От: Колко струва един уеб сайт - Дискусия
За да си отговорим на въпроса колко струва един сайт, трябва да си отговорим на въпроса, колко струва едно нещо (каквото и да е то).
А определяното на цената на нещо е доста сложен процес и се влияе от различни фактори.
Има доста провокиращи въпроси в учебниците по икономика.
Примерно, колко струва една картина на Ван Гог?
За циганите нищо, щото не става за ядене или за предаване на вторични суровини. За някое племе от Африка също нищо не струва. В крайна сметка тя няма никаква роля освен да стои окачена на стената. В случай на война не можеш да стреляш с нея. В случай на бедствие не става за храна. В смисъл, че не е инструмент някакъв, че да може да ти помогне. Т.е. тя има само колекционерска стойност. В случая с племето в Африка, примерно, една празна бутилка от Кола-Кола струва повече, щото има доста по-голямо практическо приложение (Боговете сигурно са полудели).
Горе долу същото е положението и със златото - то има пък само инвестиционна стойност, понеже няма кой знае какво практическо приложение. Среброто и Платината се използват повече в производството и имат и някаква практическа стойност.
Та да се върнем на сайтовете, че за тях идеше дума.
Различните сайтове имат различна стойност за различните играчи на пазара. Примерно, някой се интересува от приходите, друг се интересува от потребителите, трети се интересува от потенциала на сайта, на друг домейна му е по-ценен, отколкото сайта.
В крайна сметка според теорията едно нещо струва толкова колкото купувачите са готови да дадат за него.
Когато има много купувачи, но няма продавачи цените вървят нагоре. Когато има много продавачи, но няма купувачи цените вървят надолу. Правилото е валидно за всички пазари и продукти. Имаше едно изследване по темата и то доказваше, че пазара на домати и на имоти по това правило са абсолютно идентични, само дето цените на доматите се сменят в рамките на година, а на имотите пиковете и спадовете са на доста по-големи интервали.
В заключение, мога да кажа, че и тук може да се приложи теорията, че едно нещо струва толкова, колкото купувачите са готови да платят за него.