Срок за връщане на продукт според ЗЕТ

От: Срок за връщане на продукт според ЗЕТ

Нещо си озлобен, дай по-полека.

Няма как да си направиш опаковка и клиента като я разопакова и "край". Много ясно...
Сещаш се, че не всички продукти имат опаковки, които са фабрично направени, нали? Някои имат целуфанчета, които дори не пречат при експлаотацията - например, лаптопи, монитори, телевизори и прочее. Мога да си взема телевизор от теб, да гледам 10 дена и да ти го върна. Как ще докажеш, че съм го ползвал?

Ако си му продал обувки като непромокаеми, а те текат много ясно че ще му върнеш парите и то не защото той се е отказал от тях, а защото ти прави рекламация. Тази рекламация за несъответствие с посочените характеристики може да се предяви в срок 2 години след покупката. Това не е обслужване на гаранция (например да ти изгори помпата на кафемашината), а рекламация за несъответствие. Вече от КЗП могат да кажат, че тези обувки са носени 2 години и за това са протекли в следствие на износването им, ама ако са на 1 месец няма как да отсъдят в полза на търговеца много ясно.
Мисля, че достатъчно добре обясних. Обуквите пропускат, защото водата влиза отгоре. Може би всички обувки пропускат по този начин, без рибарските ботуши. Та, не става въпрос какво и как ще отсъдят КЗП, а за това че като те накарат 5 пъти да отидеш до там, да пишеш обяснения, дойдат ти напроверка, накарат те да направиш експертиза и прочее, излиза че не 50, а дори 100 лв. да имаш печалба от продукта, може би не си е струвала цялата занимавка. Всеки сам си преценя, обаче.

Ама ако ги понося 2 седмици без 1 ден и реша, че цвета не ме кефи щот не ми отиват на чантата диагоналка "Пумо" от пазара в Перник и реша да ти ги върна и да кажа "абе, брат, не ме кефят. Вземи си ги щото КЗП знаеш ли кво правят..." познай какво ще стане в КЗП.
Ако нямат видими следи от носене, тогава си длъжен да върнеш парите.
 
От: От: Срок за връщане на продукт според ЗЕТ

Ще върнеш, ако са в състояние в което може да бъдат продадени, ако са им скъсани етикетите или на тениската й е срязан етикета с информацията няма как да се продаде това нещо.

Еми не казваш от къде влиза вода в тея чепици - ако е отгоре ОК, ама са говорим за някакъв много частен случай и най-вероятно грешка на КЗП, няма смисъл да разводняваме.

Ако телевизора или лаптопа има станиол и ти си му свалил станиола, но опаковката му е здрава, окомплектовката също и няма следи от употреба, също така електрониката е здрава - да можеш да се откажеш от него. Но ако 1 кабелче или преходниче липсва аз имам основание да ти кажа "сори пич!", защото аз тази стока нямам какво да я правя. Дали това кабелче се намира от сервизната мрежа мен не ме касае.

Говорим за различни неща и не можем да се разбереме нещо... :)

И не, не съм озлобен, да чукна на дърво до сега много малко пратки може би 2-3 са ми връщани и то нито една по този параграф. Или непотърсени, или "станало грешка, сина ми поръчал без аз да знам"...

Ти би ли искал да продадеш надраскан часовник на някой твой клиент като часовника струва 50 хилки примерно? Или парфюм, "който само 1 път е пръснато"... Няма как да продадеш такова нещо.

Но, ако часовника е рекламиран като "сапфирено закалено горила-морила глас и кво ли още не", че не може да се надраска тогава това е рекламация за несъответствие и ти имаш ангажимент да се погрижиш (ти или твоя доставчик/производител) да отстраните това несъответствие.
 
От: От: Срок за връщане на продукт според ЗЕТ

Няма как да продадеш такова нещо.

За това има 2nd hand marketplaces. „As/Like New“, „Refurbished“ и прочие, няма да ги изреждат, а директно link-на. Друг е въпросът дали му се занимава на търговеца с такъв вид и род сайтове (не конкретно този от връзката!), както и дали ще се отнесе предприемачески и да речем създаде нова категория в е-магазина си за подобен род „върнати“ артикули „като нови“, или дори цял модул, или мини-2nd-hand аукцион, интегриран в сайта му (пр.: LameStop Preowned). Още, WorstBuy и т.н., AMZN вкл.

Не е като да няма начини да се продаде подобен род стока, само желание, начин и воля.
 
От: Срок за връщане на продукт според ЗЕТ

Дори и да има начин да се продаде подобна върната стока, защо търговеца трябва да си създава тези главоболия заради кефа на някой?

КЗП-та, НАП, ИП, Господари на ефира клиентите защитени от всякъде, а търговците как са защитени от нелоялни клиенти?
 
От: Срок за връщане на продукт според ЗЕТ

Търговците са за да обслужват кефа на клиента. Такъв е света към този момент и не може да го промените. Не мога да разбера защо ревете като малки деца когато питате нещо, отговаря ви се и отговора не ви хареса. Това е закона, не съм го писал аз нито пък някой мой роднина. Казах ви около 3 пъти прочетете го когато имате време и ще си отговорите на много въпроси, има много тънки моменти ама кой да чете. Един такъв тънък момент е, че ако не упоменеш срок за връщане на продукта в общите условия на сайта (примерно ако е онлайн магазин) срокът за връщане не е 14-дни, а ГОДИНА И 14 ДНИ считано от датата на получаване на продукта.

Държавите от които идват закони като този по принцип са както казах бели и се разчита на културата на хората да не бъдат нелоялни клиенти. Там също има гамени обаче и затова има черни списъци например. А разпродажбата на върната стока вече е казано как става.

П.П.: Да разбуля още една заблуда само. Защо потребителя е решил да върне продукта не е важно. Не знам защо тук е изградена някаква заблуда, че като се връща продукт едва ли не трябва да отида при нотариус, та той да каже, че имам причина да го върна. Потребителя не е длъжен да упоменава причина, може, но не е длъжен. Тоест като си поръчаш телевизор и докато гледаш филм, пръднеш и не ти хареса как мирише, можеш да върнеш телевизора стига това да стане в законно упоменатия срок :)

П.П.2: Не убивайте вестоносеца заради вестта, която носи :)
 
От: Срок за връщане на продукт според ЗЕТ

На мен закона ми е ясен и както казах щом има търговски вид няма проблем. Но ползвал ли го е ни КЗП ни който е да може да ме задължи да ми го върне.

И за да не съм голословен преди няколко месеца имах случай с електронна цигара. Пафкал си я нашия една седмица и ми звъни: Ам тя не била като истинска цигара, трябвало много консумативи да и купува... Върти, суче иска да я връща. Казах му, че както я облизвал цяла седмица ако ще на папата да се оплаче няма как да се върне. Псува, плашиме с КЗП-та и полиции не мина номера

Белите държаваи са си бели държави, тук не сме. И всеки варварин няма как му играя за кефа.
 
От: Срок за връщане на продукт според ЗЕТ

Тука е като битпазар, всеки вика и никой не слуша...

Ти му казваш, че като е като ново може да го върне, но не трябва да има следи от ползване. Той ти казва, че не си го казал това...

Няма какво да споря. Заривайте се с употребявани вибратори, ползвани ролони, шампоани, отворени уискита и квото искате и после си ги продавайте на секънд хенд маркетите.
 
От: Срок за връщане на продукт според ЗЕТ

…Един такъв тънък момент е, че ако не упоменеш срок за връщане на продукта в общите условия на сайта (примерно ако е онлайн магазин) срокът за връщане не е 14-дни, а ГОДИНА И 14 ДНИ считано от датата на получаване на продукта. …

Добавка – и при грешно упоменат срок също. Както писах, в България доста такива има, дето можеш да върнеш до 379 дни след датата на получаване на артикула/доставката. Рай за клиента.

Btw, човек, ако не може да се справи и шикалкави с български клиент, то той едва ли някога би излязал „навън“ или ще му е трудно, тъй като там тея номера едва ли ще минават, ако тук минават. Камоли пък нещо по-сериозно като аукцион с 1000 рестрикции, ограничения, забранени предмети, искащи genuine invoices/certificates/licenses/VAT/etc. като eB/AMZN, и тези genuine invoices да са от официален представител за съответната държава или регион, т.е. те отдавна си имат изградени „whitelist“ списъци, по които проверяват. Дълга и широка.

Widerrufsbelehrung / Conditions (съгласно модела/шаблона) и Widerrufsformular (Withdrawal) съгласно шаблона;
Anbieterkennzeichnung or Impressum – imprint отпечатък, отново задължителен;
AGB / Terms and Conditions.

Пък и отделно важат законите + trade правилата на ФРГ, независимо, че си г-н Никой Никоев от България със седалище в BG и т.н. Ако в BG customer-а би следвало да се смята за цар, но не се ужава, то там е не цар, а крал, папа, бог, и не можеш просто ей така да се „гъбаркаш“ с него, както с българин, неприлагайки пълни данни за всичко от всичко към всичко, вкл. и за разплащателния gateway – фирма за нея, седалище, адрес. А ако си е собствен сайт, задължително и информация за биствитките (какво се събира, несъбира, кое какво значи, кой string за какво служи до последния детайл до 9-то коляно) и още, и още… Едва ли му е до ходене в DE, обяснения, разноски, преводач, занимаване и пр., ако все пак реши да се „гъбарка“. Е, вече относно самата стока, може и да отнесе някой отр. feedback + отворени cases, които пък допълнително да утежни бизнес акаунтът му в даденият маркет, а твърде многото отворени cases (водещи до т. нар. defects), без да имаш зад гърбът си хиляди положителни feedbacks, авт. ставаш „рисков“ профил, съответно почват да те гледат под лупа за гафове и нарушения, с шанс за изгърмяване на акаунтът (a.k.a. бизнесът).

Българската ра'ота лесна… шмекералника/битbazar-а обяви и айде. Дори и авт. scripts за авт. публикуване на обяви, lol. FBs рядко се гледат, пък и рядко има хора с под над 50 дори. Или пишман домейн със сайт, където практически можеш да правиш к'вото си искаш, вкл. да упоменеш, че и за връщане на стоката пак клиента е длъжеш да плати разноската, lol, и той да „повярва“ на това, без да прочете ЕС директивата, хъх. 2-рия абзац за „как го правят…“.
 
Последно редактирано:
От: Срок за връщане на продукт според ЗЕТ

Добър отговор от Шерифа - въпреки всички тези описани неща - аз съм запомнил само едно:

- Ако клиента иска да върне читава стока - съгласете се
- Ако клиент иска да върне леко употребявана стока - съгласете се
- Ако клиент си мисли, че може да ви върне стока с нарушен вид или с видима сериозна употреба - зарежете го
- Ако клиент иска да му подмените стока със срок на годност - изтичащ, защото не сте го предупредили - ами подменете му я - и друг път го предупредете, че остават 2 месеца или глобете персонала си....

Всичко това е 1% от всичките ви пратки. Макар при Динозаврите да съм чувал и 30% ама по върнатите пратки - може да хванете оборота на магазина :) хихик.......... който клиент не му се набутва с разходи - не се занимава и да връща.

Ама си пазете лоялните :) за тях може и за ваша сметка.
 
От: Срок за връщане на продукт според ЗЕТ

Тоест като си поръчаш телевизор и докато гледаш филм, пръднеш и не ти хареса как мирише, можеш да върнеш телевизора стига това да стане в законно упоменатия срок :)
Да, ама не... В сайта на Европейския съюз кратко и ясно е написано и разяснено на БГ кое какво и как. И точно там пише:
Внимание!
Моля, имайте предвид, че не можете да използвате стоки, които сте получили, преди да решите да се откажете от покупката. Правото на отказ съществува, за да ви позволи да разгледате продукта по същия начин както в магазин, а не за да го използвате безплатно в продължение на 14 дни.

Имайте предвид също, че за цифровото съдържание (напр. за изтегляне или поточно предаване на музика или видео) важат специални правила.
Така,че клиент като започне да ми спекулира го пращам там да чете, дори и линкове в общите условия от сайта ми има до тези разяснения за правата на потребителите , за да могат да се информират и спрат веднъж за винаги със спекулациите.

Връщане на нежелани стоки
 
От: Срок за връщане на продукт според ЗЕТ

Кокович - има филтри в КЗП :) не е хубаво в една календарна година да ходиш повече от 3 пъти. КЗП се използва и от конкуренцията и в нея има широко и сериозно лоби на разни Динозаври и мишки. За да те разкарат от пазара - може да използват КЗП като ти пращат недоволни клиенти купили стока от теб.........

Търговеца в България няма много спечелили дела в съда :) дори заблудата, че можеш да обжалваш решението на КЗП те набутва само с разходи - щото си отворен :) а клиента просто не е изхвърлил кашона на телевизора и всичко е запомнил и ти го връща все едно така го е купил.

То такива клиенти се усещат - номера е да не се занимаваш с КЗП :)
 
От: Срок за връщане на продукт според ЗЕТ

Дори безплатният телефон на НАП за сигнали - върши работа и ти идват на 45-ия ден :) знам го от опит и ако не си водиш правилно касовата книга :) глобата ти е на първо ниво 500 лв :) само защото не си знаел, че разплащанията с карти се чукат и на касовият апарат но се натиска D1 после PY и на касовият бон пише, че е платено с карта и се въвежда в касовата книга и този приход.

А ако си взел пари от касата - за да платиш стоката се извеждат с описание :) в касовата книга.
 
От: От: Срок за връщане на продукт според ЗЕТ

Да, ама не... В сайта на Европейския съюз кратко и ясно е написано и разяснено на БГ кое какво и как. И точно там пише:
Така,че клиент като започне да ми спекулира го пращам там да чете, дори и линкове в общите условия от сайта ми има до тези разяснения за правата на потребителите , за да могат да се информират и спрат веднъж за винаги със спекулациите.

Връщане на нежелани стоки
И как по-точно се доказва това? Остави какво пише в някакъв сайт, ако се подаде жалба, дреме им на шапката.
 
От: Срок за връщане на продукт според ЗЕТ

А какво ще кажете за следен случай, примерно пращам пратка на клиента, да кажем нов телефон с опция за преглед и тест. Отива гледа го той, тества го, взема го и после след 5 часа да кажем звъни и вика, че е надраскан нещо и иска да го връща. При положение, че аз знам в какво състояние съм го пратил и съответно той в такова състояние го е взел, а именно здрав, нов и перфектен външен вид без забележки. По моята логика не би трябвало да му гу заменям, защото той примерно излиза от офиса на Еконт изпуска го, чупи му стъклото или му прави нещо и айде аз съм виновен и трябва да си го прибирам и естествено като е така вече на никой не мога да го продам. Как мислите?
 
От: Срок за връщане на продукт според ЗЕТ

Аз мисля така :)

1 - точно заради описаните от Уебстил гадости - не работя с Еконт и не работя с опции за прегледи и тестове :) и съм имал отказани пратки - от следното:

- Клиента ви иска да види преди да плати?
- Ами иска, ама не може :)
 
От: От: Срок за връщане на продукт според ЗЕТ

Да, ама не... В сайта на Европейския съюз кратко и ясно е написано и разяснено на БГ кое какво и как. И точно там пише:
Така,че клиент като започне да ми спекулира го пращам там да чете, дори и линкове в общите условия от сайта ми има до тези разяснения за правата на потребителите , за да могат да се информират и спрат веднъж за винаги със спекулациите.

Връщане на нежелани стоки
Сарказъм - он

Неее, бате, не си познал! Търговеца съществува, за да продава секънд хенд парфюми дето иван ги е поръчал за да се пръска 2 дни докато се опитва да впечатли оная отворената сервитьорка в планета...
Не си запознат, прочети пак линковете по-горе!

Сарказъм - офф.

Темата може да се заключи след цитирания пост.
 
От: Срок за връщане на продукт според ЗЕТ

А какво ще кажете за следен случай, примерно пращам пратка на клиента, да кажем нов телефон с опция за преглед и тест. Отива гледа го той, тества го, взема го и после след 5 часа да кажем звъни и вика, че е надраскан нещо и иска да го връща. При положение, че аз знам в какво състояние съм го пратил и съответно той в такова състояние го е взел, а именно здрав, нов и перфектен външен вид без забележки. По моята логика не би трябвало да му гу заменям, защото той примерно излиза от офиса на Еконт изпуска го, чупи му стъклото или му прави нещо и айде аз съм виновен и трябва да си го прибирам и естествено като е така вече на никой не мога да го продам. Как мислите?
Има тест и преглед. Ако го е взел, значи е бил наред. Ако го счупи, след това не може да го върне и не може да има претенции :) Скоро ми се обажда една, оставила нещото върху печката (на дърва и въглища!) и то се разтопило. Изпаднах в потрес, а тя "Ама то нали има гаранция" :shock: В крайна сметка си го поръча пак :)
 
От: Срок за връщане на продукт според ЗЕТ

Добър отговор от Шерифа - въпреки всички тези описани неща - аз съм запомнил само едно:

- Ако клиента иска да върне читава стока - съгласете се
- Ако клиент иска да върне леко употребявана стока - съгласете се
- Ако клиент си мисли, че може да ви върне стока с нарушен вид или с видима сериозна употреба - зарежете го
- Ако клиент иска да му подмените стока със срок на годност - изтичащ, защото не сте го предупредили - ами подменете му я - и друг път го предупредете, че остават 2 месеца или глобете персонала си....

Всичко това е 1% от всичките ви пратки. Макар при Динозаврите да съм чувал и 30% ама по върнатите пратки - може да хванете оборота на магазина :) хихик.......... който клиент не му се набутва с разходи - не се занимава и да връща.

Ама си пазете лоялните :) за тях може и за ваша сметка.

Съгласен съм с всички мнения, но това на Стамен най - много ми харесва. Законът в дългосрочен план ще доведе много онлайн потребители и хора, които ще пазаруват през телефони и таблети. Това е сигурно както е сигурно, че времето на хората с пари ще става все по - малко. Останалите (потребители) не са ми интересни..
 

Горе