Нов или стар автомобил? Въпрос за 400,000лв.

Каквато и кола да купиш - винаги си на загуба. Още щом излезе от магазина вече си с поне 10-20 % под пазарната цена. По-хубаво от служебната кола няма хахах. Иначе нещата, които казваш са разумни и до някаква степен ще се съглася, но не обръщаш достатъчно внимание на "мерака" и това, че времето си минава и дали ще е същото да си купиш "мечтаната кола" на 30 или 50 години, тъй като, за да събереш този кеш ще ти отнеме поне 5 години, а може би и повече, защото живота е непредвидим и отделно инфлацията си е всекидневна.

Също така кой ти дава гаранции, че ще направиш успешна инвестиция и накрая вместо там Тодор или Иван не помня кой беше "предприемача", ще бъде на печалба или ще се примири с "гадната кола" и ще пие една студена вода...

Накратко - парите трябва да ги управляваш ти, а не те теб. В противен случай ставаш роб. Без значение дали ще ги харчиш като обезумял за глупости или ще ги трупаш/къташ като Скруджи...
Стига простотии, че винаги си на загуба. Каква е тая глупост? Колата се купува за да ти върши някаква работа, не да си на печалба от нея! Като си купиш сирене от магазина, на печалба или на загуба си?!? Тук въпроса е дали лукса те блазни, какви са ти възможностите, необходима ли ти е действително и т.н. Аналогично е и с новия телефон, пак си на загуба в момента, в който го купиш нов, но ти с цел печалба ли го взимаш или да си го ползваш?!?
 
МАЙ се опитваш се да влезеш в ролята на човек с много финансов опит, ама нещо не съм много сигурен, че го имаш, като гледам начина, по който разсъждаваш.
Това за което аз говоря не изисква никакъв финансов опит. То е просто настройка, начин на мислене. Още когато бях ученик без никакви пари и доходи, без никакво разбиране за парите и живота, още тогава гледах на кредитите с недоверие. Сега разликата е, че мога да си обясня защо не си заслужават.

Проблема дори не е в парите - няколко % лихва не са нищо. Проблем е фалшивото усещане за сигурност (защото очакваш, че банката винаги ще ти даде), докато с всеки кредит сигурността ти всъщност намалява. Проблем е когато минимизираш или дори елиминираш възможността да мислиш предприемчиво, защото за идните X години доходите ти отиват директно в банката за изплащане на някой пасив, който на всичкото отгоре те товари и с допълнителни разходи извън кредита. Дори не можеш да си позволиш да си загубиш работата, защото ще те погнат кредитосъбирачите. С всеки следващ кредит все повече ставаш заложник на консуматорските си решения от миналото.

Това си е типична черта на "стиснат човек", което не казвам, че е недостатък, ама не е и предприемаческо.
Всеки от нас е стиснат за едно и ларж за друго. Аз не обичам и стотинки да давам за определени неща (автомобили, таксита, градски транспорт, мобилни оператори), докато за други лесно развързвам кесията - най-вече електроника. И при теб трябва да е така, но за други неща. Образа в което ти искаш да ме вкараш - чичо Скрудж - той е просто герой от комиксите. В комиксите е нормално героите да са в някаква нереалистична крайност.

Усетиш ли, че се развиваш след месеци/година-две - търсиш финансиране - пари на заем от приятел/роднина/банка и това е.
Да се развива бизнеса значи да има хубави приходи. Когато има хубави приходи, те могат да се реинвестират обратно в бизнеса и така натурално да расте :)

Дай ми основателна причина да чакам 3 години, ако изкарвам прилични доходи, за да си купя нещо си?
"Прилични" доходи ми звучи като да изкарваш повече, отколкото харчиш. Ако това е така, значи всеки месец ти остават неизхарчени пари, които се трупат с времето. За няколко месеца или години биха се събрали предостатъчно за да си купиш каквото ти трябва. И това би било вярно докато имаш тези прилични доходи, т.е. не би трябвало никога да оставаш на нула. Ако смяташ доходите си за прилични и ги взимаш от доста време, но не можеш да удариш няколко заплати от масата, съжалявам, но тогава значи разходите ти са твърде неприлични.

Сещам се за две неща, за които при прилични доходи да трябва да събираш 3 години - апартамент или прекалено скъпа кола. При апартаментите положението е шит, там нещата са балон и това е кофти за всички. Но прекалено скъпата кола е тъпотия и заслужаваш да си я купиш на кредит, защото и кредита е тъпотия. Разумен човек ще си вземе кола на нормална цена.
 
Стига простотии, че винаги си на загуба. Каква е тая глупост? Колата се купува за да ти върши някаква работа, не да си на печалба от нея! Като си купиш сирене от магазина, на печалба или на загуба си?!? Тук въпроса е дали лукса те блазни, какви са ти възможностите, необходима ли ти е действително и т.н. Аналогично е и с новия телефон, пак си на загуба в момента, в който го купиш нов, но ти с цел печалба ли го взимаш или да си го ползваш?!?
не си полит коректен!
 
Ако са таксиджии, Иван със Шкодата печели :D
Ако не са таксиджии то и двамата са тъпанари, на дали ще знаят какво е това инвестиране

Както и да е, има нещо, което не е вписано към задачката а именно, че:
единия си купува Шкода и ползва Лизингов кредит с 2-3% лихва. Стандартно за шкода, лизингът за всички модели до 12 месеца е безлихвен, а при по-висока начална вноска, лизинговия период без оскъпяване може да достигне и до 24 месеца.
Другия тегли потребителски кредит за колата с лихва 5%+

Я да питам ако Иван иска да е "умен" като Тодор и реши да купи Шкода на до 5 години до 100к км със сервизна история и възможност за лизинг от Шкода. Това ще му даде 4 години преднина, Кой печели тук ?
 
Всеки от нас е стиснат за едно и ларж за друго. Аз не обичам и стотинки да давам за определени неща (автомобили, таксита, градски транспорт, мобилни оператори), докато за други лесно развързвам кесията - най-вече електроника. И при теб трябва да е така, но за други неща. Образа в което ти искаш да ме вкараш - чичо Скрудж - той е просто герой от комиксите. В комиксите е нормално героите да са в някаква нереалистична крайност.
Това го казвам още от първия си пост. Тези пари за нова кола са ИЗЛИШНИ ПАРИ ЗА ГЛЕЗОТИИ. НЕ СА ПАРИ ЗА ИНВЕСТИЦИИ и е глупаво да отделяш от тях, за да инвестираш в нещо.

Искаш хубава кола - купуваш си я, ако можеш да си я позволиш и не се загробваш, за да бачкаш за нея. Искаш да инвестираш - отделяш пари и го правиш. И аз искам къща в Бояна или последен модел Мерцедес, амааа няма. В случай, че искаш и двете, но имаш пари за едното - преценяваш дали можеш да ги завъртиш или не се тормозиш и задоволяваш нуждите си! Все пак, ако всички сме бизнесмени - кой ще работи?

Ако нямаш пари - отделяш време и труд, за да се научиш да ги изкарваш! Когато ги завъртиш и имаш пари - плащаш си друг да бачка, за да имаш време да се глезиш!
 
Много, ама много филтриран пример. Разбирам ти идеята, но си използвал много условности и горе-долу изглежда като рекламата на Etoro с Дан и Дейв или както се казваха там.

Пояснявам: на езика на анализите и маркетинга използваш твърде много сегменти, величини и параметри. Някои от тях даже не могат да се предскажат откъм Trend, а само да се видят статистики за минал период. Останалото - чиста спекулация за печалба при инвестиране.

Иначе ппц съм ЗА 2-ра употреба автомобили, но си стеснил фунията и увеличил Happy End развръзките в пъти (за това, което ти предпочиташ). Не си добавил рисков фактор, бюджет за emergency случаи и общо взето ROAS (възвращаемост на инвестиция, макар че автомобила в повечето случаи е пасив) не е изобщо както трябва анализиран. На това се казва стъкмистика. Разбира се, повечето хора не правят мащабни калкулационни сметки при такава покупка по една или друга причина, но с примера си "надъхваш" хората, без почти никакви обосновани данни, процент на риск, вероятност и много други.



Нормално е повечето хора да не са запознати с такива неща, но ти "анализираш" спекулативно само и само нещата да се сведат до желания от теб резултат.
 
Последно редактирано:
Много, ама много филтриран пример. Разбирам ти идеята, но си използвал много условности и горе-долу изглежда като рекламата на Etoro с Дан и Дейв или както се казваха там.

Пояснявам: на езика на анализите и маркетинга използваш твърде много сегменти, величини и параметри. Някои от тях даже не могат да се предскажат откъм Trend, а само да се видят статистики за минал период. Останалото - чиста спекулация за печалба при инвестиране.

Иначе ппц съм ЗА 2-ра употреба автомобили, но си стеснил фунията и увеличил Happy End развръзките в пъти (за това, което ти предпочиташ). Не си добавил рисков фактор, бюджет за emergency случаи и общо взето ROAS (възвращаемост на инвестиция, макар че автомобила в повечето случаи е пасив) не е изобщо както трябва анализиран. На това се казва стъкмистика. Разбира се, повечето хора не правят мащабни калкулационни сметки при такава покупка по една или друга причина, но с примера си "надъхваш" хората, без почти никакви обосновани данни, процент на риск, вероятност и много други.



Нормално е повечето хора да не са запознати с такива неща, но ти "анализираш" спекулативно само и само нещата да се сведат до желания от теб резултат.

Наясно съм, че има голяма доза субективни фактори в примера, който давам. В този живот нищо не е 100% даденост.

Но също съм наясно, че е много възможен и сравнително, защото аз влизам в категорията на Тодор. Този избор го правя редовно и изобщо не съжалявам за резултатите.

Аз съм никой, но днес ако закрия всички инвестиции и ги вложа в 2-3 компании с 3-4% дивиденти спокойно мога да преживявам от дивидентите в произволен български град без да работя до края на живота си без някога да ми свършат парите.
Разбира се под стандарта, който желая, но това да имам избор не го прави по-малко важен за мен и моето семейство. А съм едва на 35г.

За някои хора е стъкмистика, за други е въпрос на избор.
 

Горе