Здравейте, колеги. Много ползотворна тема, изчетох всичко от-до и евала на всички, които са отделили от времето си, за да помогнат със съвети. Имам два +1 въпроса, които не бяха зачекнати директно никъде, надявам се все пак не повтарям. След 20 часа на крак и около 5 в четене на безсмислиците на локалния звезден административен гений, може да ми е убягнало нещо, а юридическите текстове не са ми първа компетенция;
1. (Ре)стартирам онлайн магазин базиран в Shopify (месеци преди въвеждането на промяната през сеп. '18 беше затворен за обновяване, преди това се помещаваше на друга платформа с други продукти и собственик - само домейнът се запази), в момента собственост на фирма без рег. по ДДС и без обвързаност към физически обект. Фирмата е регистрирана в РБ, но ~85% от продажбите ще са в чужбина /EU и основно извън него/, но със сигурност ще има локални. Плащанията са стандартните за онлайн платформа - PayPal/CreditCard, не смятам за разумно да се лишавам от възможностите на която и да било чекаут система. Чуденето ми е, как процедирам с пускането на заветните за НАП КБ за плащане с кредитна карта/paypal/etc. от клиенти извън България? (в момента съм в търсене на счетоводител, тъй като все на ненадеждни попадам, а до сега КБ за чужбина не са пускани, само проформи, та затова задавам въпрос, който може да е съвсем неадекватен). Решавам ли си проблема и отървавам ли се от безумието ФУ, като просто затворя продажбите за България и да кажем ги приемам само по телефон и търсим алтернативни методи на плащане, напр. еpay?
2. Кешови плащания или наложен платеж въобще не са предвиждани (ППП беше, всъщност, но очевидно отпада). Също така магазинът работи на принципа made to order, така че на склад продукти не се държат. Въпросът ми е за какво ми е на мен да се терзая за СУПТО (и констатираха ли от НАП shopify, opencart, woocommerce какво са според тях - СУПТО или супа с леща?), при положение че имам собствена разбработена база данни на всички продукти в каталога (отново без да има физически налични) + самата опция за инвентарни наличности на Shopify, която НЕ е задължително да се ползва. Декларирам всички продажби - локални и WW, и издавам фактура за всяко плащане на клиент, тъй като просто това се изисква от класа продукти, които се предлагат?
+ Лекия казус с пазенето на архив с клиентски данни за продажби 5 год., съпоставен с регулациите на EU от миналата година ме подтиска на едно ниво, на друго ме кара да се чувствам като Джейми Ланистър от GoT. Ако клиентът пожелае да бъде забравен, какво правим? По-напред беше споменато, че неминуемо се пазят за счетоводни цели (ясно в дневниците и издадените фактури няма как да ги горим), но реално това не означава, че остават в базата данни на самия е-магазин.
В заключение, не че ми е за 550 лв (ФУ + микроинвест), но смятам че такива допълнения се полагат, ако почна да въртя над 100 продажби месечно, а в момента са ми излишен разход.
И за финал, искам да дам личен бърз коментар колко неадкватни и не на място ми се сториха дискусиите кой е от прованса, кой - столичанин, кой с какви здравни прегледи се обслужва по средата на тема, която предполага помощ по съвсем друг казус. Недоумявам.