ПО ДЯВОЛИТЕ ОБЩЕСТВЕНОТО БЛАГО, НЕ ИСКАМ ДА ИМАМ НИЩО ОБЩО С НЕГО!

RealMoney

Well-Known Member
Споделям с вас една от любимите ми части от книгата на Айн Ранд - "Атлас изправени рамене". Според мен всеки човек, наричащ себе си предприемач, трябва да я прочете поне веднъж в живота си :)

Енджой!

Това са свидетелските показания на Ханк Риърдън, дадени по време на воденото срещу него съдебно производство за незаконна продажба на метална сплав – създадена от него, но поставена под режим на държавен контрол и разпределение.


– Не бих искал становището ми да бъде изтълкувано погрешно. Ще се радвам да го заявя за протокола. […] Не работя за нищо друго освен за собствената си печалба – която получавам като продавам продукта си на хора, които се нуждаят от него и които желаят и могат да го купят. Не го произвеждам в тяхна изгода за сметка на моите разходи и те не го купуват в моя изгода за сметка на своите разходи, аз не жертвам интереса си заради тях и те не жертват своя заради мен, ние търгуваме като равни по взаимно съгласие и с взаимна полза – и аз се гордея със всяка стотинка, която съм спечелил по този начин.

Аз съм богат и се гордея със всяка стотинка, която притежавам. Спечелил съм парите си със собствени сили, чрез свободна размяна при доброволното съгласие на всеки, с който съм имал работа – доброволното съгласие на тези, които ме наеха при започването ми, доброволното съгласие на тези, които работят сега за мен, доброволното съгласие на тези, които купуват продукцията ми.

Ще отговоря на всички въпроси, които се страхувате да ми зададете открито. Желая ли да плащам на работниците си повече, отколкото смятам, че е цената на услугите им? Не желая. Желая ли да продавам продукцията си за по-малко, отколкото клиентите ми са склонни да платят? Не. Желая ли да я продавам на загуба или да я подарявам? Не. Ако смятате това за лошо, постъпете с мен както ви се нрави, каквито и да са стандартите, към които се придържате.

Моите са следните
:
Изкарвам си прехраната, както следва да го прави всеки честен човек. Отказвам да призная за вина факта на собственото си съществувание и факта, че трябва да работя, за да го поддържам. Отказвам да призная за вина факта, че съм способен да го върша и че го върша добре. Отказвам да призная за вина факта, че го правя по-добре от повечето хора; факта, че работата ми е с по-висока стойност от тази на съседите ми и че по-голям брой хора са готови да ми платят. Отказвам да се извинявам за способностите си, отказвам да се извинявам за успеха си, отказвам да се извинявам за парите си. Ако това е лошо, вземете го предвид при вашето решение. Ако обществото намира, че това е във вреда на интересите му, оставете обществото да ме унищожи. Това е моят морал и няма да приема ничий друг.

Можех да ви кажа, че съм сторил за събратята си повече добрини, отколкото вие можете някога да се надавате да осъществите, но няма да го кажа, защото не се опитвам да открия в благото на другите разрешение за правото ми да съществувам, нито пък признавам благото на другите за оправдание да си присвояват имуществото ми или да съсипват живота ми. Няма да заявя, че благото на другите е целта на живот ми – моята цел е моето собствено благо и презирам онзи, които отстъпват своето.

Можех да ви кажа, че вие не служите на общественото благо, че ничие благо не може да бъде постигнато с цената на човешко жертвоприношение, че когато нарушавате правата на един човек, сте нарушили правата на всички, а общността на безправните същества е обречена на унищожение.

Можех да ви кажа, че единственото, което сте в състояние да постигнете, е всеобщото опустошение, до което всеки мародер задължително стига, когато не му останат повече жертви.

Можех да го кажа, но няма да го направя. Защото аз оспорвам не конкретната ви политика, а моралните ви предпоставки. Ако беше истина, че хората могат да постигнат добруването си, като превърнат други хора в жертвени животни, а аз бях помолен да се пренеса в жертва в името на същества, които искат да оцелеят с цената на моята кръв, ако бях помолен да служа на интересите на обществото отделно, над и срещу своя собствен интерес, щях да откажа, щях да отхвърля такова нещо като най-презряното зло, щях да се боря срещу него с всичките си сили, щях да се боря срещу цялото човечество, a ако можех да удължа живота си дори и само с миг преди да бъда убит, щях да се боря с пълна убеденост в справедливостта на своята битка и в правото на живите същества да живеят.

Нека няма недоразумение относно мен самия. Ако сега събратята ми, които смятат, че те са обществото, вярват, че тяхното благо изисква жертви, тогава заявявам: „По дяволите общественото благо, не искам да имам нищо общо с него!
 
От: ПО ДЯВОЛИТЕ ОБЩЕСТВЕНОТО БЛАГО, НЕ ИСКАМ ДА ИМАМ НИЩО ОБЩО С НЕГО!

Силно, да.
 
От: ПО ДЯВОЛИТЕ ОБЩЕСТВЕНОТО БЛАГО, НЕ ИСКАМ ДА ИМАМ НИЩО ОБЩО С НЕГО!

Твърдо ДА!
 
От: ПО ДЯВОЛИТЕ ОБЩЕСТВЕНОТО БЛАГО, НЕ ИСКАМ ДА ИМАМ НИЩО ОБЩО С НЕГО!

Цоциалистите тоя ще го овъргалят в катран и перушина и ще го обесят.
Как така ще пише такива извращения :)
 
От: Re: ПО ДЯВОЛИТЕ ОБЩЕСТВЕНОТО БЛАГО, НЕ ИСКАМ ДА ИМАМ НИЩО ОБЩО С НЕГО!

Да не се окаже, че "славта" е била уран и е продавана на терористи?;)

малко бекграунд: Сплавта, която произвежда е вид метал използван за изработката на железопътни релси, многократно по-здрав от обикновените. Държавата, разбира се, иска да е с преимущество като купува от него и иска това да става на преференциална цена. Риърдън, естествено отказва да бъде рекетиран и продължава да продава металът на множество частни клиенти, които са готови да му платят сумата обявена от него, а не тази която ДЪржавата иска. СЛед това както виждаме, той бива обвинен в "незаконна" търговия и се изправя пред съда...

Комунизъм с една дума. :)
 
От: ПО ДЯВОЛИТЕ ОБЩЕСТВЕНОТО БЛАГО, НЕ ИСКАМ ДА ИМАМ НИЩО ОБЩО С НЕГО!

А като става въпрос за "Държава" САЩ , то значи група от корпорации са искали да им продават без пари новата сплав, и човека като не се е съгласил и ще го тормозят докато не клекне и не му заграбят патентите
 
От: ПО ДЯВОЛИТЕ ОБЩЕСТВЕНОТО БЛАГО, НЕ ИСКАМ ДА ИМАМ НИЩО ОБЩО С НЕГО!

[video=youtube;_8m8cQI4DgM]https://www.youtube.com/watch?v=_8m8cQI4DgM[/video]
 
От: ПО ДЯВОЛИТЕ ОБЩЕСТВЕНОТО БЛАГО, НЕ ИСКАМ ДА ИМАМ НИЩО ОБЩО С НЕГО!


Може би единственият клип на Джон Оливър с който не съм съгласен.Да смесва Ранд и някакви разглезени тийнове, риалити "звезди" и Drake в един клип e доста пошло...Много му бяга логиката на нещата, като търси смешното там където го няма...Съмнявам се дълбоко, че е прочел дори корицата на една от нейните книги. Колкото до Марк Кубан не виждам какво лошо има в това човек да е милиардер. Не се ли стремим всички от този форум към това? Имал голяма яхта значи е "douchebag" невероятна логика, но пък нали знаем гроздето е кисело :)
На повечето истински успели хора, които движат света напред с предприемчивостта и идеите си, им се присмиват лузъри, на които, обаче, тайничко има се иска да са като тях някой ден.
 
От: ПО ДЯВОЛИТЕ ОБЩЕСТВЕНОТО БЛАГО, НЕ ИСКАМ ДА ИМАМ НИЩО ОБЩО С НЕГО!

Горната история е "силно, да", но в определени случаи. Така както е написано и извадено от контекста - да, съгласен съм на 100%, но не смятам, че човек трябва да е някакво лудо егоистично копеле, което да разрушава човешки животи за собствена изгода. Тая Ранд има доста смешни идеи, като цяло, особено теорията й за обективизма. Клипчето, което е пуснал Тест е много забавно, защото днешните политически коректни обичат да величаят разни исторически личности, като удобно пропускат части от биографията и възгледите им, които не им отърват. :lol:
 
От: От: Re: ПО ДЯВОЛИТЕ ОБЩЕСТВЕНОТО БЛАГО, НЕ ИСКАМ ДА ИМАМ НИЩО ОБЩО С НЕГО!

малко бекграунд: Сплавта, която произвежда е вид метал използван за изработката на железопътни релси, многократно по-здрав от обикновените. Държавата, разбира се, иска да е с преимущество като купува от него и иска това да става на преференциална цена. Риърдън, естествено отказва да бъде рекетиран и продължава да продава металът на множество частни клиенти, които са готови да му платят сумата обявена от него, а не тази която ДЪржавата иска. СЛед това както виждаме, той бива обвинен в "незаконна" търговия и се изправя пред съда...

Комунизъм с една дума. :)
Не забравяш, че говориш за роман, нали?
 
От: От: Re: ПО ДЯВОЛИТЕ ОБЩЕСТВЕНОТО БЛАГО, НЕ ИСКАМ ДА ИМАМ НИЩО ОБЩО С НЕГО!

Не забравяш, че говориш за роман, нали?

Естествено :))) Говоря специално за историята в книгата. Но, изненадващо ли би било ако се случи в действителност?
 
От: От: Re: ПО ДЯВОЛИТЕ ОБЩЕСТВЕНОТО БЛАГО, НЕ ИСКАМ ДА ИМАМ НИЩО ОБЩО С НЕГО!

Естествено :))) Говоря специално за историята в книгата. Но, изненадващо ли би било ако се случи в действителност?
А случвало ли се е?
 
От: От: Re: ПО ДЯВОЛИТЕ ОБЩЕСТВЕНОТО БЛАГО, НЕ ИСКАМ ДА ИМАМ НИЩО ОБЩО С НЕГО!

А случвало ли се е?

Защо ми задаваш подобни реторични въпроси? Малко ли примери имаме дори в нашата си история? :)
 
От: ПО ДЯВОЛИТЕ ОБЩЕСТВЕНОТО БЛАГО, НЕ ИСКАМ ДА ИМАМ НИЩО ОБЩО С НЕГО!

Имаме и други примери, в които предприемачи не са били "егоистични копелета" и са били обществено солидарни както те решат. Пенчо Семов например :) За мен това е правилния вариант.
 
От: ПО ДЯВОЛИТЕ ОБЩЕСТВЕНОТО БЛАГО, НЕ ИСКАМ ДА ИМАМ НИЩО ОБЩО С НЕГО!

Че как да не се е случвало - социалните мрежи са свеж пример - сакаш не сакаш под наш контрол ще си, като на изток от нас директно направиха преврат на CEO-то и така.
@Ред, пропускаш факта, че няма как егоистично да съсипеш живота на друг, изповядвайки тези ценности - освен доброволното съгласие и свободен избор, също се добавя и не насилственост. Именно нещо, което държавата прави всеки божи ден и не случайно индиректно това е целият сюжет. Човека иска да продава на всички доброволно, държавата насилствено му налага ограничения и той оборва това, като налага неговият морал и ценности.
Така, че трябва да си повече против насилствеността и едностранчивостта на държавата, от колкото търсене на индивидуалната изгода, която е функция на свободните избори.

Ако направим справка в мислите и действията на Буров, братята Георгиеви, както и за мен най-великият Пенчо Семов, ще видим именно такива ценности и морал - всички до един са били в свободни отношения с останалите.
 
От: От: ПО ДЯВОЛИТЕ ОБЩЕСТВЕНОТО БЛАГО, НЕ ИСКАМ ДА ИМАМ НИЩО ОБЩО С НЕГО!

Имаме и други примери, в които предприемачи не са били "егоистични копелета" и са били обществено солидарни както те решат. Пенчо Семов например :) За мен това е правилния вариант.
Това, и аз писах. Само дето защо слагаш егоистични коплета на една плоскост с търсене на личното щастие - това си е игра на думи от всякъде. Когато ти искаш Х, за да го постигнеш ще го направиш, чрез доброволна размяна. А след като натрупаш капитал, вече може да си солидарен, както Семов - само, където той е солидарен, не идва солидарността от държавата иземвайки му богаство и преразпределяйки го. И за мен това е вариант и цялата есенция е четем тук:
Аз се явих беден и цял живот творих, борих се и победих. Моето дело е налице. Аз бях учител, без да бях педагог. Богат съм, без да съм егоист. Аз съм социален, без да съм социалист. Работих вдъхновено, без да бях поет.
 
От: ПО ДЯВОЛИТЕ ОБЩЕСТВЕНОТО БЛАГО, НЕ ИСКАМ ДА ИМАМ НИЩО ОБЩО С НЕГО!

Е да де, ама на Ранд идеологията изключва въобще да си солидарен.
 
От: ПО ДЯВОЛИТЕ ОБЩЕСТВЕНОТО БЛАГО, НЕ ИСКАМ ДА ИМАМ НИЩО ОБЩО С НЕГО!

Е да де, ама на Ранд идеологията изключва въобще да си солидарен.

В грешка си, Ранд поставя солидарност и даване към хората, които цениш и е срещу ауторизма и солидарността, която поставя другите над теб. Кажи речи, солидарен си към тези, които ти сам искаш и това идва като акт, когато ти го поискаш и никой няма право насилствено да те кара да го правиш. Нима ние не сме такива, аз не искам да съм солидарен с моите пари към хора не познавам. Искам да давам, моите пари към организации, които чувствам близки до мен. А и не забравяй, че това е динамично не константно състояние от към ценността на другите хора.

Ето и по темата:
[video=youtube;51pMod2Aaso]https://www.youtube.com/watch?v=51pMod2Aaso[/video]

Може да е крайно, но реалността е такава, няма как да си солидарен, ако той/тя не те е жегнал с нещо - но е тотална простотия държавата да те учи на солидарност, като изземва и разпределя от теб.
Нима си мислиш, че Пенчо Семов е правил всичко това под формата на извратена индулгенция? Не правил го е защото е имало защо, нещо го е жегнало.
 

Горе