Ще вземе ли хляба от ръцете ни изкуствения интелект?

Щом робота по шах, може да бие световния шампион, значи всичко е възможно.
Затворена система е шаха, няма много общо с повечето неща.


Точно преди няколко дни гледах Гари Каспаров като говореше за случилото се навремето ( 97) - интересни неща каза, сега пък stockfish.js е 30кб ;/ , иначе му е била и първата загуба изобщо. Таймстампнат е въпроса
 
Последно редактирано:
Само преди няколко години Джеймс Бонд имаше някакви умопомрачителни джаджи, днес всичко го има в Aliexpress;), а някой неща надминават дори фантазиите от близкото минало.

Играчките не са притеснителни.

Виж алгоритмите, които управляват стената ти в социалните мрежи или както е в Китай решават какво ще работиш, колко пари ще взимаш и дали ще имаш нормален живот са нещо колкото ефективно толкова и ужасяващо.

И една много интересна статия от NYT по темата с автономната мобилност. Малко е FUD-ско заради URL адреса, но статията е много информативна. Следя Chuck от около 1г. https://www.nytimes.com/interactive/2022/11/14/technology/tesla-self-driving-flaws.html
 
Играчките бяха пример колко бързо се променят нещата.
Ами да, много неща са притеснителни, но какво може да направим, щом искаме удобствата на цивилизацията, а и да не ги искаме никой не ни пита, всичко което можем да направим все още е да изкажем мнение или да протестираме по един или друг начин, но това е друга тема....
 
Готов ли се да се обзаложим писмено за някаква сума? Приеми го като хедж (опция) срещу технологиите. Моето ще е bull позиция, а ти ще си шорт. :)

В момента сме на Narrow AI. Обучаваш всеки модел с нови данни само за конкретна цел. Финансови модели, stable diffusion, deep fakes, управление на движение/трафик, оптимизация на процеси на работа, алгоритмите в социалните мрежи, които решават какво да гледаш, Github Copilot и др.

BTW, Copilot (отдолу е OpenAI) е много интересен. Вероятно е програмистите, каквито ги познаваме днес, скоро останат без работа или да се адаптират. :)

Аз казвам, че:
- Strong AI ще присъства в живота на обикновените хора до 1-3г. Т.е. ще можеш да вземеш един модел, сменяш обвивката, подаваш му параметрите, по които искаш да се обучава и той се оправя натам. Този подход технологично вече почти е тук мога да спомена 2-3 компании.
- General AI ще бъде факт до 10г.
- Super AI (възможности над човешките) ще стане реалност до 30г.
Не, не се обзалагам ей така през интернет.
Термините също ми изглеждат доста измислени, Narrow AI, Strong AI и т.н. много разтегливи.
Румбата Strong AI ли е подефиниция тогава?
 
Не, не се обзалагам ей така през интернет.
Термините също ми изглеждат доста измислени, Narrow AI, Strong AI и т.н. много разтегливи.
Румбата Strong AI ли е подефиниция тогава?

Не са разтегливи. Това са класове на възможности както автономията за автомобили има нива.

Румбата е Raspberry Pi с фотоклетка, инфраред с няколко прости алгоритма за разпознаване на предмети и изпражненията на домашния ти любимец. :) Ти как би я класифицирал?

Алгоритъма за разпознаване мисля е само в най-скъпите модели в s серията? Не съм ги проверявал скоро.

Вкъщи имаме китаец, който освен горните сензори има и Lidar. Една от причините да се ориентира доста по-добре.

FYI говоря като човек, който силно се интересува от тези неща и има малко практически опит с невронни мрежи, автономия и радиоуправляеми апарати покрай хобита.
 
Не са разтегливи. Това са класове на възможности както автономията за автомобили има нива.

Румбата е Raspberry Pi с фотоклетка, инфраред с няколко прости алгоритма за разпознаване на предмети и изпражненията на домашния ти любимец. :) Ти как би я класифицирал?

Алгоритъма за разпознаване мисля е само в най-скъпите модели в s серията? Не съм ги проверявал скоро.

Вкъщи имаме китаец, който освен горните сензори има и Lidar. Една от причините да се ориентира доста по-добре.

FYI говоря като човек, който силно се интересува от тези неща и има малко практически опит с невронни мрежи, автономия и радиоуправляеми апарати покрай хобита.
QlODi.gif
 
Кой е написал статията? :) Питам понеже миналата седмица Tesla пуснаха официално FSD бета за цяла Северна Америка.

Всъщност в някои държави има автономни таксита, но са ограничени с гео фенсинг и са много лимитирани. Дори в консервативна Германия през 2023 започва тестването и пускането на L4. L3 имаме отдавна.

Като цяло проблемът с автономната мобилност не е технологичен, а регулаторен. Регулаторите винаги изостават.
Ето това е статията (заглавие "Самоуправляемите коли са заклещени в задънена улица"):
Накратко в статията пише, че за момента реалистичното е подобрения в L3 технологията, докато за L4 ще има много да се чака.

Само да се поправя, че не ставало дума за "най-големите специалисти", а за специалист, който е един от пионерите в тази технология - този който ръководил проекта на Google преди години с който се постави началото на разработките в тази област.
 
Не са разтегливи. Това са класове на възможности както автономията за автомобили има нива.

Румбата е Raspberry Pi с фотоклетка, инфраред с няколко прости алгоритма за разпознаване на предмети и изпражненията на домашния ти любимец. :) Ти как би я класифицирал?

Алгоритъма за разпознаване мисля е само в най-скъпите модели в s серията? Не съм ги проверявал скоро.

Вкъщи имаме китаец, който освен горните сензори има и Lidar. Една от причините да се ориентира доста по-добре.

FYI говоря като човек, който силно се интересува от тези неща и има малко практически опит с невронни мрежи, автономия и радиоуправляеми апарати покрай хобита.
Всичкия AI е вариации на това и ще е така мнооого дълго време.
Как се класифицира румбата не знам, ама това което в момента може да се замени с нещо по-добро, нещо което се обучава и т.н.

Помисли от гледна точка на икономиката.
Защо някой би инвестирал пари и време да изработи нещо, което да замени нещо което вече съществува и работи?
За да може някой си робот с искуствен интелект да работи в среда където е недостъпна за хора?
Да поверим на робот с изкуствен интелект пътуването до марс, луната или други места?
Твърде нишово без приложение извън науката (за момента).

Затова казвам че в обозримото бъдеще ще имаш просто различни вариации на AI измислен и изработен за единична задача.
Прост AI, нищо strong нищо hard.
 
Ето това е статията (заглавие "Самоуправляемите коли са заклещени в задънена улица"):
Накратко в статията пише, че за момента реалистичното е подобрения в L3 технологията, докато за L4 ще има много да се чака.

Само да се поправя, че не ставало дума за "най-големите специалисти", а за специалист, който е един от пионерите в тази технология - този който ръководил проекта на Google преди години с който се постави началото на разработките в тази област.

Не чета български източници.

Google отдавна не са "най-отгоре" и "най-големите" специалисти. :) Поне що се отнася автономия. Дори компании от Китай са пред тях.

Компанията на Google, която участва в разработките се казва Waymo и техният подход с геофенсинг няма как да се скалира да работи на цялата планета, защото разчитат на карти, които трябва да се обновяват в реално време. Затова и колите им работят само в няколко малки тестови района.

Вероятно ще ги разрешат само за магистралите както е в Германия. Като това е ОК вариант спрямо липса на автономия.

Единствения скалируем подход е чрез видео обработка от изкуствения интелект както нашите мозъци го правят. Без карти. Мен ако ме пуснат сега в NY няма да имам нужда от карта и радар за да шофирам. Инфраструктурата ни също е направена за очи + невронна мрежа.

Ако някой се интересува от инвестиции в такива компании по-значимите, които са борят с този проблем са
- Mobileye > Intel, ръгат ги за ADAS в BMW, VW и Nissan. Ако някой скоро си е купувал X7 - това е вътре.
- Waymo -> Google
- Tesla
- Cruise -> GM
- Baidu и там още няколко в Китай

Всички без Тесла имат услуги за автономни таксита в определени райони (без волан и допълнителен шофьор). Возил съм се в такова на Cruise. Те са най-назад. :hankey:

На Тесла услугата е по-друга и наскоро FSD beta беше релийзната за цяла Северна Америка.
 
Не чета български източници.

Google отдавна не са "най-отгоре" и "най-големите" специалисти. :) Поне що се отнася автономия. Дори компании от Китай са пред тях.

Компанията на Google, която участва в разработките се казва Waymo и техният подход с геофенсинг няма как да се скалира да работи на цялата планета, защото разчитат на карти, които трябва да се обновяват в реално време. Затова и колите им работят само в няколко малки тестови района.

Вероятно ще ги разрешат само за магистралите както е в Германия. Като това е ОК вариант спрямо липса на автономия.

Единствения скалируем подход е чрез видео обработка от изкуствения интелект както нашите мозъци го правят. Без карти. Мен ако ме пуснат сега в NY няма да имам нужда от карта и радар за да шофирам. Инфраструктурата ни също е направена за очи + невронна мрежа.

Ако някой се интересува от инвестиции в такива компании по-значимите, които са борят с този проблем са
- Mobileye > Intel, ръгат ги за ADAS в BMW, VW и Nissan. Ако някой скоро си е купувал X7 - това е вътре.
- Waymo -> Google
- Tesla
- Cruise -> GM
- Baidu и там още няколко в Китай

Всички без Тесла имат услуги за автономни таксита в определени райони (без волан и допълнителен шофьор). Возил съм се в такова на Cruise. Те са най-назад. :hankey:

На Тесла услугата е по-друга и наскоро FSD beta беше релийзната за цяла Северна Америка.
Значи според теб изказаното становище на така нареченият „кръстник на автономните коли“, който е все някакъв технологичен специалист в тази област не струва, сравнено с твоите собствени изводи??? Откъде получи такова голямо самочувствие. Дали въпросният Антъни Левандовски не е чувал за китайските разработки и другите постижения в областта?

Между другото в статията пише и това, че Ford зарязват да се занимават с технологията L4, като насочват всичките си инвестиции в L3.

Друга забележка е това, че лидарите и други подобни допълнения правят технологичната ИИ задача в порядъци по-лесна и въпреки това пак не се справят както трябва с нещата. Само визуалният анализ е усложнение, а не е някаква панацея. И никой не се опитва да работи само с тази технология, просто защото така задачата става още по-отдалечена за решаване във времето. Това е все едно да имаш човек имащ и рентгеново виждане - дали това ще му пречи или по-добре ще се ориентира в пространството от нормалните хора? Винаги имайки нещо в плюс получаваш съответните предимства...
 
Значи според теб изказаното становище на така нареченият „кръстник на автономните коли“, който е все някакъв технологичен специалист в тази област не струва, сравнено с твоите собствени изводи??? Откъде получи такова голямо самочувствие. Дали въпросният Антъни Левандовски не е чувал за китайските разработки и другите постижения в областта?

Между другото в статията пише и това, че Ford зарязват да се занимават с технологията L4, като насочват всичките си инвестиции в L3.

Друга забележка е това, че лидарите и други подобни допълнения правят технологичната ИИ задача в порядъци по-лесна и въпреки това пак не се справят както трябва с нещата. Само визуалният анализ е усложнение, а не е някаква панацея. И никой не се опитва да работи само с тази технология, просто защото така задачата става още по-отдалечена за решаване във времето. Това е все едно да имаш човек имащ и рентгеново виждане - дали това ще му пречи или по-добре ще се ориентира в пространството от нормалните хора? Винаги имайки нещо в плюс получаваш съответните предимства...

Не съм споменавал Ford, защото изобщо не са конкурент в тази област.

Те и електрически автомобили няма да правят в големи мащаби, защото се насочват към това да оцелеят, а не към L3. :) Като ще произвеждат основно ванове. Мързи ме да "изкопам" интервюто със CEO-то от преди няколко месеца. Тепърва има да се учат как се пише софтуер. Динозаври са.

По темата трябва ли ти кръстникът за да правиш извод за някакъв проблем?

Аз съм сложил парите си там, където смятам, че до 2030г. ще има най-голямо развитие и според мен (на база мое мизерно и неопитно мнение) е най-правилно решение. А именно визуален анализ плюс невронна мрежа копие на това, което имаме върху раменете си.

Днес само една компания работи над този подход. Ако се появи втора такава ще си купя акции и там. Въпросната компания притежава един от най-мощните суперкомпютри в света. 14,000 Nvidia a100 - повече от самите Nvidia като скоро ще имат инхаус алтернатива.

Защото автономията ще се реши от този, който има най-много и най-качествени данни. Не от който има най-много пари.

Ти къде си сложил парите си? :)
 
Да си кажа моите две стотинки по тази тема, но без да се сърди някой. За мен всякакво AI и ML, които водят до продукт, който може да ми свърши работа сега веднага, са добре дошли. Автономността не ме интересува особено, освен ако не е много полезна. Т.е., автономност в автомобила ми не ме интересува, но китайчето дето чисти пода ми е много полезно. Надявам се и AI да порасте поне до толкова, че да спре джуниър девовете да си мислят, че заслужават 3 бона чисти (не заслужават дори и половината, повечето). Но последното се надявам да се стабилизира малко със сегашната ситуация.

На мен кюбитовете са ми в пъти по интересни от AI, като те не се изключват едно друго, де. Но смятам, че преди да имаме използваеми квантови машини, AI ще продължава да ни чисти къщите, да коси градините, да разпознава котка от куче и да натиска по някоя друга спирачка докато си зяпаме в телефона. Разбира се, все повече и по-добре, ама всичко това е силно ограничено в полезното си действие. Май подкрепям на @alexkuzmov виждането в тоя случай.
 
Именно мързела е в основата на технологичното развитие на човека, ако не беше той още да ходим на лов в гората, но пък щяхме да ядем чиста храна и нямаше да сме дебели;)

Ако не беше той, живота ни щеше да е различен, щеше на около 25 още да те е изял съблезъб тигар или да си паднал от скалите преследвайки диви кози, да не говорим за инфекции, зарази...
Да но пък нямаше да има локдаун, Корона Вируса нямаше и да се появи, защото никой нямаше и да го е открил;)

Войните щяха де се решават с копия и стрели, а лукса да караш хубава кола дори нямаше и да ни е в мечтите, но може би пък жените нямаше да са толкова меркантилни, щяха да ценят истинското в мъжа;)



Аз пък бих, защото тогава крадците нямаше да могат да я разбият толкова лесно, защото примерно нямаше да има специалисти в областта...



Тея тинейджъри нали се сещаш, че не са случайни и зад тях стоят цели организации.

Ai е създадено от хора, но то е създадено с потенциал за развитие и то саморазвитие и самоубочение, един вид се правим на богове.

Всеки си има мнение не споря, опитвам се да разсъждавам и аз кат човек.
Мисля, че това е което няма да може Ai. - "да разсъждава като човек", по простата причина, че му липсва житейски опит, чувство за хумор и иронизиране;)
Както виждате все още просто копира и прави миксове що се отнася до дигиталното изкуство, но като генератор на идеи и като помощно средство е супер, ноо..
Да не забравяме, че това е само началото;)

Добре си написал някой неща, всичките ти познания са от блогове и youtube, бъркаш прогреса и мързела, двете нямат нищо общо, само в България се смята, че мързеливият човек е най-умен и изобретателен, после виждаме резултата в обществото. Не се заяждам, но преди да пишеш подобни теми и мнения е редно реално да си работил и писал поне AI, защото AI е само един от видовете примерно ето няколко: AI, ML, DL, RL, ако те питам ти колко от тях си писал защото между ai и machine learning, както и deep има голяма разлика. Максимума на "AI" или изкуствен интелект ще стигне до асистент или помощник и си има причина, само идиот би направил изкуствен интелект без контрол, става за филмите като терминатор но в реалният живот това е грешка и винаги стига до лош резултат, разбира се, че ще има и такива примери занапред, но всичките ще свършват до дупката.


Поздрави.
 
Темата е в офтопик неслучайно, не претендирам и не смятам да издавам научна дисертация.
Прекалено сериозно приемаш нещата.

Мързела е полезен да, не говоря за мързеливеца, говоря за мързела, дори и най-работния човек го домързява.
И когато го домързи, а трябва да се свърши нещо, той е принуден да мисли, тоест мързела е стимул за растеж/прогрес в известен смисъл и не само той разбира се...

За мен прекалента прагматичност е вредна, трябва всичко да се приема по-философски.
 
Забелязвате ли двамата гуро-та на тези технологии (кеф ми е да чета таквиз капацитети)... Аз лично имам малко повече опит с дата процесинга и супер малко с машин-лърнинг. Супер тежка е тази материя, поне по мое мнение. Да реално компютрите са бързи и смятат много възможности за кратко време. Това обаче няма общо с човешкото мислене. За едно машината ще е по-добра, за друго не, но надали скоро ще замени човека. Този филм сме го гледали в началото на миналия век с технологичната революция. Просто дадени дейности вече не се правят от хора, за сметка на нови такива.
 
На единственото Ai на което бих се радвал е няква женска робот, да има там за резерва. :D
 
Темата е в офтопик неслучайно, не претендирам и не смятам да издавам научна дисертация.
Прекалено сериозно приемаш нещата.

Мързела е полезен да, не говоря за мързеливеца, говоря за мързела, дори и най-работния човек го домързява.
И когато го домързи, а трябва да се свърши нещо, той е принуден да мисли, тоест мързела е стимул за растеж/прогрес в известен смисъл и не само той разбира се...

За мен прекалента прагматичност е вредна, трябва всичко да се приема по-философски.
Интересно мнение, балансирано, доколкото е възможно в тази нова среда. Човешкият фактор не би трябвало да бъде изключен. Машините би трябвало да са в помощ на човека. Това не означава, че трябва да се неглижират машините, или те да са роби на човека, но все пак този свят е дело на хора, а не на машини.
 
Интересно мнение, балансирано, доколкото е възможно в тази нова среда. Човешкият фактор не би трябвало да бъде изключен. Машините би трябвало да са в помощ на човека. Това не означава, че трябва да се неглижират машините, или те да са роби на човека, но все пак този свят е дело на хора, а не на машини.
Те и доста хора се разхождат формално без мозък по нашата планета(майтап си правя, как така да няма хора без мозъци...) . Ai и по-малко човешки фактор в интелекта, това виждам аз. Може и да бъркам, може и да не.
 

Горе