zoomaniak
Well-Known Member
При положение, че от години стотици фирми използват изцяло плащания с ППП и дори нямат регистриран касов апарат, не разбирам как още може да обсъждаме тази тема.
ВСИЧКИ ЛИ КРАДЕТЕ или само аз
http://www.account-bg.info/e107/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?30712
Стоковата разписка е от групата на вътрешно фирмените документи и не е регламентирана в никакви законови или подзаконови нормативни актове. С нея или друг подобен документ се документира движението на стоката - получаване в склада, излизане на стока от склада и т.н. При върната стока си издавате друга стокова разписка с която заприхождавате отново върнатата стока. Основната цел на този документ е да остави следа за извършената продажба, по която следа счетоводителя, а и не само той да се ориентира какво точно е продадено, кога е продадено и т.н. Просто за всяко действие трябва да има някакъв документ, иначе счетоводителя може само да гадае какво се е случило. помислете - вие продавате и горе долу помните какво се е случило, но счетоводителя ви как ще разбере, ако всичко е само във вашата памет и няма никакъв документ?
————
Въопросите ви имат дълъг и кратък отговор.
Краткият отговор е този - не е необходимо да издавате касов бон при получаване на парите с пошенски превод.
Сега дългия отгоовр:
Основната причина счетоводството на който и да е магазин (няма значение дали е онлайн или офлайн) да изглежда сложно на несчетоводителите е неразбирането на основните принципи на счетоводството.
Два от тях са:
1. Принцип на текущо отразяване на стопанските операции
2. Принцип на начисляването
Първия принцип би трябвало да се прилага при предаането на стоката. Какво значи това?
Не е необходимо, а и не е съобразено с изискванията на закона да чакате да пристигнат парите и разписката за получаването им, за да изпишете стоката от наличност. Стоката трябва да изпишете от наличност при изпращането й на клиента. Това би трябвало да започне да ви зввучи логично. След като стоката вече я няма при вас, то логично е да я изпишете от там където е записана като продадена. Така първо ще спазите изискванията на закона за счетоводство и второ ще имате актуална информация за състоянието на наличностите си. Въпреки всеобщото мнение, че счетоводство се води заради някакви проверяващи, то не е така. Счетоводството би трябвало да се води, за да дава вярна и актуална информация за състоянието на фирмата.
Та в момвнта в който изпратите стоката на клиента вие си я изписвате като продадена. Така ще имате първо един правилен счетоовден запис и второ вярна информация за наличната стока.
Сега да се заемем с втория принцип. Отчитането на прихода от продажбата (не на получените пари, а на прихода от продажбата, което е различно).
Според българското законодателство приходите от продажби се отчитат на принципа на начислението, а не на база получените пари.
Какво означава това?
Означава, че вие рябва да отчетете прихода в момента н аизвършване на продажбата (предаването на стоката) а не в момента на получаването на парите. В момента на изпращане на стоката продажбата вече е факт и в този момент вие си записвате приходи от продажби ХХХ лв. и отделно от това си правите запис, че имате да вземате едно пари от този клиент.
В този момент пак ще имате един правилен и съобразен със закона счетоводен запис и отделно от това ще имате актуална информация - т.е. ще знаете че на клиента Х се продали една стока и имате да вземате пари от него.
При получаване на парите се увеличава наличноста в касата и се записва, че този клиент вече е платил. И пак ще имате вярна информация за състоянието на фирмата - вярна налчиност в касата, вярна информация за вземанията, които имате, вярна информация за извършените продажби и вярна информация за стоковите наличности.
Комисионните, които плащате на куриера може да се документират по различен начин - може и с фактури за всяка доставка, може и с периодична фактура - въпрос на договор със съответната фирма. Според мен не е нормално а и вероятно не е възможно вие да плащате таксата за пощенския запис, по-вероятно е вие да плащате таксата за доставката (освен ако не е за сметка на клиента). Таксата за пощенския превод би трябвало да се плаща от клиента.
И накрая - за да е всичко точно за извършените продажби по този начин е необходимо да има издадени някакви документи - може да е фактура, обаче както и вие пишете не е сигурно, че ще има необходимите данни за издаването й (по вероятно е да няма). Можете да издавате стокова разписка, която да придружава стоката и която да служи за документ при отразяване на продажбата в счетоводството. Това вече е въпрос на конкретна организация вътре във фирмата, но при всички случаи трябва да има някакъв документ.
Надявам се да съм бил полезен.