Кое не сме минали? България ли гледаш? Тук се продават средно под 25,000 нови автомобила годишно. На никой не му дреме какво се случва в България.
Глобално през 2022г. повече от 5% от новите автомобили, които се продават са електрически. През 2021г. бяха около 2.3%. Или не е вярно? Това колко прави май над двойно увеличение?
Статистичестиката за последните 120г. казва, че 5% е критично ниво при адопшън на нова технология. Щото фотоапарата е единствената технология с масов адопшън и няма други примери?
А другите технологии по едно време не струваха майка си и баща си. Първите компютри например са стрували около $500к. Или и това не е вярно?
Гледаш прекалено близко до носа си. Държавите като България са 10-15 години назад.
По света са планирани големи увеличения на данъците за ДВГ. Особено за дизелите.
Или не е вярно?
Вече дали Сашко ще изхвърли старата печка е въпрос на лично финансово решение. Ако постепенно горивото му стане 10лв. и данъка 1,000лв., защото от ЕС така са казали със сигурност ще се замисли.
Не. Става въпрос за всякакви индиректни и директни субсидии за цялата петролна индустрия спрямо зелената индустрия.
Я помисли пак.
Електрическият автомобил вече е по-евтин спрямо ДВГ що се отнася цялостен живот на автомобила. В близките 3-5 години и стикер цента ще стигне тази на ДВГ.
Т.е. какво излиза? За крайния потребител вече е по-евтино да премине на ел. Просто първоначалната инвестиция за някои хора в някои точки на света все още е твърде висока. Какво става, когато това се промени?
Тесла например планират нов модел за $25,000-$30,000, което е супер достъпно. Вярно нямат сервиз тук, но китайците със сигурност ще залеят пазара в ЕС, а там вече има евтини варианти.
Наистина ли?
Днес има места, където над 80% от новите автомобили са ел.
- В Китай (най-големият автомобилен пазар) през 2022г. е около 30%. Т.е. едно на 3.
- В САЩ (вторият пазар по големина преди ЕС) е около 10%.
Това е днес. Не след 20г.
Всъщност е въпрос на елементарна обща култура. Ако за период от Х години старата кола ти излиза по-скъпо спрямо електрическа такава няма никаква логика да караш ДВГ.
При мен ситуацията е на кантар и затова не успявам да оправдая покупката. Дали днес държавата ще помогне или след 3-5г. пазарът сам ще наклони везните няма толкова голямо значение. В някои държави обаче хората не чакат и там е по-лесно.