Спомени от следосвобожденска/царска България

Тия дни се зачетох в една книжка за историята на България издадена от преди освобождението..

От Перун, краля на българите, до Дикефал, краля на българите, изминаха 566 години. Кои са били водачите на българите през тези години, не е известно. Когато Дикефал стана крал на България, по същото време, в годината 96 от Рождество Христово, в Рим имаше цар на име Траян. Траян, като пое скиптъра на царството, събра своите велможи и ги попита дали има някой, който не се подчинява на римската власт. Те му отговориха: „Славянският род, който някога вървеше с Александър Македонски и покори света, не само че не се подчинява на твоето царство, но и събира данъци за себе си.“

Тогава Траян каза: „Как е възможно този род да не се подчинява на великия Рим, на който целият свят се е покорил? Ние владеем Рим, Франция, Германия, Испания, цяла Африка и Азия, Понт, Армения, Колхида, Верия и цялата източна страна. Не можем да търпим този срам!“ И така, той събра безбройна войска от различни страни и народи и тръгна срещу Дикефал, краля на България.

Това е записано от римския ритор Лапиан в 23-та глава на римските хроники.

Столицата на Дикефал беше Сардия и Буда. Именно там се намираше той по това време, когато чу, че Траян идва срещу него с огромна сила. Тогава Дикефал изпрати пратеници на изток и събра войска от българи, руси, алани, сармати, костобоки, печенеги и бреми – огромно множество. С тези сили той се противопостави на Траян и избиха много от римляните, а огромно множество от тях бяха ранени. Въпреки това римляните не се оттеглиха, а завладяха множество територии и стигнаха чак до самия Буда.
Като видя това, Дикефал незабавно изпрати пратеници при Траян и му каза: „Предавам ти оръжията си и всички наши земи. Само сключи мир с мен и се върни, за да дойда после аз да ти се поклоня като на самодържец.“ Освен това обеща да плаща данък на Траян. Така Траян сключи мир с Дикефал и се върна в Рим, като взе със себе си Киросвата – залог от българите, според царския обичай.

Но Дикефал не спази обещанието си. След кратко време той събра нова голяма войска и отново въстана срещу Траян. Тогава и Траян събра силна армия и потегли срещу Дикефал. В първата битка между двете войски Траян надделя над Дикефал и го преследва чак до река Днепър. Траян стигна до краищата на Дакия, а Дикефал, отчаян от живота си, се самоуби край река Прут.

Свети Димитрий Ростовски казва: „Траян не би надделял над Дикефал, ако не беше имал в своята армия християни, защото по това време в Рим имаше много християни, които тайно служиха на истинския Бог.“

Що се отнася до българите, които останаха тогава в Добруджа, Тракия, Македония, Загоре и Дардания, те преминаха Дунав и се заселиха в Бесарабия. А останалите, които бяха разпръснати по други земи, Траян събра всички пленени българи, които не бяха успели да се противопоставят, и ги засели в Далмация. За да ги отдели от българите в Бесарабия и да предотврати евентуално бъдещо въстание срещу него, ги нарече сърби, което на римски език означава „роби“. Оттогава и до днес сърбите се наричат с това име.

Що се отнася до Кировите разбойници, които се намираха в римската държава, Траян също ги събра и ги засели в Дакия – земя, която някога беше българска, но днес там живеят власи. Българите, сарматите, славяните и роксоланите, които останаха, изкопаха окоп, който започваше от река Днестър и стигаше до Дунав. Там те се укрепиха и въпреки усилията на Траян, той не успя да ги победи. Затова беше принуден да сключи мир с тях и се върна назад. Този окоп стои и до днес и е известен като Траяновия окоп.


Траян построи палати при река Прут и остави там стража от 1000 войници, за да пазят тези земи. Самият той премина Дунав със своята армия, достигна Никопол и построи каменен мост през цялата България – от Дунав чак до Виза (Цариград). Оттогава земите на Илирия (или България) станаха подвластни на римляните до управлението на великия император Константин.

Интересни данни за сърбите, както и за Траяновия окоп. И по-интересното, че в статита за Тряновия окоп в Уикито се казва...

Нещо повече, обекти с наименование „Траян“ или „троянов“ могат да се изведат и от думата в румънски език „troian” със значение: „насип“, „пряспа“, „окоп“ и не биха могли да имат общо с римския император Марк Улпий Траян. Макар при него Римската империя достига максималното си разширение, присъединявайки към територията си и Дакия, тя не включва териториите, където всъщност са повечето от т.нар. „Траянови валове“.

Текстът по-горе не е от некоя фейсбук страничка, а от самата книга, само го пренаписах, да е по-четим.
 
Тия дни се зачетох в една книжка за историята на България издадена от преди освобождението..



Интересни данни за сърбите, както и за Траяновия окоп. И по-интересното, че в статита за Тряновия окоп в Уикито се казва...



Текстът по-горе не е от некоя фейсбук страничка, а от самата книга, само го пренаписах, да е по-четим.
Къде намери тази книжка, май доста интересни неща има в нея?

Да не е тази: „Царственик или История на българските царе“, написано от Христофор Жефарович
 
Къде намери тази книжка, май доста интересни неща има в нея?

Да не е тази: „Царственик или История на българските царе“, написано от Христофор Жефарович

Тя ще да е, браво, че някой я е преиздал. Аз ще си я чета на старовременен български, че искам да му свикна.

Другото интересно нещо е, че "шльокавицата" не е измислена от времето на дигитализацията. Има вестници издавани на "шльокавица".
 
Тя ще да е, браво, че някой я е преиздал. Аз ще си я чета на старовременен български, че искам да му свикна.

Другото интересно нещо е, че "шльокавицата" не е измислена от времето на дигитализацията. Има вестници издавани на "шльокавица".
За съжаление не са я преиздали намирам само Стематография от този автор. Виж това за "шльокавизата" не го знаех. От друга страна едно време в mIRC каналите се ползваше основно тя.
 
Намирам обаче това "Царственик или Българска история" от Христаки Павлович роден 1804 и починал 1844. Докато Христофор Жефарович е роден 1690 и е починал 1753. Христаки Павлович е бил библиотекар в Рилския манастир е доста вероятно да е имал достъп книгите на Жефарович.
 
Намирам обаче това "Царственик или Българска история" от Христаки Павлович роден 1804 и починал 1844. Докато Христофор Жефарович е роден 1690 и е починал 1753. Христаки Павлович е бил библиотекар в Рилския манастир е доста вероятно да е имал достъп книгите на Жефарович.
Като се прибера, ще видя със сигурност.
 
Да тази я има преиздадена.

211690_b.jpg


 

Горе