Сага: Предсрочно спиране на договор с А1

angelovarna

Well-Known Member
Здравейте,
След показаното днес отношение от А1, реших да си направя труда и опиша за някои особености, свързани с прекратяването на договори, сключвани с тях.

В първите дни на месец април сключих договор с тях за оптичен интернет 300/180mbps и iptv 200 канала с два приемника.
Все още тече промоция, която гласи, че за първите 6 месеца от договора таксата ще е наполовина, спрямо стандартната за плана (около 16 или в моят случай заради втория приемник - 18-19лв, вместо 35/38лв).

Сключих договора, но още от първия ден, тъй като работя от вкъщи и ползвам VPN свързаност с фирмените ресурси (сървъри към Ирландия и други в града, където живея), започнаха да се наблюдават постоянни прекъсвания на връзката.
Прекъсванията бяха на 5, 10, 20 минути, час или най-много два. С телевизията проблеми нямах, интернета уж вървеше. Защо уж? Защото понякога ако искам да вляза във Фейсбук или друг сайт понякога не ставаше от първия опит (но това ми направи впечатление по-късно).

Пуснах заявка за проверка от ИТ отдела на компанията, от която съм нает. Хората седмица и половина, почти две проверяваха. Наново ми сетваха връзки, сменяха се протоколи, сървъри, права...никаква промяна.

На 20ти април имаше Apple event, което пак прекъсваше на същия принцип - 5, 10 минутки, максимум 15.
Пуснах го да върви успоредно на друга машина, но с мобилен интернет от Виваком - там не прекъсваше. Т.е. проблема не бе в претоварване сървъра на Apple.

Пуснах няколко ping-a и видях как падат пакети, като загубата бе от 1 до 3.5%.
Тогава реших да се свържа с поддръжката на А1. Дистанционно проверяваха - проблем не видяха. Пратиха техник, той също не установи проблем и накрая излязоха гордо със становище, че всичко е супер и проблем няма.
Да, ама аз не мога да работя. Докато се закача през VPN-а с всички мрежови директории и неща (с Apple компютър съм) и пусна всички приложения, които са крашнали, поради предходното прекъсване на връзката - тя прекъсва пак. Т.е. аз не мога да работя с такова "качество" на услугата.

От работа започнаха да ме притискат да си оправя проблема, затова звъннах на предишния ми оператор, при който като бях проблеми с връзката нямаше и пуснах заявка да ми прекарат отново тяхната услуга.

Кабелът ми е един (моя собственост, откупуван от квартален оператор, прекарал го при строежа на сградата), който бе прехвърлен от кутията на А1, в тази на другия оператор.
Отидох в офиса на А1 с устройствата им, тъй като вече няма с какво да ги захраня (кабела е в друга кутия както казах) и поисках да прекратя договора.

Естествено, трябваше да платя неустойка, все пак по мое искане, и то за веднага ще спираме договор.
Сметнаха ми неустойка в размер на 168.81лв. И тук започвам с интересното:
1. Неустойката включва 3 пълни месечни такси (това е ОК), и НЕИЗПОЛЗВАНАТА отстъпка до края на договора. Това в моят случай е за 5 месеца по половин такса. Разбирам да беше използваната, но неизползваната...
Отворих договора и чета, а там наистина пише, че "абонатът дължи на А1 и част от стойността на отстъпките на абонаментни планове и от пазарните цени на крайните устройства (закупени или предоставени) за оставащия край на ползване по съответния абонамент".
Да, но каква е тази част е мистерия. Никъде не е посочено, нито пък кои са тези устройства. Че те можеше да ми поискат и част от цената на рутера и приемниците за телевизия поради амортизация примерно. Но слава Богу, не поискаха.

2. Не може да се прекрати услугата веднага. Трябва да се пусне заявление, в което служителя вместо вас посочва дата 1 месец след тази, в която сте им отишли на крака с устройствата и искате всичко да спре.
Ако сте от чужбина - пак ще идете. То ей я къде е България.
Така се заобикаля условието за дължене на максимум 3 пълни такси от клиента. Клиента ще трябва да плати и четвърта.

3. Не трябва да плащате фактурата, която ще излезе, в моят случай след седмица, а финалната.
Защо? Защото после ще има изравняване поради това, че плащанията вървят с едно напред (има предплащане), и може да се наложи да ви връщат пари. А връщането на пари е друга песен народна.
Ако имате "щастието" да ви излезе минуса фактура, т.е. да имат да ви дават пари, трябва да пуснете молба за връщане на сумата и след Х период от време те да ви я върнат. Дали е по банков път или по български ще ви накарат пак да ходите в офис - надявам се да не разбера. Едно време обаче беше, да, познахте - до офис.

Платих си неустойката, върнах устройствата, взех протокола и пратих всичко на "Customer support" отдела им в София за да разпитам, защо налагат изчакване на още 1 месец.
Днес получих стоснат отговор:
"Бих искала да Ви информирам, че договорът за домашен интернет и телевизия може да бъде прекратен предсрочно спрямо условията, описани в него." - добър ден.
"За да прекратите договора си с А1 България, е необходимо титулярят с лична карта да подаде едномесечно предизвестие в магазин на компанията. ... В бъдеще преди да сключите конкретен договор, следва да се възползвате от възможността да го прочетете и да получите разяснения по всяка интересуваща Ви клауза. Подписването на договора означава, че сте прочели, разбрали и приели условията, описани в него."

А в договора, в раздел Прекратяване пише:
- Прекратяване преди изтичане на срока: По искане или по вина на абоната с неустойки.
- Прекратяване след изтичане на срока: С едномесечно предизвестие без неустойки.

Сега договорът ми не е изтекъл, платил съм неустойка, но ме карат да изчакам 30 дни, че и ми казват да си чета договора.

Уведомих ги, че съм потърсил за становище и КЗП, тъй като щом те твърдят едно, пък в договора пише друго...се стига най-малкото до неясноти, от които потребителя бива ощетяван.


ПП. Към другия оператор по същия кабел, прекъсвания и проблеми с интернета и фирмените ресурси, които ползвам няма.

Стига да ви е интересно как ще продължи случая - ще пиша тук.
 
Такова е. На мен Blizoo ме глобиха за 2 години неползване на интернет след като трябваше да спра да ги ползвам на една фирмена локация, но договора беше на мое име, така че... Освен това ме излъгаха, че съм дължал 300лв. заради невърнато оборудване и чак след това стана ясно, че било защото не съм ползвал 22 от 24-те месеца интернет от договора им, който след 2-рия месец им казах да ги спрат между другото.

И аз съм на A1 от години. Като цяло и Теленор и А1 са си мошенници от край вревме, но откакто почнаха договори с безкрайните безплатни минути и минахме на тях, ни надписват само 20-тина процента над сметките, преди беше сигурно двойно към Глобул. :)

Върти го, сучи го, за 4 номера с безкрайни минути си плащам по 200 кинта на месец с ДДС, нищо че се предполага да са по 30лв. парчето. Но това което спрях да правя е да преподписвам договори след изчитането им, вече ги оставям да си висят и ако ми скимне дирекнтно ги спирам само с месец предизвестие и без да плащам някакви гадни неустойки.

Не че пак не ми звънят всеки месец с най-добрите гига супер промоции на света да ме вържат към тях, но от фирма, която ти слага яката лихва, за да си вземеш PS4 на изплащане и освен това искат да се набуташ на 35лв.+ телевизор, за да ти дадат PS4, могат да взимат да се набутам на подобни оферти. :)
 
offtopic - В момента Виваком си променят Общите условия. Промените влизат в сила на 10 май. До един месец след това всеки може да си прекрати договора без никакви санкции, предизвестия и т.н. Това са промените - §26, с който се променя т. 138 от ОУ.
 
Тия гниди от А1, както и останалата сган са много трудни за преодоляване, просто внимавайте какво подписвате!!!
 
Принципно си прав и е похвално че си търсиш правата. Но... това мотаене и подаване на безкрайни молби , бланки и тн нз дали ще останеш доволен с оглед на изгубеното време. Всеки е имал подобни драми с операторите ни. Мен примерно наскоро ми звънят по телефона с нова невероятна оферта , защото скоро ми изтичал договора. Проверих аз - изтича края на годината, но жената по телефона - нямала информация кога изтича но щом ми звъни е скоро.... пак става въпрос за А1. На втория разговор я направих на 2 стотинки , прекъсвах и казах да не ми се обаждат повече и да ме отнемат от времето. А тя си пее едно и също, като касетофон.
Винаги гледат да те завлекат я с такси , я с договор - просто им е такава политиката.
 
Преди бяха Мобилтел сега А1 - вълка козината си мени, нрава не. Доста главобилия имах с тях с фирмената сметка. 2008-ма се махнах и нито ден не съжалявам. Не че другите са стока, просто правя договор за година две и после ги сменям.
Интересно е друго! Дали няма начин да се докаже, че те не предоставят услугата която описват в договора. Разбирам, че един човек няма как да се занимава но с групов иск може да се сломят.
Автора на темата ясно е изразил, защо се маха от там и е разбираемо, всеки би го направил при тези условия. Мисля, че само трябва да се докаже в съда за да им се натири носа веднъж за винаги.
Впрочем тези подбираха и най калпавите служители преди, сега не знам как е.
 
Винаги съм се чудел на хората които използват мобилните оператори за домашен интернет :(
 
Христос възкръсна!
Защото мобилните оператори изкупиха почти всички малки, местни оператори! Да, удобно е при проблем да звъннеш и да ти вдигне човек, а не автоматична централа и да ти решат проблема бързо. До вчера бях на такъв, със стара мрежа на меден кабел, макс 100Mbps и често се налагаше да им звъня. От днес съм на оптика на Виваком. Надявам се проблемите с прекъсванията да спрат.
 
Христос възкръсна!
Защото мобилните оператори изкупиха почти всички малки, местни оператори! Да, удобно е при проблем да звъннеш и да ти вдигне човек, а не автоматична централа и да ти решат проблема бързо. До вчера бях на такъв, със стара мрежа на меден кабел, макс 100Mbps и често се налагаше да им звъня. От днес съм на оптика на Виваком. Надявам се проблемите с прекъсванията да спрат.
Уповавай се на божията вяра и всичко ще е наред
 
Винаги съм се чудел на хората които използват мобилните оператори за домашен интернет :(
Понякога просто няма друг избор. Кварталните доставчици дават до 50-100мбпс с по-лоша поддръжка и качество на услугата. Цените им пък не отстъпват на мобилните оператори.
 
За това подписвам само на малките доставчици. Това че Ментел ти обявяват 300МБ изобщо не означава, че ще ги достигнеш. На мен ми обявяват 100тина, но реално стигам 200 и проблем никога не е имало. Винаги на съпорта ми вдига човек и приемат всяко обаждане сериозно.
пс: Става на въпрос за София, за Варна не мога да ти препоръчам доставчик.
 
Такова е. На мен Blizoo ме глобиха за 2 години неползване на интернет след като трябваше да спра да ги ползвам на една фирмена локация, но договора беше на мое име, така че... Освен това ме излъгаха, че съм дължал 300лв. заради невърнато оборудване и чак след това стана ясно, че било защото не съм ползвал 22 от 24-те месеца интернет от договора им, който след 2-рия месец им казах да ги спрат между другото.
Да, тия от Близу и на мен ми го играха да има платя техниката, която по документи грам не бяха ми дали. И им показах, че в договора нямаше нищо такова. Скапаният им интернет вървеше по-добре с наши рутъри и за това още тогава не ги взех. Нещо такова ви спомням и сега като разбирам, че са част от А1 грам не се учудвам, че го играят същия номер. :)

Освен да внимавате какво точно подписвате, пазете си всички протоколи, бележки и всичко от тях. Просто не се знае в кой момента ще е нужно да си в отбранителна позиция. Преди време само четох такива драми, но докато не го минеш, не вярваш, че ще ти се случи. И да, май става все по-често.

Съгласен съм, че всеки един бизнес е длъжен да се защити и да устоява това, което си му е по право. Защото всеки ако почне да се гаври, ще е нужно да затворят кепенца. Но е редно и също така като се влиза в такива битки и претенции нещата да бъдат проверявани поне два пъти преди да се тръгне. А, ако системата е дала грешна информация, добре, но тогава се прави и справка и по друг канал - някакви архиви. Все пак ти потребители присъстват не само като някакви данни в дигитален вариант, а и договорите им се търкалят някъде из някоя папка.
 
По новия закон, касаещ изрично частните лица, и изготвен специално за телекомуникационните компании, могат да ви потърсят неустойка максимум за два месеца. За да се опитат "малко" (мамо, аз съм малко бременна) да заобиколят закона, мобилните използват техниката на "промоциите", тоест вписват в договора, че абоната се ползва с едиквиси %ти отстъпка, важащи само в случаите, когато договора е подписан за "едиколко си" време. Обаче донт лори, това пада в съда с 200! Могат максимум тия две месечни такси да ги "цъкнат" на цената без промото. Опитват и други всякакви въртели, но запомнете - ако се заинатите - падат. Проблем за абонота единствено се явява, когато е сключил допълнителен договор (изрично с анекс към основния) за устройсва на изплащане, тогава дори се застраховат със запис на заповед. Ако сте сключили договор като юридическо лице - това при всички случаи положението е - папабабача..
Иначе, колкото до това "четете преди да подписвате", то релано нищо не правите, защото ако прочетете договора, то ясно, че няма как да подпишете, съответно няма да ползвате услугата :) Всички договори са еднотипни и това дали си чел или не си чел, няма да те изтласка пред другите по никакъв начин хах :) НО пък не забравяйте, че дори и 400 страници ферман да ви бутнат, там абсолютно всички фантасмагории отпадат, нищо че сте подписали договора. Ако си мислите, че се ЗАДЪЛЖАВАТЕ да ползвате или съответно да платите упоменатите периоди, значи не асимилирате, че този закон, защитаващ потребителите специално от телекомуникационни компании, ви предпазва и умаловажава всички точки и точици, именно за да ви защити от липсата на умения и ресурс, които юридическите могат да проложат. Но това не пречи да се кара по стандарта "ако мине". Надвзетите такси се водят доброволно и съзнателно платени, дори по закон да не сте длъжни да ги плащате :)
Важно е да не оставяте нещата на самотек, тогава - пак бабача. Стига ви и един документ под който да сте се подписали "възразявам" и след това в съда само ще се набутат с разходи.


edit: Не знам що съм останал със спомена, че е два месеца, но верно е ТРИ.. явно "за щастие" :)
 
Последно редактирано:
Току-що преборих змея. По мейла получих следното (прикачих скрийншот към това съобщение).

По изключение решиха от А1 да не ме карат да чакам 1 месец и нещо докато ми се спре договора.
 

Прикачени файлове

  • Screenshot 2021-05-05 114446.jpg
    Screenshot 2021-05-05 114446.jpg
    387.2 KB · Преглеждания: 34
ПП. Аз се радвам и скрийншотове пращам, но вече половин работен ден, услугите и договора стоят активни в профила ми в А1. Ще го следя да видя промяната кога влиза в сила. Понеже по мейл може да казват едно, ама накрая да излезе друго. Я някой забравил, я нещо друго...знаете.
 
Току-що преборих змея.

Малка победа, но си е победа все пак :) Това е щото си дал гласност, евала! Аз съм имал дълга комуникация за къде по-фрапиращ случай и вервай ми, всичките 4-5 лелки дет се смениха да ме "съпортват" не бяха дори минимално близки по любезност, както при теб.
 
Ето какво пристигна по пощата вчера (изрязал съм излишните обяснения) от омбудсмана:
2021-05-21-0001-1.jpg

Интересното в случая е, че според написаното в документа, А1 не става ясно каква точно клауза ще отпада, а пък по-долу е написано, че неустойката включва "част от предоставените отстъпки и субсидии, пропорционално на оставащия срок от договора."
Мен ме ощавиха за НЕИЗПОЛЗВАНИ отстъпки до изтичане на договора. Не част, ами в пълен размер. Силно се надявам и тази клауза да мине ревизия.
Не съм включил частта от написаното, където е посочено, че ако искате да си спрете договора по ваше желание, преди изтичането му и платите неустойка - сте длъжни да предизвестите другата страна 30 дни. Т.е. реално наистина има неустойка от 3 месечни такси + ползвани отстъпки (тук А1 спорят по темата), и още 1 такса покрай 30те дни чакане.
 
И ето, пак сме в изходно положение. Този път с Виваком и казуса е абсолютно същия, а уж договорите са коригиране след разговори с КЗП.

Ето, какво публикувах на стената им, прикачих и снимки от горното становище на Омбудсмана, също пуснах и нови жалби към КЗП и същия. Виваком обаче са дори по-зле от А1. Вижте по-долу за какво иде реч:

-------------------------
На вниманието на клиентите на Виваком и на оператора!
Като дългогодишен клиент на оператора ми се наложи да поискам предсрочно спиране на наскоро подписан 26 март 2023г договор за домашен интернет и цифрова телевизия.
Тъй като прекратяването е по мое желание и предсрочно, дължа неустойка.

Какво обаче ме втрещи като становише на Виваком по въпроса:
1. Виваком НЕ СА В СЪСТОЯНИЕ ДА ПРЕСМЕТНАТ И УВЕДОМЯТ КЛИЕНТА СИ КАКВА Е ДЪЛЖИМАТА НЕУСТОЙКА КЪМ МОМЕНТА - нито в магазина, нито оператор на 123. Така клиента не може да вземе информирано решение дали просто да остави договора да изтече или да го спре веднага. Неустойката се разбира каква е около 2 месеца след подаване на предизвестие (за което ще пиша след малко) при вече спряна услуга, когато КЛИЕНТА НЯМА ДА ИМА ДРУГ ИЗБОР ОСВЕН ДА ПЛАТИ КАКВОТО МУ СЕ КАЖЕ!

2. Искат задължително предизвестие от 30 дни, с което заобикалят закона за дължими 3 пълни такси +възстановяване на начислена използвана или неизползвана отстъпка. От Виваком не можаха и това да ми кажат кое е - дали се дължи използваната или неизползваната отстъпка.
Обясних на място, че от следващия ден (т.е. днес - 8ми май 2023г) няма да живея в жилището, то е продадено, а тъй като поставените от тях условия за прехвърлянето на услугата/договора на новия собственик са абсурдни трябва да спрем веднага договора - срещнах нулево разбиране.

Взеха си устройствата, дадоха ми протокол и ме накараха да чакам 30 дни да спират услуга, която няма как да се ползва, и така вместо 3 такси с 2 ползвани отстъпки накрая ще платя 3 пълни такси, една промо такса, 3 ползвани отстъпки. Дори се и присмяха накрая. А преди 2 години и половина когато имаха проблем с услугата ми издадоха становище, че са съгласни тя да бъде спряна, подадох искане - спряха я на следващия ден без предизвестия и глупости.

В интерес на истината и телевизията и интернета им спираха по няколко пъти дневно, всеки ден. През адреса минаха няколко техника, сменя се кабел, всичко се провери, но услугата им явно не става.

Преди две години в отговор на Жалба N 3477/2021 към Омбудсмана на Република България получих становище, че искането на предизвестие за предсрочно прекратяване на договор от абоната е неправомерно и са направени препоръки от КЗП за коригиране на договорите и на трите оператора. От 123 Виваком ми заявява с насмешка как нищо не разбирам и че начина е само с предизвестие, било написано в общите условия, които както добре знаем не се предоставят на хартиено копие на клиентите и няма как да проверя по време на разговора с оператора. Но го проверих и в точка 50.1. искане за предизвестие няма, а останалите подточки са описани общо, без необходимата конкретика.за да се каже с точност казуса към коя спада.

Затова след вчерашното преживяване с Виваком отново пуснах сигнал към КЗП и Омбудсмана. Подадох предизвестие, защото съм оставен без избор от тях. Взеха устройствата и така ще платя за 1 месец за две услуги, които няма как да ползвам. Интересното е и защо са съгласни да си вземат устройствата без да ги интересува дали и как ще се ползва услугата.
Жалкото е, че имам още една услуга към тях. Няма да я спирам, но ще дойде ден, в който и тя ще изтече...така в него момент ще се замисля доста дали да не я прехвърля другаде, а за прекарване на нови услуги от точно този оператор - едва ли бих склонил повече.
 

Горе