От: Семинар "Как да печелим повече от своя уебсайт?"
Известно време се въздържах да напиша това, но все пак с риск да подразня някои хора или да звуча като куку ще го направя.
Всеизвестно е как големите сайтове печелят. Има няколко големи конкретни рекламни агенции, които работят само с конкретни хора (т.е. с техните сайтове) без значение на качеството на сайтовете им. Не виждам смисъл някой от "богопомазаните" да ми обяснява как с много труд мога да успея като него. Както знаем за всеки влак си има пътници, което няма как да не включи и "небогопомазаните". Трудно дълго време остава вакумно пространство в бизнеса. Така се появяват посредническите рекламни мрежи, които продават чуждите рекламни площадки на безценица от сорта 999 клика за 1ст. Печалбата е от количеството гладни будали, които се вържат. Реклами от типа "Магазини XXX - С нас е най-изгодно", "XXX - обадете се на телефон 9999999 за да се включите" и тем подобни са повече от некоректни ако заплащането е за клик, защото тези реклами си свършват работата и без клик. Една реклама е ефективна когато достатъчно често се вижда от достатъчен брой потенциални клиенти. Заплащането за клик е измислено за удобство на посредника, който просто продава нещо, което и той не е сигурен какво точно е. Заплащането на клик се представя на рекламодателите като много ефективно с идеята, че им се гарантира плащане само ако някой прояви интерес към рекламата им (т.е. когато кликне). Вече споменах до какви тарикатлъци от страна на рекламодателите може да доведе това. От толкова много будали сайтове посредникът трудно може да таргентира аудтиторията, за да пуска максимално релевантни реклами (от всички Google е най-напред). Естествено, този дефект е за сметка на издателите. Това води или до опити (често успешни) за измами от страна на издателите (което ощетява рекламодателите) или за мизерстващи издатели, които с този си бюджет няма как да предложат качествено съдържание/обслужване и трудно могат да доведат читави клиенти на рекламодателите. Тази схема е ефективна само за посредника. Като гледам в списъка има лектори както от първата група ("богопомазаните", които по подразбиране печелят), така и от тези събиращи будали издатели, чиито рекламни площадки да продават на безценица. Хора, които искат да изкарат нещо от web проектите си, нямат полза от такива лекции. Просто парите за участие отиват на вятъра. Типът хора, с които работя, не ходят по такива мероприятия и няма как да придобия полезни за мен познанства там.
И за да не бъда безполезен във финансов смисъл, ще споделя наблюденията си как най-много се печели в мрежата. Ако си голяма медия (голям информационен сайт) и успееш да станеш от "богопомазаните", получаващи голямо количество реклама, супер. Ако ли не, трябва да се ориентираш към продаване на продукт/услуга. За да си повишиш продажбите трябва да имаш free варианти, които представляват частично покритие на платеният продукт/услуга. Тук идеята е да докажеш качеството на работата си и да убедиш потенциалните купувачи, че си струва. Така дори и да нямат желание или пари в дадения момент, докато ти се размотават с free услугите, все някога ще решат да купят. Доверието в даден продукт/услуга продава.