Решение
Етичната комисия намира жалбата относно телевизионна реклама на „Банка ДСК“ ЕАД за основателна по отношение на нарушение на Националните етични правила за реклама и търговска комуникация в Република България.
Етичната комисия обсъди искането на Емилиян Арнаудов за отвод по съответната преписка. След проведена дискусия и с оглед заявеното желание на члена на комисията да не участва в обсъждането на преписката Комисията реши, че основанията за отвод са налице.
Мотиви
Етичната комисия е на мнение, че процесната търговска комуникация е в нарушение на Националните етични правила за реклама и търговска комуникация в Република България.
В телевизионния клип на дебитна карта за деца ДСК Старт, главното действащо лице – момче във видима ранна тийнейджърска възраст е представено с типичните одежди на американска гангстер-хип-хоп звезда, което пристига в огромна бяла стреч лимузина пред хиляди развълнувани от възторг фенове. Бодигардове му помагат да премине през тълпата. Фенки пищят. Момчето се качва на сцена като преди началото на концерт – бурните овации продължават. На сцената се появява огромен ATM терминал, други деца изнасят огромна дебитна карта – и двете с логото на ДСК. В следващия момент се разбира, че момчето сънува и майка му го буди с думите – „време е да ставаш“. В следващата сцена се пренасяме в училищния двор, където други момчета му пляскат ръцете в „дай пет!“ Следва слоганът на продукта: „Бъди звезда!“
Сюжетът на рекламата, макар вероятно да е бил приемлив през 2005 г., е смущаващ от днешна гледна точка. В съня на детето нееднозначно се представя образ и стереотип на поведение, което се предполага, че е желан модел на подражание на целевата група. Този образ не е просто на поп-звезда, а на гангстерски хип-хоп изпълнител. Независимо от популярността на гангстерския рап, представителите на този тип музика, често са считани за обществено противоречиви личности, със съмнителна ценностна система и лайфстайл, и прякото му асоцииране като модел за подражание за деца е притеснителен. Допълнена със слогана „Бъди звезда“, може да се твърди, че тази реклама цели да създаде доста пряка алюзия, че притежаването на дебитна карта ДСК Старт те кара да се чувстваш като хип-хоп звезда. Известен факт е, че децата до определена възраст не правят разлика между реалност и фикция и приемат съдържанието на рекламите за чиста монета.
Дори децата да са вече в състояние да осмислят посланието и да не го приемат буквално, това не променя факта, че процесната реклама прави недвусмислен паралел между притежаването на продукта и популярността на детето сред връстниците му. Затова подобна комуникация не може да се тълкува като възпитателна и отговорна, особено предвид класовото разслоение в обществото ни през последните години. Това разделение се проявява особено болезнено в училищата, където децата се делят на „богати“ и „бедни“, и съответно на „готини“ и „задръстени“. Децата в училищна възраст още не са в състояние да проявяват дискретност относно благосъстоянието на родителите си, още повече, когато е налице комуникация, която внушава, че притежаването на материални блага те правят желан и търсен. Това би могло да даде повод на децата да използват притежаването на дебитна карта, която със сигурност се захранва от родителите, като още един начин да покажат превъзходство над останалите си връстници, чийто родители не могат да си позволят средствата да поддържат дебитна карта на децата си.
Етичната комисия счита, че в рекламата се демонстрира висок материален статус, като не рекламираният продукт създава етичен проблем, а начинът на неговото представяне. Търговската комуникация е в нарушение на чл.17.7 от Националните етични правила за реклама и търговска комуникация в Република България: