Google премахва Universal Analytics до 1 г. Продължава да предлага само GA4

Blinky

Owner
Повече по темата:


Касае вероятно всички и, разбира се, последствията могат да бъдат значителни за всеки. Google Analytics следи органичен трафик, ефективност на социални и рекламни кампании, какво се купува в магазина и т.н.

Ако се използва GA, за да следим средно- и дългосрочни трендове, трябва да предприемем доста бързичко стъпки да преминем към новата система, понеже след като спре да събира данни следващия юли, UA ще бъде гарантирано достъпна само за 6 месеца след това. Трябва да използваме това време, за да позволим GA4 да понатрупа история информация. С две думи хубаво е да не го отлагаме много.

Ако ползваме GA само за елементарно следене на посещения, можем да помислите и за тоталното му премахване от сайта ни. Употребата на GA е главоболна по отношение на GDPR и вече има правен прецедент в две държави от ЕС (Австрия и Франция), че употребата му е незаконна според тях.

Много вече мислят за self-hosted версия на Matomo или 66 Analytics, които вършат подобна функция, но не споделят информация с трети страни и съответно не изискват съгласие от посетителя, cookie notice и други глупости. Ще се радвам да чуя вашето мнение по темата.
 
Да допълня няколко интересни неща, което събрах като инфо, четейки за новостите в GA.

От прочетеното и смялното, GA4 се базира на ивенти, за разлика от UA, който е на сесии (pageviews, sessions). Принципът е много по-различен, интерфейсът може би ще има съвсем различен вид също. Към този момент няма кой знае какви велики предимства да се ползва, освен ако не става дума за някакво мобайл приложение. Лекторите и консултантите към момента избягват с препоръките му.

Може да се прочете повече и тук:


Можем също така да направим така че да имате двете едновременно - и ga4 и стандартния си, с който работим масово всички в момента.

ц се настройва с 5 клика с GTM според някои вече тествали го, и като цяло има нови опции. Доста опции, но и сигурно доста настройки падат с тях.

 
Лошо, доста лошо, аз имам софтуер за америка тип hotjar, знам колко е трудно да се филтрират данните и проблемите са доста при точността, за жалост GA и yandex са топ, просто имат сериозен ресурс, другите като matomo или 66 analytics, който е скрипт за self хостинг имат една камара проблеми, дори моят софтуер има и това е защото ресурса куца, примерно дневно се записват 5 - 10 TB данни, това ако нямат сериозен ресурс за базови функции просто става лошо, лично моят дневно записва по 3TB и всичко е голяма мъка, Google имат доста сериозни функции с GA4 и изолация за сега няма софтуер който да предлага толкова силни функции като анализ, най-вече вързан с мрежа към реклами на най-голямата търсачка, има още доста проблеми където просто при GA4 няма проблеми.

GA4 се предържа вече към events, защото бисквитките ще се махат до 1-2 години от chrome и не само, има и други причини, но главната до някаква степен е това.
 
Новото нещо е пълна боза и изобщо няма функциите на GA, да не говорим колко грозно изглежда към момента. Предполагам заради събирането на данни нещо са ги принудили да заменят GA Universal с GA4, защото иначе логична причина няма, да развалиш нещо работещо за нещо, което е пълен шит. Някой запознат може ли да каже, дали има вариант това да е просто някакъв експеримент като с google +, който ако не е успешен пак ще си върнат GA Universal или няма такъв шанс?

Аз 3 часа се пробвам да си добавя в това чудо да ми отчита покупките и така и не става...
 
Новото нещо е пълна боза и изобщо няма функциите на GA, да не говорим колко грозно изглежда към момента. Предполагам заради събирането на данни нещо са ги принудили да заменят GA Universal с GA4, защото иначе логична причина няма, да развалиш нещо работещо за нещо, което е пълен шит. Някой запознат може ли да каже, дали има вариант това да е просто някакъв експеримент като с google +, който ако не е успешен пак ще си върнат GA Universal или няма такъв шанс?

Аз 3 часа се пробвам да си добавя в това чудо да ми отчита покупките и така и не става...

Принципно настройката сега ще е още по-тежка, просто документацията е стара, също GA4 гледам има доста изолация, мобилни, десктоп и събития, готвят се, сериозно за махане на пиксели и всичко ще става с push, ние също редактираме сега нашият софтуер за анализ, защото след махане на пикселите, ще стане истинско шоу. Явно големите искат махане на бисквитките по-бързо.:)
 
Да, това е логичната причина, поради многото рестрикции на Евросъюза са принудени да не го правят по стария начин със следенето на сесии и закачането на кукита и какви ли не още глупости. Реално тази информация трябва да е между потребителя и търговеца, вече намесата на трети лица се възприема като "размяна" на потребителски данни, което си е така, и малко е извън правилата, които се опитват да наложат. Всичко с цел предпазване на потребителя. Според мен не е експеримент, а по-скоро новия инструмент, с който ще се наложи всеки да работи. За това много хора вече почнаха да търсят алтернативи като селф хостед аналитикс тулс, което им е достатъчно, говорейки само за следене на трафика.
 
Да, но с тези селф хостед аналитикс инструменти ще можеш ли да виждаш от къде примерно е дошъл клиента, за да направи поръчката си?
 
Да, но с тези селф хостед аналитикс инструменти ще можеш ли да виждаш от къде примерно е дошъл клиента, за да направи поръчката си?
Виж за конверсии не съм много сигурен, но определено може да имат опция да мине през целия му "път", който е извървял през сайта. На практика сега конверсиите не са ли само за специфично зададените канали като Google, Facebook? Не мисля, че в момента конверсия се вижда от да речем директен трафик, ферерал сайт. Поправи ме, ако греша.
 
Вижда се, примерно имам продажби от Гугъл, от Фейсбук, от инстаграм, директ, дори от реферал ми излиза от предприемач.ком, което честно казано не знам как се е случило :D
 
Бях сложил пробно на един сайт , но не ми хареса въобще и го смених с нормалният за момента, кофти е че ще махнат стария аналитик
 
Вижда се, примерно имам продажби от Гугъл, от Фейсбук, от инстаграм, директ, дори от реферал ми излиза от предприемач.ком, което честно казано не знам как се е случило :D
Мисля, че ще го има, но под формата на ивент, като за това сигурно ще е нужно малко повече настройки от обичайните до момента.От четеното по групи и форуми, на хората с опит в аналитикса им било отнело около 30-40 мин. да сетнат нещата по начин, по който да им отчита всичко правилно. Дано е така. А си мисля, че до тогава ще избълват много туториали. Все пак сменяш един от топ продуктите си. Ще е голяма аматьорщина, ако карат хората сами да си чупят главата. То всичко ще има логика, но докато я захапеш ще мине това време от процеса за настройване.
 
Само промени.. лично си го ползвам и съм доста доволен от Universal Analytics и определено в началото ще ми бъде некомфортно когато го спрат.
 
Само промени.. лично си го ползвам и съм доста доволен от Universal Analytics и определено в началото ще ми бъде некомфортно когато го спрат.
Не успях да вида и прочета някъде дали ще прехвърлят настройките, така де - да ги "мигрират" както се вика. Или суичваш на новата платформа и всички на ново.
 
Не успях да вида и прочета някъде дали ще прехвърлят настройките, така де - да ги "мигрират" както се вика. Или суичваш на новата платформа и всички на ново.
Има време, ще се разбере.
 
Да, но с тези селф хостед аналитикс инструменти ще можеш ли да виждаш от къде примерно е дошъл клиента, за да направи поръчката си?

Принципно има, казва се, Goals, но е пълна мъка, просто защото такива кодове се хостват на cloud vps или docker някакви, а масово такива self hosting ще ги слагат на шаре хостинг, сега си представи как ще бави твоят магазин и още повече как ще отчита правилно... Отчитането ще е изцяло с events push като преди години, просто сега казва, че е нов метдо но реално е стар. Ето решение за сега, което долу горе работи: https://www.simoahava.com/analytics/google-analytics-4-ecommerce-guide-google-tag-manager/
 
Всички искаме нещата да се движат така както ги познаваме и както си работят идеално. Но лошото е, че имаме една голяма бюрократщина в Европа, на която освен, че им плащаме огромните заплати, ни стъжняват живота допълнително с техните глупости. В момента Европа никога не е била в колко кофти положение, те седнага ли "пазят" потребителите и техните данни. Щото НАП опази нашите. :)

Намират начини постоянно са санкционират големите компании, да направят така, че бизнеса да забуксува и всичко това го водят като някаква свършена работа. Положенито с GA е същото. Но скапаните и безсмислени забрани в технологичния сектор водят до иновации в повечето случаи, което може би ще се яви и това GA4.

Около мен, на хората, им писна от цялото това драпане на едните и другите и са решили да вземат всичко в свои ръце с или лично написани продукти, или вече с някакви готови решения. Да, може би ще повиши малко разхода им, но пък за сметка на това няма по никакъв начин да се съобразяват с войната на бюрократщината и големите корпорации. Доста хора ще го направят. Дори няма да се учудя да се пусне такава услуга - нещо като клауд за такъв сървис към вече компанията, към която са. И ще е умно решение.
 
Искам да питам две-три прости неща хората, които вече си ползват новото GA4 и са го настроили:

1. Могат ли да видят от 200 посещения на сайта вчера, колко са органик, колко реклама, колко реферали и т.н.?
2. Могат ли да видят продажбите си, стойност на продажбите, процент на реализация и коя продажба от кой канал е реализирана (фб реклама, органик, реферал)?
3. Ако не се виждат тези неща каква алтернатива ползват?

След моите опити за инсталация виждам само това, нямам никаква друга информация. И се чудя трябва да търся човек да ми помогне с пълната инсталация или просто това е и толкова. Съответно, ако търся човек да ми инсталира нещата, както трябва на какъв краен резултата мога да се надявам...
ga4.jpg
 
Искам да питам две-три прости неща хората, които вече си ползват новото GA4 и са го настроили:

1. Могат ли да видят от 200 посещения на сайта вчера, колко са органик, колко реклама, колко реферали и т.н.?
2. Могат ли да видят продажбите си, стойност на продажбите, процент на реализация и коя продажба от кой канал е реализирана (фб реклама, органик, реферал)?
3. Ако не се виждат тези неща каква алтернатива ползват?

След моите опити за инсталация виждам само това, нямам никаква друга информация. И се чудя трябва да търся човек да ми помогне с пълната инсталация или просто това е и толкова. Съответно, ако търся човек да ми инсталира нещата, както трябва на какъв краен резултата мога да се надявам...
Виж файлът 24590

Здравей, GA4 има всичко това, но иска ръчна настройка за някой детайли. Все пак как да намериш това което искаш, ето една малка статия: https://www.datadrivenu.com/traffic-acquisition-report-ga4/ - всичко има в отчети, ако при теб няма нужните данни, най-вероятно има проблем при настройката на GA4.

Поздрави,
Станимир И
 

Горе