 1000 лв.Трябва ли да имам фирма,за да ги внеса.Смисъл митниците ще ми направят ли проблем амо съм частно лице?

Ако ще внасяш нещо с цел търговия, то колкото и да не ти се вярва трябва да имаш фирма.

Митници на никой не правят проблем. Те просто вършат работата, за която съществуват, а именно - събиране на митнически сборове и такси.
 
От: Поръчка от китай ще имам проблеми с митниците

Здравейте,

DHL не ти ли го доставят до врата?
 
От: Поръчка от китай ще имам проблеми с митниците

DAP KAZANLUK
Пълномощно няма значение. Това е да бъдеш представляванай пред митница от тях
Здравейте,

днес аз също си скъсах нервите с тия безплатни доставки, понеже наистина, когато договарях продуктите съм ги договарял с безплатна доставка, обаче пакистанеца незнае как да го опише във фактурата и вече няколко дни си блъскам главата.

Сега до колкото разбирам трябва на мястото на Unit Price да пише Unit Price DAP (city/location)?

В случая обаче аз съм им дал на DHL пълномощно и пратката е в София на митницата в този случай DAP Sofia ли трябва да пише?

Тъй като вече съм им казал да насрочат транзит до Казанлък то предполагам че трябва да е DAP Kazanlak?

Но изключително ме вълнува по-горния случай когато имам издадено пълномощно на DHL и не се налага транзит DAP Sofia ли трябва да е?

Благодаря ви предварително!
 
От: Поръчка от китай ще имам проблеми с митниците

Ако ще внасяш нещо с цел търговия, то колкото и да не ти се вярва трябва да имаш фирма.

Митници на никой не правят проблем. Те просто вършат работата, за която съществуват, а именно - събиране на митнически сборове и такси.
Ако ги внесе като частно лице трябва после да ги продава като частно лице. Дали има право да продава като частно лице, не се наемам да кажа, ама май - не.
 
От: Поръчка от китай ще имам проблеми с митниците

Ако ги внесе като частно лице трябва после да ги продава като частно лице. Дали има право да продава като частно лице, не се наемам да кажа, ама май - не.

Ами то няма какво да го мислим, защото като гледам въпроса е просто разновидност на най-класическият тук "Искам да започна бизнес, ама дали ще ми трябва фирма?" :lol:
 

Горе