Спор за валидност на дата

mvmrik

Well-Known Member
Здравейте, водим тук един странен спор, затова ще ми е интересно какво мислите вие. Ако например дадена промоция е до 15-ти, трябва ли да важи на 15-ти и кое изглежда по-логично, да бъде валидна или не? Според повечето хора, с които спорих, промоцията трябва да е валидна и на 15-ти, а според мен не. Все пак има едно "до" 15-ти. Ако ви кажа, че ще имате доставка от 10 до 14 часа, това би трябвало да означава, че ако я донесат в 14:30, ще закъснеят, но по логиката с датата излиза, че няма да е така.
 
Мисля, че трябва да включва да речем с примера и 15-ти. Те и големите вериги процедират така... ако не си е бахти подигравката.
 
Мисля, че трябва да включва да речем с примера и 15-ти. Те и големите вериги процедират така... ако не си е бахти подигравката.
Те може и да я включват, но на мен въобще не ми изглежда логично. Ако пише до края на 15-ти или до 15-ти включително, тогава бих го приел, но някак си ми изглежда странно.
 
Те може и да я включват, но на мен въобще не ми изглежда логично. Ако пише до края на 15-ти или до 15-ти включително, тогава бих го приел, но някак си ми изглежда странно.
Ами ако е от 10 до 15-ти според мен включва и крайната дата. Тоест начало - край (от началото на 10-ти до края на 15-ти)
 
Ами ако не е включително, то една примерна промоция "от 1-ви до 2-ри" не би включвала нито една дата :)
 
Ако ви кажа, че ще имате доставка от 10 до 14 часа, това би трябвало да означава, че ако я донесат в 14:30, ще закъснеят, но по логиката с датата излиза, че няма да е така.

Едното е валидност на нещо, другото е действие, което следва да бъде извършено и е по правилно да се ползва "между"
 
Мисля, че сроковете се определят по смисъла на Глава седма от Граждански процесуалния кодекс , дори и в общите случаи, ако не е договорено друго. Но все пак най-добре е да каже юрист.
 
Ами ако не е включително, то една примерна промоция "от 1-ви до 2-ри" не би включвала нито една дата :)
Аз това бих го разбрал, че важи само за 1-ви. От началото на 1-ви до началото на 2-ри.
 
Промоция "до 15-ти" не важи на 15-ти, а приключва на 14-ти. Ако пише "до 15-ти включително", тогава важи и на 15-ти. Досега не сте ли виждали такива писмени конструкции - до някаква дата включително? Много често се използват в българския език и тук няма място за разсъждения и тълкувания. Пределно ясно е и не може да има никакъв спор по въпроса.
 
Промоция "до 15-ти" не важи на 15-ти, а приключва на 14-ти. Ако пише "до 15-ти включително", тогава важи и на 15-ти. Досега не сте ли виждали такива писмени конструкции - до някаква дата включително? Много често се използват в българския език и тук няма място за разсъждения и тълкувания. Пределно ясно е и не може да има никакъв спор по въпроса.

Вярно и грешно.

Масово промоциите в търговските вериги са валидни и в деня "ДО"
Бърз пример:
94179-lidl-broshura-do-17-05-20-2-0.jpg
 
Масово промоциите в търговските вериги са валидни и в деня "ДО"

И аз съм свикнал така да го възприемам. Мисля, че и по-голямата част от хората така го разбират заради търговските вериги. Практиката им е такава, за да не се чувстват клиентите прецакани, ако го разберат като "включително" и се окаже, че не е, а и си спестяват подобни разправии.

При часовете логиката е друга. Пример - обект с работно време понеделник до петък, 9:00 - 17:00 - магазинът затваря като стане 17:00, не работи до 17:59, но пък работи и в петък и никъде не се споменава "включително".

Съответно за конкретната промоция най-недвузначно би било "от 1-ви до 14-ти включително", но както е написано и аз разбирам, че важи и на 15-ти :)
 
Последно редактирано:
Спорът е излишен. Винаги и навсякъде в българското законодателство сроковете се изчисляват по един и същи начин. "Изтичането" на срок, който се брои на дни става винаги в края на последния ден. Така е в чл. 60, ал. 5 ГПК, така е и в НПК, ДОПК, АПК и навсякъде, където се посочват срокове /или се препраща към ГПК например/. В конкретния случай - промоцията важи до края на 15-ти. , или поне до изтичане на работното време на 15-ти. Ако продаваш само до 14-ти включително, а е обявено "До" 15-ти, рискуваш неприятности най-малко с КЗП - Раздел ІІІ от ЗЗП - Нелоялни търговски практики.
 
Съгласен съм с @Test , трябва да бъде изрично казано. Повечето добри промоции се пишат, или както той е написа с "включително" или изтича на 14ти в 23:59 часа. Така се прави, за да е ясно. Но казано, че важи до 15ти, в повечето, да не кажа всички случаи, важи до целия 15ти, или до работното време на обекта, а ако е онлайн, до преди 00:00 часа на следващия ден - 16ти, вече не е валидна офертата или промоцията, която е обявена.

Като например със някоя система, която искате да зададем срокове за изпълнение на дадена задача, задава се в календара едната дата за стартиране и са маркира другата, която на практика се води, че ще се изпълни и на селектираната дата до удрянето на следващата, ако сложим 15ти, системата ще изпълни задачите на 15ти, и стане ли 16ти - спира. Поне това е моето скромно мнение.
 

Горе