ВръщаТ покупка от нета до 14 дни без обяснение

От: ВръщаТ покупка от нета до 14 дни без обяснение

Е, случва сe :). np.

Иначе някои как да ги водим… „по-коректни“ или по-известни е-магазини (като eCrap) гледам слагат отдавна 15 дни, 1 отгоре. В eBay задължително е 30 дни обаче още от миналата есен или лято, поне ако иска да е Top-rated някой ден. По-голяма сигурност за buyers в това, че едва ли този търговец продава/предлага „боклуци“ или „ментета“, а наистина качество. Може остава впечатление у клиентите това, че колкото по-дълъг е възвръщателния период НАД официалния минимален (до оня ден 7 дни, вече 14 дни), то и толкова по-висока сигурност при покупката и именно предпочитане да се „вземе от него“, а не от някой друг, бил той и конкурентен. Но пък вече и merchant-а да си преценява риска дали си струва това или не, дали ще му се увеличат връщаните пратки „без обяснение“ или не, или ще се увеличат продажбите в замяна на нищожно по-нисък % върнати пратки (за този по-дълъг период, напр. 40-50 дни, ако сложи), което като се измерят съотношенията вече би следвало да е имало защо.

В обществените поръчки дори там съм забелязвал не дни, не седмици, а ГОДИНИ гаранции за даване. Къде 3, къде 5, къде 10…

Аз бих предпочел принципно по-коректна политика на производителя, отколкото по-коректна на reseller-а. Глобална многогодишна гаранция за целия свят, независимо откъде и откого е направена покупката, вече е доста по-различно „преживяване“. €VGA / Corsair.
 
От: ВръщаТ покупка от нета до 14 дни без обяснение

Последните дни 2 големи PC чаркалак магазина сварих с необновени правила за 14-те дни. Което авт. значи, че за пратките между 13 юни до днес (или до когато решат да си ги обновят правилата) важи 1-годишното връщане.

Сигурно, ако се поразходя още, и още ще има…
 
От: ВръщаТ покупка от нета до 14 дни без обяснение

Това за 14-те дни важи само за български търговци. Ти поръчай нещо от Китай а пък се мъчи да го връщаш после... И за да върнеш нещо на търговец трябва да минеш през КЗП. Измислено е така, че "уж" да защитава потребителя. Като си толкова отворен купи си един монитор от българска голяма верига по интернет и се опитай после да го върнеш защото не ти харесва... Все пак сме в България.
 
От: ВръщаТ покупка от нета до 14 дни без обяснение

"Като си толкова отворен купи си един монитор от българска голяма верига по интернет и се опитай после да го върнеш защото не ти харесва... Все пак сме в България."

И защо да не го върна?
 
От: ВръщаТ покупка от нета до 14 дни без обяснение

"Като си толкова отворен купи си един монитор от българска голяма верига по интернет и се опитай после да го върнеш защото не ти харесва... Все пак сме в България."

И защо да не го върна?

Пробвай и ще разбереш :) За да върнеш уред трябва да има основание. Не можеш просто така искам да го върна.
 
От: ВръщаТ покупка от нета до 14 дни без обяснение

Пробвай и ще разбереш :) За да върнеш уред трябва да има основание. Не можеш просто така искам да го върна.

Има 2 седмичен срок, в който може да върнеш всичко, ако няма следи от ползване и опаковката му е цяла и е в търговски вид ДОРИ БЕЗ ДА ИМ КАЗВАШ КАКВО НЕ ТИ ХАРЕСВА В НЕГО, т.е. без причина.

Нарича се cooling off период и го има в законодателството на ЕС -> и в нашето (още не е обновен срока де, ама като ни пуснат процедура ще се задействат гнидите в парламента).
 
От: ВръщаТ покупка от нета до 14 дни без обяснение

Връщал съм в Техномаркет 2007г. февруари или март месец беше – Samsung 931C. Купен началото на декември 2006г. Беше заменен за 2-3 дни със същият модел, нов пак.

ЕС директива се отнася за стоки и услуги, намиращи се не на територията на Азия или Евразия, а ясно на кои държави-членки. Т.е. безсмислено е да се упомевата 3rd party държави, ЯСНО е за там как важат нещата. Който купува от там (HK/CN) знае, че и може да спечели, и да изгори с доста.

И не важи само за българските. Може би 4 страници с постове назад не са прочетени, няма да цитирам, само 1-ва страница за изчитане е достатъчна.

В DE доста търговци предоставят 30 ДНИ връщане и то от преди година (още когато бяха 7-те дни).

---

На 25-ти юли чак са ги обновили и българските правила, което е без значение принципно.

А за всички дизайнери, custom made стокаджии, писатели на текстове (copyrighters), submits, преводи и прочие:

When cancelling a service, for example when a painter has done only half the job, the consumer should pay a share of the bill equivalent to the proportion of the work already done by the service provider. – от тук в секция „Exceptions to the withdrawal right“
Пълен текст (EN версия на директивата):

On the one hand, the consumer should benefit from his right of withdrawal even in case he has asked for the provision of services before the end of the withdrawal period. On the other hand, if the consumer exercises his right of withdrawal, the trader should be assured to be adequately paid for the service he has provided. The calculation of the proportionate amount should be based on the price agreed in the contract unless the consumer demonstrates that that total price is itself disproportionate, in which case the amount to be paid shall be calculated on the basis of the market value of the service provided. The market value should be defined by comparing the price of an equivalent service performed by other traders at the time of the conclusion of the contract. Therefore the consumer should request the performance of services before the end of the withdrawal period by making this request expressly and, in the case of off-premises contracts, on a durable medium. Similarly, the trader should inform the consumer on a durable medium of any obligation to pay the proportionate costs for the services already provided. For contracts having as their object both goods and services, the rules provided for in this Directive on the return of goods should apply to the goods aspects and the compensation regime for services should apply to the services aspects.
Пълен текст (BG превод на директивата):

От една страна, потребителят следва да се ползва от правото си на отказ дори в случаите, когато е поискал предоставянето на услуги преди изтичането на срока за отказ. От друга страна, ако потребителят упражни правото си на отказ, търговецът следва да има гаранции, че ще получи подходящо заплащане за услугата, която е предоставил. Изчислението на пропорционалната сума следва да се основава на цената, уговорена в договора, освен ако потребителят не докаже, че крайната цена е непропорционална, като в този случай дължимата сума следва да се изчислява въз основа на пазарната стойност на предоставената услуга. Пазарната стойност следва да се определя чрез сравняване с цената на равностойна услуга, предоставена от други търговци в момента на сключване на договора. Поради това потребителят следва да поиска предоставянето на услугата преди изтичане на срока за упражняване на правото на отказ от договора, като направи изрично искане за това, а в случай на договор извън търговския обект — да отправи искането си на траен носител. По същия начин търговецът следва да информира потребителя, като използва траен носител, за всяко задължение за плащане на пропорционална част от разходите за вече предоставените услуги. За договори, имащи за предмет както стоки, така и услуги, правилата, предвидени в настоящата директива относно връщането на стоки, следва да се прилагат към частта относно стоките, а правилата за заплащане на услугите би трябвало да се прилагат по отношение на частта относно услугите.
Ако работата не е довършена, но е довършена „донякъде“, плаща се само за свършеното „донякъде“, а НЕ нищо, нито пък цялата сума. Т.е. хората, които вършат работата във FreeLance Jobs & Projects подфорумът трябва да си знаят правата.

„Преведено“:

От една страна, предлагащият работа следва да се ползва от правото си на отказ дори в случаите, когато е поискал предоставянето на услуги преди изтичането на срока за отказ. От друга страна, ако предлагащият работа упражни правото си на отказ, осъществяващият работа следва да има гаранции, че ще получи подходящо заплащане за услугата, която е предоставил.
 
Последно редактирано:
От: ВръщаТ покупка от нета до 14 дни без обяснение

@deanski "Пробвай и ще разбереш"

Пробвано е от мен и от мои познати и не сме имали проблем (и то за скъпи уреди). Силно се съмнявам обаче, че вие сте пробвали.
 
От: ВръщаТ покупка от нета до 14 дни без обяснение

@deanski "Пробвай и ще разбереш"

Пробвано е от мен и от мои познати и не сме имали проблем (и то за скъпи уреди). Силно се съмнявам обаче, че вие сте пробвали.

:) Доообре :) Връщайте си уреди на воля, но само ще ви кажа, че това в момента са кьорфишеци... Мани какво приемат на запад в парламентите , тук не е така. Има го този закон, но той е голяма партенка с толкова подводни камъни, че връщането на уред е по усмотрение на търговеца. Ако пожелае няма да върнеш нищо. Ако той не пожелае връщането на стоката (има претенции) към предявената рекламация се намесва КЗП и минавате по едни други закони и ако има повече връзи ще видиш връщане на стока през крив макарон. Казвам ти го така, защото имам познати в защита на потребителя. Ударил си кьоравото с това връщане на пари.

Казвам го като човек, който работи в UK фирма и знам какво е положението в 2-те държави... Като летях със самолета към България все едно не се връщах в пространството, а във времето...
 
От: ВръщаТ покупка от нета до 14 дни без обяснение

Според мен в България е мисия невъзможна. Много пъти ми се е налагало да върна стока преди 7-те дни от закупуването и, но такава практика в правилата на фирмата не е описана. Какво остава за 14 дневен срок :)
 
От: ВръщаТ покупка от нета до 14 дни без обяснение

@deanski "Връщайте си уреди на воля"

Разбира се, че след като имам законово право да направя нещо ще се възползвам от него (ако ще и по трудния начин). Проблема не е в законодателството нито в търговците, а в огромната част от българите които не си търсят правата. За тези които се занимават с онлайн търговия и си мислят, че са в България и могат да не спазват закона, все пак да имат предвид, че има глоби (от 500 до 3000 лв).
 
От: ВръщаТ покупка от нета до 14 дни без обяснение

А що за олигофрения е да връщаш нещо, което си си купил? И то в някакви огромни срокове? Постави се на мястото на търговеца.
 
От: ВръщаТ покупка от нета до 14 дни без обяснение

Всъщност от тези промени печели и търговецът, защото хората много по-лесно се решават да си купят нещо, ако знаят, че не поемат риск и могат да върнат стоката без обяснение. За да се види положителният ефект обаче трябва да мине време, докато се промени потребителската култура. Хората все още си мислят, че купят ли нещо - край. Всичко е свършило. Покупката си остава тяхна завинаги, дори два часа след получаването да се окаже, че не е точно това, което им трябва. Заради тази нагласа мислят много преди да купят нещо и в повечето случаи просто се отказват, защото не могат да са 1000% сигурни.
 
От: ВръщаТ покупка от нета до 14 дни без обяснение

"А що за олигофрения е да връщаш нещо, което си си купил?"

Купувам си телевизор за няколко хиляди лева, докарват ми го и се оказва, че има изгорели пиксели, неравномерна подсветка или при проверка в сервизното меню се оказва, че е бил мостра. В крайна сметка покупката е онлайн, купуваш нещо по картинка. Не искам да се поставям на ничие място. Ако на някой търговец не му харесва да си отвори реален магазин. След като иска да има онлайн магазин, ще се съобразява със законите.
 
От: ВръщаТ покупка от нета до 14 дни без обяснение

"А що за олигофрения е да връщаш нещо, което си си купил?"

Купувам си телевизор за няколко хиляди лева, докарват ми го и се оказва, че има изгорели пиксели, неравномерна подсветка или при проверка в сервизното меню се оказва, че е бил мостра. В крайна сметка покупката е онлайн, купуваш нещо по картинка. Не искам да се поставям на ничие място. Ако на някой търговец не му харесва да си отвори реален магазин. След като иска да има онлайн магазин, ще се съобразява със законите.
Говориш за стока с дефекти, различно е. Ако има дефекти, нормално е да го върнеш. Обаче има много случаи, в които хора си купуват нещо и после решават, че не са искали да си го купят и го връщат без друга причина. Това имах предвид. Иначе за законите, тук сме повече като търговци, а не като потребители. Нали така?
 
От: ВръщаТ покупка от нета до 14 дни без обяснение

Добре, купувам си нещо, което като го получа се оказва, че няма нищо общо с това което съм си представял гледайки снимките или не отговаря на моя номер. Пак казвам нямам никакво намерение да споря по въпроса. Аз по принцип съм консервативен и предпочитам да си купувам нещата като ги огледам добре преди покупка, но от време на време пазарувам и онлайн. Но имам познати които точно за телевизори предпочитат онлайн покупка защото имат възможност да я върнат даже и при дефекти които не ги покрива гаранцията (примерно 1 изгорял пиксел).
 
От: ВръщаТ покупка от нета до 14 дни без обяснение

Добре, купувам си нещо, което като го получа се оказва, че няма нищо общо с това което съм си представял гледайки снимките или не отговаря на моя номер. Пак казвам нямам никакво намерение да споря по въпроса. Аз по принцип съм консервативен и предпочитам да си купувам нещата като ги огледам добре преди покупка, но от време на време пазарувам и онлайн. Но имам познати които точно за телевизори предпочитат онлайн покупка защото имат възможност да я върнат даже и при дефекти които не ги покрива гаранцията (примерно 1 изгорял пиксел).

Гледаш на нещата като клиент...
но ак оси търговец, какво си виновен ти че клиента не си знае номера на обувките?
или че му е хрумнало нещо ддруго.
да нека даима връщане но СЪС ПРИЧИНА.
Това е добре и за търговеца, защото поне ще знае каква е причината за връщането.
 
От: ВръщаТ покупка от нета до 14 дни без обяснение

Пак казвам, ако на някой не му харесва да не прави онлайн магазин. Аз като клиент мога да пазарувам от тези които могат да покриват законовите изисквания. След като иска да е търговец ще се съобразява. Аз като търговец се съобразявам с всички законови изисквания за дадената ниша, не зависимо дали ми харесват или не. Ако не ги намирам за приемливи, не търгувам.
 
От: ВръщаТ покупка от нета до 14 дни без обяснение

@deanski "Връщайте си уреди на воля"

Разбира се, че след като имам законово право да направя нещо ще се възползвам от него (ако ще и по трудния начин). Проблема не е в законодателството нито в търговците, а в огромната част от българите които не си търсят правата. За тези които се занимават с онлайн търговия и си мислят, че са в България и могат да не спазват закона, все пак да имат предвид, че има глоби (от 500 до 3000 лв).

Значи, не че нещо, ама в България единствено можеш да си сигурен че ще умреш някой ден и че ще си платиш данъците. Единственото, което работи нормално в тази държава (все още) е гравитацията.

Наскоро имах случай на изгоряла дънна платка на един лаптоп. Понеже по-горе ти казах, че имам познати в КЗП ги разпитах какво мога да направя за да върна дънната платка ако нещо не стане (исках да я купя от интернет магазин), та човека ми каза - ако оня отсреща не иска да ти върне парите е много малко вероятно да си ги вземеш обратно. Защото КЗП не работи в цяла България едно единствено, а по градове и региони. Т.е. Ако си поръчаш нещо от Каспичан, а си от Силистра без никакъв проблем онзи отсреща може да ти откаже връщане на пари например за нарушена опаковка. Върви доказвай ти ли си я нарушил или той като я е взел и я е поскъсал малко. Съответно ти ако отидеш до КЗП и те ще се свържат с КЗП в Каспичан, а оня там като е рода (брадчед, баджанак или подобни) ще ти сложат една диагноза "нарушена опаковка" и пак няма да си вземеш парите, а дори ще си го оскъпиш защото ще трябва да плащаш допълнителни разходи за транспорт. Сега достатъчно ясно ли ти стана как работят законите в БГ? ДА, ако си купиш нещо от електронния магазин на местния Технонещо-си ще стане работата, защото ще идеш на място за скандал и за да го избегнат ще ти върнат парите, но пробвай да купиш нещо от някой малък е-магазин и после го връщай.
 
От: ВръщаТ покупка от нета до 14 дни без обяснение

"Значи, не че нещо, ама в България единствено можеш да си сигурен че ще умреш някой ден и че ще си платиш данъците."

Това може да е вярно за САЩ, но няма нищо общо с българската действителност (става въпрос за втората част на изречението).

Как работят законите в България знам много по-добре от мнозинството пишещи тук. И то не от агенция ЕЖК.

Второ спора го заформихме след като написахте "Като си толкова отворен купи си един монитор от българска голяма верига по интернет и се опитай после да го върнеш"

За това и като клиент избягвам да пазарувам от неизвестни магазини. Защото даже и да ги осъдя може да се окаже, че няма кой да ми върне парите.
 

Горе