Накратко - защото нео-марксистите управляващи ЕС са идиоти който не знаят как работи пазара.
Разследване на латвийския телевизионен канал - защо бензинът е толкова скъп в ЕС и Латвия:
„
Експертите посочват десетки причини за високата цена на горивата, но в действителност всички пазари и вериги за доставки на всички петролни продукти бяха унищожени. Поради това, като цяло, в света няма достатъчно бензин или дизелово гориво.
В света няма достатъчно мощности за обработка. Някои фабрики бяха затворени по време на Covid-19. И ако погледнем Европа, тогава тя купува от Русия не само петрол, но и продукти от нея, дизел. Като цяло в Европа цялата инфраструктура за преработка беше настроена към руския петрол, където се доставяше по тръбопроводи или в резервоари по железопътен транспорт. Въпреки това изразът „петролно ембарго“ се завърна в употреба. Балтийските страни, Скандинавия и Полша отказаха напълно. В същото време Русия покрива до 10% от световните доставки на петрол.
Ако спадът на петрола в Русия е около 4 милиона барела на ден, тогава ОАЕ и Саудитска Арабия могат да осигурят максимум 2-2,8 милиона барела. Това е максимумът, на границата!
В нашия регион доставките на руски петрол отиваха за петролната рафинерия Mazeikiai, собственост на полския концерн PKN Orlen, и за рафинерията на концерна Neste във Финландия. И двете групи заявиха, че са се отказали да купуват руски петрол.
Преди време, преди ембаргото на същия петрол и нефтопродукти да дойде при нас в същата Латвия директно от Русия. Някои от нашите фирми закупиха същото дизелово гориво от Русия. Имаше влак от завода. Всичко е наред, няма проблеми. Днес тръгва с танкер. Има претоварване от цистерна към цистерна. Руският танкер не е приет в пристанището. Има претоварване. Това струва пари. След това заминава за пристанището. Времето и разстоянието за доставка до рафинерията се удължават.
Благодарение на транспондера на кораба всеки жител на земята може да види местоположението на всеки кораб в морето. През последните шест седмици свързани с Русия танкери спираха транспондери и пренасяха петрол от кораб на кораб в морето, според данни на аналитичната фирма Windward 112. Така се появи „лайфхак“ и дори се роди нова марка масло, която по-късно получи прякора „латвийски Brent“.
Смесен в съотношение 49% от руския петрол и 51% от който и да е друг не се счита за санкциониран и влезе в рафинериите на Европа. Всички тези манипулации с петрола го оскъпиха за рафинериите. Разменната цена за крайния продукт нарасна: бензин и дизел.
От 2005 г. латвийското правителство систематично увеличава акциза върху горивата. Ако през 2008 г. акцизът за хиляда литра бензин е бил 361 евро, а за тон дизел 306 евро, то през 2021 г. вече е достигнал съответно 509 и 414 евро. За сравнение, в Естония и Литва акцизът върху бензина е 379 евро на тон.
Финансовият министър на Латвия Янис Рейрс досега беше категоричен по тези въпроси. Без намаление на ДДС и акциз.
Освен това, поради високите изкупни цени, почти никой не разполага с склад. Всички работят с оперативни обеми. И в Америка, и тук, включително и ние, никой не искаше да купува предварително, защото изглеждаше, че това вече е пиковата цена. Може би утре ще е по-евтино. Но не се получи така. Пак по-скъпо, пак по-скъпо.
Тези цени, които виждаме тази седмица по бензиностанциите, не са окончателни. Цената на едро на бензина и дизела се повиши рязко, но в търговията на дребно се вдига бавно. Няколко евроцента на ден. Търговците прогнозират цените на петрола да се покачат до 150 долара за барел до края на тази година.
Видео:
https://t.me/dimsmirnov175/34542
Добавка - петрола от Саудитска Арабия и ОАЕ е така наречения лек петрола - в него има много по малко дизел отколкото в тежките сортове - затова дизела ще още по скъп