Картините като инвестиция.

От: Картините като инвестиция.

Хехе, можем да си повтаряме тезите докато сами си ги разберем като гледам... но все пак да допълня... картината може да създаде нова стойност, пример: ти си собственик на заведение, нямаш картини на стените и интериора ти като цяло куца, минералната ти вода струва 1лв. Решаваш да вдигнеш цените. Но защо? Какво ново в заведението, че да дигаш цените, кво им пука на клиентите, че ти трябват пари. Оправяш интериора, слагаш 10 картини, сменяш името и концепцията, и тогава можеш да си позволиш да вдигнеш водата на 1,50, защото вече имаш място, където повече хора искат да бъдат, там е по-приятно от пейката пред блока.

Това, че не е произведена от машина, не означава, че не е стока. Макар че и това е вариант. Инвестирал си в картини, разполагаш с тях и съответно ги продаваш с надценка(да това е спекулация, но реалността е, че ако не продаваш каквато и да била стока, произведена от каквато и да била машина, без надценка, трудно ще стигнеш някъде по-далеч). А при картините трябва да знаеш, че спекулата не може да бъде просто така, защото искаш. Трябва да се обосновеш. И времето както при отлежалия алкохол или годината на една монета, са от голямо значение в изкуството. Естествено времето му придава стойност. А ако има и история около дадена картина също можеш да добавиш още - напримере картината е била окачена еди къде си, но при обир е била някъде другаде и след това пък бай ти Георги я мести на двора, за да изчисти, при което кучето отгризва част от нея. Тогава имаш история и това я прави интригуваща придобивка за някой антиквар например. Ти приемаш, че всички картини са еднакви, но е точно обратното, и оттам идва стойността. Уникалните неща са ценни.

Проблемът в това, което казваш е, че на теория си прав, но на практика всяка картина може да се окаже добра инвестиция.
А ако я приемеш само и единствено като платно с дървена рамка, и някой ти е продал много такива супер евтино, взимаш пребоядисваш ги и ги продаваш на нормална за пазара цена(без спекула) и отново печелиш. :)

А за потреблението - идва от потребност, да ядеш е потребност, да пиеш също, по същия начин има и интелектуални потребности, да купиш картина също е потребление, да купиш книга също ми се струва че е така.
 
От: Картините като инвестиция.

Виждам, че си наясно с материята, но аз говоря по плоскостта инвестиция, а ти по линия бизнес в частност емоцията, която придава стойност - хвърлил съм доста време и усилия в тази сфера затова и така пиша, знам че ще се разберем ... :)
То много хубаво, говориш но с ресторанта картината придава атмосфера демек създава емоция супер - това е част от цялата визия, но тук не говорим за друго нещо! Вътрешната стойност на стока и способността да генерира нова стойност!
Ако говорим за атмосфера и емоция то това може се постигне с снимки в голям размер или по-скъпият вариант репродукции!
Картината е спекула дори и да се обоснова, ако нямам пазар за Х картина как да я продам - ако ще да има голяма история към художника - не говорим за Реноар или Моне, че да има пазар :) Докато станат търсени изцяло са функция на естетиката! Докато едно вино му се вдига стойността, просто защото се подобрява вкуса, то към картината няма такъв фактор! Нумизматиката цената флуктоира драстично, просто защото е функция на рядкост, история и нам си какво и отново спираме до въпроса с ликвидността! Но виж един Кругерранд има свръх ликвидност спрямо нумизматиката - не случайно нумизматиката е спекула, а Кругера инвестиция(макар, че това са реални пари - тук се връщам по-горе с голямата вътрешна стойност)

Да потребяваш и картини с цел естетическа наслада, но като дойде момента да вкараш пари за да изкараш нови пари, вече не сме в сферата на потреблението а на спекулата и инвестирането! Прост пример за разликата:
1) Купувам НИ - да кажем апартамент, с цел до няколко месеца да го препродам на по-висока цена!
2) Купувам НИ - да кажем апартамент, с цел пасивен доход от 15% + дългосрочно държане с второстепенна цел придаване на стойност и извличане на капиталова печалба или увеличени на паричният поток!
Кое от двете е спекула и кое е инвестиция - като не наблягам на времевият период.

Сама за себе си една картина има много ниска вътрешна стойност - рамка, пано, бои ако ще Да Виничи да го е рисувал или бай Иван от Долно Нагорнище! Картините растат в паричен еквивалент именно заради субективни фактори като прибавим ликвидността - то няма как се счита за инвестиция - а за спекулация :) Картината е добър бизнес за тези, които разбират! Както и естетическа наслада, като я потребяваме всеки ден!
 
От: Картините като инвестиция.

Кофтито на картините, че са субективни оценки

Това е винаги било най-важното при картините,
винаги ми е било интересно кое определя една картина или художник за толквоа скъп и според мен това си е чисто монополен принцип.
Някой с власт и тежко мнение в областта казва че еди кое си е ценно и разни богаташи почват да купуват и тъй като картините на починали художници са краен брой, то цената расте главоломно.
 
От: Картините като инвестиция.

Това е винаги било най-важното при картините,
винаги ми е било интересно кое определя една картина или художник за толквоа скъп и според мен това си е чисто монополен принцип.
Някой с власт и тежко мнение в областта казва че еди кое си е ценно и разни богаташи почват да купуват и тъй като картините на починали художници са краен брой, то цената расте главоломно.

И това го има, някой задава тенденция, но може я промени - но като цяло всичко е субективно! На мен може ми харесва едно, но като на всички не им харесва иди го продай - някой може е фен на дет метъла и да купува някакви извратени картини с антихриста в сюрелизъм, ама после да видим как ще ги продаде ...
 
От: Картините като инвестиция.

Сама за себе си една картина има много ниска вътрешна стойност - рамка, пано, бои ако ще Да Виничи да го е рисувал

Ако разглеждаш картината като физически обект това е вярно, но отдавна е минало времето на чисто физически оценяване на продукта.

Ами по същата логика можеш да кажеш "Сам за себе си един софтуер има много ниска вътрешна стойност" , което ще е вярно.
Да, така е физическата стойност на един софтуер се измерва с цената на една флашка или диск.
Както физическата стойност на една картина са употребените платно и бои.

Но и двете, и софтуера и картината имат далеч по-различна стойност от физическия си носител.

Инвестиция може да е и една идея или know how, което дори може да е с нулева физическа стойност.
Но като идеална стойност да струва милиони.

Затова в изкуството има художествена стойност, което няма нищо общо с физическия носител на произведението.
 
От: Картините като инвестиция.

В посочените примери това създава нова стойност - картината не създава нищо :) Софта не е физически но създава стойност и оценката и е равна на полезността демек функция на потребността! Една картина има същата стойност като физ. еквивалент а пазарно е функция на субективни фактори - това е прави спекулация, не иншестиция!

Бъркате инвестиция като ръст на цена, инвестиция е ръст на стойност или нещо което създава нова стойност! Всичко останало е спекулация!
 
От: Картините като инвестиция.

Инвестиция не е равно на актив.

1.Може да си направил инвестиция и това да е актив.
ако купиш къща и я даваш под наем и този наем ти носи повече приходи отколкото са ти разходите по къщата (данъци, ремонти и тн.) то тогава тази инвестиция е актив.

2 Може да си направил инвестиция и това да е пасив.
Ако купиш къща и живееш в нея или я даваш под нааем, но разходите са ти повече от наема тогава тази инвестиция е пасив. Но е пак инвестиция.

3. Може да си направил инвестиция и разликата между разходи и приходи да е 0
Тогава това не е нито актив нито пасив , но е пак инвестиция.
Такива инвестиции са много картини на средна галерийна цена (между 1000 - 10000 лв) Ако не си запознат с бг-арт пазара вероятността с времето на подобна картина да й падне цената или да се повиши е 50/50.

Ако пък не разбираш от недвижими имоти и купиш къща или земя , вероятността да си сбъркал или уцелил е също 50/50 . Може да се окаже че основите на къщата са на гнил кирпич, старателно замазан от продавача, а ремонта да струва колкото половин къща. Или земята която си купил е тотално отровена с пестициди и хербициди и трябва да минат години за да се възстанови.

Така че картините или недвижимите имоти са си инвестиции стига да си се пообразовал в тази насока или да се довериш на някой експерт.

Говориш за спекулации в изкуството. А да не би с недвижими имоти да няма спекулации. :)
 
Последно редактирано:
От: Картините като инвестиция.

Инвестиция не е равно на актив.

1.Може да си направил инвестиция и това да е актив.
ако купиш къща и я даваш под наем и този наем ти носи повече приходи отколкото са ти разходите по къщата (данъци, ремонти и тн.) то тогава тази инвестиция е актив.

2 Може да си направил инвестиция и това да е пасив.
Ако купиш къща и живееш в нея или я даваш под нааем, но разходите са ти повече от наема тогава тази инвестиция е пасив. Но е пак инвестиция.

3. Може да си направил инвестиция и разликата между разходи и приходи да е 0
Тогава това не е нито актив нито пасив , но е пак инвестиция.
Такива инвестиции са много картини на средна галерийна цена (между 1000 - 10000 лв) Ако не си запознат с бг-арт пазара вероятността с времето на подобна картина да й падне цената или да се повиши е 50/50.
Но ако не разбираш от недвижими имоти и купиш къща или земя , вероятността да си сбъркал или уцелил е също 50/50 . Може да се окаже че основите на къщата са на гнил керпич, старателно замазан от продавача, а ремонта да струва колкото половин къща. Или земята която си купил е тотално отровена с пестициди и хербициди и трябва да минат години за да се възстанови.

Така че картините или недвижимите имоти са си инвестиции стига да си се пообразовал в тази насока или да се довериш на някой експерт.

Говориш за спекулации в изкуството. А да не би с недвижими имоти да няма спекулации. :)

Защо така не четете - точно преди 3 поста дадох пример инвестиция и спекулация именно в НИ!

За да инвестираш ти АБСОЛЮТНО винаги купуваш актив! Актив е нещо, което:
- има стойност
- контролираш го
- притежаваш го
- и най-важното създава нова стойност! Това е разликата между актив в света на хората и света на бизнес/инвестициите! Затова бизнеса казва инвестираме в машини и заводи, а не купуваме машини и заводи! Затова хората си мислят къщата е актив, но реално не им създава нови пари, а обратното :) Тук като цяло говорим с сферата на стриктно кое какво е! За да инвестиция, то трябва създава нещо ново! Ако го купуваме с цел бъдеща продажба за кратък период или просто се надяваме го продадем без да стъпим на фундамнета му именно да създава стойност, то си е спекулация!

Това, че купуваш НИ с цел пасивен доход и не си направил точните сметки или си ги направил е именно инвестиция, но ако купиш с цел бърза препродажба на по-висока цена си е спекулация!

Не знам за кой път ще го кажа - картината не е инвестиционен клас!

Както казах трябва разбираш дали къща или картина трябва си наясно какво правиш за да гарантираш вложената си сума, но проблема при спекулата, че няма паричен поток от дейността, а 1-тен от продажбата! Картината е именно такова нещо - то няма как да си повиши стойността, както примерно една компания!

Важно нещо за всяка инвестиция е ликвидността и ако нямаш висока ликвидност и паричен поток от стойността то това си е спекулация! Това, че се купува с цел "инвестиране" не значи, че това е инвестиция - това казвам!

За всяка инвестиция е важна възвращаемостта от дейността! Затова казах, че няма инвестиционен клас - картини!
 
От: Картините като инвестиция.

добре, не съм съгласен, но пък и не е задължително да се съгласяваме един с друг :) нали така.

Ние го обърнахме на спор за икономически дефиниции.
А човека, който отвори темата имаше друго предвид.
Мисля, че той питаше дали някой е купувал картини с цел във времето да се направи някой лев (както и да се нарича тази операция :)
Което нормално е най-общ случай.
Искаш да си сложиш нещо на стената еми добре би било освен да е нещо, което ти харесва и да е нещо, за което внуците ще те благославят , че си го купил. :)
Мисля че в тази насока беше идеята на темата
 
От: Картините като инвестиция.

добре, не съм съгласен, но пък и не е задължително да се съгласяваме един с друг :) нали така.

Ние го обърнахме на спор за икономически дефиниции.
А човека, който отвори темата имаше друго предвид.
Мисля, че той питаше дали някой е купувал картини с цел във времето да се направи някой лев (както и да се нарича тази операция :)
Което нормално е най-общ случай.
Искаш да си сложиш нещо на стената еми добре би било освен да е нещо, което ти харесва и да е нещо, за което внуците ще те благославят , че си го купил. :)
Мисля че в тази насока беше идеята на темата

най-накрая говорим на един и същ език - и аз мисля, че това беше идеята, просто споменах как да го наричаме и от там се отече!
Мисля, че ако ти харесва нещо с цел да го гледаш и да ти стои хубаво е едно за вадена на пари от него след време съвсем друго! Мисля, че ако говорим за 2-рото си трябват сериозни понятия в сферата! Аз лично съм хвърлил око на няколко творби на местен художник и друга дама, която създава уникални картини само и единствено с миди/мидички -уникални красоти са! Като цяло за тези 2 случая вече имат име на местно ниво и като съм говорил с познати особено за дамата са я чували ....
 
От: Картините като инвестиция.

Не се притеснявайте.В темата може да пишете за всичко което е свързано с изобразителното изкуство :)
 
От: Картините като инвестиция.

Да, доста неща се уточниха, и може би тук като се заговори за спекула, все едно почваме да псуваме, затова и искаме да избягаме от тази формулировка. Като цяло дали е инвестиция или не, мисля, че важното е дали си изкарал пари за време по-кратко от това, което би изкарал ако беше работил същото време на работа от 9 до 5 примерно. За мен това сравнение винаги светва когато обмислям влагането на пари в нещо.

А добра инвестиция за мен в изкуството по-скоро била не толкова самите картини, както е зададена темата, а например художник. Даден художник ти харесва какво прави и какво създава, но си казваш, ей този защо не прави повече такива неща. И разбираш, че примерно няма пари за бои и платна, както и време да го прави(защото работи за да изкарва за бои и платна). Тогава ти влагаш в неговите бои, които купуваш на пазарни цени, никаква спекула, инвестицията тук идва в човешкия труд. Правиш му изложба и делите 50 на 50 от всяка продажба(или ако изложбата е с вход). Тогава инвестицията ти при успешен сценарий със сигурност ще даде повече от колкото си вложил. Доста от хората, с които контактувам от тази сфера имат такъв проблем, а и парадоксалното е, че наистина талантливите са тези, които са ощетени откъм време и пари... Така, че ако се разтърсите и сте сериозни можете да намерите около себе си хора, в които да инвестирате.

Иначе пропуснах да кажа един факт, че цената на картина на известен художник е почти невъзможно да падне с времето. Тя единствено се покачва. Така че ако сега купите нещо, което си заслужава и знаете как да го продадете, ще спечелите. Това става поради факта, че това са уникални предмети - няма как да съживиш Микеланджело да ти направи още една Сикстинска капела, неповторимо е. И колкото повече един човек вижда, че няма друг начин, по който да го притежава предмета(картината) освен да го купи, той е готов да плати много висока цена. :)
 
Последно редактирано:
От: Картините като инвестиция.

Амчи то май и темата не е ясна и се изказват хора и за тапети и за плакати ама ного са малко май тези дето отбират от изобразително изкуство и инвестиция в картини, янезнаю
 
От: Картините като инвестиция.

Да, доста неща се уточниха, и може би тук като се заговори за спекула, все едно почваме да псуваме, затова и искаме да избягаме от тази формулировка. Като цяло дали е инвестиция или не, мисля, че важното е дали си изкарал пари за време по-кратко от това, което би изкарал ако беше работил същото време на работа от 9 до 5 примерно. За мен това сравнение винаги светва когато обмислям влагането на пари в нещо.

А добра инвестиция за мен в изкуството по-скоро била не толкова самите картини, както е зададена темата, а например художник. Даден художник ти харесва какво прави и какво създава, но си казваш, ей този защо не прави повече такива неща. И разбираш, че примерно няма пари за бои и платна, както и време да го прави(защото работи за да изкарва за бои и платна). Тогава ти влагаш в неговите бои, които купуваш на пазарни цени, никаква спекула, инвестицията тук идва в човешкия труд. Правиш му изложба и делите 50 на 50 от всяка продажба(или ако изложбата е с вход). Тогава инвестицията ти при успешен сценарий със сигурност ще даде повече от колкото си вложил. Доста от хората, с които контактувам от тази сфера имат такъв проблем, а и парадоксалното е, че наистина талантливите са тези, които са ощетени откъм време и пари... Така, че ако се разтърсите и сте сериозни можете да намерите около себе си хора, в които да инвестирате.

Иначе пропуснах да кажа един факт, че цената на картина на известен художник е почти невъзможно да падне с времето. Тя единствено се покачва. Така че ако сега купите нещо, което си заслужава и знаете как да го продадете, ще спечелите. Това става поради факта, че това са уникални предмети - няма как да съживиш Микеланджело да ти направи още една Сикстинска капела, неповторимо е. И колкото повече един човек вижда, че няма друг начин, по който да го притежава предмета(картината) освен да го купи, той е готов да плати много висока цена. :)

Е не знам защо спекулата е толкова негативно - просто търговия представлява! Спекуланта поема риск да предостави Х стока на У човек, който е склонен да даде повече за стойността, която получава!

За инвестицията е тук на 100% съм съгласен с теб - инвестиране в човешкият капитал и като цяло цялостен бизнес гравитиращ около художника! Това си е чиста инвестиция, макар че много рискова сама за себе си - не случайно и възвращаемостта ще е много голяма!
 
От: Картините като инвестиция.

Преди ерата на интернет е било възможно много добри художници да останат неоткрити и неизвестни
Мисля, че в днешно време добър и беден художник неможе да има. Ако някой е наистина добър, то не е възможно за дълго да остане беден, освен ако той сам не го иска или го мързи.
С нищожна сума можеш да си показваш картините на целия свят. Има много сайтове които взимат такса единствено след осъществена продажба, която е от 2-7%

И понеже се отвори темата за продаване на картини онлайн, айде да ви питам, какво ще кажете за този сайт.
Още не е готов напълно, но категорията Оriginal paintings работи с истински потребители вече.
Всеки художник сам си създава собствен магазин, качва си картини, получава парите директно от купувача и изпраща картината, едва след като е получил парите.
За разлика от продаването в галерии, където разходите по организиране на изложба са месеци преди самата изложба, а и галерията си взима 40-60% от продажбата. А парите за художника се изплащат месеци след продажбата. И не рядко след много ходене и разправии с галеристите.
 
Последно редактирано:
От: Картините като инвестиция.

Доста добре изглежда сайта. Има много такива. Този пазар е един от най-пренаситените в момента. Има просто всякакви неща, и като цена и като вкус. Ако нямаш стратегия просто играеш на лотарията. Успех, ако е твой сайта, пиши ми ЛС да направим нещо заедно :)
 
От: Картините като инвестиция.

А Българите купуват ли картини (оригинални)?.Може ли човек да прави добри пари ако първо си събере малка колекция,направи си онлайн галерия и ги продава.С парите купува други картини и пак ги продава,после пак купува и така нататък.Може ли постепенно да се разрастне?Май Българина в момента няма пари и не се купуват картини.
 
От: Картините като инвестиция.

А Българите купуват ли картини (оригинални)?.Може ли човек да прави добри пари ако първо си събере малка колекция,направи си онлайн галерия и ги продава.С парите купува други картини и пак ги продава,после пак купува и така нататък.Може ли постепенно да се разрастне?Май Българина в момента няма пари и не се купуват картини.

Когато си неизвестен с малка колекция будиш много подозрения.
Ако си известен (применрно актьор) и да обявиш "Еди Койси си продава колекцията картини" Дори колекцията да е от 5 картини тогава ще имаш успех в продажбата.
Но ако си неизвестен трябват доста по-голямо количество за да гледат на теб като сериозен продавач.

Това е и основна грешка на повечето художници в света. Дават пари, правят си сайт и качват вътре примерно 5 до 20 картини.
99% от тези сайтове не продава никога нищо.
Колкото и да са добри картините, 5-20 картини не могат да накарат купувача да те мисли за сериозен рисувач.
И едва ли ще рискува 100-300$ (да не говорим пък ако цените са по-високи)
Ето например този художник класическо, академично рисуване.
Много добър, но с 4 картини няма да продаде нищо. Също и снимките са му прекалено малки.

Друга грешка при продажба на изкуство е малките по рамери и с лошо качество снимки.
За да даде някой 300$ Трябва добре да му представиш стоката. Добър размер на снимката е 1000х800 пиксела и нагоре.
Една снимка не е достатъчна , трябва и няколко в близък план за да види купувача техниката на художника.
Всички снимки трябва да са с перфектен фокус.
 
От: Картините като инвестиция.

Доста добре изглежда сайта. Има много такива. Този пазар е един от най-пренаситените в момента. Има просто всякакви неща, и като цена и като вкус. Ако нямаш стратегия просто играеш на лотарията. Успех, ако е твой сайта, пиши ми ЛС да направим нещо заедно :)

Благодаря. Писах ти на ЛС . Какво имаш предвид?
 
От: Картините като инвестиция.

Когато си неизвестен с малка колекция будиш много подозрения.
Ако си известен (применрно актьор) и да обявиш "Еди Койси си продава колекцията картини" Дори колекцията да е от 5 картини тогава ще имаш успех в продажбата.
Но ако си неизвестен трябват доста по-голямо количество за да гледат на теб като сериозен продавач.

Това е и основна грешка на повечето художници в света. Дават пари, правят си сайт и качват вътре примерно 5 до 20 картини.
99% от тези сайтове не продава никога нищо.
Колкото и да са добри картините, 5-20 картини не могат да накарат купувача да те мисли за сериозен рисувач.
И едва ли ще рискува 100-300$ (да не говорим пък ако цените са по-високи)
Ето например този художник класическо, академично рисуване.
Много добър, но с 4 картини няма да продаде нищо. Също и снимките са му прекалено малки.

Друга грешка при продажба на изкуство е малките по рамери и с лошо качество снимки.
За да даде някой 300$ Трябва добре да му представиш стоката. Добър размер на снимката е 1000х800 пиксела и нагоре.
Една снимка не е достатъчна , трябва и няколко в близък план за да види купувача техниката на художника.
Всички снимки трябва да са с перфектен фокус.

Хубав пост.
 

Горе