Да бъдеш freelancer

Ще се включа и аз по темата, от позицията на визуален дизайнер. От много години работя като freelancer. Нямам опит със сайтове за freelance работа. Клиентите идват от препоръка, или вече са видяли краен продукт, който съм изработила за някой друг.

От моя опит искам да споделя, че колкото и да е организиран човек, понякога е просто невъзможо да се съвместят всички поръчки, които излизат в даден момент. Самата заангажираност не е равномерна и постоянна, и е много тежко, когато не е възможно "да върнеш" клиент. Не знам защо в представите на повечето хора, работата на свободна практика означава много почивка и време :)

Подобна позиция изисква съчетаването на няколко професии: наложително е да се води бизнес кореспонденция, разговори, организират се срещи, понякога се налагат презентации. Ако се търсят нови клиенти, отново се изискват умения, които нямат нищо общо с основните услуги, които се предлагат.

В нашия бранш нещата трябва хем да се измислят, хем да са хубави и прилични, и не на последно място, да имат някаква кореспонденция с вкуса на клиента :) Много по - леко е, когато се работи на подобна позиция в агенция.

Като най - голямо преимущество отчитам факта, че може да се работи според собствените възможности и виждания. Не се налага да си "под шапката" на фирма и съобразяването с фирмената политика, която понякога не е в унисон с определени личностни разбирания и концепции. Отчитам и това, че предизвикателствата са в пъти по - големи, същото се отнася за отговорността и вярата в собствените граници и възможности.
 
Гледам, че темата е позаспала и викам да я събудя.

Моето мнение за фриленсърството през 2019

Работя вече над година като фрийленсър и отделно си ходя на работа. Онлайн работя през UpWork, a иначе работя директно и с фирми без посредник. Смятам, че фрийленсърството е супер и се изкарват добри пари за българските стандарти. Мисля, че освен начин за получаване на допълнителни доходи, фриленсърството е една стабилна стъпка към изграждане на собствен бизнес. Освен, че можеш да си събереш парички за малък стартъп, научаваш и доста полезни неща, които примерно не би научил ако само ходиш на работа в 1 офисче като комуникация с клиенти. Освен, това аз лично научих доста повече за 1 година фриленс, отколкото за 4 год. в университета, ама това е добра тематика.

През 2019 се очаква нарастване на дела фриленсърите щатите да нарастне до 50% от работната сила като подобна тенденция се очаква и за Европа. Казано на прост икономически език -предлагането расте, цената пада. Най-важното през 2019 според мен ще бъде имиджа и репутацията на 1 фриленсър и ще се търсят специалисти в определни ниши, а не човек разбиращ от всичко, много добър в нищо. Все повече фриленсърите ще продават "себе си", а не толкова услугата, която предлагат.

Това е основното, което мисля като по тази тема мога да говоря с дни....
 
Искам да допълня самата тема с няколко мои персонални наблюдения около света на т.нар. фрилансъри. Като цяло новите тенденции в тези среди са, че хората с дадена област се познават, познават се и в техните прилежащи такива, което вече оформя един цялостен продукт / услуга, която се поднася на съответния клиент. Често го наблюдавам при дигиталните услуги. Един е добър е SEO, друг в PPC, трети в Social, и като комплексна услуга се получава едно силно онлайн маркетинг ядро, когато клиента каже "Искам таргетиран трафик и популярност на бранда ми". Или по-синтезирано - фрилансинга се превръща вече и в екипа игра. Щом клиента е доволен от услугата, която си му представил, ще ти се довери да препоръчаш и човек, които да поеме друга негово желание.

За мен подходящ профил на един фриланс би бил, да има познания в няколко сегмента от даде на област. Да е специалист в не всички и определено да застъпва най-силните си. Никой не търси разбирач от всичко специалист в нищо. Нещо като тия т.нар. Фул стак. :) Трябва да може да води свободна комуникация с всякакъв тип хора, защото има различни характери и различни хора с добър или горчив опит през годините. Както се вика един сладкар, искащ развиване на фейсбук страницата ще с много различно възприятие към света от един собственик на погребална агенция. Но всеки фрилансър знае това - едно от предимствата да си такава професия - срещаш и развиваш социалната си комуникация.

И още куп други качества разбира се:

- Организираност - Да може да подреди правилно плана както на всеки един поет проект, така и на всички във времето. Да знае кое кога и как и накрая да има идея за края. Ще е супер да се държи клиента постоянно в течение с нещата му, до къде са, какво се очаква в следващия период и т.н. Доста около мен правят едно Trello и канят клиентите си.

- Сериозност - Да може да обещава неща, които може да изпълни и да бъде човек на място, когато трябва да се изправя пред трудности, които може да нарушат безпроблемното минаване през проекта. Да се каже кое как се случва и защо е така. Не се умира, но прозрачността говори и за отношенията.

- Компетентност - Това е свързано с обясненията на клиента какво смята да направи, в срокове, на лесно разбираем за другата страна език. Много хора си мислят, че като говорят с терминология, ще закачат на въдицата клиента да кихне повече, защото звучат "сложно" и явно е "трудно", но факта е, че обърква и прави лошо впечатление. Да не говорим, че всеки може да провери с два клика през телефона си и за секундни няма да е толкова "про" като разберат значението. Ясно е, че щом са стигнали на среща вече е спечелил първия рунд. Рядко виждам някои с презентации, но пък и това не е зле.

- Проактивност - Да може да предлага неща, които клиента не би се сетил. Хората се кефят много на такъв тип "помощ". Не само защото има нужда от малко излизане от идеите на клиента (който не е врял и кипял в тази сфера и не знае последните тенденции и какво работи в комбинация с друго), но и се добавя и допълнителна стойност към услугата, която се продава.

- Популярност - Да се изгради една мрежа от хора, с които се работи в екип. Едните ще кажат ДА, другите също и така, ако някой клиент има няколко ДА-та от различни места за името, което смята да избере, изборът е лесен. Тази популярност се изгражда с много проекти и години опит, комуникация с хора в бранша и такива в обкръжаващите го браншове. Да речем някой е WordPress девелопър и работи с много дизайнери и маркетинг експерти. Шансът да получи заявка от тях е също толкова голям, колкото той да пусне такава за маркетинг към тях. И това е нормално. Аз не бих се пратил мой клиент, на човек, с които не съм работил и не знам какво прави. Мисля, че и повечето от вас не биха.

Има и още, които са вече и малко по-персонални и се изграждат от минаването през различни ситуации и проекти.
 

Горе