Не може туко така да продаваш даден бранд стока, ако бранда е против това.
Аз управлявам онлайн маркетинг усилията на един доста голям европейски бранд за козметика, който го няма официално представен в България, но е добре познат и лидер в своята ниша. Преди да мога да задвижа каквато и да е кампания ме брийфват за неща свързани с тяхното брандиране и начина, по който искат да се представят пред света. Селинг пойнст, тон на рекламни текствое, шрифтове, цветова гама, продукти, които искаме да промотираме приоритетно, видове криейтиви, които е добре да създадем и т.н всичко това или е решено предварително в брандинг инструкциите на компанията, или се решава изрично, когато дискутираме какво ще се прави.
След това аз и собствениците/главните мениджъри си играем с дни и седмици, докато създадем точните текстове, инструкции, поръчаме изработка на рекламни видеа, снимки, достигнем до хора, които са заинтересовани да ревюират продуктите в своите си канали и т.н. Това всичко е с цел бранда да изглежда точно по определен начин. Както и с цел да може всичко, което изработим, да послужи на фирмите, които са официални дистрибутори, в това да докарат повече поръчки за себе си, но използвайки брандирането, което ние сме измислили, изработили, изтествали и одобрили като ефективен начин за разпространение на името и продуктите на компанията, и изграждане на дългосрочни взаимоотношения с крайния потребител.
И не може накрая някой случаен човек да купи от наш дистрибутор 10 броя от даден продукт и да си го сложи на онлайн магазина да ги продава. Първо - че по този начин взима от поръчките на нашия главен магазин( който е за цял свят, включително цените и надценките, промоциите които вървят там), второ евентуално ощетява наши дистрибутори, трето - не използва или използва по непозволен начин криейтиви, за които компанията е заплатила да бъдат изготвени с точно определена цел.
И това всичко е на заден план. За да продаваш нещо представлявайки дадена компания, трябва да се убедиш, че имаш право да използваш нейното име и лого в твоята платформа. Трябва изрично да ти позволят на теб/твоята компания или да е изрично позволено на всички, в противен случай просто не е.
Когато закупиш даден краен продукт не закупуваш лиценза да го представляваш, а само лиценза да го ползваш по неговото главно предназначение.
ЕДИТ: И това е доста умерен случай на брандиране. Един клиент от Канада, който доминира тамошния пазар в нишата си и в момента се е насочил към навлизането на нови пазари, по цял ден мисли и обмисля всеки малък детайл свързан с брандирането на компаниявта му. Моята работа като маркетолог е да бъде обсебен с въпроса как мога да представя бранда по най-добрия и печеливш начин пред дадената аудитория, но самите собственици, особено някои от тях, направо горят що се отнася до имиджа на компанията им. Всяко нещо трябва да е точно по определен начин до милиметър, всяка дума - подбрана по предназначение. И когато искаме да пробваме друг подход - трябва да ги убедим, че е точния. Това понякога са доста интензивни и изпълнени с емоции разговори. Когато такъв тип човек е готов да ти откъсне главата, при все че ти плаща луди пари да помогнеш в точно тази насока, според теб какво би направил, ако някой незнаем човек от някъде си реши да му препродава продуктите без разрешение и на принципа "ще драсна тук нещо, пък каквото стане". За мен лично просто не си заслужава риска да препродаваш неща по този начин попаднеш на компания със собственик като този, който ти описах, защото този тип собственици ще си играят да те осъдят дори това да им струва пари, които няма да могат да оправдаят.
Законите в тази свера не са създадени да пречат на хората с идеи но малко пари да пробият, а да помогнат на собствениците на брандове, които стават и лягат с мисълта за това как да подобрят бизнеса си, да са сигурни, че няма да им се налага да се разправят с хора, които съзнателно или несъзнателно пречат на дадената компания да изгради точно определен имидж пред хората.