Военният произход на Интернет
Както Саша Левайн разкрива в своята революционна книга, Surveillance Valley , в разгара на Студената война , американските военни командири преследваха децентрализирана компютърна комуникационна система без оперативна база или щаб, която би могла да издържи на съветски удар, без да затъмнява или унищожава цялата мрежа.
Surveillance Valley: The Secret Military History of the Internet. A book by Yasha Levine. Spies, counterinsurgency campaigns, hippie entrepreneurs, privacy apps funded by the CIA. From the 1960s to the 2010s — you'll never look at the Internet the same again.
surveillancevalley.com
Проектът е координиран от Агенцията за напреднали изследователски проекти в областта на отбраната (DARPA), създадена от президента Айзенхауер през 1958 г., за разработването на технологии, които ще разширят границите на науката и технологиите и ще помогнат на САЩ да преодолеят ракетната пропаст със Съветите.
DARPA е в авангарда на всеки голям напредък в разработването на персонални компютри след Студената война, кулминираща през 1969 г. с първите компютри, пристигащи в университетите в САЩ.
Няколко години по-късно DARPA ще разработи протоколите, за да позволи на свързаните компютри да комуникират прозрачно в множество мрежи. Известна като The Internetting Project, прототипната комуникационна мрежа на DARPA, ARPANET, е родена през 1973 г.
В крайна сметка проектът беше прехвърлен към Агенцията за отбранителни комуникации и интегриран в многобройните нови мрежи, които се появиха. До 1983 г. ARPANET беше разделена на две съставни части: MILNET за използване от военни и отбранителни агенции, докато цивилната версия ще запази дръжката на ARPANET.
Бързо напред към 1990 г. и ARPANET беше официално изведен от експлоатация,
а Интернет приватизиран на консорциум от корпорации, включително IBM и MCI. В крайна сметка федералното правителство създаде дузина доставчици на мрежи и ги обхвана в частния сектор, изграждайки компании, които ще станат гръбнакът на днешния интернет, включително Verizon Time-Warner, AT&T и Comcast.
Това е същата шепа корпорации*, които не само притежават 90% от медиите в САЩ, но и контролират потока от глобални комуникации чрез процес на абсолютно вертикално-хоризонтално подравняване на наследените медии с цифровите медии и инфраструктурите и технологиите, които им позволяват масова комуникация, включително кабелна, сателитна и безжична, устройствата и хардуера, софтуера и операционните системи.
*
It probably won’t look like this for long.
www.vox.com