Джентълменско споразумение за цената на труда

Кой както се уреди, 'дет се вика. През годините натрупан опит разбрах едно - важно е да си добър, но по-важно е да знаеш как да се промотираш. Има ниша и за евтин дизайн и код(заета предимно индийци, филипинци и т.н...), има ниша и за наистина професионални, но скъпи услуги. Нужно е обаче или да можеш да се рекламираш успешно сам или да имаш връзки за някои от големите риби.

При всички ситуации трябва да си цениш трудът дори и в началото. С български клиенти отбягвам да се занимавам. Всички знаем каква е ситуацията - искат много без да дават нищо. Корпоративните клиенти също се пазарят доста, но те са абонати на няколко програмистки/дизайнерски фирми или рекламни агенции. Тукашните предприемачи пък се чудят как да спестят от дизайн, програмиране и реклама по ред за тях основателни причини.

А споразумение за цените особено пък в България няма как да има, а и звучи абсурдно. В крайна сметка както споменахте по-горе рано или късно всеки "спестовник" ще осъзнае, че получава за това, за което плаща. Има и вариант и да попадне на "пишман разбирачи", каквито в България се навъдиха много, но в крайна сметка вината пак ще е негова ако като нормален предприемач първо не е проучил пазара/конкуренцията добре и нивото на услугите.
 
От: Джентълменско споразумение за цената на труда

Евтин труд търсят евтини фирми, такава не би трябвало да е работодател не сериозните и по-напреднали професионалисти.
В началото е нормално да работите така, но би трябвало да вдигате лека полека цените.

Много привествам подобни негласни доворки, но реално винаги има някой гладен и изкозва групата

нали знаете какво се получава от 1кг лайна и 100 килограма мед.... 101 кг лайна, та един двама като насерат нещата и лека полека всички почват, поне това е опитът ми с БГ хората
 
От: Джентълменско споразумение за цената на труда

Едва когато си напред с материала и имаш достатъчно клиенти/поръчки можеш да вдигнеш цените. Няма значение дали си програмист, дизайнер, копирайтър, оптимизатор. Да не забравяме колко време, четене и опит са те направили добър, в това което правиш. Да, може за един-два часа да свършиш нещо, но това не означава че труда трябва да струва по-малко. Знанията и уменията струват много повече от самия труд.

Ами да, като цяло се очаква да си както добър, така и по-бърз, реално вземаш повече на час, но работиш по-бързо. Има и един друг момент обаче когато се дават едни ненормални суми за нормални дизайни. В смисъл, в даден момент идва ситуация, в която разликата в качеството на даден дизайнер и фирма е минимална или никаква (като много често фирмата ще направи по-смотан продукт), а парите, които ще ти вземе фирмата са 3-4 пъти повече, но за там вече никой не се обажда ^^ Възниква вече въпросът дизайнера ли взема малко или фирмата взема много :D

Да не говорим за събития от не толкова отдавна, когато за едно лого, което лесно може да бъде надминато по качество от няколко човека в този форум бяха 'оправдани' 1,5 млн. лв. :D
 
От: Джентълменско споразумение за цената на труда

Като цяло понятието - джентълмен е супер несъвместимо с бг-бизнеса, а още по-малко с услугите, и съвсем с фрилансерите, па ептем с уеб дизайна и въобще с всичкото уеб.
Говорите за мечти и утопия. Не се размеквайте молявитисе :)
 
От: Джентълменско споразумение за цената на труда

Да не говорим за събития от не толкова отдавна, когато за едно лого, което лесно може да бъде надминато по качество от няколко човека в този форум бяха 'оправдани' 1,5 млн. лв. :D

То там ситуацията е друга :) Винаги, когато стане дума за фрийлансър и фирма, автоматично настройката на купувача става различна. Дори да им дадеш супер доброто портфолио, пак ще гледат да минат по-тънко. Освен ако вече името ти не се е превърнало в марка, но трудно се стига до там.
 
От: Джентълменско споразумение за цената на труда

Винаги ми е било интересно по какво се определя дали един дизайн на Лого е "супер добър" или не. То все едно да кажем, че парцалите на Долче и Габана са супер добри и красиви.

Принципно понятието "красиво" е субективно явление. Например на теб може да ти харесват ягоди, а на мен да ми допадат малини! :)))

И много ми е интересно кой определя някой като "супер добър" дизайнер? Доста смешно ми звучи това. Аз мога само да определя някой като "супер кофти' дизайнер.

Важно е качеството и важно е да се рекламираш добре, както някой спомена.
В едно Лого, за мен лично, важда е идеята, важно е да е оригинално, важно е комбинацията от цветове да не е несъвместима, важно е качеството на изработка.
 
От: Джентълменско споразумение за цената на труда

Origiral ето как се определя кой дизайнер е добър:
Логата му остават непроменени поколения наред и биват разпознати навсякъде
Логото на Apple е култово и уникално помни се и се знае от хора по целия свят има интервю със създателя му някъде в нета не мога в момента да го изровя.
Но да се върнем на Българското ето ти един дизайнер, който за мен и много други в бранша е вдъхновение и определено е супер добър. Марките ще ги познаете повечето от вас сте ги виждали http://stefankanchev.com
Какво повече трябва да се каже за дизайнера като цяло. Важно е да изкарва качествени продукти и по-големия процент от хората да ги харесват. Винаги ще има хора, които няма да харесат дадено лого, но идеята е в по-големия процент и запомнянето му. Ако при вида на логото хората могат да ти кажат името на компанията то тогава логото е успешно, защото е запомнено. Има много материали в нета що е то добър дизайн и практики в него трябва само малко четене.
 
От: Джентълменско споразумение за цената на труда

Колеги , пак темата е една а се разви в друга посока .
Нека изкажа и мойто мнение . Винаги съм бил ЗА човек да си цени труда , НО искам да ви кажа нещо друго , България е богата на талантливи хора и хубави жени, разбира се :) Проблема идва от това ,че ДОБЪР програмист/дизайнер/хлебар е субективно мнение . Чета мнения , че добър е този на който логото се разпознава след 4 г. примерно , еми да , след налети 10 к лв. примерно в реклама, нормално е да се наложи , и аз знам логото на Baby TV , ама това не е щото е много добро , а щото много го гледам :) . И все пак по темата , предложението на колега за "минимална цена" е първо незаконно , както каза един друг колега , и най-важното , ако детето ти (примерно) няма какво да яде ще правя сайт и за 50 лв. (не съм вярвал ,че ще го кажа) .
Та за мен кратко , аз съм посредствен писач на сайтове, това работя от 10 г. и да така си изкарвам хляба . Не мога да искажа всичко което искам , но стига за сега ,че няма кой да го чете :)

Поздрави !
 
От: Джентълменско споразумение за цената на труда

Само не изглупявайте да си създавате сдружение, щото след 10 години, вътре ще работят 110 души с по 3 хил. лв. заплата, ще се разхождат 18 годишни с голи менки, ще пушат Дънхил и уикенда ще са в Гърция, а вие ще тропате пак за същите пари по клавиатурите и ще плащате членския внос здарво, а гърба и цените пак голи.
 
От: Джентълменско споразумение за цената на труда

Винаги ми е било интересно по какво се определя дали един дизайн на Лого е "супер добър" или не. То все едно да кажем, че парцалите на Долче и Габана са супер добри и красиви.

Принципно понятието "красиво" е субективно явление. Например на теб може да ти харесват ягоди, а на мен да ми допадат малини! :)))

И много ми е интересно кой определя някой като "супер добър" дизайнер? Доста смешно ми звучи това. Аз мога само да определя някой като "супер кофти' дизайнер.

Важно е качеството и важно е да се рекламираш добре, както някой спомена.
В едно Лого, за мен лично, важда е идеята, важно е да е оригинално, важно е комбинацията от цветове да не е несъвместима, важно е качеството на изработка.
Между дизайн и "красиво" има съществени разлики.

Дизайнът е наука. Както в математиката можеш да кажеш дали резултатът е верен или не, така и можеш да поставиш диагноза дали дадена дизайнерска работа е добра/правилна/ефективна, ако знаеш целите. Дизайнът се учи. Чувството за естетика помага, но не е ключово. А въображението определя доколко си ефективен и оригинален в работата си. Но основното са правила, дето се учат.

Тъй че винаги може да се каже кой е дизайнер и кой - обикновен мазач на Фотошоп.
 
От: Джентълменско споразумение за цената на труда

@ganio, не е хубаво да взаимстваш и да го правиш по - лошо, сега разбирам защо се оплакваш.

оригинално представяне на цените и услугите на колегата dreambench: http://www.predpriemach.com/showthread.php?t=37410
твоето копие: http://www.predpriemach.com/showthread.php?t=43295

приликата е очевидна, разликата също.
 
Последно редактирано:
От: Джентълменско споразумение за цената на труда

Без да го приемата за заяждане ама ползването на готови теми и 3те реда редакция в кода за различните системи няма как да струва $100. Цените за изработка на сайт в България и изобщо този тип услуги са нереално високи.
 
От: Джентълменско споразумение за цената на труда

Супер тема. Ама много супер.
Аз като по-стар в бранша с дизайните и програмирането да ви обясня някои работи, за да не се чудите защо ви плащат по 20-30 лв. за дизайн.
Работил съм и двете неща и програмиране като програмист и дизайн - не съм дизайнер, продавал съм дизайни и то преди 1990 г., не сега.
Та така.
Първо програмист и дизайнер са две абсолютни противоположности и някак си опита да се съберат на едно место и да правят регулация ми се струва крайно неуместно.
Програмист - човек, който реалзиира чужди идеи, по чужд проект, и конкретни спецификации, като трябва да получи точен и дефиниран краен резултат.
Дизайнер - творческа професия, имаща за цел да създаде оригинален продукт съдържащ собствена идея, опитваща се да съчетае вижданията на възложителя и очакванията на потребителя на няккаъв бранд.
Едното няма нищо общо с другото.
Сега да ви обясня какво значи дизайнер. И какво значи псевдодизайнер. И аз съм поръчвал дизайни за разни неща за по 20-30 лв., само дето съм бил наясно, че този на когоот ги поръчвам ще вземе малко корел, ще разкриви някой шрифт, ще открадне една картинка от интернет, ще ги лъсне малко във фотошоп и ще си мисли, че е стигнал върха.
Сега да ви разкажа как се прави наистина, или поне как се правеше едно време, когато аз продавах такива неща (не ги праве, само ги продавах)
Става въпрос за времето когато този човек: http://stefankanchev.com е рисувал показаните в сайта неща.
Та по това време когато едно предприятие решеше да си прави емблема (така се казваше сега наричаното лого) се обръщаше към човек със специалност графичен дизайн (това се учи пет години в художествената академия) и възлагаше поръчка. Избрания графичен дизайнер изработваше примерно три проекта. Тези три проекта се даваха на художествен съвет (този съвет беше от негови колеги - също гравични дизайнери). Та съвета даваше оценки на проектите и одобряваше единия от тях или ги отхвърляше всички окончателно или с препоръка за доработка и изчистване на дизайна. Комисията работеше безплатно, а ако имаше одобрен проект, дизайнера получаваше между 2500 и 5000 лв. като комисията определяше възнаграждението. Нямам представа дали някой знае като горе долу колко изглеждаха 5000 лв. по онова време.
Та така се правеше дизайн едно време и затова беше скъпо. Всичко се правеше на ръка - с четка, моливче, туш. За една поръчка се създаваха цели нови колекции със шрифтове - рисувани на ръка, не с програми, компютри и т.н. Вие наскоро да сте виждали някой дето се праска дизайнер да е използвал оригинален шрифт?
Та и сега има хора дето правят фирмена идентичност за по 10-15 хил. лв. и имат поръчки и не се оплакват хората, само дето повечето т.нар. дизайнери дето се подвизават в интернет даже нямат шанс да им чуят имената, камо ли да им стигнат майсторлъка.
Понеже темата за дизайна ми е младежката страст и сега следя какво се появява в пространството и чесно да кажа но не повече от една на сто реализирани идеи ми се струва креативна, останалите са кретенски, кретенски точно каквито са и клиентите, които се радват, че са минали тънко и си имат лого.
Моят извод е, че поне нашия пазар е точно такъв какъвто трябва да бъде. И повечето "дизайнери" и повечето клиенти са естетически кретени и са взаимно доволни един от друг. И съвсем точно си заслучават едните - хонорарите, другите - получените продукти.
 
От: Джентълменско споразумение за цената на труда

@ganio, не е хубаво да взаимстваш и да го правиш по - лошо, сега разбирам защо се оплакваш.

оригинално представяне на цените и услугите на колегата dreambench: http://www.predpriemach.com/showthread.php?t=37410
твоето копие: http://www.predpriemach.com/showthread.php?t=43295

приликата е очевидна, разликата също.

Не разбрах къде е взаимствал, и цените му са различни ^^

За добрия и недобрия "дизайнер", естествено говорим за вкус и реклама (що се отнася до популярност) и всичко е субективно, но:

http://logopond.com/logos/a2dbc73583ea4235c00b9869d31dcd60.png
http://www.folsomfirecracker.com/userimages/FishEyeLogoFC[1] (2).jpg

Просто говорим за различни категории.

Относно програмирането, вече има 100тици плъгини, frameworks и т.н. и copy/paste + редакция не е нещо рядко. Естествено има разлика между интегриране на дизайн или тема и изграждане на CMS от начало с PHP backend и т.н., за това го има таксуването на час, нещо колкото повече време отнема, толкова по-скъпо става. Сега ако правиш нещо за 2 минути естествено няма да си сложиш цена 5000 лв. на час, че да може да вземеш 120 лева... има си някакви граници, но ако поразгледа човек конкуренцията и ако е запознат с пазара ще му е ясно и какви пари да взема, но да не поставя нови рекорди за ниски/високи цени :)

@account-bg Нещата преди 25 години са били едни, сега са съвсем други. Сега имаш интернет и да си тъп е много по-лесно и вървежно. Дали шрифтовете тогава са се правили заради това, че трябва да са уникални, или заради липсата на добри готови шрифтове? Сега имаш десетки хиляди, мисля че ако тогавашните дизайнери имаха достъп до такива, нямаше да загубят седмици в правене на нов.

В моя университет, тези които учат дизайн и "дизайн" им е всяка втора дума са доста далече от истината, съединяват някакви колони с текст на всички посоки, които трябва да си въртиш главата на 360 градуса че да ги прочетеш и си мислят, че са направили нещо иновативно. На всеки му се отдава нещо различно и дизайнът не прави изключение. Може и 50 години да го учиш и пак да не ставаш. Има си принципи и т.н., които трябва да се знаят, има го и чувството за естетика, има я и креативността, обаче ако едното от тези го няма, нямаш и добър продукт.
 
Последно редактирано:
От: Джентълменско споразумение за цената на труда

Всеки сам си решава в крайна сметка колко да иска, важен е резултата. Ако клиента е готов да плати за нещо и да получи желания продукт, защо да не му се вземат парите? Не може да кажеш, че нещо не струва еди колко си. Струва точно толкова, колкото се договорят продавача и клиента.
 
От: Джентълменско споразумение за цената на труда

Капитализъм е, какви уговорки, всеки сам определя цените си, ако може да убеди купувача, че труда му струва, конкретната сума - всичко е наред.

Картелните споразумения по принцип се наказват със затвор :p
 
От: Джентълменско споразумение за цената на труда

Чували сте много хора, които се оплакват от " такива, такива и такива клиенти". Кой мрънкал, искал това - искал онова. Ама може ли малко и тук, малко и там.
За хората, които го могат това не е проблем. Все пак човека си плаща. А това колко си плаща зависи от вас, и ако вие му го правите за 10лв си е ваш проблем и ваша отговорност.
Човека си иска своето.
В такива случаи просто му обяснете на човека, че наистина не можете да се справите на високо ниво, но ще се постараете.
Направете му го безплатно дори!! Какъв е проблема да отделите един ден за концепция и няколко нахвърляни идеи?
Изграждате много опит защото го правите с желание... а не да изкарате 10лв.
Щом си оценявате труда на 10-20лв, явно знанията ви са толкова.

"Човек вижда толкова, колкото знае!"

Дизайнера си е дизайнер, програмиста си е програмист... но между тях винаги трябва да има още един човек.
Проект мениджъра. Много хора го пренебрегват, но неговата работа е много косвена. Точно той е запознат в детайли какво иска клиента и към какво трябва да се стреми екипа.

Всичко е много относително. Съобразявайте се с клиентите си, питайте ги колко пари могат да отделят като бюджет. Говоря от гледна точка на " проект мениджър "... според бюджета им сформирам екип от дизайнер и програмист/и. За ниско бюджетен проект възлагам на стажанти или хора с малко опит. Да се учат в реално време. В крайна сметка пак излиза проект на ниво, но с такъв бюджет това може да се позволи.
" Ако се консултирате със строителна фирма да Ви построи къща, и имате 50 000лв - ще получите къща за такива пари. "

Много се увлякох, но дискусията може да продължи с месеци. Вие сами преценявате как да работите.
Поздрави
 
От: Джентълменско споразумение за цената на труда

Темата за цената и реалната стойност е стара като света, и не вълнува само гилдията на програмистите и дизайнерите. И тъкмо поради историческата си актуалност има една точна народна поговорка - "За всеки влак си има пътници". Друг въпрос е кой какъв влак търси и кой влак до къде може да стигне. Аз съм се сблъсквал с тази дилема като част от фотографската гилдия. И там нещата не са по-различни даже са по напред в развитието си. И там има самозвани фотографи, които са се сдобили с някой що годе професионално изглеждащ фотоапарат, включили го на автоматичен режим или ако има апаратчето върха в автоматиката на апаратите режима "Auto intelegenci". Обещават да снимат сватби на по 150-300 лв. и да правят фото сесия с младоженците (по време на сватбата). Да не говорим за резултатите от гледна точка на някой професионалист, за кадруване не са и чували, перспектива е непонятно нещо. От техническа гледна точка по отношение на скорост на затвор и бленда да не говорим. Но при фотографията развитието е че: Всеки който иска наистина професионални фотографии знае че трябва да си плати добре, и наистина който може да си го позволи плаща. Който няма достатъчни средства се захваща с някой за 150 лв. Може би важното е всеки да си знае възможностите и да има желание да се учи и да си вдигне цената. Никой не се е родил научен и способен, всеки е тръгнал от по ниско ниво и се е самоусъвършенствал.
 
От: Джентълменско споразумение за цената на труда

Някои си мечтаят да върнат комунизЪма. Да не си инвалид, че да ти трябва някой друг вместо теб да ти уговаря работата и парите?
За нещата, които правя, съм си определил ориентировъчни цени. Като видя много по-ниски цени в нечии оферти просто прескачам и не се занимавам. Ако някой клиент държи на ниската си цена, която очаква да получи, го пращам да я дири при някой друг.
Тук е моментът да спомена, че повишаването на качеството не винаги вдига цените. Често то ги сваля, защото специалистът и методиките му са станали по-производителни. Ако аз мога за по-малко време да направя нещо по-качествено от теб, защо трябва да се съобразявам с твоите по-високи цени? Ако не си достатъчно кадърен и твоята непроизводителност я таксуваш за сметка на клиента, проблемът си е твой.
 
От: Джентълменско споразумение за цената на труда

Origiral ето как се определя кой дизайнер е добър:
Логата му остават непроменени поколения наред и биват разпознати навсякъде
Логото на Apple е култово и уникално помни се и се знае от хора по целия свят има интервю със създателя му някъде в нета не мога в момента да го изровя.
Но да се върнем на Българското ето ти един дизайнер, който за мен и много други в бранша е вдъхновение и определено е супер добър. Марките ще ги познаете повечето от вас сте ги виждали http://stefankanchev.com
Какво повече трябва да се каже за дизайнера като цяло. Важно е да изкарва качествени продукти и по-големия процент от хората да ги харесват. Винаги ще има хора, които няма да харесат дадено лого, но идеята е в по-големия процент и запомнянето му. Ако при вида на логото хората могат да ти кажат името на компанията то тогава логото е успешно, защото е запомнено. Има много материали в нета що е то добър дизайн и практики в него трябва само малко четене.

Аз също съм разглеждал хиляди пъти дизайна и графиките на Стефан Кънчев... между другото си мисля, че и в световен мащаб са малко хората направили толкова качествени фирмени знаци и лого дизайн. Мисля си, че един дизайнер за да създаде фирмена идентичност е нужно първо да изгради лична такава. Нищо не продава повече от доброто име.. И няма по - добра реклама от личното препоръчване.. така си мисля ..дали съм прав предстои да разбера :)
 

Горе