Unwise
Well-Known Member
По тази тема уж щях да пиша преди една или две години (не помня колко точно), но явно чак сега го правя.
Какво е да си freelancer?
Нямам идея от къде идва втората част "lancer" (ако някой има идея, да сподели), но най-често се обръща внимание на първата част - "free". Свободни професии се практикуват не само онлайн, но и офлайн. Преди време бях попаднал на интересна статия озаглавена "Доколко свободна е свободната професия?" (възможно е да не цитирам точно заглавието). Този въпрос е много интересен, защото болшинството искащи да станат freelancer-и си представят, че като такива ще си клатят краката и ще работят ако и когато си поискат. Това частично е вярно, но и не съвсем. Да, ти можеш да си избереш как да разпределиш работното си време, но все някога и в срок трябва да свършиш работата. Имаш право да отказваш работа, но ако клиентът е редовен и важен е много трудно да откажеш и особено ако искаш той да те има предвид за в бъдеще. Понякога продължително време си на сухо без работа и тъкмо се зарадваш на появила се работа и с нея дойдат още много други паралелни предложения от други, което те претоварва и те кара да избираш на кого да откажеш и с кого да се пазариш за забавяне. В такива случаи на претоварване може да ти се наложи да работиш без почти никакви почивки дори над 24 часа (случвало ми се е). В този случай надали някой би се чувствал достатъчно free, но монетата има и такава страна.
Репутацията е най-важна. Тя е по-важна от парите.
Случвало ми се е при издънка или забавяне да се отказвам частично или напълно от уговореното заплащане с идеята да запазим добрите си отношения. Случвало ми се е задачата да се окаже по-сложна от планираното. Тогава е крайно непрепоръчително да решиш да поискаш още пари, въпреки че работата ти явно ще струва повече. Всякакво допълнително искане на пари се приема от една страна като изнудване, а от друга като непрофесионализъм при оценката на задачата (което реално се е случило). Ако усложнението няма как да не отнеме повече от уговореното време, няма как да не съобщиш за проблема на клиента. Ако обясниш ясно за какво иде реч, в повечето случаи клиентите проявяват разбиране. Естествено набутването с повече часове/дни работа остава за твоя сметка. Случвало ми се е доволен клиент да реши да ми плати този допълнителен труд, но не е често срещано явление. Обикновено цената не се променя. Желателно е сроковете да се спазват колкото може по-стриктно. Понякога стават гафове, но ако има такива, те не трябва да са често явление. В такива случаи трябва да умуваш какви обяснения и компенсации (отказване от част или цялото заплащане и/или добавяне на допълнителни бонуси) да даваш за да замажеш положението. Ако в движение се окаже, че трябва да добавиш нещо дребно, но неуговорено, е нежелателно да искаш пари за това. За да не бъда разбран погрешно ще дам пример. Ако задачата е за 300 лв и се окаже, че трябва да добавиш нещо дребно неуговорено на стойност 10-20 лв, е редно да го добавиш като безплатен бонус, а не да се лакомиш за стотинки. За по-сложни неща, естествено, се уговарят допълнителни пари. Ако си достатъчно наясно за крайното приложение на труда ти, може в движение да решиш на своя глава да добавиш допълнителни неуговорени неща като бонус, но трябва да се внимава защото някои бонуси могат да бъдат счетени не като бонуси, а като проблеми. Дребните бонуси много впечатляват клиентите. Много е приятно да получиш повече от очакваното. Ако натрупаш достатъчно добра репутация, може да се стигне до момента, в който вместо ти да ги търсиш, те да те търсят.
Квалификацията.
Колкото си по-квалифициран, толкова по-вероятно е да си намериш по-добра и по-добре платена работа. Търсенето на по-ниско квалифицирани работници наистина е голямо, но гладните са толкова много, че трудно можеш да се вредиш. Колкото по-квалифицирани и по-разнообразни услуги предлагаш, толкова по-търсен можеш да станеш. Естествено, репутацията тук е много важна.
Отношение към клиентите.
Ще поговоря за две грешни (според мен) схващания:
1) "Клиентите не са ти приятели. Те са просто работа."
Нека не забравяме, че работим с хора. Ако клиентът е по-сговорлив не би трябвало да е голям проблем да му отделиш допълнително време за говорене на теми извън работата. Това от една страна действа отморяващо и/или обогатяващо както за теб, така и за отсрещния (все пак не всичко е работа), но също така създава по-приятелски отношения. Добрата обща култура много помага в този случай. Ако създадеш впечатление за комптетентен и разумен човек е по-вероятно да бъдеш потърсен с приоритет пред другите. Естествено, някои клиенти не са много сговорчиви и на такива не трябва да досаждаш излишно с неща извън работата. Аз не следвам американската максима "Времето е пари", а ориенталската - "Времето пари не струва".
2) "Пито, платено."
Някои си мислят, че като работата бъде призната за свършена и парите бъдат платени всичко свършва. В повечето случаи наистина е така, но понякога на по-късен етап се появяват грешки/бъгове/проблеми в уж завършената ти работата. Тогава като те потърсят трябва да си на линия и ако вината е твоя, трябва да я поправиш за своя сметка с извинение за проблемите (желателно е да не са фатални).
Как да си намерим клиенти?
Това е може би най-големият проблем за този тип работа. При freelancer-ите гарантирано количество работа няма. Колкото си намериш, толкова. Намирането най-често става с посредници. Аз ползвам freelancer.com. Преди време бях писал съвети за успех чрез freelancer.com. Трудно ще ви дам мнения за други такива сайтове, тъй като това е първият и единственият такъв, който съм ползвал. Успях чрез него и не съм търсил друг. Тук не броя форуми/сайтове като predpriemach.com, които не участват като финансов посредник при сделките, тъй като там трябва сам да се пазиш от некоректни клиенти. Конкретно във freelancer.com съществуват така наречените milestone payment. В офертата си трябва да посочиш конкретна такава сума, която трябва да бъде блокирана у посредника. Най-често това цялата сума. Само тези блокирани пари подлежат на диспут. За други пари (включително и тези до края на цялата сума за проекта) и ваши си допълнителни договорки защита няма. На измамници рядко се попада там и особено ако преглеждаш внимателно статистиките на клиентите/работодателите. За съжаление в последно време бая влошиха възможностите за нови freelancer-и (по-малко bid-ове), а и сайтът става все по-лагващ заради прекаляване с AJAX (прекалена динамичност).
Какво е моето впечатление за клиентите по света?
1) индийци
С тях по принцип работата е проблемна без значение дали ви наемат или вие ги наемате. При тях най-важни са парите и често са готови да жертват репутацията си за пари. Това в дългосрочен план е бая прецакващо за самите тях, но повечето от тях не се усещат. Често условията им са неясни или абсурдни (пример: "Да се превърнат картинки с ниско качество в картинки с високо качество"), а в други случаи предявяват претенции за допълнителни неуговорени неща.
2) северняци
Първите ми двама клиенти бяха точно датчани. Не винаги са наясно какво точно искат и е хубаво да се доизяснявате преди започване на задачата. Първият ме нае точно заради неясно дефинираната си задача, а и долкото помня бях един от първите писали за оферта за работата му. С вторият имахме проблем с невъзможност да се изпълни условието напълно, а имаше и лични проблеми, които временно забавиха/спряха работата ни. Все пак се разбрахме някак с него. Най-важното, което трябва да се знае за тях, е, че са много коректни и по принцип проявяват разбиране в случай на проблем.
3) араби
Най-важното, което трябва да се знае за тях, е, че са много честни. Спомням си как един арабин ме търси да ми плати едни $15-$20 долара (не бяха уговорени съвсем точно) за дребна работа, за която вече бях забравил.
4) американци
Най-много с такива ми се е налагало да работя. Повечето от тях са коректни, но имам спомен за поведение напомнящо на български работодател. Клиентите най-често не са частни лица, което понякога води до странни условия на задачите спуснати от някой си (т.е. този, с който комуникирате понякога няма идея за какво иде реч), както и претенции за по-точно спазване на срокове.
Като заключение ще кажа, че каквото и да решите да работите (онлайн или офлайн) трябва да търсите неща, които ви се отдават и които ви е приятно да работите. Ако търсите работа само заради парите, то тя почти сигурно ще ви затормозява и е по-вероятно да изкарвате по-малко пари от нея.
Какво е да си freelancer?
Нямам идея от къде идва втората част "lancer" (ако някой има идея, да сподели), но най-често се обръща внимание на първата част - "free". Свободни професии се практикуват не само онлайн, но и офлайн. Преди време бях попаднал на интересна статия озаглавена "Доколко свободна е свободната професия?" (възможно е да не цитирам точно заглавието). Този въпрос е много интересен, защото болшинството искащи да станат freelancer-и си представят, че като такива ще си клатят краката и ще работят ако и когато си поискат. Това частично е вярно, но и не съвсем. Да, ти можеш да си избереш как да разпределиш работното си време, но все някога и в срок трябва да свършиш работата. Имаш право да отказваш работа, но ако клиентът е редовен и важен е много трудно да откажеш и особено ако искаш той да те има предвид за в бъдеще. Понякога продължително време си на сухо без работа и тъкмо се зарадваш на появила се работа и с нея дойдат още много други паралелни предложения от други, което те претоварва и те кара да избираш на кого да откажеш и с кого да се пазариш за забавяне. В такива случаи на претоварване може да ти се наложи да работиш без почти никакви почивки дори над 24 часа (случвало ми се е). В този случай надали някой би се чувствал достатъчно free, но монетата има и такава страна.
Репутацията е най-важна. Тя е по-важна от парите.
Случвало ми се е при издънка или забавяне да се отказвам частично или напълно от уговореното заплащане с идеята да запазим добрите си отношения. Случвало ми се е задачата да се окаже по-сложна от планираното. Тогава е крайно непрепоръчително да решиш да поискаш още пари, въпреки че работата ти явно ще струва повече. Всякакво допълнително искане на пари се приема от една страна като изнудване, а от друга като непрофесионализъм при оценката на задачата (което реално се е случило). Ако усложнението няма как да не отнеме повече от уговореното време, няма как да не съобщиш за проблема на клиента. Ако обясниш ясно за какво иде реч, в повечето случаи клиентите проявяват разбиране. Естествено набутването с повече часове/дни работа остава за твоя сметка. Случвало ми се е доволен клиент да реши да ми плати този допълнителен труд, но не е често срещано явление. Обикновено цената не се променя. Желателно е сроковете да се спазват колкото може по-стриктно. Понякога стават гафове, но ако има такива, те не трябва да са често явление. В такива случаи трябва да умуваш какви обяснения и компенсации (отказване от част или цялото заплащане и/или добавяне на допълнителни бонуси) да даваш за да замажеш положението. Ако в движение се окаже, че трябва да добавиш нещо дребно, но неуговорено, е нежелателно да искаш пари за това. За да не бъда разбран погрешно ще дам пример. Ако задачата е за 300 лв и се окаже, че трябва да добавиш нещо дребно неуговорено на стойност 10-20 лв, е редно да го добавиш като безплатен бонус, а не да се лакомиш за стотинки. За по-сложни неща, естествено, се уговарят допълнителни пари. Ако си достатъчно наясно за крайното приложение на труда ти, може в движение да решиш на своя глава да добавиш допълнителни неуговорени неща като бонус, но трябва да се внимава защото някои бонуси могат да бъдат счетени не като бонуси, а като проблеми. Дребните бонуси много впечатляват клиентите. Много е приятно да получиш повече от очакваното. Ако натрупаш достатъчно добра репутация, може да се стигне до момента, в който вместо ти да ги търсиш, те да те търсят.
Квалификацията.
Колкото си по-квалифициран, толкова по-вероятно е да си намериш по-добра и по-добре платена работа. Търсенето на по-ниско квалифицирани работници наистина е голямо, но гладните са толкова много, че трудно можеш да се вредиш. Колкото по-квалифицирани и по-разнообразни услуги предлагаш, толкова по-търсен можеш да станеш. Естествено, репутацията тук е много важна.
Отношение към клиентите.
Ще поговоря за две грешни (според мен) схващания:
1) "Клиентите не са ти приятели. Те са просто работа."
Нека не забравяме, че работим с хора. Ако клиентът е по-сговорлив не би трябвало да е голям проблем да му отделиш допълнително време за говорене на теми извън работата. Това от една страна действа отморяващо и/или обогатяващо както за теб, така и за отсрещния (все пак не всичко е работа), но също така създава по-приятелски отношения. Добрата обща култура много помага в този случай. Ако създадеш впечатление за комптетентен и разумен човек е по-вероятно да бъдеш потърсен с приоритет пред другите. Естествено, някои клиенти не са много сговорчиви и на такива не трябва да досаждаш излишно с неща извън работата. Аз не следвам американската максима "Времето е пари", а ориенталската - "Времето пари не струва".
2) "Пито, платено."
Някои си мислят, че като работата бъде призната за свършена и парите бъдат платени всичко свършва. В повечето случаи наистина е така, но понякога на по-късен етап се появяват грешки/бъгове/проблеми в уж завършената ти работата. Тогава като те потърсят трябва да си на линия и ако вината е твоя, трябва да я поправиш за своя сметка с извинение за проблемите (желателно е да не са фатални).
Как да си намерим клиенти?
Това е може би най-големият проблем за този тип работа. При freelancer-ите гарантирано количество работа няма. Колкото си намериш, толкова. Намирането най-често става с посредници. Аз ползвам freelancer.com. Преди време бях писал съвети за успех чрез freelancer.com. Трудно ще ви дам мнения за други такива сайтове, тъй като това е първият и единственият такъв, който съм ползвал. Успях чрез него и не съм търсил друг. Тук не броя форуми/сайтове като predpriemach.com, които не участват като финансов посредник при сделките, тъй като там трябва сам да се пазиш от некоректни клиенти. Конкретно във freelancer.com съществуват така наречените milestone payment. В офертата си трябва да посочиш конкретна такава сума, която трябва да бъде блокирана у посредника. Най-често това цялата сума. Само тези блокирани пари подлежат на диспут. За други пари (включително и тези до края на цялата сума за проекта) и ваши си допълнителни договорки защита няма. На измамници рядко се попада там и особено ако преглеждаш внимателно статистиките на клиентите/работодателите. За съжаление в последно време бая влошиха възможностите за нови freelancer-и (по-малко bid-ове), а и сайтът става все по-лагващ заради прекаляване с AJAX (прекалена динамичност).
Какво е моето впечатление за клиентите по света?
1) индийци
С тях по принцип работата е проблемна без значение дали ви наемат или вие ги наемате. При тях най-важни са парите и често са готови да жертват репутацията си за пари. Това в дългосрочен план е бая прецакващо за самите тях, но повечето от тях не се усещат. Често условията им са неясни или абсурдни (пример: "Да се превърнат картинки с ниско качество в картинки с високо качество"), а в други случаи предявяват претенции за допълнителни неуговорени неща.
2) северняци
Първите ми двама клиенти бяха точно датчани. Не винаги са наясно какво точно искат и е хубаво да се доизяснявате преди започване на задачата. Първият ме нае точно заради неясно дефинираната си задача, а и долкото помня бях един от първите писали за оферта за работата му. С вторият имахме проблем с невъзможност да се изпълни условието напълно, а имаше и лични проблеми, които временно забавиха/спряха работата ни. Все пак се разбрахме някак с него. Най-важното, което трябва да се знае за тях, е, че са много коректни и по принцип проявяват разбиране в случай на проблем.
3) араби
Най-важното, което трябва да се знае за тях, е, че са много честни. Спомням си как един арабин ме търси да ми плати едни $15-$20 долара (не бяха уговорени съвсем точно) за дребна работа, за която вече бях забравил.
4) американци
Най-много с такива ми се е налагало да работя. Повечето от тях са коректни, но имам спомен за поведение напомнящо на български работодател. Клиентите най-често не са частни лица, което понякога води до странни условия на задачите спуснати от някой си (т.е. този, с който комуникирате понякога няма идея за какво иде реч), както и претенции за по-точно спазване на срокове.
Като заключение ще кажа, че каквото и да решите да работите (онлайн или офлайн) трябва да търсите неща, които ви се отдават и които ви е приятно да работите. Ако търсите работа само заради парите, то тя почти сигурно ще ви затормозява и е по-вероятно да изкарвате по-малко пари от нея.