Продажба на книга

tonzania

New Member
Здравейте!

Аз съм физическо лице и скоро от печат излиза книгата ми, която съм самоиздал (без издателство)

Ще я продавам онлайн през фейсбук, на презентации в странта, мероприятия и пр. За доставка ще използвам куриерски услуги.

Какво следва да направя за да съм легален пред държавата и платя нужния данък?

Благодаря.
 

alexkuzmov

Active Member
Здравейте!

Аз съм физическо лице и скоро от печат излиза книгата ми, която съм самоиздал (без издателство)

Ще я продавам онлайн през фейсбук, на презентации в странта, мероприятия и пр. За доставка ще използвам куриерски услуги.

Какво следва да направя за да съм легален пред държавата и платя нужния данък?

Благодаря.
Ще я продаваш като физическо лице или ще правиш фирма?
 

tonzania

New Member
Ще я продаваш като физическо лице или ще правиш фирма?
Здравейте. Благодаря за включването.
Желанието ми е да я продавам като физическо лице.
Не искам да регистрирам фирма, поне на този етап.
 

hap23

Active Member
Автори - формирате облагаем доход по ЗДДФЛ, като имате нормативно признати разходи 40%. След това данък 10%. При авторите може да не внасяте осигуровки.
 

alexkuzmov

Active Member
Здравейте. Благодаря за включването.
Желанието ми е да я продавам като физическо лице.
Не искам да регистрирам фирма, поне на този етап.
Малко мъчно ще е, особенно със счетоводството.
Отделно ако минеш 50к лева ще трябва да се регистрираш по ДДС като физическо лице, което не е добре.

Съвета ми е да си пазиш пълна документация на разходите и продажбите, пази всичко, и като стане януари догодина да намериш счетоводител, който да ти направи данъчната декларация и да ти подготви платежните за НАП.

В случай че книгата се продава добре, регистрирай фирма за ~250 лева и си направи един договор за отдаване на авторски права сам на себе си (ти като физическо лице на фирмата ти като юридическо, адвокат може да ти го направи това) и продавай през нея.
 

tonzania

New Member
Малко мъчно ще е, особенно със счетоводството.
Отделно ако минеш 50к лева ще трябва да се регистрираш по ДДС като физическо лице, което не е добре.

Съвета ми е да си пазиш пълна документация на разходите и продажбите, пази всичко, и като стане януари догодина да намериш счетоводител, който да ти направи данъчната декларация и да ти подготви платежните за НАП.

В случай че книгата се продава добре, регистрирай фирма за ~250 лева и си направи един договор за отдаване на авторски права сам на себе си (ти като физическо лице на фирмата ти като юридическо, адвокат може да ти го направи това) и продавай през нея.
Благодаря за изчерпателния отговор. От моя страна счетоводството ще представлява да запиша разходите си - за някои от тях ще имам касов бон или фактура, примерно печатницата след отпечатването на книгите ще ми издаде.

Може ли съвет как да водя счетоводство на продадените книги? Просто да записвам черно на бяло колко бройки съм продал и на каква цена или има по-удачен начин?

Тревожи ме дали хората ще очакват от мен касов бон и това, че не мога да издавам такъв нарушение ли е, като се има предвид, че продавам стока?

Благодаря.
 

alexkuzmov

Active Member
Благодаря за изчерпателния отговор. От моя страна счетоводството ще представлява да запиша разходите си - за някои от тях ще имам касов бон или фактура, примерно печатницата след отпечатването на книгите ще ми издаде.

Може ли съвет как да водя счетоводство на продадените книги? Просто да записвам черно на бяло колко бройки съм продал и на каква цена или има по-удачен начин?

Тревожи ме дали хората ще очакват от мен касов бон и това, че не мога да издавам такъв нарушение ли е, като се има предвид, че продавам стока?

Благодаря.
Това е добър въпрос.
Не съм сигурен, но ще проверя и ще пиша.
 

Maverick

Well-Known Member
От моя страна счетоводството ще представлява да запиша разходите си - за някои от тях ще имам касов бон или фактура, примерно печатницата след отпечатването на книгите ще ми издаде.
Ако си регистриран на свободна професия няма да ти ги искат. Признават ти се определен процент от приходите и това е.
Може ли съвет как да водя счетоводство на продадените книги? Просто да записвам черно на бяло колко бройки съм продал и на каква цена или има по-удачен начин?
Един ексел ще ти свърши работа.
Тревожи ме дали хората ще очакват от мен касов бон и това, че не мога да издавам такъв нарушение ли е, като се има предвид, че продавам стока?
Достатъчно е един да се оплаче за да те проверят. Глобата за неиздаден касов бон е (мисля) 200 лв. за брой.

Аз лично не бих продавал продукт без фирма. Всички куриери предоставят информация на НАП за получените пари от пратки. И вероятността да последва проверка е голяма.
 

hap23

Active Member
Автори - формирате облагаем доход по ЗДДФЛ, като имате нормативно признати разходи 40%. След това данък 10%. При авторите може да не внасяте осигуровки.
Свободните професии са освободени от издаване на касови бележки. Като имате регистрация за своб.професия може да издавате документ с данните и какво продавате.
Писала съм Ви и за разходите: не Ви трябват фактури, признават Ви 40% от дохода за разход без документ.
 

madgooglebot

Well-Known Member
Не трябва да издавате касови бележки, ако пращате по куриер. Същото важи дори за фирмите.
 

tonzania

New Member
Свободните професии са освободени от издаване на касови бележки. Като имате регистрация за своб.професия може да издавате документ с данните и какво продавате.
Писала съм Ви и за разходите: не Ви трябват фактури, признават Ви 40% от дохода за разход без документ.
Здравейте. Благодаря за отговорите. Ще проверя в детайли всичко за свободната професия.
Може да е глупав въпрос, но не разбрах следното:

Цитирам: "признават Ви 40% от дохода за разход без документ" край на цитата.

И не на последно място, когато се регистрирам като свободна професия освен, че ще бъда освободен от изискване да издавам касова бележка, няма и да е задължително да внасям осигуровки.

Правилно ли съм разбрал?

Отново благодаря.
 

tonzania

New Member
Свободните професии са освободени от издаване на касови бележки. Като имате регистрация за своб.професия може да издавате документ с данните и какво продавате.
Писала съм Ви и за разходите: не Ви трябват фактури, признават Ви 40% от дохода за разход без документ.
Здравейте. Благодаря за отговорите. Ще проверя в детайли всичко за свободната професия.
Може да е глупав въпрос, но не разбрах следното:

Цитирам: "признават Ви 40% от дохода за разход без документ" край на цитата.

И не на последно място, когато се регистрирам като свободна професия освен, че ще бъда освободен от изискване да издавам касова бележка, няма е задължително да внасям осигуровки.

Правилно ли съм разбрал?

Зависи как изпраща с куриер. Има разлика м/у НП и ППП.

В моя случай ще е наложен платеж. Би трябвало да няма проблем нали?

Благодаря на всички за съдействието.

П.П: май направих беля и публикувах два пъти едно и също и не мога да го изтрия...
 

madgooglebot

Well-Known Member
Да така е. Щом ще пращаш с наложен, няма грижи, не ти трябва апарат. Давай смело и после да кажеш дали вървят продажбите - има много хора се интересуват, в т.ч. и аз :)
 

madgooglebot

Well-Known Member
Да ама се научих да пием литър и половина водка..след това, сметай как ми дреме за етикето ахаха
 

hap23

Active Member
Цитирам: "признават Ви 40% от дохода за разход без документ" край на цитата.

И не на последно място, когато се регистрирам като свободна професия освен, че ще бъда освободен от изискване да издавам касова бележка, няма е задължително да внасям осигуровки.

Правилно ли съм разбрал?

В моя случай ще е наложен платеж. Би трябвало да няма проблем нали?
"40% нормативно признати разходи" - за повече информация ЗДДФЛ чл. 29
"освободени от касови бележки" - повече информация Наредба Н-18 чл. 3 и чл. 4
за осигуровките - закони, наредби и правилници за осигуряване
Посочих, къде може да прочетете, ако почна да обяснявам ще искам и аз авторски права за книга :)
"И не на последно място, когато се регистрирам като свободна професия освен, че ще бъда освободен от изискване да издавам касова бележка, няма е задължително да внасям осигуровки." - не е точно така. За авторите може да не внасяте осигуровки. Свободна професия /напр. консултант/ дължи осигуровки.
 

madgooglebot

Well-Known Member
Хубаво е форума да има компетентно лице по счетоводни въпроси. Факта, че се отговаря коректно на запитвания, изобщо не означава, че си губите професионализма, напротив - може само да спечелите ;)

А иначе, щом писането на книга се води авторство, в тази връзка, правенето на сайт не може ли да мине по същата схема :)
 

tonzania

New Member
"40% нормативно признати разходи" - за повече информация ЗДДФЛ чл. 29
"освободени от касови бележки" - повече информация Наредба Н-18 чл. 3 и чл. 4
за осигуровките - закони, наредби и правилници за осигуряване
Посочих, къде може да прочетете, ако почна да обяснявам ще искам и аз авторски права за книга :)
"И не на последно място, когато се регистрирам като свободна професия освен, че ще бъда освободен от изискване да издавам касова бележка, няма е задължително да внасям осигуровки." - не е точно така. За авторите може да не внасяте осигуровки. Свободна професия /напр. консултант/ дължи осигуровки.
Страхотна сте! Вече зависи от това да изчета посочените наредби. Когато ги прочета ще пиша отново. Дано информацията тук помогне и на други съмишленици. Хубав ден на всички.
 

hap23

Active Member
А иначе, щом писането на книга се води авторство, в тази връзка, правенето на сайт не може ли да мине по същата схема :)
Дали е авторско или не - най-добре юрист да каже.
Водя счетоводството на именно такава фирма! Иначе печели се от поддръжката на сайт, не толкова от първоначалното му създаване.
 

Горе