Система за плащания има - epay и си работи добре. Проблема е ясен ако се загледате в статистиката за компютърната и технологична култура на населението по нашите земи
60% никога не са пипали компютър. Повече от половината от тия дето казват, че ползват интернет всъщност си проверяват 1-2 пъти седмично email-a в abv.bg. Ако се направи едно прочване ще се окаже, че хората, които са едновременно достатъчно грамотни за да си поръчат нещо от интернет и същевременно платежоспособни и уверени в сигурността на транзакцията всъщност са една много ограничена група, съизмерено с населението. Това е причината този бизнес да е тегав тук.
Изобщо има много, ама много ниска технологична култура. Не сте ли виждали опашките пред банкоматите в хипермаркетите и моловете - народа се реди да изтегли кеш от банкомата, с който след 10 минути да плати в магазина, който има POS терминал и спокойно може да плати с дебитната си карта. Ама не се сеща милия, пък и друго си е да пипнеш парите
"А с тия електронните работи - само измами стават - хакери, макери, касетофони, масетофони...така казват и по телевизията "
Повече от половината от народонаселението никога не е влизало в банка. Допира им с банковата система се свежда до комуникацията с банкоматите в деня, в който им преведат заплатите
. Това всъщност са основните проблеми.
Нещата ще се пооправят, но това става бавно, успоредно с вдигането на стандарта. В момента той е толкова нисък, че повечето хора имат проблем да покриват ежедневните си нужди и стремежа да разрешат някакви елементарни проблеми поглъща по-голямата част от времето, вниманието и интересите им. Такъв човек няма да седне да поръчва през интернет - най-много да пропсува тоя дето "прави пари от мен". Това, съчетано с традиционния песимизъм, консерватизъм и черногледство, особено на поколението над 40 години (които по нормалните държави са една от най-платежоспособните групи) обясняват защо в момента положението с e-бизнеса в България не е розово.
А куриерските услуги, платежните системи и прочие услуги са функция на потребителските нужди и отговарят на текущото им ниво. Като дойдат нуждите, изискванията и претенциите на потребителите бъдете сигурни, че ще се развие и съответния бизнес, който им импонира. За момента в страната най-развит е бизнеса с бързооборотни стоки - храна, тоалетна хартия, горива и евтина козметика. Когато хората почнат да искат по-засукани банкови и куриерски услуги и са готови да плащат за тях то тези услуги ще възникнат много бързо.