Firefly
Well-Known Member
Ако на село имам декари с овошки и реша, че ще правя компоти, обаче компотите са толкова много, че искам да ги продавам онлайн и да имам един малък семеен бизнес, изкарващ по няколко хиляди лева на месец примерно, какво трябва да направя?
Първо - трябва да си направя фирма - тичане по институции, такса тук, такса там.
После търся счетоводител за фирмата - половината не можеш да разбереш какво правят, как го правят, после ако нещо са сгафили разбираш твърде късно и ти носиш отговорност, а не счетоводителя (логика - нула)
След това инвестирам в онлайн магазин, СЕО, рекламни кампании, социални мрежи. Трябва да сключа договор с Еконт, Спиди или друг доставчик.
Сайтът ти трябва да отговаря на GDPR, да изкарва 300 съобщения за бисквитки, сесии, лични данни, реклами и какво ли още не.
Трябва ти докумети за произход на стоката, която продаваш.
Трябва онлайн магазина ти да е записан в НАП - още 2 дена разправии, счетоводители да ти попълнят документите (чиито шаблони са правени от някой, който през живота си не е виждал онлайн магазин). После ти да си ги дооправиш, тъй като освен всичко друго се иска информация на каква платформа ти е магазина, ама коя е версия е (защо???). После ако трябва си подадеш документите през сайта на НАП и стане от първия път, тогава задължително и банкет организираш, понеже ще е за сефте.
Трябва да издаваш фактури, касови бележки и т.н. Обаче ти пък продаваш онлайн - трябва ли да пускаш касови бележки, куриерът ли ги издава вместо теб, нап от тях ли събира информация за продажбите. Ако продажбите минават през Еконт, защо тогава трябва да подаваш експортен файл с продажбите от сайта ти отделно? Ако пък не минават през Еконт, как? Данъци на какво се дължат, кога се дължат?
Да, имаш счетоводител, питаш го, той ти казва всичко е точно, остави ги тея неща на мен. Добре, обаче ти си съвестен и не спиш спокойно, като не си в течение дали действително всичко ти е както трябва. Продаваш 2 месеца, година - две, няма проблеми. В даден момент се оказва, че счетоводителя ти не бил подал нещо си някъде си навреме, имаш няколко бона глоба. Защо? Защото той не носи отговорност и е отговоност на фирмата ти да е изрядна. Това, че цялата идея за счетоводител е именно той да се разправя с тези неща, остава някъде на заден план.
Плащаш си, сменяш счетоводителя, продължаваш напред. Учим се от опита, като се вика. Продаваш още година-две, компотите вървят яко, развиваш се, печелиш. Да де, обаче в съседното село Васко Черешата, който бил от някоя си партия и с 2000лв заплата някак си е купил 50 декара земя за 5000лв решава, че ще прави и той компоти. Той обаче не е случаен, шушука си с разни хора за бизнеси, пари, евро програми, помощи и т.н. Казали са му как се случват нещата.
И един слънчев ден разбираш, че както всичко ти е било изрядно, една данъчна проверка установява, че на твоя онлайн магазин не излизало съобщение за не знам си каква бисквитка, ама освен за бисквитки, трябвало да има и за кексове и за мъфини също. Одиторския ти файл с продажбите нямал 18-то поле, в което да пишело колко череши и какъв нюанс на червеното имало в компотите ти. Освен това, освен касова бележка, фактура, документ от Еконт и сертификат за произход, трябвало да имаш също подпис от местния мюфтия, версия на Wordpress 13.389, макар тя да излиза догодина, както и лаптоп с лицензиран Powerpoint, от който си въртиш бизнеса.
И толкова те заболява главата, че решаваш да зарежеш тея глупости и за благото на психическото и здравословното ти състояние да се откажеш от компотите, пък черешите ще си ги правиш на ракия, поне да е благо на душата. (това, че и за ракията нещата не са прости, в отделна притча ) И както си пиеш черешовата ракийка един следобед, си викаш абе я до го видя тоя Васко Черешата сигурно страхотен бизнес върти в другото село, все за неговите компоти се говори. Отиваш и какво да видиш, то едно черешово дърво няма при него, откъде ги вади тея компоти? Пък помощи от държавата получава, пари от евро програми му дават, много интересно...
И така, дами и господа, общо взето се случват нещата в нашата родина
Първо - трябва да си направя фирма - тичане по институции, такса тук, такса там.
После търся счетоводител за фирмата - половината не можеш да разбереш какво правят, как го правят, после ако нещо са сгафили разбираш твърде късно и ти носиш отговорност, а не счетоводителя (логика - нула)
След това инвестирам в онлайн магазин, СЕО, рекламни кампании, социални мрежи. Трябва да сключа договор с Еконт, Спиди или друг доставчик.
Сайтът ти трябва да отговаря на GDPR, да изкарва 300 съобщения за бисквитки, сесии, лични данни, реклами и какво ли още не.
Трябва ти докумети за произход на стоката, която продаваш.
Трябва онлайн магазина ти да е записан в НАП - още 2 дена разправии, счетоводители да ти попълнят документите (чиито шаблони са правени от някой, който през живота си не е виждал онлайн магазин). После ти да си ги дооправиш, тъй като освен всичко друго се иска информация на каква платформа ти е магазина, ама коя е версия е (защо???). После ако трябва си подадеш документите през сайта на НАП и стане от първия път, тогава задължително и банкет организираш, понеже ще е за сефте.
Трябва да издаваш фактури, касови бележки и т.н. Обаче ти пък продаваш онлайн - трябва ли да пускаш касови бележки, куриерът ли ги издава вместо теб, нап от тях ли събира информация за продажбите. Ако продажбите минават през Еконт, защо тогава трябва да подаваш експортен файл с продажбите от сайта ти отделно? Ако пък не минават през Еконт, как? Данъци на какво се дължат, кога се дължат?
Да, имаш счетоводител, питаш го, той ти казва всичко е точно, остави ги тея неща на мен. Добре, обаче ти си съвестен и не спиш спокойно, като не си в течение дали действително всичко ти е както трябва. Продаваш 2 месеца, година - две, няма проблеми. В даден момент се оказва, че счетоводителя ти не бил подал нещо си някъде си навреме, имаш няколко бона глоба. Защо? Защото той не носи отговорност и е отговоност на фирмата ти да е изрядна. Това, че цялата идея за счетоводител е именно той да се разправя с тези неща, остава някъде на заден план.
Плащаш си, сменяш счетоводителя, продължаваш напред. Учим се от опита, като се вика. Продаваш още година-две, компотите вървят яко, развиваш се, печелиш. Да де, обаче в съседното село Васко Черешата, който бил от някоя си партия и с 2000лв заплата някак си е купил 50 декара земя за 5000лв решава, че ще прави и той компоти. Той обаче не е случаен, шушука си с разни хора за бизнеси, пари, евро програми, помощи и т.н. Казали са му как се случват нещата.
И един слънчев ден разбираш, че както всичко ти е било изрядно, една данъчна проверка установява, че на твоя онлайн магазин не излизало съобщение за не знам си каква бисквитка, ама освен за бисквитки, трябвало да има и за кексове и за мъфини също. Одиторския ти файл с продажбите нямал 18-то поле, в което да пишело колко череши и какъв нюанс на червеното имало в компотите ти. Освен това, освен касова бележка, фактура, документ от Еконт и сертификат за произход, трябвало да имаш също подпис от местния мюфтия, версия на Wordpress 13.389, макар тя да излиза догодина, както и лаптоп с лицензиран Powerpoint, от който си въртиш бизнеса.
И толкова те заболява главата, че решаваш да зарежеш тея глупости и за благото на психическото и здравословното ти състояние да се откажеш от компотите, пък черешите ще си ги правиш на ракия, поне да е благо на душата. (това, че и за ракията нещата не са прости, в отделна притча ) И както си пиеш черешовата ракийка един следобед, си викаш абе я до го видя тоя Васко Черешата сигурно страхотен бизнес върти в другото село, все за неговите компоти се говори. Отиваш и какво да видиш, то едно черешово дърво няма при него, откъде ги вади тея компоти? Пък помощи от държавата получава, пари от евро програми му дават, много интересно...
И така, дами и господа, общо взето се случват нещата в нашата родина