Tonius

New Member
Здравейте,

нов съм във форума и предварително се извинявам ако нарушавам някои правила или форумен етикет.

Хапвам доста често в Събуей, може да се каже, че са любимата ми фаст фууд верига. Днес се поинтересувах от условията им за франчайз и честно казано не са неприемливи. Информацията, която никой техен служител няма право да предостави е какви са средните им обороти за България и с каква надценка работят, т.е. какви очаквания може да има потенциалния им партньор. Не намерих нищо по въпроса в нета и предположих, че някой тук може да е наясно. За да се направи реална оценка на франчайз условията им е нужно да имаме тази информация предварително.

Моля, ако някой е работил там или има подобна информация да я сподели. Сигурен съм, че не съм единствения, който си задава този въпрос.

Благодаря предварително.

Тони

П.П. Мой познат притежава 3 ресторанта Събуей в САЩ, в помещения под наем и печалбата му е около $300,000 годишно от трите преди данъците, което прави по около $60,000 чисто от ресторант. Американския пазар няма нищо общо с българския и затова според мен тези цифри не означават нищо тук, освен може би факта, че едва ли могат да бъдат надскочени ;)))
 
Хаха тия вярват ли си? 4.5% за реклама. Аз събуей не съм видял да се рекламира в БГ ни-ко-га.. И ще им дам 8% от оборота за да окича грозната им жълта табела. Не мерси. Като искаш да продваш сандвичи и сам можеш да си купиш хлебчета и колбаси и да поръчаш печка нали? Ако магазина ти е на добро място и продаваш качествена храна и без да пише събуей хората ще ги ядат...
 

Да, това са част от условията за франчайз. Отделно има и изисквания към помещенията и т.н. Въпроса ми беше дали някой знае колко изкарва един обект (средно) за да можем да сравним дали за изгодни или не условията им.
 
Хаха тия вярват ли си? 4.5% за реклама. Аз събуей не съм видял да се рекламира в БГ ни-ко-га.. И ще им дам 8% от оборота за да окича грозната им жълта табела. Не мерси. Като искаш да продваш сандвичи и сам можеш да си купиш хлебчета и колбаси и да поръчаш печка нали? Ако магазина ти е на добро място и продаваш качествена храна и без да пише събуей хората ще ги ядат...

Така работи идеята за франчайз, на когото не му харесва си прави собствен бранд и тези 12.5% си ги харчи както намери за добре. Относно рекламата, имат доста билборди, флаери, онлайн реклама и т.н. Дори и ТВ реклами съм гледал когато пускат нов продукт (говоря за България).
 
Да, това са част от условията за франчайз. Отделно има и изисквания към помещенията и т.н. Въпроса ми беше дали някой знае колко изкарва един обект (средно) за да можем да сравним дали за изгодни или не условията им.
Отиваш в няколко заведения на съба и си водиш записки - колко са поръчките на час, ден, какво най-често се купува и каквото ти дойде на акъла ... освен от самата компяния или франчайзоносители не знам от къде може да намериш инфото за това, което търсиш.
 
Отиваш в няколко заведения на съба и си водиш записки - колко са поръчките на час, ден, какво най-често се купува и каквото ти дойде на акъла ... освен от самата компяния или франчайзоносители не знам от къде може да намериш инфото за това, което търсиш.

Мислим еднакво, това беше първата ми идея да говоря със собственици на ресторанти и да сравня получената от тях информация като си направя лични наблюдения над обектите. Проблемът е, че за да се направи някаква елементарна статистика трябват поне 2 обекта, всеки ден от седмицата, в поне 2 часови зони поне по 1 час да бъдат наблюдавани, а това прави една пълна работна седмица. Ако няма друг източник на информация и до това ще стигнем, но си мислех, че все мога да попадна на бивши или настоящи служители, които са наясно с оборота.

Не ми харесва, че самата компания отказва да даде каквито и да било цифри в тази посока. Малко изглежда все едно, че резултатите не са впечатляващи и ги е страх да не изплашат потенциални кандидати. Другият вариант е да се опасяват от съдебни дела за подвеждаща и/или невярна информация и затова да предпочитат да не дават никаква.
 
Никога няма да ям в това измислено място!

В кръга на шегата, за нас българите е известно, че никога не замърсяваме и никога не ядем боклуци в Макдоналдс и KFC. Фактите обаче говорят обратното...
 
Ами дори да имаш информацията, тя няма да ти помогне особено, защото се опитваш да сравняваш ябълки с портокали. В този бизнес местоположението е суууупер важно. Събуея на Попа или в някой мол ще прави в пъти повече отколкото този в Каспичан.

Макдоналдс е най-големия собственик/наемател на недвижими имоти след католическата църква - именно това е основния им бизнес. Трябва да намерят добър имот, на хубаво място с приличен човекопоток.
 
Ами дори да имаш информацията, тя няма да ти помогне особено, защото се опитваш да сравняваш ябълки с портокали. В този бизнес местоположението е суууупер важно. Събуея на Попа или в някой мол ще прави в пъти повече отколкото този в Каспичан.

Макдоналдс е най-големия собственик/наемател на недвижими имоти след католическата църква - именно това е основния им бизнес. Трябва да намерят добър имот, на хубаво място с приличен човекопоток.

Абсолютно вярно. Може би пропуснах да спомена, че се интересувам от София само. Те самите Събуей в градове по-малки от Стара Загора засега не се интересуват. Говорят нещо за Благоевград, Велико Търново, Плевен и Русе, но все още няма обекти там. Макдоналдс е най-добрия франчайз, но струва близо 2 милиона да откриеш един. Вярно е, че правят поне 2 милиона оборот годишно. Освен това в България имат само един мастер франчайз и само те могат да откриват нови обекти.
 
Макдоналдс е най-добрия франчайз, но струва близо 2 милиона да откриеш еди
Ако имам 2 млн излишни няма да се занимавам с макдоналдс :)
Месечната им такса е от обората, не от печалбата .... това са едни 13 % от оборора който трябва да даваш. Освен в моловете, на много малко места успяват да се задържат освен ако нямат страшен човекопоток. Само им разгледай местоположения извън моловете.
Освен ако нямаш подобно място не се хващай.
 
Ако имам 2 млн излишни няма да се занимавам с макдоналдс :)
Месечната им такса е от обората, не от печалбата .... това са едни 13 % от оборора който трябва да даваш. Освен в моловете, на много малко места успяват да се задържат освен ако нямат страшен човекопоток. Само им разгледай местоположения извън моловете.
Освен ако нямаш подобно място не се хващай.

Макдоналдс имат 25%-30% средна чиста печалба. Това е доста добра доходност на 2 милиона инвестиция и най-вече е абсолютно законна и с гарантирана доходност дори по време на криза. Относно събуей, досега няма фалирал такъв в България и 70% от собствениците отварят нови локации. Според мен ако не си доволен от първата едва ли ще се навиеш да отваряш втора. Нормално е да плащаш 12% от оборота за марката, която ти води доста повече от 12% допълнителни клиенти отколкото ако се казваше Иван Събс например.
 
Макдоналдс имат 25%-30% средна чиста печалба. Това е доста добра доходност на 2 милиона инвестиция и най-вече е абсолютно законна и с гарантирана доходност дори по време на криза. Относно събуей, досега няма фалирал такъв в България и 70% от собствениците отварят нови локации. Според мен ако не си доволен от първата едва ли ще се навиеш да отваряш втора. Нормално е да плащаш 12% от оборота за марката, която ти води доста повече от 12% допълнителни клиенти отколкото ако се казваше Иван Събс например.
Тука с мола CCS или както му е новото име Park Mall затвориха и subway и mcdonalds, само за твоя информация го казвам.
 
Аз съм фен на веригата. @bobbydigital , както тук, така и при повечето франчайзи е важно къде ще го разположиш. Трафик и планиране преди взимане на каквото и да е решение за отваряне на подобен тип заведения за бързо хранене. Не може да вземеш идеята, да си надъхан, без да си направиш добре разписан план какво точно ще печели и ще успее ли подобен тип бизнес на дадено място. Пиша малко общо, но преди време ми се стори много добра идеята за подобен франчайз, но за сладкарници Неделя. Дори и мястото беше доста добро. Но не почнах, защото не мислех, че точно с това ми се занимава. Бизнес, ОК, но такъв, май не беше моята среда.

Защо няма затворени Subway, McDonalds, KFC, поради именно причината, че нещата са добре планирани преди каквото и да е тяхно отваряне някъде. Да, може да има някакви единични случаи, но те са преди всичко свързани на малко по-глобално ниво. Пример мога да дам с моловете, които вече са подписали с дадения собственик на франчайза, обещавайки му и представяйки му план как този мол ще генерира месечен или дневен трафик от ХХХХХ души, но нещата не се получават и си принуден да затвориш. Така е може би с някой друг бизнес център, където именно хората от офисите са ти клиенти, и много други. Така, че при планирането непременно се взима в предвиди и именно външните заплахи и възможности, както си е добре описано във всеки един бизнес план в SWOT анализа. :)

За това...моето заключение е...да, може да стане, може да носи пари, но е много важно преди това всичко да е изпланирано много прецизно и да няма никакви неизвестни. А потенциалните заплахи да се третират като реални. Да, ще минава метро от там, но дали тази метростанция ще е развита и ще има външен паркинг + още някой друг бизнес в околността. И още куп други.
 
Абсолютно вярно. Може би пропуснах да спомена, че се интересувам от София само. Те самите Събуей в градове по-малки от Стара Загора засега не се интересуват. Говорят нещо за Благоевград, Велико Търново, Плевен и Русе, но все още няма обекти там. Макдоналдс е най-добрия франчайз, но струва близо 2 милиона да откриеш един. Вярно е, че правят поне 2 милиона оборот годишно. Освен това в България имат само един мастер франчайз и само те могат да откриват нови обекти.

В Стара Загора имаше на центъра преди 6-7 години, просъществува не повече от 6 месеца и го затвориха. Сега има в единия мол от поне 2-3 години и там си върви много, защото е до Макдоналдс, дюнери, сръбска скара и т.н. Но на центъра не просъществува.
 
В Стара Загора имаше на центъра преди 6-7 години, просъществува не повече от 6 месеца и го затвориха. Сега има в единия мол от поне 2-3 години и там си върви много, защото е до Макдоналдс, дюнери, сръбска скара и т.н. Но на центъра не просъществува.

Този от центъра на Стара Загора е преместен в София, защото собственика се мести да живее в София, не е фалирал.
 
Нормално е да плащаш 12% от оборота за марката, която ти води доста повече от 12% допълнителни клиенти отколкото ако се казваше Иван Събс например.
Нали все пак си наясно, че колко повече ти води не е никак ясно и е параметър, който много трудно можеш да изчислиш! Малко са хората, които търсят конкретно заведение - влизат в първото, което изглежда достатъчно чисто и предлагащо нещо, което те харесват да ядат. Единствено чужденците може да търсят конкретна марка заведение, защото нямат доверие на всяко срещнато по пътя.

Според мен в моловете се появяват брандирани заведения, защото това се отразява към общото впечатление на посетителите към мола като цяло (и така се увеличава човекопотока). Самото заведение я получи 2%-3% повече клиенти, я не. Но мола като цяло го усеща това макар и малко увеличение.

И наистина бранд "Иван Събс" със сигурност ще отблъсне клиенти, но бран като "TopMeal" може да се окаже сравнително толкова печеливш както и Subway.

При сладкарниците нещата стоят съвсем различно! В сладкарница не влизаш защото огладняваш, а най-вече защото черпиш някого(и) поради повод. И ако черпиш познатите си в по-известно име сладкарница така ти поемаш по-малък риск от това да оплюят асортимента на предлаганите сладкиши в сладкарницата (дори и ако това се прави зад гърба ти).

Всъщност тук може да се надумваме, но реално за да се направи някакъв смислен извод, то трябва да се приложи статистика. Колко са затворените брандирани заведения, които се намират извън моловете? И колко има затворени небрандирани големи заведения?
 
Веднъж ядох на събвой, срещу Плиска имаше едно. Егати помията, наблъслано с глутамати. Това беше преди няколко години, но още си спомням унижението.
 

Горе