Здрасти пак,
Издателството не може автоматично да вземе псевдонима ти "под тяхното крило", както не биха могли да вземат детинския ти прякор и да кажат, че е тяхна собственост, освен ако не им дадеш това право изрично с договора. Аз за първи път чувам за подобна практика в България( но аз с български издателства не се занимавам, така че и това го има като обстоятелство). Самата книга, твоето име, псевдонима ти, компанията ти( ако имаш такава) - всички тези неща са твои собствени активи, няма кой да ти ги вземе, освен чрез продажба/преотстъпване/лицензиране за ползване на съответните имена/активни/интелектуални собствености.
Ако аз идавам някой в чужбина, който започва от нулата, и върша 99% от работата по издаването и маркетинга и презентацията на книгата, т.е. ако не искам да се знае кой е зад книгата, най-вероятно бих сложил такава клауза в договора, просто защото псевдонима, аторското име като цяло е актив също толкова ценен колкото самата книга. Защото когато хората вярват на едно писателско име и свързат качество с него, то е ценно и носи пари само по себе си. Обикновено когато самоиздаваш някой друг писател( ти дефакто го издаваш, но ползваш самоиздателски методи за разпространение/реклама), проблема се заобикаля като направиш нещата в съ-авторство. Ти имаш твоето име или псевдоним като водещо( независимо дали е утвърдено или смяташ тепърва да го утвърждаваш) и автора има също своето име или псевдоним на корицата. Така феновете на едното име ще разберат за другото, съответно в дългосрочен план и двте се превръщат в актив за собствениците си.
Това се прави, тъй като при себеиздаването името/псевдонима на автора е бранда, а не името на издателството( най-често), така че това е единствения рентабилен начин и за двете страни в сделката да натрупат позитиви от дългосрочното си партнъорство заедно.
Но когато издаваш книги по традиционния начин това не трябва да се случва, тъй като ти даваш права на издателството да печели пари от твоя труд, срещу презумцията, че ще получиш поне някаквва част от тези пари + някакво разпознаване сред феновете на жанра ти, за да имаш повече власт над кариерата ти в дългосрочен план.
А псевдонима е просто нерегитриран бранд. Можеш да имаш 1 или 10 такива. Издателството знае кой е зад книгата като личност и на кой плащат пари за нея всяка година( най-малкото счетоводителите им знаят), а това феновете на автора дали ще знаят кой е зад името или не, зависи от автора, издателството и това дали някой, който знае реалното име на автора няма да се изпусне.
Но с две думи - ти лицензираш издателството да издаде книгата ти под книжен, може би електронен и аудио формат, за точно определена териротия, на точно определен език, при точно определени обстоятелства. Това е, което имат право да искат от теб. Всичко друго е малко или много в твой ущърб. Понякога сделката си заслужава да жертваш определени активи, които не са самата книга, но в повечето обстоятелства не.
Издателството не е единственият път към читателите. Тяхното предимство е, че имат достъп до редактори, художници, маркетинг специалисти, уеб специалисти на заплата + почти безплатен маркетинг( право да сложат X книги по витрината и рафтовете на книжарниците с които работят). Ако можеш да правиш повечето от тези неща сама или да си платиш за тях, ще получиш 100% от печалбата, вместо да кажем около 10-15-20% от нея. Това е разликата. Но ако не ти се занимава с неща, които не са директно писане на книги, то се примиряваш с 10-20% и просто пишеш още книги. Но задължително се информирай колкото се може повече за правата си, защото всяка книга е актив, от който трябва да печелиш пари до края на живота ти и след това твоите наследници да печелят от тази книга в продължение на 70 години. Така че една неизгодна сделка с издател най-вероятно ще те върже в неизгодни обстоятелство за поне 5-10 години, а в по-фрапантни случаи - за целия живот на книгата. И те така.
ЕДИТ:
Като цяло този YouTube канал трябва да го имаш в любими според мен.

Това видео горе е доста релевантно също, защото говори малко и защо и кога можеш да рекламираш и очакваш приходи в чужбина, и кога е малко нереалистично да очакваш чудеса от книгите си.
ЕДИТ2:
За да поставим нещата в преспектива - да издадеш книгата ти на английски( ако примерно е 100 000 думи) най-вероятно би ти струвало около 300 до 900 долара за редактори( правилото е, че трима редактори по 300 долара е по-добре от 1 от 900 долара) и между 50 и 500 долара за корица( в зависимост от това колко смело тръгваш с корицата и дали е Фотошоп или къстъм). Имаш и някакви по-малки суми за оформление - примерно 20-30-50 долара, ако не можеш да се оправиш сама.
Част от едитинга можеш да го заменил с алфа и бета читатели - събирап 10-20 човека да ти прочетат манюскрипта на два етапа, като редактираш каквото изкоментират след всеки( ако си съгласна с критиките). След това една-две редакции от по 300 долара и си готова. Обикновено се плаща на думи за тези услуги, така че можеш да си сметнеш какво ще ти излезе ако книгата ти е по-голяма или по-малка, прсто като сметнеш процентно как се различаваш от 100к думи.
Ако книгата ти е по-голяма от 50к думи, примерно 100-150к, може би ще е по-добре да я разделиш на няколко части. Така можеш да пуснеш първата част безплатно а втората и третата на нормална цена, като ще правиш 2 пъти повече пари, отколкото ако всичко е накуп в една книга. В идеалния вариант ако имаш 5-10 книги в поредици, да кажем 10, и от всеки който хареса книгите ти печелиш средно по 16 долара, това означава, че можеш да платиш до 10 долара за читател, и пак ще правиш по 6 долара печалба. Математиката работи само при голям брой книги или повече от една поредици под един и същи псевдоним.
При ефективен маркетинг можеш да закараш хора от Фейсбук до Амазонската ти страница за 15-20 цента на клик( човек като мен сигурно би могъл да ги свали и повече, но на теб няма да ти е рентабилно да платиш на кадърен маркетолог, така че реалистично 15-20 цента на клик). Това означава, че ако продадеш на 2% от хората, които посетят книгиата ти, ще правиш по 6 долара печалба за всеки 10 долара разходи. Като за в бъдеще ще правиш по-големи печалби спрямо разходите, защото тези хора ще са ти в мейлинг листата или ще купуват новите ти книги по-лесно.
За съжаление самоиздаването е повече бизнес отколкото изкуство, но това му е и предимството. Една от клиентките ми е в топ 100 на най-продаваните автори в Амазон( това не го казвам с цел промотиране на услугите ми, тъй като не работя с писатели по правило, с нея работя, защото разбира от маркетинг на книги, а аз от маркетинг като цяло и си помагаме в книгоиздателските начинания със съвети и т.н.) но идеята е, че това, което прави е доста целенасочено и ефективно, именно защото лежи на бизнес принципи.
Точно за това горещо препоръчвам всеки, който иска да направи добра кариера от книгите си, да се насочи към правилните курсове, Фейсбук групи, YouTube канали, защото пазара е пренаситен с хора, които третират книгоиздаването като хоби, а в това няма потенциал - дори изкуството ти да е на първо място, на второ място винаги трябва да е монетизирането му по най-ефективния възможен начин, защото да направиш една книга е десетки или стотици часове, които по някакъв начин трябва да оправдаеш финансово, да не говорим за други ресурси, които се вкарват.
