Счетоводство на онлайн магазин

От: Счетоводство на онлайн магазин

Ако например решиш да си продадеш стария компютър няма проблем да го направиш като физическо лице и даже няма да дължиш данъци (останах с такова впечатление след като четох ЗДДФЛ*). Обаче ако започнеш да се занимаваш с търговия с цел да се прехранваш трябва да регистрираш фирма и фирмата да извършва търговската дейност.

Най-интересното е къде точно е границата между това да си продаваш (като физическо лице) лични вещи, които си решил, че не ти трябват (напр. продаваш си стария фотоапарат, защото си купил нов) и да ги продаваш с цел да се прехранваш. А ако ти се наложи да продадеш лични вещи за да си купиш храна (напр. останал си безработен и нямаш пари за ядене)?

Ами ако си някакъв маниак, който си купува всеки месец нов компютър и продава стария? Психично болните хора, които го правят нарушават ли закона?

* Не давам гаранция за верността на написаното. Четете това на свой риск. Мисленето също е на ваш риск.

То на това освен законова си има и естествена регулация.
Т%и би ли си купил компютър или телефон на нормална цена (не става въпрс да ти продам стария си нотбук за 150 лв.) без фактура, гаранционна карта и касов бон. Аз не бих го купил. Защото губя гаранция (поне къдет аз съм правил рекламации ми искат гаранционна карта и касов бон за покупката). А истината е че ако си продаваш някакви неща по форумите или сругаде никой не може да те хване. Друг е въпросът дали някой би си купил нещо сериозно от такова място, без да има никакви гаранции за произход, качество и т.н.
 
От: Счетоводство на онлайн магазин

Темата стана много интересна, и с много поучително инфо, не само за мен, но вярвам и за много хора, които за започнали, или тъпърва навлизат в интернет търговията..

Нямам недоверие към счетоводителя, човека държи много големи фирми и предприятия, но не му се е налагало да осчедоводява подобни фирми, просто искам да разменим опит в нет търговията с хора, сблъсквали се с подобни казуси.
 
От: Счетоводство на онлайн магазин

Имам тълкувание на НАП по казуса, за съжаление е конфиденциално (фирмата не дава да се разпространява, не знам защо), в което се разглежда точно наложения платеж и изрично се казва, че трябва да се издава касова бележка.
Тълкуванието не е закон и пада в съд... ако някой му се занимава да се съди с НАП :)
Абе така е само че от Еконт ти дават парите не в брой а ти ги превеждат по банка. В този случай наистина се прави една група от типа плащане с наложен патеж или безналични плащания или там както си измислиш и там отразяваш плащанията с наложен платеж. Няма как това дето да не се натрупва във фискалната памет да стане. Прави се друго - в края на месеца (може и по-често) се прави отчет и в него се отделят наличните от безналичните плащания и така се предотвратява двойното отчитане на оборота. Това, че получените пари от Еконт не съвпада с реално изпратените и отразени в касовия апарат суми също е възможно - това се получава когато стоката се изпрати последните дни от месеца - парите идват п-късно. И за този проблем си има решение. Прсто част от сумата остава неплатена в края на месеца - но това са вече чисто счетоводни въпроси и въпрос на дебит и кредит, което би трябвало да знае счетоводителят.
Относно съхранението на информацията - няма конкретни разпоредби в законите, които да третират съхранението на информацията от админ панелите на интернет сайтовете. Има обаче разпоредби, които те задължават за определен срок във времето да можеш да представиш информация за всяка стопанска операция (сделка) този срок е минимум 5 години, а при определени обстоятелства може да стигне до 10 години. А ти дали ше я представиш от админ панелът или по някакъв друг начин си е твой прблем. Важното е да осигуриш такава информация.

И накрая да кажа още нещо: В началото на темата беше казал, че си се спрял на счетоводител. Въпросите, които поставяш тук, всъщност са въпроси, които би трябвало да дискутираш с него, а не по форумите. За счетоводител, който си разбира от рабтата, твоите въпрси би трябвало да са елементарни. Ако се затруднява с отговорите - потърси друг. А ако си решил да го проверяваш, като разискваш въпросите и тук и с него - не е коректно към човека. Още в началото на съвместната ви работа започваш с недоверие. Във всеки случай да знаеш как се познава добрия счетоводител - ако дадена стопанска операция може да се реализира по закнен начин, значи че има начин да се отрази и в счетоводството, и ако си напраивл нещ, което не е незаконно и някой започне да ти обяснява, че това нещо не може да се отрази счетоводно, значи не е човекът, който търсиш. По принцип счетоводителят отразява това което се е случило, а не се случва това, което счетоовдителят може да отрази.

Май стана малко дълго. Ако някъде липсват "о" - та не е защот съм неграмотен, а защото нещо ми се скапа клавиатурата!
 
От: Счетоводство на онлайн магазин

По тази логика всички продавачи в ебай трябва да имат фирми. Аз досега съм купувал доста артикули от там и получавам едно лисче принтато от пейпала, това ако е касов бон ..
 
От: Счетоводство на онлайн магазин

Имам тълкувание на НАП по казуса, за съжаление е конфиденциално (фирмата не дава да се разпространява, не знам защо), в което се разглежда точно наложения платеж и изрично се казва, че трябва да се издава касова бележка.
Тълкуванието не е закон и пада в съд... ако някой му се занимава да се съди с НАП :)

Разбирасе че трябва да се издава касова бележка, но само ако плащането не е извършено по банков път - ако плащането ще се извърши или вече е извършено по банков път няма закон в БГ който да те задължи да пуснеш и касов бон.
А това че например Еконт ще ти преведът парите от наложените платежи по банкова сметка по никакъв начин не те освобождава от задължението да пуснеш касов бон. Защото ти на Еконт не продаваш нищо и това че те ти превеждат пари по сметката не означава че са приходи от стопанска дейност а е по скоро захранване на сметка
 
От: Счетоводство на онлайн магазин

Относно съхранението на информацията - няма конкретни разпоредби в законите, които да третират съхранението на информацията от админ панелите на интернет сайтовете. Има обаче разпоредби, които те задължават за определен срок във времето да можеш да представиш информация за всяка стопанска операция (сделка) този срок е минимум 5 години, а при определени обстоятелства може да стигне до 10 години. А ти дали ше я представиш от админ панелът или по някакъв друг начин си е твой прблем. Важното е да осигуриш такава информация.
Благодаря ти за търпението да обясняваш на лаици като мене. Ако може да доуточним горното само. Интернет магазините, също като реалните продават на крайни клиенти. Защо тогава е необходимо да се пази повече информация от втория екземпляр на касовия бон - кой е клиента, какво е купил и т.н.?
п.с. Счетоводители всякакви като всички хора- добри, честни, нечестни, сега се учат. Лошото при последните 2 е, че докато ги разбереш такива л*на могат да из*т, че дори да те вкарат в обща баня с мургави, татуирани индивиди. Или най - малкото да те дърпат за солени глоби, щото фирмаджията отговаря в крайна сметка.
 
От: Счетоводство на онлайн магазин

Аз не съм казал, че трябва да пазиш информация за това на КОЙ си го продал, но е редно да пазиш информация КАКВО си продал. Аз в предишен пост ти казах - трябва да можеш за пред проверяващите да решиш уравнението: закупена стока - продадена стока = налична стока и това не в пари а в натурални показатели - бройки, литри, метри или в каквото там продаваш. Ако това ти е в ред, почти нямаш причини да се притесняваш.

В касовия бон не винаги има информация какво точно си продал, затова към отчетът на ЕКАФП се изготвят и допълнителни справки за да се изясни аналитичноста на продадените стоки и това е повече твоя работа отколкото на счетоводителя, защото той не е врачка да познае от касовия бон какво точно си продал. Тези справки би трябвало да се правят от продавача, а счетито само да ги обработи.
Естествено ако си програмираш ЕКАФП по подходящ начин тези справки могат да ти излизат и от фискалният отчет, но повечто хора не го правят, защото е доста трудоемко. Ако ти се занимава, в последствие ще те улесни доста. Но пък при появята на нова стока постоянно трябва да се добавят артикули в ЕКАФП. Има си и спец. програми за тази цел - за връзка с ЕКАФП - струват малко скъпичко, ама след време и те се изплащат, защото доста улесняват работата.
 
От: Счетоводство на онлайн магазин

Мен ако питате изчистете си работите относно интертен системите (панели, пеипали ...), тъй като там остават следи.Все още данъчните нямат достъп до там, но следващите няколко години може и да заимат, особено към пейпал, защото все пак те са европеици (не забравяйте това).а и то си има давност 5 год, както каза колегата ...

С тоя нисък корпоративен аз хич не мисля как да не плащам каквото и да е.10% си е направо смешно особено в сравнение с другите държави.
 
От: Счетоводство на онлайн магазин

Данъчните винаги са имали достъп до данните в компютрите на жертвите (данъкоплатците). Само че не винаги са се възползвали от тази възможност (главно, защото не могат да се оправят с компютри).

Нямаш право да откажеш, ако ти разпоредят да им дадеш достъп до данните (даже могат да ти вземат техниката и в присъствието на компетентен специалист да направят копие на данните, които са ти необходими за да не ги загубиш - не е като в Русия да ти вземат компютрите и да не ти дават да си направиш копие на данните).
 
От: Счетоводство на онлайн магазин

Здравейте , ако се интересувате от водене на счетоводство за онлайн магазин и въобще за услугата, не се притеснявайте да пишете. Работя с няколко такива фирми за онлайн търговия и ще се радвам да бъда полезен .
Скайп - kodeksbg
 
От: Счетоводство на онлайн магазин

Щом се занимаваш с това кажи решение на следният казус - на клиентите си изпращаш стоката с наложен платеж по Еконт в пратката им изпращаш и фактура с касова бележка - Еконт събира сумата и понеже имаш договор с тях натрупаните средства ти ги превеждат по банков път в следствие на което получаваш двойно натрупване на приходи веднъж по касови апарат веднъж по банковата сметка.
 
От: Счетоводство на онлайн магазин

Щом се занимаваш с това кажи решение на следният казус - на клиентите си изпращаш стоката с наложен платеж по Еконт в пратката им изпращаш и фактура с касова бележка - Еконт събира сумата и понеже имаш договор с тях натрупаните средства ти ги превеждат по банков път в следствие на което получаваш двойно натрупване на приходи веднъж по касови апарат веднъж по банковата сметка.
+1 за задачката :)
 
От: Счетоводство на онлайн магазин

В този случай не трябва ли касовият апарат да е настроен да не вкарва тези пари в касата?
 
От: Счетоводство на онлайн магазин

Един въпрос по тематиката . Примерно имам магазин (online) който не ми е основно препитание . Вътре продавам 50 артикула от различен вид но само по една бройка . Нямам фирма . Каква ще е разликата че го продавам online в магазин и не съм фирма като това са примерно мои вещи . Както в аукро има физически лица които имат по 50-60 артикула и си ги продават като физически лица , защо аз трябва да си направя фирма за да продавам 50 артикула в мой си магазин .
 
От: Счетоводство на онлайн магазин

Това че в аукро има хора които извършват системна търговия без да имат фирма и тн. не те оневинява и ти ако правиш същото защото то си е пак толкова незаконно. Според мен може да не се зачете за търговска дейност ако в описанието на всеки продукт изрично си описал че нещата са единични бройки употребявани и тн. и пак е въпрос на преценка дали няма да го сметнат за търговска дейност.
 
От: Счетоводство на онлайн магазин

Щом се занимаваш с това кажи решение на следният казус - на клиентите си изпращаш стоката с наложен платеж по Еконт в пратката им изпращаш и фактура с касова бележка - Еконт събира сумата и понеже имаш договор с тях натрупаните средства ти ги превеждат по банков път в следствие на което получаваш двойно натрупване на приходи веднъж по касови апарат веднъж по банковата сметка.

Стига да изпратиш само касова бележка - без фактура. Нямаш двойно натрупване. Оборотите от наложените платежи се осчетоводяват по разчетна сметка- ситуацията е такава:

Плащане от клиента на куриера - (транз. сметка ) 501 / 411
Всички събрани пари се отчитат по транзитна сметка - 499 / 501
В края на мес куриерът ти плаща - 503 / 499

така става работата (не съм счетоводител, но имам известни познания)
 
От: Счетоводство на онлайн магазин

Стига да изпратиш само касова бележка - без фактура. Нямаш двойно натрупване. Оборотите от наложените платежи се осчетоводяват по разчетна сметка- ситуацията е такава:

Плащане от клиента на куриера - (транз. сметка ) 501 / 411
Всички събрани пари се отчитат по транзитна сметка - 499 / 501
В края на мес куриерът ти плаща - 503 / 499

така става работата (не съм счетоводител, но имам известни познания)

Направо счетоводен шедьовър, бих казал!
След като не си счетоводител, защо се опитваш да обясняваш неща, които не са ти ясни с термини и техники, които очевидно не владееш.
 
От: Счетоводство на онлайн магазин

Първоначално изпратено отmantaman
Щом се занимаваш с това кажи решение на следният казус - на клиентите си изпращаш стоката с наложен платеж по Еконт в пратката им изпращаш и фактура с касова бележка - Еконт събира сумата и понеже имаш договор с тях натрупаните средства ти ги превеждат по банков път в следствие на което получаваш двойно натрупване на приходи веднъж по касови апарат веднъж по банковата сметка.



Довери се на счетоводителя си - това което питаш не е казус.
Всеки, който има приходи от наложен платеж, среща трудности в отчитането им, но проблрма е по скоро технически, а не казус.
Ако все пак много се тревожиш да не ти дублират прихода, просто поискаи от счетоводителя си да ти напрви едно ОПР за 1-то тримес. на годината и си засечи прихода в ОПР-то с показателите от касовия апарат. Ако се засекът значи всичко е ОК.
 

Горе