От: Дебили ли са избирателите на Реформаторския блок?
Тъй като добре цитираш популистичните парийни опорни точки ще ги разгледам една по една.
Избор на Главния прокурор от НС с възможност за предсрочно прекратяване на мандата;
Това ще рече. че Главният прокурор трябва да изпълнява партийни поръчки за да се задържи на поста си.
Гарантиране на пряк избор на ВСС и ВПС от квотите на съдиите и прокурорите;
Тук е моментът да обясниш как това ще подобри съдебната система и по-бързото и справедливо разглеждане на делата.
Разделяне на Висш съдебен съвет и Висш прокурорски съвет;
Полза? В момента на върха на Прокуратурата е Главна прокуратура начело с Главния прокурор, т.е. нещо като прокурорски съвет си съществува и в момента.
Гарантиране на принципа на случайно разпределение на делата;
Как? И в момента по закон делата трябва да се разпределят случайно.
Парламентарен контрол за отчетност на съда, ВСС и прокурорите;
И в момента съдилищата и прокуратурите дават онлайн отчети за дейността си и то пред хората, а не пред НС.
Единната информационна система за противодействие на престъпността с ефективен обществен контрол;
Обясни го какво е това животно?
Силна специализирана прокуратура, разследваща корупцията и злоупотребите по високите етажи на властта;
А нормалната прокуратура да си спи сигурно? Правим нова прокуратура за да върши работата на досегашната. За бонус ѝ даваме повече правомощия за да може по-добре да тормози неудобните. И като се върнем на предложението за пълна зависимост на Главния прокурор от в момента управляващите става мазало с политическите поръчки и неразследване на далаверите на властта.
Това са все популистични идеи, от които няма никаква или почти никаква полза. Просто трупаме електорат като се правим, че правим нещо уж ново, но по стария начин.
Тъй като се считам за правно грамотен, ето ти малко мои предложения за корекции в съдебната система:
1. Съдилища и прокуратури не могат да съжителстват в едни и същи сгради, тъй като това създава конфликт на интереси и съмнения в безпристраснотта на съдилищата.
2. Прехвърляне на Прокуратурата към изпълнителната власт, където ѝ е мястото, за да работи в по-близки отношения с МВР.
3. За страни по делото трябва да се признават всички участници в делото, а не само обвинителите и обвиняемите. За неразбралите пояснявам, че тук включвам свидетели, вещи лица и специалисти, собственици на отнети веществени доказателства и който още бъде преценен от съда, че има някаква връзка с делото. В момента може да бъдеш тормозен свободно без право да се защитиш, тъй като не си обвинен в нищо.
4. Удължаването на сроковете на досъдебните производства трябва да се гледа не от по-горна прокуратура, а от съд с участието на всички страни по делото. Всеки от участниците може да реши да предяви претенции, че няма основание за това досъдебно производство или няма основание неговата роля в него да продължи. По този начин безмислените безкрайни досъдебни производства с цел тормоз ще намалеят и постепенно почти ще изчезнат.
5. Прокуратурата трябва да носи отговорност за всички виновно и ненужно нанесени щети по време на работа. В момента в ЗОДОВ има малък набор от изборени неща, за които носят отговорност. За другите неща Прокуратурата има право да нанася щети, но не носи отговорност за това.
6. Нареждане на по-горен прокурор към по-долния да може да се обжалва в съда, а не да се изпълнява директно без право на възражение. Така ще се премахне недосегаемостта на по-горните прокурори (включително и на Главния) и чадърите, които безнаказано могат в момента да разгръщат.
7. Държавните такси трябва да бъдат намалени и да не представляват процент от претенцията. В момента ако някой бъде разорен чрез незаконна практика дори по закон да има право да го съди, той не може, защото след разорението няма пари да плати държавната такса за делото. Трябва да има възможност съдът да преценява за намаляване и отпадане на държавната такса в случай на невъзможност дадена фирма да заплати сумата. В момента този вариант го има само за частни лица. По такъв случай още преди години съдът в Страсбург критикува България за неосигуряване на справедлив съдебен процес на такива фирми.
8. Всяко решение на държавна институция засягащо теб и твоите интереси трябва задължително да може да подлежи на обжалване (в синхрон с чл. 6 от Европейската конвенция за правата на човека). В момента има необжалваеми неща.
9. Премахване на изпълните дела. Това е противоправно и нарушава основния смисъл на съвременното право. Крайно несправедливо е да бъдеш наказван преди да си бил обвинен, изслушан (защитил се) и чак тогава осъден.
10. Възможност за сезиране на Конституционния съд с частна жалба (чат пат някой политик го споменава това, но никой не го предлага реално). В момента само определеии институции имат право на това.
Вероятно има още неща за корекции, тъй като системата ни е супер крива, но и тези неща стигат като за начало.