ВръщаТ покупка от нета до 14 дни без обяснение

От: ВръщаТ покупка от нета до 14 дни без обяснение

Всъщност е много ясно. Говорих и с адвокат. Текста трябва да е в близост до бутона, който окончателно визира и определя желанието за поръчка, тоест не до бутон Купи, а до бутон Поръчай на последна стъпка на Чекаут-а или просто бутон поръчай на страницата с чекаут-а, ако тя е една.

Според последните промени в ЗЗП ако срока от 14 дни за врътка ( тия адвокати са чудо!) : Ако срока е описан в ОУ на магазина, а до бутона ПОРЪЧАЙ, който финализира окончателно поръчката има отметка "Прочетох и приемам ОУ на...", то този текст е в непосредствена близост до бутона, ти си описал нещата, а щом клиента е подал поръчката, то той е декларирал, че се е запознал с ОУ, в които са описани и неговите права за връщане. Това е.

Относно каква сума се връща: Връща се сумата по стандартна доставка (примерно 2лв БГ Пощи). Ако той изрично е избрал Експрес услуга, т.е куриер и ти си посочил, че при Експрес не връщаш, не нарушаваш правата му, т.е не си длъжен да връщаш пари за доставка, а още по-малко разлики.

Бих отишъл и до КЗП, но имайки предвид, че новостите в ЗЗП са малоумни, преведени без мисъл от европейските директиви, то силно се съмнявам, че и те могат да тълкуват логично текстовете, че чак да ги търся за дефиниции
 
От: ВръщаТ покупка от нета до 14 дни без обяснение

Всъщност е много ясно. Говорих и с адвокат. Текста трябва да е в близост до бутона, който окончателно визира и определя желанието за поръчка, тоест не до бутон Купи, а до бутон Поръчай на последна стъпка на Чекаут-а или просто бутон поръчай на страницата с чекаут-а, ако тя е една.

Примерно имаме сайт, на който има пазарска количка (Shopping Cart), където не може да се въвеждат данни за плащане. Само описание на продукта, количество, цена, общо (без транспорт и без избор/изброяване на методи на плащане).

Може ли избора на метода на плащане и начина на плащане да не се вижда на тази страница, а да е на следваща страница, която може да се посети само, ако потребителят натисне бутон (checkout)?

Така е направено на много сайтове.

Кои данни не трябва да се „крият“ в общите условия? Трябва ли да има данни, които са на видимо място (не в общите условия, а близо до бутоните)?

В тези случаи търговецът е длъжен да предостави най-важната част от преддоговорната информация в непосредствена близост до бутона, чрез който потребителят прави своята поръчка. Освен това търговецът е длъжен да обезпечи, че когато потребителят прави своята поръчка, изрично потвърждава, че знае, че поръчката е свързана със задължение за плащане от негова страна. Съгласно разпоредбите на закона потребителят ще бъде обвързан от договора или от поръчката само ако е потвърдил, че знае за задължението за плащане и това изрично потвърждаване ще се счита като условие за валидността на договора. Новият ЗЗП предвижда задължение за търговеца да посочи най-късно в началото на извършване на поръчката дали има ограничения за доставка на стоките и какви платежни средства се приемат от него.

Ако в непосредствена близост до бутона има връзка към общите условия, където са написани всички неща? Или това не е достатъчно - трябва самия текст на най-важната част от преддоговорната информация (кои са тези части?) да се намира визуално близо до бутона?

Къде трябва да е написано, че потребителят има задължение за плащане? В общите условия или като текст „с натискането на бутона вие потвърждавате, че знаете, че имате задължение за плащане“ непосредствено до бутона?

Трябва ли да е написано като за малоумни или се предполага, че щом има сума, поле за въвеждане на данни за дебитна карта и бутон "плащане", потребителят ще се сети, че е длъжен да плати? Трябва ли да пише като за малоумни, че с натискането на бутона потребителят разбира, че е задължен да плати и е съгласен сумата да се изтегли от дебитната карта, която е въвел?
 
От: От: ВръщаТ покупка от нета до 14 дни без обяснение

Примерно имаме сайт, на който има пазарска количка (Shopping Cart), където не може да се въвеждат данни за плащане. Само описание на продукта, количество, цена, общо (без транспорт и без избор/изброяване на методи на плащане).

Може ли избора на метода на плащане и начина на плащане да не се вижда на тази страница, а да е на следваща страница, която може да се посети само, ако потребителят натисне бутон (checkout)?

Така е направено на много сайтове.

А къде пише, че трябва да е там? Никъде не е изрично забранено или оказано, защо да не е чекаут на стъпки? Да не коментираме, че почти всички магазини имат страница "Начини на плащане и доставки". Аз съм я упоменал в ОУ, които пък е задължение на клиента да е прочел, което той декларира с отметката преди финализиране на поръчката.

Кои данни не трябва да се „крият“ в общите условия? Трябва ли да има данни, които са на видимо място (не в общите условия, а близо до бутоните)?

Никога не съм разбирал съвети от типа "скрий го в ОУ"! Как ще е скрито като то е там. Ако е чел ще го знае. Ако не е, но е пуснал поръчката, то той е декларирал, че го е направил и отговорността за това е само негова.

Ако в непосредствена близост до бутона има връзка към общите условия, където са написани всички неща? Или това не е достатъчно - трябва самия текст на най-важната част от преддоговорната информация (кои са тези части?) да се намира визуално близо до бутона?

Мнението на моят познат адвокат, че това с ОУ върши работа, тъй като ти не можеш да извадиш текстове от договора. От друга страна ОУ са договора, тъй като регламнтират задълженията и правата, при които се сключва сделката.

Къде трябва да е написано, че потребителят има задължение за плащане? В общите условия или като текст „с натискането на бутона вие потвърждавате, че знаете, че имате задължение за плащане“ непосредствено до бутона?

Трябва ли да е написано като за малоумни или се предполага, че щом има сума, поле за въвеждане на данни за дебитна карта и бутон "плащане", потребителят ще се сети, че е длъжен да плати? Трябва ли да пише като за малоумни, че с натискането на бутона потребителят разбира, че е задължен да плати и е съгласен сумата да се изтегли от дебитната карта, която е въвел?

Просто текста на бутона може да е "КУПИ" - по-недвусмислено от това няма на къде. А това не пречи да си вписал в ОУ, че с натискане на бутона той декларира ясното си съзнание за възникване задължение за плащане.
 
От: ВръщаТ покупка от нета до 14 дни без обяснение

Бяха осъдили фирма, която е разпространявала програма, която прави нещо, за което е написано в TOS, че го прави. Съдът реши, че компанията е „скрила“ от потребителя какво всъщност прави като го е написала дълбоко в общите условия (TOS) вместо на видно място.

Софтуерът ползваше ресурсите на компютъра на потребителите за изчисления („копаене“ на койни), като това беше ясно написано в договора (лицензионното споразумение, TOS). Съдът прецени, че потребителите не са били информирани за това, защото на практика никой нормален потребител не чете текста с дребните букви (договора, който сключва).

Това решение на съда беше абсурдно и създава опасен прецедент. Утре някой ако не е съгласен с договора, който е сключил, може да каже „Ама то беше написано в договора, който не съм чел, обаче съм подписал; изобщо не разбрах какво подписвам, защото много ме мързи да гледам и особено да мисля - имам бележка от личния си психо-доктор, че ме мързи много и съм тъп.“.
 
От: ВръщаТ покупка от нета до 14 дни без обяснение

Във връзка с куриерските разходи- мина ми през акъла, ако вместо онлайн магазин, имам сайт на физическият си магазин. Предлагам продукти на дадена цена и ако някой от друг град реши да си купи нещо, но не иска или няма възможност, аз ли трябва да му плащам прищевките, ако реши да го върне? Има възможност да си го вземе на място, без допълнителни разходи, както и да го върне там.
 
От: ВръщаТ покупка от нета до 14 дни без обяснение

Имаш магазин в X град, Z user от Y град ти намира сайта, иска да купи нещото, и очакваш да дойде до твоя град, на адресът на твоя магазин, за да си вземе нещото, да се върне в своя град, и евентуално, ако реши да го връща, пак да дойде до твоя град, че да ти го върне? „Без допълнителни разходи“. Без да си направи труда да го намери в 15 друга е-магазина същия, които доставят до неговия град ИЛИ да го поръча от чужбина и изчака половин месец, но пък малко по-евтино.

For real.
 
От: ВръщаТ покупка от нета до 14 дни без обяснение

Едва ли някой би очаквал това.
Не си ме разбрал или не съм се изразил правилно.
Мисълта ми е че предлагам продукти във физически магазин и естествено че никой няма да дойде до моя град и ще избере куриер, като по този начин избира по скъпия вариант на покупка. За да ни хване чл. 54, който освобождава търговеца от допълнителните разходи.

Просто ми хрумна, не че 2-3 върнати прати са кой знае какво и променят общото положение.
 
Дайте да уточним нещо, никъде в закона не пише че връщането на продукт е за сметка на търговеца!?

Ако някой иска да върне продукт в 14 дневен срок, всички разходи са за негова сметка, освен доколкото разбрах, ако не сте обявили безплатна доставка.
 
От: ВръщаТ покупка от нета до 14 дни без обяснение

Идея си нямам защо се връщаме още „в началото“ и преповтаряме едно и също, едно и също. Преглеждаш пост #10 писан края на декември МИНАЛАТА година. Влязал е в сила 13.06.2014 в целия ЕС, независимо, че от нашите НЕ са се задействали и не са си обноволи .doc-а. В случая направили са го на 25.07.2014, но се сещаш, че EU директиви override-ват ВСЯКАКВИ държавни закони. И за това беше писано по-назад в темата нейде из страниците. Т.е. за периода 13.06.2014 - 25.07.2014 всеки е можел да се възползва ОЩЕ тогава от 14-дневното връщане, логично и всеки е можел да прави „пакости“ на е-магазини, които не са си обновили това за 14-ти дни.

На 25.07.2014 са влезли измененията, както може да се види и от тук, т.е. „дописването“ им и редактирането на дните частта. Можеш да видиш ИДЕНТИЧНО на #10 пост написано на стр. 15 и стр. 16:

Чл. 54. (Изм. – ДВ, бр. 61 от 2014 г. , в сила от 25.07.2014 г.) (1) Когато потребителят е упражнил правото си на отказ от договора от разстояние или от договора извън търговския обект, търговецът възстановява всички суми, получени от потребителя, включително разходите за доставка, без неоправдано забавяне и не по-късно от 14 дни, считано от датата, на която е бил уведомен за решението на потребителя да се откаже от договора съгласно чл. 52.

  • (2) Търговецът е длъжен да възстанови получените суми, като използва същото платежно средство, използвано от потребителя при първоначалната трансакция, освен ако потребителят е изразил изричното си съгласие за използване на друго платежно средство и при условие че това не е свързано с разходи за потребителя.

    (3) Търговецът няма задължение да възстанови допълнителните разходи за доставка на стоките, когато потребителят изрично е избрал* начин на доставяне на стоките, различен от най-евтиния вид стандартна доставка, предлагана от търговеца. [т.е. когато е-магазина НЕ предлага повече от един начин за доставка, то той реално НЕ ДАВА ИЗБОР на потребителя дали иска да му се бъде доставено с експресна и нормална ИЛИ с експресна, нормална или бавна доставка]

    (4) При договор за продажба, когато търговецът не е предложил да прибере стоките сам, той може да задържи плащането на сумите на потребителя по ал. 1, докато не получи стоките или докато потребителят не представи доказателство, че е изпратил стоките обратно, в зависимост от това, кое от двете се е случило по-рано.
Чл. 54а. (Нов - ДВ, бр. 27 от 2013 г.) При сключването на договор от разстояние по телефона договорът влиза в сила и потребителят се обвързва от предложението от деня, в който доставчикът е получил съгласието на потребителя в писмена форма.
Чл. 55. (Изм. - ДВ, бр. 64 от 2007 г., бр. 61 от 2014 г. , в сила от 25.07.2014 г.) (1) Когато потребителят упражни правото си на отказ от договора от разстояние или от договора извън търговския обект и когато търговецът не е предложил да прибере стоките сам, потребителят трябва да изпрати или предаде стоките обратно на търговеца или на упълномощено от него лице без неоправдано забавяне и не по-късно от 14 дни, считано от датата, на която потребителят е съобщил на търговеца за решението си да се откаже от договора по чл. 52. Крайният срок се смята за спазен, ако потребителят изпрати или предаде стоките обратно на търговеца преди изтичането на 14-дневния срок.

  • (2) Потребителят заплаща само преките разходи за връщането на стоките по ал. 1 с изключение на случаите, когато търговецът се е съгласил да ги заплати, или ако търговецът не го е уведомил, че разходите за връщане на стоките се заплащат от потребителя.

    (3) При договор извън търговския обект, когато стоките са били доставени в дома на потребителя в момента на сключването на договора, търговецът е длъжен да прибере стоките за своя сметка, ако естеството на стоките е такова, че не позволява те да бъдат върнати по обичаен начин по пощата.


Общо взето въртим едно и също при положение, че то е ясно от декември края на миналата година, а РЕАЛНО е било регламентирано, измислено, гласувано и въведено на 25.10.2011, че да влезе в сила на 13.06.2014. Тая година са гласували неща, които да влязат в сила през 2016-7г. да речем. Ето от 01.01.2015г. пък влизат разни други неща, които също са били гласувани преди години.

Дали ще му се приема обратната доставка за сметка на търговеца, т.е. такава отметка ще е сложил клиента на куриера ИЛИ ще е сложил отметка той да плати доставката за наобратно (а ако не ползвал куриер, а пощата, то там директно си я плаща сам), а пък е-магазина ще му възстанови пак цялата сума (т. нар. „всички суми“, т.е. и за плащане от склада до дома му, и за обратно от дома му до склада), не виждам особена разлика.


Edit: За да не бъда голословен, КАК ГО ПРАВЯТ В WEST EU?

Alternate: 4 вида доставка, последния за игри над 18-годишни приложим само. Цени според теглото или обемното тегло, както е „модерно“ в BG. Както и много умно приложено – допълнителен fee, ако плащаш с КЕШ, т.е. „наложен платеж“. Тъй като в НОРМАЛНИТЕ държави се стимулират и гледа да се пазари по възможност с карти и банкови преводи, тук понеже е изопачено и наобратно това (80-85% по куриер някой в някоя тема беше посочил за пример за своя е-магазин, от всички поръчки), то тук удържат допълнителна такса, ако искаш да платиш на куриера, която такса прибира е-магазина, а НЕ куриера (т.е. отделна е от „наложения платеж“ онея 1,2% or so);
Lovell-Rugby: безплатна подмяна (Free Exchanges) при върната стока, безплатно ship-ната от техния склад (с новия номер, който си си избрал) към твоят град в UK или държава (ако е друга). Даже и съм го теснал това преди няколко месеца, работи;
Mindfactory: връщане до 14 дни след известяването за това, връщане на парите с включената платена доставка от warehouse до home (изключение на допълнителните разходи, произтичащи от факта, че сте избрали начин на доставка, различни от тези, предлагани от нас, т.е. експресните/бързи/скъпи доставки). Wir tragen die Kosten der Rucksendung der Waren. (оставям го непреведено, за да си го преведете сами). А при дефект на продукта или има някакво „охлузване“ или някакъв damage по casking-а – €5 discount voucher, кеф. Коментар на възползвал се;
Compuland: същото като горното;
HardwareVersand: понеже има и EN версия, нея съм дал. Другото е същото като горните две, но тук добавям и превода на онова немското изречение от DE на EN: We bear the costs of the return transport.;
ComputerUniverse: ако някой успее да направи подобен калкулатор за собствения си е-магазин, евала му;
Conrad: тук по-специфични неща ще разгледам – 36 месеца гаранция за ВСИЧКИ закупени продукти, ако се има тази Customer Card или клиентска карта. 48 месеца удължена гаранция, ако се „закупи“ тя, т.е. важаща за определените стоки в определените ценови range. И навярно, до колкото май разбрах, ако се закупи стока, която е маркирана с 48 месеца, че може да бъде закупена „удължена гаранция“, то авт. картата ставала и тя удължена до 48 месеца, а не вече 36. КОЙ БЪЛГАРИН СЕ ДОСЕТИ ЗА ТОВА?;
• …
• и др. А за BG eCrap също имат добрата глезотия с подробни разписаните услувия и правила (подобно на немските), както и при „abuse“ множество връщания на пратки какво се прави. И печелят клиенти с подобни условия. При AMZN там е над опр. % от общите поръчки, директно не те питат – suspend на целия акаунт, без право на последващ достъп до него в бъдеще.

И има ли български е-магазин, предлагащ услугите на TrustedShops? Щото така аз ще съм ооооооще повече защитен/secured и насочен да купувам ИМЕННО от този е-магазин, имащ този бадж, а не от конкуренцията (имаща или не бадж на Pazaruvaj, който не дава реално НИКАКВА защита, каквато предлага TrustedShops или eKomi, макар че тоя eKomi повече навява мисли на полу-полезния/полу-безполезния pazaruvaj, отколкото реална защита). Той е като eBay-ския „Buyer Protection“, но тук изнесен в отделен сайт, обслужващ хиляди е-магазини, съответно и недоволен купувач да може да пусне „case“, по който да си уреди взаимоотношенията, ако не е доволен с нещо. Логично owner-а на магазина далеч по-добре ще гледа да го обслужи, а и изобщо обслужва всичките си клиенти, имайки дори и повече от изрядни правила, отколкото да се „шмекерува“ с T&S, изреченията за връщания кой поемал доставката и прочие, тъй като едва ли му се губи този бадж, носещ му реално клиенти (трафик), поръчки, приходи и печалби в края на краищата. Пример 1 и 2.

Изводът до който достигам е, че немците са не напред, не много напред, а ужасно много напред в предлаганите услуги, удобства, текстове, обяснения, процедури по RMA, форми, калкулатори за цени според държави/тежест/куриери/време за доставка и пр. Оставам за пореден път изумен от това, но и се отегчавам, че трябваше да правя това проучване, тъй като някак си… се огорчавам от третирането на немски клиенти и на български клиенти, хем използвайки едни и същи директиви (правила). А не е като да не съм купувал от там и заради добрите цени, и заради удължените гаранции, ако стане нещо, и заради ултра улеснения retard friendly return / no hassle, пък камоли да мисля за някакви карти, удължени гаранции (да, знам, и че в AMZN се предлага от години покупката на „удължена гаранция“), та чак сертификати и др. гъзарии, и сигурно купища други неща, които пропускам, но „те са си там и се предлагат от години“ (услуги, които или никой български owner не си е помислял за тях навярно, камоли идея да е имал, камоли как да се реализира, а все още на ниво „текстове“ как да „завържем гащите“).
 
Последно редактирано:
От: ВръщаТ покупка от нета до 14 дни без обяснение

Щото ни един път не си започнал комуникацията си с немски или който и да е чужд търговец с нещо от типа:
Слушай сега, брат ми, т'ва изобщо не е онова дет' аз си го представях, ра'ираш ли ма?

и всякакви сходни производни на брато, братленце, и дори както преди ден чух "душицо" като обръщение към мен. Ей за това.

И какъвто пазара, такива търговците. Аз съм ПРИНУДЕН да комуникирам по начин разбираем за клиента, който след "Шшшшшшшшшш тука има ли некой беееееее?", смята че всъщност така се чете въпросът "Здравейте, бих искал да получа малко информация от Вас за един продукт. На линия ли сте?"

Та на такива ако ще със значка на Батман, Супермен и сестрата на Брус Ли да си накича магазина файда никаква. Та няма смисъл да влизаме в другата темата "Ама знаете ли как е по света?", защото знам, но там масовката е друга, начините и приомите също
 
От: ВръщаТ покупка от нета до 14 дни без обяснение

ВИДЕОКабелна, телефон и интернет – от какво недоволстваме най-много като потребители? – говорят и за шмекериите на търговците след 11:30 мин., 3-те пъти „дефект“, връщане на кинтите и др.

Логично поствам в правилата тема с най-стара дата, тъй като в новата такава авторът си е спестил трудът за използване на търсачката и намиране на тази, поради незнайни причини. Трябва(ше) да бъдат обединени.
 
От: ВръщаТ покупка от нета до 14 дни без обяснение

Само като видях "Дора Анастасова"... и ми става смешно.

БТВто са едни от малкото телевизии като им трябва история плащат на някой "неактьор", за да им разкажат случката по която после да ратягат локуми някакви в студиото. Платени "актьори" са давали и в новините, а при тея "сутрешните" е всяка втора рубрика...

Та репортажа им е до тук... Все едно гледам съдби на кръстопът.... изпитвам възвратно напрежение в хранопровода...
 
От: ВръщаТ покупка от нета до 14 дни без обяснение

Image_4942487_126.jpg
zx450y250_2596995.jpg


Стока, купена от разстояние, може да бъде върната в двуседмичен срок

„… Връщането на стока без дефект, купена от традиционен магазин (OFFLINE) или след 14 дни при покупка онлайн, не е уредено нормативно и зависи от добрата воля на търговеца, уточнява комисията.“
 
От: ВръщаТ покупка от нета до 14 дни без обяснение

верно ли
значи си купувам от технополиса телефон
не ме кефи цвета и го връщам до 7 дни без обяснение
 
От: ВръщаТ покупка от нета до 14 дни без обяснение

КЗП предупреждава за некоректен търговец в Интернет

„… осъществява сделките посредством различни онлайн платформи. По данни от жалбите на потребителите до КЗП сред тях са minibazar.com, olx.bg, izgodni-oferti.com и др.“

Списък с некоректни потребители в шмекералника
 
Последно редактирано:
От: ВръщаТ покупка от нета до 14 дни без обяснение

Слушах ги и аз днеска по новините... тея са доста тегави. Вместо да се нагърбят заедно с НАП и ДАНС да изчистят ментарджийте дето купуват и шият в района покрай Турция те хванали да гонят търговците. Е няма да тормозят емаг и технополис разбира се де, ще тормозят Иванка с магазина й за хендмейд бижутца и Драган с магазина му за плувки.
 
При гаранционен продукт не трябва ли продавачът да поема транспортните разходи ?
За продукт който клиента може да върне в рамките на законовия 14 дневен срок , той си поема разходите.
Поправете ме ако бъркам аз някъде ?
Поогледай последните 6 стр. от темата като намериш време, има и цитати от ясно къде, има всичко. И ще си дадеш представа що ултра коректните Западни merchants дават FREE RETURN + 30 day (от 2013г. и то, не от оня ден) + куп др. екстри и неща, изписани по-назад из темата. 2 часа заделени предполагам, че ще са OK.
 

Горе