Трябват ли ми SEO умения за да бъда спецалист по дигитален маркетинг

Здравейте, в момента съм счетоводител, но искам да сменя професията с дигитален маркетинг. Може ли някой да ми каже най-важните умения, които трябва да притежава един специалист по дигитален маркетинг ?
Като специалист по дигитален маркетинг трябва ли да разбирам от SEO ? Ако трябва това означва, че трябва да разбирам от програмиране, за да извършвам On page SEO и Tech SEO ?
Трябва ли да притежавам творчески умения по дизайн ? Например да създавам красиви банери, интересни видеота и тнт ?
И разбирам анлийски език, но не толкова, за да се занимавам с копирайтинг на анлийски език. Дали това е проблем и дали трябва задъжително да мога да пиша статии на английски език ?
 
Здравей, тук малко хора ще ти дадат, правилен отговор. Моят съвет, запиши курс, този е добър: https://digital.softuni.bg/

Поздрави,
Станимир И
 
В softuni digital има много курсове свързани със SEO. Има куросове за SEO Website Architecture and Automations и в него се включва JavaScript.
Въпроса ми е тези умения за програмисти и специалисти в програмирането ли са или към дигиталния маркетинг ?
Ако искам да стана специалист по дигитален маркетинг трябва ли да разбирам от програмиране, за да извършвам накои части на SEO например On page Seo, Tech SEO и тнт. А работодателите пишат в обявите за специалист дигитален маркетинг, че искат умения в SEO.

 
Силно е препоръчително е да имаш SEO знания и програмни (поне html и css на ниво).
Но според мен това ще зависи от дигиталната агенция.
 
Не знам дали ще разберете въпоса ми, но ще се опитам да обясня.
Мога ли да бъда добър в SEO без да съм програмист ? Например един код на сайт е съставен от много програмни езици javascript,php, има html, css и тнт. Ако обаче за SEO опитмизацията са ми нужни например някои техники и знания в html,css и javascript да си ги използвам без да разбирам например от php и останалите програмни езици в кода.
Един програмист трябва да разбира целия код и различните програмни езици използвани в кода. Аз обаче като SEO специалист мога ли да разбирам само от нужните езици като html, css javascript и да гледам точно тия неща, който са нужни за SEO-то без да разбирам целия целия код всички езици и тнт.
 
Казахте, че знаете English?

Не си губете времето, а започвайте веднага.

How to Become an SEO Expert​

  1. Develop your skills.
  2. Take a course and get certified.
  3. Understand how search engines crawl and index content.
  4. Gain perspective on what search engines value.
  5. Understand SEO strategies and tactics and why they matter.
  6. Research the field.
  7. Find a method/tool that works for you.
  8. Get familiar with data.
  9. Regularly test your SEO knowledge.
  10. Grow your network.
Some SEO specialists don't start out with the intention to dedicate their careers to SEO. Some start completely by accident. Let's go over how HubSpot experts started theirs, and what you can do to start yours.

1. Develop your skills.​

“Getting a job in SEO ideally requires two things: content creation skill and analytical skill. Most SEO professionals today have one of those and develop the other,” Braden says.

SEO experts are skilled writers with creative instincts. It's helpful for those in the SEO profession to have a strong writing background because it takes creativity to optimize content in a way both Google and audiences will comprehend. In fact, Becker has noted that his writing background helped him get his start in the SEO industry.

“My background in writing and editing helped me get my foot in the door, but a willingness to focus on the structure, mechanics, and intent behind my writing is what I think secured my role as an SEO specialist for HubSpot.”

Braden’s story of pivoting from a creative career in content marketing to an analytical one isn’t as rare as you might think. Before Aja Frost became a senior SEO strategist at HubSpot, she was the editor of HubSpot’s Sales Blog.

“I taught myself how to do keyword research and competitive analysis as the Editor for HubSpot's Sales Blog," Aja says. "The Sales Blog's traffic had been flat for a year and a half — I noticed that the only posts that consistently generated views for us were getting all of those views from search. So I began looking for sales-related keywords we could rank for that would help boost organic traffic."

Resources:​

So, how do you start developing your skills to be SEO-ready? Here's what Aja had to say about her strategy for keeping her SEO skills sharp.

“To refine my SEO expertise, I constantly read. I'm really interested in technical SEO, so I look for blog posts, white papers, and research about site architecture and navigation, website speed, and everything that goes into that, including structured data,” she says. “SEO by the Sea, Sistrix, and Blind Five Year Old are all great technical SEO resources, along with (unsurprisingly) the Google Webmaster Blog. I'm a member of a few SEO subreddits (/seo and /bigseo are the most active). And I follow a ton of SEOs on Twitter — they drop random factoids or insights all the time.”

Like Braden mentioned, a lot of SEOs start with one skill and start developing others. So, whether you've got an analytical mind and want to start a blog to practice writing, or you're a seasoned writer looking to train your technical mind, having a balance in both will help you in your SEO career.

2. Take a course and get certified.​

Earning a certification ensures that you have the proper knowledge in a certain area to successfully practice on your own. It also gives you credibility when you network on professional sites such as LinkedIn. When doing initial SEO research, Aja found courses she could take in order to get a certification for SEO, which opened up more doors. "I read a ton of blog posts and eventually got my Google Analytics certification."

If you decide to take a course, discover which one will provide you with the skills you need to advance in your SEO career. For instance, if you find that a certain course doesn't go in-depth about subjects you need help in, it's probably not the course for you.

Resources:​

3. Understand how search engines crawl and index content.​

The primary goal of SEO is to increase visibility on search engines so that search engine users can find your content. While content should always be created with those potential website visitors in mind, they won't make it to your content if search engines don't know what to make of them.

According to Moz, search engines have three primary functions:

  1. Crawl - Find and understand content.
  2. Index - Store and organize the content.
  3. Rank - Provide the best content for relevant queries.
The goal of increasing visibility is highly related to the third item on that list. But while rank is important, it comes after items #1 and #2.

According to Amanda Sellers, "Becoming an expert SEO means understanding those functions and optimizing content in a way that serves users... while keeping best practices in mind for crawling and indexing."

Resources:​

4. Gain perspective on what search engines value.​

While the inner workings of each search engine will vary, keep in mind that each one has a single goal in mind: Always retrieve the best results for each query.

There are many factors that can go into what makes a particular result the "best," but for the most part, it comes down to three things:

  • Relevance to the searcher's intent
  • Authority the website has based on popularity signals
  • Trust and confidence the search engine has that the website can provide a true and valuable answer
  • Positive experience for the user as they consume the content
"The better you understand these big ideas, the better you'll be able to understand the role ranking factors and SEO tactics play. With this context, the more effective you'll be at implementing SEO initiatives and diagnosing problems when they come up," Amanda says.

Resources:​

5. Understand SEO strategies and tactics and why they matter.​

"Once a search engine can crawl and index a website, it then uses ranking factors and signals to gauge relevance, authority, trust, and experience. These then translate to the strategies SEOs can use to improve their content," Amanda adds.

These strategies and disciplines help inform SEO tactics:

  • Technical SEO - This refers to the practice of optimizing the technical aspects of a website for search engines. This may include rectifying sitemap and linking errors found in technical site audits. (Indexability and crawlability)
  • Keyword Research - By analyzing keyword data, you can get a better idea of what your audience wants to discover, which can then inform your strategy as you create content that is discoverable based on that data. (Relevance and search intent)
  • On-Page SEO - Content that provides the searcher with valuable information while going above and beyond what's already out there is more likely to rank. In addition, following on-page SEO best practices can help the search engine determine just how relevant the content is to the query. (Relevance and search intent)
  • Link Building - Search engines use a number of factors to determine the popularity of a website, and one of those is the number and quality of the external links pointing to its content, also known as backlinks. (Authority and Trust)
  • Other Ranking Factors - Factors such as mobile usability, page speed, etc. are important to search engines as they deliver the best results possible. (Experience)
"Knowing the basics of each is important in determining whether you want to be an SEO generalist or an SEO specialist in one of these disciplines, and they can also increase the effectiveness of your efforts."

Resources:​

6. Research the field.​

In addition to initial research about SEO, it's essential to keep up-to-date on the latest industry changes, so you aren't using outdated optimization techniques Google doesn't understand.

For example, when Aja noticed the Sales Blog traffic was flat, starting SEO research helped her uncover why: she wasn't delivering content audiences searched for.

Aja doing research about SEO led her to discovering ways to improve the blog's performance.

SEO is always changing, so it’s crucial to keep updating your knowledge on the topic.

To build his fundamental knowledge of SEO, Victor Pan, the head of technical SEO at HubSpot, cites reading as one of the best habits he's gotten into.

“I used to be a voracious reader on all publicly available information on SEO. I had an RSS feed of search-related blogs and news websites I would go through for a whole hour every day,” he says. “Mere exposure to ideas makes unknown problems in SEO easier to tackle when you have other people's experiences or frameworks to build from.”

7. Find a method/tool that works for you.​

Similar to finding resources that work for you and your skill set, it's imperative to find an SEO routine or tool that will become your foundation. For keyword research, SEOs like to reference their personal arsenal of tools.

For example, in addition to HubSpot's SEO tools, some of HubSpot's SEO experts also use tools, such as SEMrush, for additional research.

You don't have to use every single tool that exists to conduct your SEO tasks, you just have to make sure the tools are helping you accomplish your goals and giving you accurate practice with the subject.

Resources:​

If you don't know where or how to start searching for tools, here's eight you can check out. Remember, you don't have to commit to eight, just to the one(s) that'll get your job done. Use what will keep your research well-rounded, accurate, and easy to comprehend.

“My reading led me to experiment with SEMrush, AnswerThePublic, Google Analytics, Google Search Console, and of course, HubSpot's own SEO tools. I read a ton of blog posts and eventually got my Google Analytics certification.”

8. Get familiar with data.​

Once you start diving into your SEO tools, you'll notice that there's a LOT of data. Without this data, you'll be unable to measure the performance of your initiatives and know exactly where and how to improve.

Some (but definitely not all) important SEO metrics include:

  • Positioning - How close to the top your page shows up on the SERPs.
  • Impressions - How many times your page was seen on the SERPs.
  • Clicks - How many times your page was clicked on from the SERPs.
  • CTR - The percentage of impressions that resulted in a click.
  • Organic Sessions - The number of times the page was viewed in a browser.
According to Amanda, "Because each of these things measures a different aspect of search behavior, you can use them to gain valuable insights that can drive your strategy. In addition, it's important to drill down and filter so that your data tells a more complete story."

Resources:​

9. Regularly test your SEO knowledge.​

Putting theory into practice gives you the practical knowledge and experience needed to level up as an SEO. In this way, SEO is kind of like playing a sport. You can read all about hitting a baseball or throwing a football, but if you never practice, you’ll never reach your full potential.

To stay ahead of the curve in any industry, reading the latest news and research is hugely beneficial. But as an SEO, when everything is constantly changing, reading isn’t enough. To gain the practical experience that’ll truly take your SEO skills to the next level, you need to constantly test industry assumptions and your new ideas.

“I test a lot of things to refine my SEO expertise. Should your brand be in your title tags? Is internal anchor text worthwhile to still do in 2020 to move rankings? What happens when you purchase fake social "signals" — do you see an increase in organic traffic?” Victor says.

“Failed experiments taught me just as much as successful ones, and it made me a much more confident SEO whenever I would make any improvements to content. Just because, in one instance, making a change resulted in an improvement, doesn't mean that change in another place will also result in an improvement— which is why we have to test and grasp causation over just correlation."

Resources:​

10. Grow your network.​

Becoming an expert in SEO also means growing your network of fellow SEO professionals. There's SEO groups on LinkedIn you can join, subreddits Aja mentioned, like SEO, and conferences you can attend. Broadening your circle of SEO experts grows your knowledge and credibility in the field.

If you become enough of an expert, you can also speak at conferences in the industry. For example, Braden and Victor led a session at INBOUND — their presentation, "How to Grow (Your Organic Traffic) Better" introduces SEO changes, how to adapt to them, and how to use some basic SEO methods to optimize content.

To get started building your network, look at the resources you have available. If you have a LinkedIn account, you can start making those industry connections. You can also watch YouTube videos for quick SEO tips and engage with other learners in the comments to pick up tips from peers.

Based on the stories and tips from these HubSpot professionals, becoming an SEO expert doesn’t mean you have to start and finish your career as an SEO. Pivoting from one role to an SEO role and developing your expertise from then on is entirely possible — you just need to be willing to learn and adapt.


 
Не знам дали ще разберете въпоса ми, но ще се опитам да обясня.
Мога ли да бъда добър в SEO без да съм програмист ? Например един код на сайт е съставен от много програмни езици javascript,php, има html, css и тнт. Ако обаче за SEO опитмизацията са ми нужни например някои техники и знания в html,css и javascript да си ги използвам без да разбирам например от php и останалите програмни езици в кода.
Един програмист трябва да разбира целия код и различните програмни езици използвани в кода. Аз обаче като SEO специалист мога ли да разбирам само от нужните езици като html, css javascript и да гледам точно тия неща, който са нужни за SEO-то без да разбирам целия целия код всички езици и тнт.
Като да срещнеш динозавър на улицата - 50/50.
Ако има човек, който да нанася корекциите - НЕ.
Ако си one man show - ДА.
 
Блинки много вирал топици се научил да пуска.

И за достоверност ужким сбъркал раздела... браво, браво.
 
@Noke , ко? :)

Това не е мое творение. Нещо си в грешка. Дори и да искам, то добре е направено заглавието.

И така и така пиша в темата, и аз да си кажа мнението. Да, трябва да има идея от SEO един онлайн маркетинг експерт. Като цяло дигитален маркетинг е доста обхватно понятие и включва доста пера. Едно от тях е SEM, или search engine marketing, което пък се дали на SEO и PPC, органик и платен. Някои специализират в едното, други в другото. Но са супер свързани и са част от всичко що е онлайн маркетинг.

Вече има и други:

- Content marketing
- Email marketing
- Social marketing
- Affiliate marketing

и други, някакви разбити: вайръл / горила маркетинг, видео маркетинг и т.н.

Абе аз съм свикнал да си представяме дигиталния маркетинг специалист нещо като фул стак, може да се разбие на две, три направления, може и да си чаткаш от всичко и пак да вършиш някаква работа.

За това всеки си специализира. Няма SEO специалист, който да не разбира или да не се е сблъсквал с PPC.
 
И не успях да разбера защо добрия SEO специалист трябва да е програмист? :) Трявна да поназнайва оп пейджа, което е много далече от истински програмист. Но да, няма да е зле да знае разликата между дадени тагове, което дори не е изцяло фронт енд програмист.
 
хах седи си счети, къде се буташ в Б-група, кой е тоя дигитален маркетинг :D:D:D
 
И не успях да разбера защо добрия SEO специалист трябва да е програмист? :) Трявна да поназнайва оп пейджа, което е много далече от истински програмист. Но да, няма да е зле да знае разликата между дадени тагове, което дори не е изцяло фронт енд програмист.
Защото нали SEO се дели на on page, off page и tech seo. За on page ми трябва html и css доколкото ми е ясно. За tech seo ми трябва javascript и мисля, че и други езици може би php и други. Тоест си трябват много умения по програмиране. В google като напиша на английски нещо като "мога ли да правя SEO без програмиране" и излиза на повечето места краткия отговор е НЕ, но еди си кои части могат да изпълнят без програмиране и тнт. Тоест аз без да имам умения по програмиране няма да мога да правя и 50% от SEO. А нали един специалист по дигитален маркетинг трябва да разбира от SEO
 
Странно според мен. Да, всичко, което каза е така, но честно казано повечето SEO специалисти, които познавам едва правят разлика между const, var и let в JS. :)

Виж няколко неща са важни технически да знаеш, определено:

- При пърформанса често ще се сблъскваш с минифициране на кода (където има тулове за това)
- Минаване през някакви CDN услуги
- Оптимизиране на изображения
- Настройване на кеш

Но обикновено SEO специалиста изготвя какво трябва да се прави, план и цялостен одит, с който по-късно се заема съответно технически екип по изпълнението му. Така се случва. Поне така гледам, че около мен. Вече един SEO експерта по собствено желание може да специализира или към програмирането (тех частта) или към маркетинга (което по-честно срещано и нормлано).

Ако си оправиш всичко сам, като цяло няма да е лоша идея и по едно ребро да си извади човек, ако ме разбираш. :)
 
Странно според мен. Да, всичко, което каза е така, но честно казано повечето SEO специалисти, които познавам едва правят разлика между const, var и let в JS. :)

Виж няколко неща са важни технически да знаеш, определено:

- При пърформанса често ще се сблъскваш с минифициране на кода (където има тулове за това)
- Минаване през някакви CDN услуги
- Оптимизиране на изображения
- Настройване на кеш

Но обикновено SEO специалиста изготвя какво трябва да се прави, план и цялостен одит, с който по-късно се заема съответно технически екип по изпълнението му. Така се случва. Поне така гледам, че около мен. Вече един SEO експерта по собствено желание може да специализира или към програмирането (тех частта) или към маркетинга (което по-честно срещано и нормлано).

Ако си оправиш всичко сам, като цяло няма да е лоша идея и по едно ребро да си извади човек, ако ме разбираш. :)
Да, точно това исках да знам. Как е в практиката и какво се търси от работодателите например. Дали специалистите по дигитален маркетинг например правят всички неща свързани с обикновения маркетинг - стратегии и тнт. , занимават се с social media marketing, PPC някои части на SEO-то, a по-сложните части на SEO дали ги дават например на някакъв отдел по SEO или програмисти и тнт. И до каква степен един специалист по дигитален маркетинг трябва да знае програмиране, за да прави SEO - само html, css,оптимизиране на изображения, кеш и тнт или трябва и javascript или изискват и повече. Във всяка обява за дигитален маркетинг пише умения в SEO и не мога да разбера в практиката какво ще ми трябва, за да преценя дали е по силите ми.
Един въпрос, но съм новобранец - SEO одита от специалист дигитален маркетинг ли се прави или по-точно от SEO специалисти и програмисти. За този SEO одит не е са ли необходими знания по програмиране
 
хах седи си счети, къде се буташ в Б-група, кой е тоя дигитален маркетинг :D:D:D
Много скучно ми е това счетоводство- много закони, много нещо :D
Управленско счетоводство е нещо, което ми харесва, но такива професии в България не се търсят много. Ако бяхме в Америка например там има големи компании и има много такива позиции. Там е интересно управление на разходите, управление на парични потоци, бюджети като целта е да се подобри финансовото състояние на предприятието. То по-точно мениджърите използват управленско счетоводство. Това е интересно, а не да въвеждаш сметки и да следиш закони и да помниш кой закон какви проценти беше, как НАП тълкува това или онова. :D
На мен ми харесват повече дистанционните работи, а маркетинга е много по-дистанционна (работа от вкъщи) отколкото счетоводството.
Също така и възможността да работиш за целия свят. Ако си добър в маркетинга може да отидеш в Англия и да започнеш работа там, но да си счетоводител тук и да отидеш в Англия просто трябва да учиш отново всичко
 
Последно редактирано:
Дигитален маркетинг покрай всичките му инфлуенсери вече е да пускаш некви постове в социалните мрежи. :)
Иначе в реалността дигитален маркетинг и същото като маркетинг.
Основно рекламна дейност. SEO е част от нещата, но пък от хората, които познавам си нямат повечето хабер.
 
Здравейте, в момента съм счетоводител, но искам да сменя професията с дигитален маркетинг. Може ли някой да ми каже най-важните умения, които трябва да притежава един специалист по дигитален маркетинг ?
Като специалист по дигитален маркетинг трябва ли да разбирам от SEO ? Ако трябва това означва, че трябва да разбирам от програмиране, за да извършвам On page SEO и Tech SEO ?
Трябва ли да притежавам творчески умения по дизайн ? Например да създавам красиви банери, интересни видеота и тнт ?
И разбирам анлийски език, но не толкова, за да се занимавам с копирайтинг на анлийски език. Дали това е проблем и дали трябва задъжително да мога да пиша статии на английски език ?
Здравей,
като умения задължително високо ниво на английски и копирайтинг са много важни за дигиталния маркетинг.
Трябва да разбираш от SEO, но не и от програмиране.
Може да имаш някаква идея от програмиране, но не ти трябва да за да можеш да обясниш на програмист какво трябва да стане.
Банерите и видеата ги остави на дизайнерите, трябва да можеш да им даваш насоки, но не е нужно да ги правиш ти.
Съсредоточи се върху маркетинг уменията.
 
За съжаление повечето работодатели търсят all In one, което рязко намаля качеството на крайния продукт от служителите. Още по-лошото е, че дори сериозни компании изобщо не са наясно какви умения са нужни за дадена позиция. Това се дължи главно заради некомпетентен HR.

Без да искам да те отчайвам, но повечето български дигитални агенции не биха могли да ти предложат кой знае какво развитие.

Питаш дали ще ти трябва да назнайваш код за seo. Ако говорим за сериозна агенция - ще ти е плюс, но не ти е нужно. Ако говорим за all In one, ще ти трябва, но по-добре бягай от подобни обяви.

Дигитален маркетинг и програмиране са различни неща. Разбира се, задължително ще ти е нужно да научиш основните html елементи, когато правиш одит. Но едно е да разписваш seo одит, друго е да го изпълняваш. Това е работа на програмист, не на seo специалист.Копирайтинга е за копирайтъри, не за seo специалист.

За пример голяма част от самопровъзгласилите се seo гурута в БГ бъкел код не знаят, имат си програмисти.

Задължително ще ти трябва техническа подготовка чисто като теория как функционират сайтовете, какви са добрите практики, какво реално включва техническата оптимизация на един сайт. А там нещата са доста.

Seo си е seo, smm ,ppc и т.н са съвсем други канали, част от цялата маркетинг стратегия.

SEO включва толкова голям набор от дейности, че да не ти се изисква специализация в останалите аспекти на ДМ.

Моят съвет е да търсиш компании, които имат отделни специалисти за всеки аспект на ДМ. А ти си специализирай точно в каквото те влече. Иначе ще поразбираш от това онова, но реално ще си посредствен във всичко.
 
Много скучно ми е това счетоводство- много закони, много нещо :D

Да ама се изкарват кинти :) Си фанеш 20-на фирмета у дома, по 200-300лв на парче, на месец (ако са по ддс) и си свиркаш по форумите ;)
 
Всяка обява, която изисква никакви добри познания в SEO, се съмнявам да точно работодателя да се мисли, че трябва да си добър програмист. Изпитващият със сигурност ще те бутне в html, което няма да е странно, но ще те питат нещо по таговете.

Според мен JS, не знам защо някой някъде е писал, че е нужно да се знае, може би бих попитал същото и за css.

SEO одита се създава на база пълен анализ на страницата, сайта. Изготвя се изцяло от SEO специалиста и представлява моментна картинка на сегашното състояние на сайта. Има стотици тушове, с които може да си помогне човек, за да направи напълно професионален и детайлен.

След представянето на този одит следва разработване на план, по който ще се минава стъпка по стъпка, за да се достигнат препоръчаните в него резултати, които да доведат до по-добри позиции, реално и повече трафик.
 

Горе