От: Печалба от PPC програми: цени на клик
То по принцип целта на рекламите за клик е да привлечеш трафик, да го задържиш и да го експлоатираш многократно. Точно тук е грешката в ценообразуването на онлайн магазините. Като не умеят да си задържат трафика, загубите от това се таксуват в сметката на издателите. Ако един кадърен онлайн магазин се рекламира и да речем плаща по 1лв за докаран клиент (1лв за реален клик). То този клиент посещава този магазин редовно и преглежда за неща, каквито му трябват (ако не проявява интерес, не е логично да е кликал). Ако един клиент наистина се впечатлни от магазина (което би трябвало да е нормалното поведение), то той може първия път да купи само толкова, че да докара на продавача едва 0,50лв, но след това ще продължи да купува и с времето парите ще се избият. Но иди обяснявай тази логика на продавача.
Малките сайтове лесно издържат на ниски цени за клик, защото хостингът като им струва 5лв/месец, много им пука дали ще имат нещо насреща или просто ще си ги спестят от закуски. По-голям става проблемът когато един сайт се нуждае от бюджет 100,200 и нагоре лв. Тогава единствения начин да си ги избие (тъй като трудно ще си ги спести от закуски) е да мами с автоклик система. Аз съм пускал по-големи кампании в AdWords и в черната ми листа с почти сигурни автоклик системи фигурират само големи сайтове. Показателен е referer-а, който е явно модифициран (отделно се нагледах на модифициран рекламен код). Писах на Google писма (тогава все още имаха навик да им отговарят), но все ме пращаха да гоня вятъра (т.е. да не ги занимавам и да ги оставя да си печелят парите от големите автокликъри). Питате се защо един голям сайт би рискувал толкова с измама? Че какво има да губи? Така или иначе бюджетът трябва да се избие. Освен това посредникът няма да тръгне да го съди, тъй като така ще се самокомпрометира и камара рекламодатели пък ще заведат дела срещу посредника за да им върне парите от автокликовете. Ако по заобиколен начин се разделят посредника и големия издател (това обикновенно не става, тъй като и двете страни имат изгода от повечето кликове), то голямия издател бързо си намира нов посредник или сам започва да си продава рекламата (нали е голям сайт). Тези измами, естествено, водят до все по-ниска ефективност на рекламите, респективно по-евтина реклама. И така големите винаги папат, на малките им е все едно като си помечтават да станат големи, а тези в средата духат супата, т.е. фалирват един по един. Естествено, посредниците са още по на далавера, тъй като без значение от ефективността на рекламата си взимат процента.