Прехвърляне на заведение и фирма

lidokoko

New Member
Здравейте,

Имам следният въпрос. Искам да купя фирмата, която ръководи едно заведение. Говорил съм с човека на когото е фирмата и той е съгласен да ми я прехвърли цялата. Той казва, че има всички разрешителни, за да развива този бизнес. Когато аз изкупя неговите дялове, ще трябва ли да изкарвам нова документация за разрешителни. Благодаря Ви!
 
Здравейте,

Имам следният въпрос. Искам да купя фирмата, която ръководи едно заведение. Говорил съм с човека на когото е фирмата и той е съгласен да ми я прехвърли цялата. Той казва, че има всички разрешителни, за да развива този бизнес. Когато аз изкупя неговите дялове, ще трябва ли да изкарвам нова документация за разрешителни. Благодаря Ви!
Отиди в най близката адвокатска кантора, щото разрешителните може да са най малкия проблем.
 
Благодаря за съвета!
Все пак какво имаш предвид, че може да са най-малкият проблем? Ако може съвет за какво да гледам, че не искам да си отварям нови проблеми.
 
Еми например, че с фирмата си вървят и задълженията, под една или друга форма. Прост пример, ако фирмата има някакви данъчни задължения към НАП за ДДС и Корпоративен данък , не е забранено от закона да се прехвърля, включително и ако е в ревизия. При прехвърляне собственика подписва декларация за липса на неизплатени трудови възнаграждения, обезщетения и осигуровки към работниците и служителите но не и към държавата ;)
По тая схема, знаеш ли колко цигани станаха бизнесмени и собственици на фирми :rolleyes:
 
Последно редактирано:
Относно разрешителните, ако са ок в момента и няма да има промяна на дейността на обекта, няма нужда да се вадят нови разрешителни. Само, трябва да се подаде Уведомление за промяна на обстоятелствата, съгласно Закона за храните, в местното ОДБХ, в което да уведомите, че фирмата е с нов собственик.
 
Здравейте,

Имам следният въпрос. Искам да купя фирмата, която ръководи едно заведение. Говорил съм с човека на когото е фирмата и той е съгласен да ми я прехвърли цялата. Той казва, че има всички разрешителни, за да развива този бизнес. Когато аз изкупя неговите дялове, ще трябва ли да изкарвам нова документация за разрешителни. Благодаря Ви!
Разрешителните не са ли към бизнеса / юридическото лице, с някакви срокове. Не би трябвало да да се издават на ново, а просто да оповестиш, че фирмата е с нов собственик, както ще направиш в банката, данъчните, търговския регистър, и куп други институции, партньори и др., в които фирмата има отношение. Но, както казаха колегите, това задължително го прави с подходящите адвокати, счетоводители.
 
Благодаря за съвета!
Все пак какво имаш предвид, че може да са най-малкият проблем? Ако може съвет за какво да гледам, че не искам да си отварям нови проблеми.

Колегите май ти отговориха. От опит мога да ти кажа, че да купуваш фирма, която не и знаеш цялата история, е малко таралеж в гащи. Щом задаваш този въпрос тук, значи шанса да се натикаш нещо е огромен.

Аз ако бях, правя си нова фирма, договарям се със собственика на помещението за същите или подобни условия, договарям се със стария собственик на заведението и му изкупувам оборудването и всичко свързано с работата на заведението. Това също с адвокат, защото може да има неща, свързани с дейноста на заведението, които да пропуснеш. Развити канали в соц. мрежи и други неща свързани с маркетинга от този род. Преназначавам целия персонал след интервю на изпитателен срок, евентуално ако не се разберем с някой да мога лесно да го разкарам. И си почвам на чисто.... Това януари месец да купувам заведение ми се вижда изключително рисково. Така или иначе какво са вършили последните години може да се разбере само след пълна ревизия, която ти не можеш да направиш...

Все пак, консултирай се със специализиран адвокат.
 
Искам да благодаря на всички за отговорите. Ще взема всичко казано и ще го използвам.
Както казвате повечето ще говоря с адвокат, за да ми асистира със сделката.
Инфомираха ме, че собственика трябва да изкара от НАП, Удостоверение по чл.87, ал.6 от ДОПК.
Отново благодаря и успех на всички!
 
Инфомираха ме, че собственика трябва да изкара от НАП, Удостоверение по чл.87, ал.6 от ДОПК.
Не само. Ето какво казват експертите, понеже аз не съм:


Обстоятелствата за проверка и действията, които трябва да се предприемат, изложени по долу са примерни. Те се отнасят, както за придобиване на местно дружество с ограничена отговорност (ООД/ЕООД) и акционерно дружество (АД/ЕАД), така и за чуждестранни юридически лица.



І. Счетоводно приключване



  1. Да се направи счетоводно приключване към деня на придобиване, включително инвентаризация.
Ако е възможно, първо да се назначи нов управител, да се извърши счетоводното приключване и тогава да се плати цената. Може да се използва ескроу-сметка* за цялата или част от цената.



ІІ. Проверка на недвижимите имоти



  1. Да се проверят доказателствата за собственост (нотариални актове и др.).
– Да се направи проверка за ипотеки, учредени права на ползване и права на строеж и учредени или законови сервитути;

– Да се проверят параметрите на градоустройствените предвиждания на устройствените планове;

– Да се провери за вписани и невписани договори за наем и аренда;

– Да се провери за спорове за собственост и вещни права, за граници със съседи, държава и общин, за подобрения в чужд имот, за неразплатено строителство.



ІІІ. Проверка на движимите вещи




  1. Да се провери да ли са в наличност движимите вещи.
– Изпълнението на договорите за лизинг.

– Залози на движими вещи.

– Неизплатени (извън лизинг) вещи.

– Вещи върху които е упражнено право на задържане.



ІV. Задължения по кредити

  1. Да се провери състоянието на кредитите, желателно при банките.
– Да се провери по счетоводните отчети за заеми от трети лица, включително търговски заеми (отложено плащане).

– Да се провери дали фирмата е поръчител или съдлъжник по кредити и заеми между трети лица.

– Да се провери за издадени по нареждане на фирмата банкови гаранции и акредитиви.



  1. Менителнични ефекти
  2. Да се провери дали фирмата и издала, джиросала или поръчителствала чекове, записи на заповед или менителници (да се провери как се завеждат счетоводно такива инструменти).


VІ. Търговски договори

  1. Да се провери състоянието на всички търговски договори. Има ли неизпълнени или лошо изпълнени договори. Предвидени ли са неустойки и могат ли да възникнат задължения за обезщетяване. Налице ли са задължения към клиенти и несъбрани, вкл. забавени вземания от клиенти. Обезпечени ли да вземанията и как.


VІІ. Публични задължения

  1. Да се провери наличието на просрочени и текущи публични задължения – данъци, мита, такси.
  2. За кой последен период са правени ревизии.
  3. Съществуват ли факти и обстоятелства, от които може да се очаква възникване на публични задължения.


VІІІ. Съдебни и други дела



  1. Да се провери има ли заведени от и срещу фирмата съдебни, арбитражни, изпълнителни и други дела.
  2. Да се провери дали има административни и наказателни производства срещу фирмата, нейните управители или собствениците и дали при неблагоприятен завършек може да има неблагоприятни последици за фирмата.


ІХ. Декларации

  1. Да се вземат декларации от управителите и собствениците, относно:
– счетоводните отчети и регистри правилно, пълно и вярно отразяват финансовото състояние на фирмата;

– всички пасиви са посочени (да се изготви списък на пасивите) и не съществуват други задължения извън посочените;

– не са издавани чекове, записи на заповед и менителници, не са поръчителствани и джиросвани такива (освен посочените в списък);

– не са издавани банкови гаранции и акредитиви;

– фирмата не е съдлъжник или поръчител на задължения на трети лица по договори за заем, кредит или по търговски договори;

– не съществуват споразумения, договори или едностранни заявления, от които могат да последват задължения за плащане, включително неустойки и обезщетения;

– не съществуват факти и обстоятелства от каквото и да е естество, от които в бъдеще могат да възникнат задължения за фирмата (данъци, плащания, неустойки, обезщетения).

Желателно е декларациите да се включат в договора за прехвърляне на дяловете. Ако не е възможно или желателно, да се включат в предварителен договор (при условие, че действието му се запазва след сключване на окончателния договор).



Х. Отговорност на продавачите и управителите

  1. Да се предвиди в договора за прехвърляне на дяловете, че продавачите отговарят за всички задължения, които не са посочени в счетоводните отчети (списъци), както и за всички задължения, възникнали след прехвърлянето, които произтичат от сделки, факти и обстоятелства настъпили преди прехвърлянето. Да се предвиди, че в такъв случай продавачите обезщетяват фирмата (да се провери дали в страната на регистрация е законно).
Ако ако местният закон го допуска, да се включи поръчителство на управителите.



ХІ. Обезпечения

  1. По възможност да се задържи плащането на цялата или част от цената, респективно да се плати по ескроу-сметка. Ако е възможно, да се получи банкова гаранция. Да се учреди ипотека за обезщетяване на възникнали задължения (да се провери дали е допустимо в страната на регистрация).


адвокат Валери Борисов
 

Горе