От: 14,7 млрд. лв. е "спечелила" България от членството си в ЕС
Ред, приятелю от няколко седмици те гледам си се пуснал по популистическата наклоност и некви такива спекулации и жълти аргументи ми даваш че не знам, последното беше че Ромфрарм са руснаци, и сега в постовете ти, ще разбереш къде са нещата.
Викаш лошият ЕС ликвидирал корабостроителняит бизнес на Хърватска, само че забравяш тънкият момент, че 6-те им корабостроителници са яко субсидирани от държавата покрива им загубите- с други думи неефективни производства! Ако не се сещаш, ЕС има правило забрана за директна държвна помощ, което си е точно това. Не знам как реши, че нещо което е на държаван хранилка и носи загуби трябва да го оставим стил нашето БДЖ - за ли си по няколко стотин милиона годишна индежксия, само за да има празни вагони и да симулира дейност?
Та хърватите същото, няма как да издържат на конкурнецията и ако е нямало държавата са аут.
Не си наясно с Хърватска и корбаостроителниците им, затова ще ти дам малко насоки и ти сам ще провериш. Един кораб над 50% от себестойността му е двигателя, друга основна част са стоматените листи и елемнти - та като цяло това нещо, не се произвежда в Хърватска. Гледаш как корейци или китайци и им носят на части двигателя и да си го окомплектоват в Хърватска. Както сам се досещ всички стоманени елементи не се произвеждат пак в Хърватска, а и Хърватска не е богата на такива суровини и това се внася - та излиза, че там само асемблират кораба. Не знам дали ти е ясно, че големите компании сключват лонг тайм чартове за производство на кораби и в серия по десетки - разбира се по дизайн, лиценз и всичко на боговете в мореплаването шведите, та преди 10 години като са се сключвали договорите, а дори има и договори от 2000 та тогава се сключвали договори на себестойност от примерно 30 милиона и цени кораб 40 милиона, с тънката разлика че себестойността продължава да се вдига за сметка на цената на кораб и редица корабсоторители в Хърватска в Пула или в Полша в Гданска директно влизат жестоко в графата на червено и си стоят години на ред без държавата са аут на секундата.
Сега да ти обясня най-големите производотели са в Корея, топ 3 влиза Япония и Китай - Китай и Русия като големи производители на суровини директивно им стоварват рудата в Корея, там я преработват в нужните листи и елементи. Да не забравя, че двигателя се произвежда в Корея разбира се по лиценз на шведеите или по лиценз на двигателя по договора. Прост пример в момента Хюндай строи 5 от най-големият клас контейнери близо 19к контейнера за China Shipping Co. Като цяло в Корея се строя стотици кораби на година и няма кой да ги бие по конкурентно способност по ред фактори описано по-горе.
Дай другата дъвка имам пределна представа какви са рентите и моето семейство има земи, освен това съм инвестирал в АДСИЦи и ми е пределно ясно целият агробизнес имаме познати арендатори, както и собственик с 3-4к декари земя. Та да ти кажа, през 2006 средната изкупна цена на земите беше под 200 лв, сега средната е над 1100 това ти говоря статистика на АДИСИЦ, вярно че земите около нас са по скъпи от колкото софето, но темпа на ръст средно за страната е в пъти за периода. Рентата се е вдигнала пак по данни на НСИ е повече от два пъти, като в околия е повече от 3 пъти - средна рента сега е от околия 70 лв, а преди години е била около 20 лв. Да не говорим за добружа под 100 лв няма. А през 2006 цените в добружа бяха около 300-400 за 2-3 категория. Не знам но сигурност сте на мега кофти договор с арендатора ви или просто земите ви са кофти качество ...
Така, като изключим това ти защитава теза, че има малки магазинчета които са с никва добавена стойност слагат големи надценки и е това по-добре, от лошите вериги които са се спеицализирали вдигат качество и свалят цените и доставят стойност.
Разбирам, че искаш да ограничиш прогреса и търговията за да защитим една шепа, които слагат големи надценки.
В икономиката има едно понятие наречено потребителски излишък, както и прозиводствен - та значи ти защитаваш теория да не сме в ЕС и да си имаме магазинчета и местно прозивдство с цени в пъти от сегашните и ти е кеф примерно да израходстваш 200 лв, вместо сегашните 100 лв защото не искаш да има подобренеи на икономиката ни? Та значи, като ограничиш търоговията не само че защитаваш неефективното местно производство, но сметката я плащаме всички, ние с по-големите цени и респективно имаме по-малък свободен ресурс на края на месеца. Странна логика.
Стига с тази спекулация по зле живеем и за всичко ЕС ти е виновен проблема си е местен и локален. Логиката ти е сега сме зле в ЕС, но щяхме сме по-добре когато сме отвъд ЕС когато нямаме достъп свободно до огромен пазар, имаш всякакви ограничение на бизнеса и най-важното нямаш изградено доверие, та тогава ще си бил по добре. Казах ти годините преди да влезем в ЕС се изляха десетки милиарди евра защото именно влизаме в ЕС и засвидетелстваме доверие
Някак си те кефи да плащаш големите цени за магазинери или неефективен производителите да са на повърхността - ти направо убиваш търговията, казваш това е лошо, дай да я забраним - значи за дребните магазини да убием големите специализираните които ни свалят цените и вдигат качеството, но ти си за да имаме големи цени супер
Направо ме изумяваш с тези протекционалистически глупости ...
Но това което още повече ме изумява, предпочиташ да сме в онзи шит, които бяхме без никакво доверие, инвестиции с местно прозиводство на ултра високи цени, където вноса се изкупуваше като топъл хляб, да не говорим политиците ни нулев контрол нямаха, а западният бизнес се ползваше от същите облаги и смяташ, че щяхме да сме по-добре от тогава, когато сега сме станали по ефективни и имаме изградено доверие, бизнеса жестоко изнася в ЕС и ползваме облагите на ЕС - та викаш това било зле - странна логика ...