Как да напиша убийствен PR материал?

$INeed$

Well-Known Member
Независимо дали ще организирате демонстрация срещу новостроящия се супермеркет, намиращ се извън града или просто кампания, с която целите да защитите дивата природа, знайте, че правилната публицистика е ключа към успешната PR кампания. Добрият PR материал е един от най-ефективните начини за достигне до вашата аудиротия, карайки я да се ангажират към това, което представяте в него. Ще засегнем някои много важни точки, които ще ви помогнат в изготвянето на подобен PR материал.

Нека запознем първо с въпроса: Какво е PR?

PR-ът е стандартизиран начин на комуникация с журналистите. Написан добре, той може да им разкаже историята, която искате да предадете чрез медиите, в които искате. По този начин вие правите работата на журналистите по-лесна, а това означава само едно – те са склонни да преглеждат вашите бъдещи PR материали с приоритет.

Не е тайна за никой, че журналистите получават тоново такива материали всеки ден, за това бъдете сигурен при писането му и оформлението, че ще изпъкнете пред останалите. Така ще успеете и да си извоювате и той да види бял свят.

За какво трябва да е PR?

Най-важното нещо за един PR е съдържанието. И има логика да е така. Това, за което пишете трябва да е интересно за журналистите или те никога няма да го публикуват. Като начало, няма смисъл да им пращате написан PR материал за събитие, случило се преди 2-3 седмици. То се е случило и вече е в миналото. Трябва да пишете за това, което се случва или ще се случи. Например, това може да е пускането на нова кампания, събитиет, което ще привлече интерес, и други подобни.

Интересни за хората. Историите са много популярни, особено в локалните (местните) медии. Хората биха били по-заинтересувани да прочетат за семейството на Джон, живеещ на две преки, засегнато от наводенение, отколкото да четат статистики за това събитие. И двете биха привлекли внимание, но първото със сигурност повече.

Сблъсъкът или скандалът е бил винаги интересен за хората. Чрез дебатите на два фронта, винаги се пораждат разичния в мненията, а от там и добър материал, в който се защитават гледни точки. Бурните сблъсаци винаги са привличали интереса на хората, най-малкото защото всеки от тях взима страна и се разпознава в този, воден от други хора дебат или среща за дискутиране по даден въпрос.

Нестандартните, странни и неочаквани събития също се „харчат“ добре. Всеки от нас би искал да прочете как дядо Гошо от някое село организира надбягване с каруци по повод 300 години от съществуването на селото върху картата.

Много хора се оплакват, че повечето вестнци, списания и сайтове са заляти от новини за известни личности. Ако не можете да се преборите с това, присъединете се към него. Това не означава да поканите 50 Cent на яхтата си. Можете просто да помолите някоя местна звезда да подпомогне кампанията ви.

И накрая – историята ви трябва да се застъпва с интересите на хората, които ще я прочетат или видят. За локалните медии това означава да търсите нещо на местно ниво. Например, ако правителството гласува закон, в който дава повече свобода на големите супермаркети да влязат в малките градчета и села, пишете за това как това ще се отрази на местните магазини и микро-икономика.

Как трябва да изглежда вашия PR материал?

Моля вижте прикачения файл тук: PR изглед.

8 основни правила, които трябва да запомните

1. Познаванена вашите медии – четете местния вестник, слушайте местното си ради, гледайте местната си телевизия, следете местните си сайтове, като по този начин ще разберете какви истории харесват и как ги предават на аудиторията си.

2. Правете PR материалите си кратки, ясни и по темата – висчко събрано на страница, максимум две.

3. Изпратете вашия PR материал в полето на мейла ви – За всеки сличай го прикачете, както и снимките. Гледайте да не е голям, за да не направи проблем при получаването от другата страна.

4. Следете внимателно пътя на вашия PR – по този начин ще си гарантирате, че той е пристигнал. Ако не е, да можете да отреагирате бързо.

5. Избрете точен час и дата за неговото публикуване, за да подскажете на журналистите, че има краен срок, в който е хубаво да бъде публикуван. Пращайте вашия PR материал, преди редакторите и журналистите да са запознали активно деня. Най-добре е сутрин.

6. Ако журналиста не е заинтересуван във вашата история, попитайте го защо - ще е полезно за всяка следваща история, която пишете.

7. Не се отказвайте – може да има хиляди причини, поради които вашата история не е публикувана – по-голяма и интересна история, същата история вече е била публикувана, или не е хванала вниманието на редактора. Продължавайте да се опитвате.

8. Интересният снимков и видео материал би могъл да привлече внимание – най-вече за Интернет, телевизията.

Успехи с писането и ще очаквам вашите коментари и въпроси. До тогава да сте станали много известни с PR-ите си. :)
 
Последно редактирано:
От: Как да напиша убийствен PR материал?

$INeed$ - а ти имаш ли такива написани, убийствени PR материали? Покажи няколко да видим на практика как ги пишеш, че така на теория и баба знае!
 
За съжаление имам, но по-скоро като задача, не мои. Демек по-скоро фрилансване.

Както казах, може да се допълва и коментира. Ако ти имаш няма да е лошо да покажеш. В интерес на истината, това е което знам от каквото съм чел в мрежата + малко практика. Но не мисля, че трябва да си ядрен физик, за да зацепиш какво се иска в задачата. :)

П.П: Като знае и баба, да вземе баба да драсне и тя нещо полезно. :D
 
От: Как да напиша убийствен PR материал?

Според мен трябва да си го прегледаш и да си го изчистиш от грешки - и технически, и други. Не може например да се пише "журналистта" в материал, който ще бъде видян от журналисти.
 
От: Как да напиша убийствен PR материал?

Позабравих как се пишат вече, беше преди години когато бях почнал да се занимавам, да публикувам PR материали и да се опитвам да ги пиша, и точно за това и те питах, дали си го правил, за да видя такъв написан материал.
 
Re: От: Как да напиша убийствен PR материал?

Позабравих как се пишат вече, беше преди години когато бях почнал да се занимавам, да публикувам PR материали и да се опитвам да ги пиша, и точно за това и те питах, дали си го правил, за да видя такъв написан материал.

Ще помогна, ако нещо искаш да направиш. Няма проблем. Но малка ми е практиката, наистина. За това и чета още. Това, което написах върви успоредно с доусъвършенстването ми в тази област. Ако е нещо специфично, пиши ми на лично да го обсъдим, но ако може да е публично, ще ми е приятно да го обсъдим и тук. :)

@Лили Гагарин, поправено + останлите неправилни неща. ;)
 
От: Re: От: Как да напиша убийствен PR материал?

@Лили Гагарин, поправено + останлите неправилни неща. ;)

Не са, което значи, че си небрежен. Това сега не е PR-материал, но все пак, ако пишеш наистина такъв материал, си включи автокорекцията задължително.
 
От: Как да напиша убийствен PR материал?

Прочетох, че PR материал било прессъобщение и просто спрях да чета надолу. Ако някой смята, че "PR материал" и "съобщение до медиите" са два равнозначни термина, просто трябва веднага да спре да се прави на PR специалист. PR материалите биват различни видове и само част от тях са съобщения до медиите.

Как се пише добър PR материал??? Ами като си отговорите на няколко важни въпроса:
- Защо пиша това?
- Какво искам да кажа с текста?
- На кого искам да кажа нещо с този текст?
- Как да кажа нещото, че да бъда разбран правилно?
- Към кого да изпратя този текст и защо?

След като си отговорите на всички тези въпроси, просто се обадете на един добър PR специалист, за да ви свърши работата като хората. Казвам го от позицията на човек, който от десет години работи това (не на принципа на freelance). Омръзнало ми е да гледам текстове съдържащи думи като калорий, матерял или преводи, правени почти с Google Translate.
 
Re: От: Re: От: Как да напиша убийствен PR материал?

Не са, което значи, че си небрежен. Това сега не е PR-материал, но все пак, ако пишеш наистина такъв материал, си включи автокорекцията задължително.

Уж гледах, къде нещо не е наред? Да, не е PR материал, а информационна статия. :)
 
Re: От: Как да напиша убийствен PR материал?

За PR материал и прес съобщението, ще се съглася до някъде. Но в случая става дума за прессъобщение. Май си спряла по-рано да четеш. И десетгодишната ти практика по някакъв начин би ли я пръснала тук? Ей, така в няколко изречения.
 
От: Re: От: Re: От: Как да напиша убийствен PR материал?

Уж гледах, къде нещо не е наред? Да, не е PR материал, а информационна статия. :)

Ами, наистина малко объркващо е това ПР, което явно е от прес рилийз, но не мога да коментирам, защото не съм специалист. Въпросът не е, че точно тук в материала си допускаш грешки, а че вероятно, ако наистина се наложи да напишеш прессъобщение, и в него пак ще има изобилие от технически грешки, което е несериозно според мен. На първия ред имаш "супермеркат", на третия ред имаш граматическа и смислова грешка, грешка при използване на разделно писане, вместо на слято, ама това както и да е. На четвъртия ред имаш "аудиротия, карйки" и т.н., не смятам да ги вадя от всички редове грешките. Но техническите грешки лесно можеш да ги избегнеш, ако си по-внимателен и ако имаш включен текстов редактор.
Всеки прави грешки, но е хубаво, когато се напише нещо, после да се прегледа.
 
От: Как да напиша убийствен PR материал?

Какво по-точно искаш да ти "пръсна" тук? Защото мога да започна с определението ти за PR, тъй като навсякъде по света тази абревиатура има само едно значение и то не е прес релийз, а Public Relations.
 
Последно редактирано:
Давай с него. :) Това е поправено, и да така е съгласен съм. Написах Прессъобщение, като в скоби бях го сложил, защото реално за това говоря в статията. За пращане на съобщение към медиите с цел публикуване в дадена медия.

Някой друг опит няма да е лошо да чуем. Особено от човек, който явно в врял и кипял в тази сфера. Не се заяждам. ;)
 
От: Как да напиша убийствен PR материал?

Другите грешки дето ги каза Лилилто не са оправени, но това как тълкуваш PR което ти каза Джулия не знам как да го определя ама не е елементарна грешка
 
Мерси за коментара. Ще чакам 10-годишния експерт да сподели повече. :) Ти от темата за разпускането силно кацна тук. Специално за Прес съобщението беше корегирано, което пак ще се радвам да ме светнат защо се вталиха хората след като ПР е като топ категория тук.
 
От: Как да напиша убийствен PR материал?

За нищо винаги съм готов да помогна стига да е във възможностите ми а те са ограничени
 
От: Как да напиша убийствен PR материал?

Тази тема може да стане или много полезна или пет страници пълни с критики към автора. Ок, показахте му грешките, човека си призна, че не е на "ти" с материала, а сега не е ли ред за нещо по-полезно, или ще продължаваме да се сочим?
 
От: Как да напиша убийствен PR материал?

Да да дадем път на експертите да кажат дали името на темата отразява ПР матриял и колко убийствен може да бъде един такъв матриял
 
От: Как да напиша убийствен PR материал?

Аз също не се заяждам, но ми омръзна на въпроса "какво работиш" да ми се налага да отговарям "ПиАр съм, ама от истинските". По ред причини професията ни се свързва с кухи руси лейки, спящи с шефа. Само дето далеч не е така и от хората, които практикуват наистина сериозната професия на специалист "Връзки с обществеността", зависи да оправим този отвратителен имидж. Ще ти отговоря по-подробно като имам малко повече време, че сега ми е кът. Но ти обърни внимание на онези въпроси, които ти написах по-горе, защото те наистина са основата на всеки смислен текст на прессъобщение.

И ако наистина искаш да се учиш, не се отнасяй с такава ирония и сарказъм към хората, които знаят повече от теб. Защото аз познавам професионалисти, които от 20 години се занимават с това и ги уважавам!
 
Аз не съм казал, че съм експерт, гуру, или някой добър. Ако съм го споменал някъде, ще се поправя. Но мисля, че не съм. Мерси за въпросите, искаш да ги разпиша като идеи, за да знаят хората какво да пишат, ли да ги имам в предвид при писането на някой материал? Ако е второто, имаш думата ми, никога не съм се правил на отворен, когато има по-разбиращ от мен в дадена област. Седиш, слушаш и попиваш. Това е правилната стратегия, ако възнамеряваш да ползваш после получените знания. ;)
 

Горе